Урок української мови. 3 клас. Тема "Префікс. Словотворча роль префіксів. Вимова і написання слова криниця."

Про матеріал
Урок ознайомлення учнів з префіксом як значущою частиною слів; проведення спостереження за словотворчою роллю префіксів у словах.
Перегляд файлу

                           Українська  мова.

Тема. Префікс. Словотворча роль префіксів.

             Вимова і написання слова криниця.

Мета. Формування предметних компетентностей:

            ознайомити учнів з префіксом як значущою

            частиною слів; провести спостереження за

             словотворчою роллю префіксів у словах;

             розвивати мовлення; любов до природи та

             інтерес до читання.

             Формування ключових компетентностей:

              уміння вчитися: формувати здатність перек-

              лючатися з одного виду роботи на інший;

              загальнокультурної: сприяти дотриманню

              норм культурної  поведінки

                                      

                                      Хід уроку

  1. Організація   класу.

Вчитель:

  • Діти, озирніться навколо! Ви у чудовому класі. Поряд з вами

Однокласники. Усміхніться до них. Побажайте собі та усім лю-

дям  добра і світла. Нехай новий день принесе гарні думки, що

переростуть у гарні справи. Успіху вам!

  1.  Актуалізація опорних знань

2.1 Визначення девізу уроку.

- Для того,щоб дізнатися,під яким девізом уроку ми будемо

працювати,потрібно роз’єднати слова.

Працюй наполегливо, швидко, старанно, щоб кожна хвилина

не втратилась марно.

2.2 Технологія «Мікрофон».

- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

- А яким ви будете на уроці?

Вчитель:  Те що знаємо - розкажем, те що вміємо – покажем.

 2.3. Гра « Будь уважним»

- Відшукайте правильно написане слово.

 Директор, деректор, дирехтор.

Очеред, очірет,очерет.

Компютер, компьютер,компютр.

Презедент, призидент,президент.

- За  допомогою чого ми можемо перевірити написання цих слів?

2.4. Гра «Е чи И?».

 Л_сток, м_док, ст_пи, кр_ло, гр_чаний, с_ло.

2.5. Що ми знаємо про будову  слова?

    Вибрати  відповідність

 Закінчення

 Основа слова

Префікс

Корінь

Суфікс

  • Згадаємо  про яку частину слова так говорять
  • Я мешканець лісів і полів
  • І спільна частина споріднених слів. ( Корінь)
  • Без чого не може існувати будь-яке слово?

2.6. Гра « Дешифрувальник»

- З якої частини слова починаємо будівництво нових слів?

- Складіть слова з частин

 вод-,   н-,   під-,   ий-.   Підводний.

  • Розберіть за будовою?

гад-, за-, а-, к-.             Загадка.

ок-, про-, ліс-.               Пролісок

2.7. Робота в зошиті.

Відкрийте  зошити і запишіть

  1. грудня

Класна  робота

  • Сидіть рівненько, не нахиляйтеся над зошитами. ( хто написав

 подає сигнал).

2.8.Робота зі словниковим словом криниця

 Відгадайте

Серед села стоїть бочка, води повна. ( Криниця).

  • Живе джерельна водиця
  • У чистій глибокій…(криниці).
  • Що  таке криниця?(Неглибоку копанку на джерелі назвали

Криницею тому,що у викопану яму вставляли великий глек

(крин) для захисту від обвалів.

  • Які ви знаєте прислів’я з словом криниця

Не плюй у криницю, знадобиться води напиться.

Голкою криниці не викопаєш.

До доброї криниці стежка утоптана.

Не знаємо ціни водиці, доки не висохла  криниця.

Криницю ще в укр. мові називають колодязь

  2.9 Каліграфічна хвилинка

Урок проведем без зупинки з каліграфічної хвилинки.

Кр   ри   ин   ця  криниця

  • Зверніть увагу на правильність написання слова криниця.

2.10 Фізхвилинка.

3.Вивчення нового матеріалу

3.1 Перегляд мультфільму « Префікс як значуща частина слова».

3.2 Повідомлення теми і мети уроку.

- На сьогоднішньому уроці ми більше дізнаємося про префікс і його

словотворчу роль.

 4. Сприймання та засвоєння нового матеріалу.

4.1 Гра « Доберіть слово».

писати

записати            речення

дописати  

переписати

            - Прочитайте колонку  слів?

           - Що можна писати, записати, дописати, переписати?

           - Яке одне слово може їх обєднувати?

           - Прочитайте  всі  утворені словосполучення?

           -  Поясніть значення кожного?

           -  Назвіть частини  слова, що  змінювали його?(за,до,пере).

             - Ця невеличка частина слова називається префіксом.

             - Де стоїть префікс?

             - Яку роль утворює префікс у слові? ( за допомогою префікса

                утворюються нові слова).

       4.2 Ознайомлення з правилом.

            - Прочитайте вголос.

            - Хто може вже розказати?

      4.3 Цікаво знати!

       В українській  мові існує понад сто префіксів. Але існують мови,

наприклад китайська, де суфіксів і префіксів немає.

     4.4 Добирання антонімів. (впр.211).

      На столі у вас є кружечки певного кольору. Пара із жовтими кру-

жечками працює із цим словами…Пара із синіми кружечками із

цим…Пара із червоними кружечками-…

Що треба зробити. За зразком першої пари дібрати антоніми. Записати у зошит виділити корінь і префікс.

Схід- захід,               Влетів- вилетів,            Відліт- приліт,

вхід- …      ,                заніс-            ,              забігти- …    ,

закривати-… .           віднести- … .                 виходити- … .  

 

Перевірка.Зачитують пари і перевіряють чи правильно віділе-

ний префікс і корінь

Схід- захід,                       Влетів- вилетів,             Відліт-приліт,

вхід- вихід,                       заніс- відніс,                   забігти- вибігти,

закривати-відкривати.   віднести-принести.     виходити-заходити.

5. Узагальнення й систематизація знань.

5.1 Удосконалення тексту.  (впр 212). 

    - Прочитайте  мовчки.

   - Який недолік ви помітили у тексті?

      - Розташуйте абзаци так, щоб вийшов текст.

     - Прочитайте текст.

     - Про кого розповідається?

      - Чому  оповідання  має таку назву?

   5.2 Робота  в парах

  Візьміть листочки на яких уже є виписані виділені слова з тексту.

Вам тільки треба виділити в них корінь і префікс.

Подорожні, захотілося, розгрібати,напилися,відпочили.

Перевірка написаного.

Читають слова і називають префікси.

5.3. Колективна  робота.

    Ну-мо префікси візьміть , слова нові утворіть.

Префікси: на-, при-, за-, під-, до-, ви-, від-, з-.

Слова: лікує, веде, читає, везе, віє, пише, пливе, будує, сіє, вчить.

Кожен пише свої словосполучення.

  • Перевірка. Учні зачитують свої словосполучення.

6. Підсумок уроку

  Рефлексія

  • Чого ви навчились на уроці?
  • Яке завдання вам було найцікавіше виконувати?
  • Чи справді ви були на уроці такими як хотіли?

 

Продовжіть речення:

Префікс стоїть ... .

За допомогою префіксів утворюються … .

Щоб виділити у слові префікс потрібно … .

                МОЛОДЦІ !!!

 

 

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 е

 е

 е

 е

 е

 е

 е

 е

 е

 е

 е

 е

 и

 и

 и

 и

 и

 и

 и

 и

 и

 и

 и

 и

 и   и   и 

 и   и   и

 и   и   и

 

docx
Додано
25 листопада 2019
Переглядів
9676
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку