Украінська мова 3 клас
Тема уроку. Спільнокореневі слова. Корінь слова.
Мета навчальна:
-показати багатозначність слова « корінь»
-сприяти усвідомленню учнями поняття про спільну частину слів-корінь;
-вчити добирати спільнокореневі слова;
-збагачувати словниковий запис слів учнів;
-поглиблювати знання учнів про будову слова;
-спонукати дітей до міркувань, порівнянь;
Розвивальна:
-розвивати навички грамотного і каліграфічного письма;
-розвивати зв’язне мовлення, мислення, пам’ять, увагу;
-розвивати пізнавальний інтерес школярів;
Виховна:
-виховувати почуття дружби, взаємодопомоги;
-виховувати інтерес до рідної мови, до природи;
-виховувати спостережливість, уважність на уроці;
-виховувати самооцінку учнів.
Хід уроку
I.Організація класу.
Вчитель: Любі діти! До нас у клас
Завітали гості щирі.
Привітаймо в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас,
Тож запрошуєм ласкаво
На урок у 3 клас…
Усе навколо радіє, веселиться. Усміхніться і ви сьогодні-
шньому дню, що принесе радість і вам, і мені, і всім навко-
ло. Поверніться один до одного, доторкніться долоньками,
щоб ви відчули тепло своїх рук, а через них і тепло своїх сердець.
Отже сьогодні день добрих слів і посмішок.
2. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
2.1. Визначення девізу уроку.
-Для того,щоб дізнатися, під яким девізом ми будемо пра-
цювати,потрібно роз’єднати слова.
Працюй наполегливо, швидко, старанно, щоб кожна хви
лина не втратилась марно.
2.2. Технологія « Мікрофон»
-Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
- А яким ви будете на уроці?
Вчитель:
Те, що знаємо – розкажемо,
Те, що вміємо покажемо.
2.3.Робота на картках
2.4. Гра « Карусель»
Щоб помилок не допускати, треба добре правила знати.
1. Які є речення за метою висловлювання?
2. Які слова називають синонімами?
3. Які слова називають антонімами?
4. Які значення можуть мати слова?
5. Що таке закінчення? Як його знайти?
6. Що таке основа слова?
7.На які питання відповідає підмет і присудок?
8. Що таке речення?
2.5. Вправа « Вірю- не вірю»
-Частина слова,що змінюється називається основою.
- Частина слова, що змінюється називається закінченням
- Закінчення необхідне для зв’язку слів у реченні.
-Частина слова без закінчення називається основою
-Основа позначається
-Основа позначається
-Закінчення позначається
2.6.Гра « Спіймай закінчення».
Завдання. Назвати закінчення в словах: зима, весною, гра,
діти,школа,олівці,паперовий, стіл.
2.7.Гра «Впіймай основу»
Завдання. Назвати основу в словах: зимонька,вітри, друг,
Червоний, дружній, книги.
2.8. Гра із сигнальними картками « Кмітливчики»
Зміст. Називаю частину слова, учні картками – схемами сиг-
налізують: закінчення чи основа.
-а, весн-, - ій, школ-, - ий, діжечк-,учн-, стол-, - и, земл-.
2.9. Робота в зошиті.
Відкрийте зошити і запишіть:
13 листопада
Класна робота
Сядьте рівно, не нахиляйтеся над зошитами.
2.10. Складання речення з розкиданих слів
міцне, корінням, Дерево,а людина,- дружбою.
Дерево міцне корінням, а людина- дружбою.
-Як ви розумієте це прислів’я?
2.11. Каліграфічна хвилинка.
Кожна людина починає свій новий день із чистої водички.
І ми почнемо писати із джерельця чистоти- калігр.хвил.
Д д Д д де во жб
Яке це з’єднання?( види з’єднань)
2.12. Фізкультхвилинка.
3. Вивчення нового матеріалу.
3.1. Підготовча робота.
Чи правильне моє твердження: слово корінь-багатозначне
3.2. Повідомлення теми і мети уроку.
- На сьогоднішньому уроці пригадаємо ознаки спільнокоре
невих слів,будемо вчитися добирати спільнокореневі слова
і визначати в них корінь.
4. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
4.1. Казка про корінь
-У слів, я і у рослин є корінь
- Хочете дізнатися більше?
-Отже послухайте казу.
Багато тисяч років назад жив-був собі корінь « дуб». Знайшли його люди і почали думати, що з ним робити. А корінь каже:
пустив,потім другий,третій.Багато паростків з’явилося від кореня « дуб»
Всі вони на корінь подібні і своє щось в кожному є. Ось яке дерево виро
сло.Подивились люди, порівняли паростки і побачили у всіх одна спільна частина «дуб». З того часу почали люди спільну частину спорід-
нених слів називати коренем. І правильно вирішили: від неї,як і від кореня дерева, утворюються нові споріднені слова.
4.2. Проблемна ситуація.
-Ч и правильне моє твердження: від одного і того ж слова можна утво
рити кілька інших? Подумаємо.
4.3. Робота над малюнком у підручнику на с.70.
- Яке слово по центру?
- Прочитайте решту слів.
- Назвіть спільну частину в цих словах?
- Чи є щось спільне в значеннях цих слів?
- Отже, ДУБ- багаторічне листяне дерево з міцною деревиною та
плодами-жолудями.
Дубок- молоденьке деревце.
Дубняк- дубовий ліс.
Дубовий(листок)- листок із дерева.
Дубова( колода)- стовбур зрубаного дерева,очищений від гілля.
4.3 Це цікаво!!!
Корінь це обов’язкова частина слова.
В українській мові слів без кореня не буває.
Від одного кореня можна утворити декілька слів різних за значенням.
5.Узагальнення й систематизація отриманих знань
5.1. Робота в парах
Створення пам’ятки про те, як визначати корінь в словах.
Пам’ятка
1.Спільнокореневі слова- це слова, що утво-
рилися від ___________ кореня але мають
різні лексичні значення.
а) спільного б) різного
2. Щоб знайти корінь слова, треба дібрати
якомога____________споріднених слів.
а) більше б) менше
3. Спільнокореневі слова,ще ____________
спорідненими.
а) називають б) не називають
Доберіть декілька спільнокореневих слів і визначте у них спільну частину-
корінь.
На столі кружечки різного кольору. Пара із жовтими кружечками добирає
спільнокореневі слова, до слів: мова, сад.
Пара із синім кружечком- квітка, ліки.
Пара із червоним кружечком- сніг, ліс.
5.2. Вибіркове списування ( с.71. впр. 54).
-Прочитайте виразно вірш
- Про що в ньому розповідається?
Назвіть групи спільнокореневих слів і випишіть їх.Позначте корінь
Дзвіночки,дзвенять.
Калині, калинонька.
Солов’ їні, солов’я, солов’ ятко.
Сад, садочок.
6. Підсумок уроку
Тепер я знаю…
Що корінь- це спільна частина споріднених слів.
Споріднені слова ще називають- спільнокореневими словами.
Щоб правильно виділити корінь треба- підібрати споріднені слова.
6.1.Гра « Третій зайвий»
Визначити в кожній групі « зайве» слово.