Урок української мови 3 класВимова і правопис слів із ненаголошеними [ е ], [ и ] в коренях слова, які перевіряються наголосом. Поняття «орфограма».

Про матеріал
Метою уроку є удосконалювати уміння учнів визначати ненаголошені [е ] ,[и] в коренях слів, правильно позначати їх на письмі; удосконалювати правильну українську вимову; розвивати уміння порівнювати мовні явища; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати увагу, спостережливість;
Перегляд файлу

Українська  мова     3 клас

Тема.  Вимова і правопис слів із ненаголошеними [ е ], [ и ] в коренях слова, які перевіряються наголосом. Поняття «орфограма».

Мета:     формування предметних  компетентностей: удосконалювати уміння учнів визначати ненаголошені [е ] ,[и] в коренях слів, правильно позначати їх на письмі; удосконалювати правильну українську вимову; розвивати уміння порівнювати мовні явища; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати увагу, спостережливість;

формування ключових компетентностей: учити дотримувати норм мовленнєвої культури, зв'язного висловлювання в контексті змісту; виховувати грамотність, старанність.

Тип уроку :  комбінований.

Обладнання :   картки із завданнями, картки із буквами, іграшковий куб із запитаннями; мультимедійна презентація.

Хід уроку

I. Вступна  частина

1.Оргагізаційний момент

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Він осінній і цікавий,

Тож гостей зібрав чимало.

Повернімося обличчям до гостей,

Усміхнімось і промовим :

«Добрий день!»

2. Ранкове коло.

А ми, діти , станемо з вами у коло, і розітремо свої долоньки. Що ви відчули? (Тепло) . Подаруймо своє тепло товаришу потиском руки. Закриємо очі і пошепки за мною повторимо: «У нас хороший настрій!», «Ми всі готові до уроку!», «Бажаємо всім хорошого дня!».

3. Ознайомлення зі словниковим словом  черепаха.

- Для того, щоб гарно мову знати,

Треба грамотно писати,

Ось і ми часу не гаєм,

Хвилинку каліграфії розпочинаєм.

  •          Відкрийте зошити, запишіть дату.
  •          А яку букву ми повторимо під час каліграфічної хвилинки, ви дізнаєтеся із чистомовки:

Чи-чи-чи – не сиди на печі,

Ча-ча-ча – мама спекла калача,

Чу-чу-чу – я уроки вчу.

-Письмо букв Ч , ч  цілий рядок.

Че  еч  ер  ре  ем  мх  ха  черемха

-Прочитай слово із поданих з'єднань. Поясніть значення цього слова.

Черемха – невелике  дерево або кущ з рясними, зібраними в китиці запашними білими квітами.

Черемха дуже давнє слово, що означає  дуже пахуче дерево.

-Запишіть  слово черемха цілий рядок . Потавте  наголос. Зверніть увагу, як воно пишеться.

-Гра «Віднови синоніми».

Переставте склади таким чином, щоб утворилося слово:

ремЧеха, ремучеха, чеширемна.

( Черемха, черемуха, черемшина).

-Складіть речення із словом черемха. Запишіть.

4.Гра «Естафета».

-А щоб далі погратися, ми з вами повинні пригадати, яки приголосні звуки можуть змінюватися у коренях слів? [ г-к-х] ,[ж-ч-ш ], [ з'-ц'-с' ].

-Змініть подані слова так, щоб відбулося чергування приголосних звуків.

Рука – у руці                                                       берег –( на березі)

Вухо –( у вусі )                                                       плуг –( у плузі)

Кулька –( на кульці  )                                          кожух – (на кожусі)

Молоко –( у молоці)

II. Основна частина.

  1. Вправа «Скрайбінг»

-Діти, а чи любите ви таємниці?

-Я хочу вас познайомити із казочкою про незвичайні таємниці української мови : «Казка про двох близнюків».

-У далекому мовному королівстві жили були на світі двоє близнюків. Одного звали – И , а другого – Е. Вони були такі схожі між собою, що часом, використовуючи це, дуже любили жартувати. І тоді  у багатьох словах замість звука  [и] чувся  [е] ,і навпаки – замість звука [е]– [и].

       І почали слова хворіти…Просто епідемія помилок почалася в мовному царстві.

- Хочете  дослухати казку до кінця? Тоді – до роботи!

   2. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні  на уроці ми навчимося уникати помилок і правильно писати слова з ненаголошеними  [е ], [ и ] в коренях слова. Дізнаємося що таке «орфограма».

3. Сприймання та засвоєння нового матеріалу.

1) Слухання продовження казки. Технологія «Скрайбінг». (розповідаючи казку, вчитель у словах почергово вставляє букви  и – е ).

- Так було і цього разу. Ось погляньте, у слові [ зима]- чується звук [ е ],а слові [ весна] – звук [ и ]. Ледве ходять королівством хворі слова.

  Почув про це лихо дядечко Наголос. Лиш дядько Наголос « погукав» близнюків , і сталося диво: близнюки стали на свої місця, самі слова змінилися: була зима, а стали – зими; була весна, а стали – весни; було село, а стали села.

   Слова стали здоровими, а епідемія зникла. Отже, діти, коли слова з ненаголошеними звуками [ е], [ и ] стануть наголошеними, ви знатимете яку букву  е – чи – и  слід писати.

2) Вправа «Квест – вправляння».

- Чи уважно ви слухали казку? Ми перевіримо , та виконаємо вправу 176 ст. 78.

- Прочитайте слова 1 колонки вголос. Як вимовляються голосні звуки в наголошених складах? ( чітко).

- Прочитайте слова 2 колонки мовчки. Послухайте, як потрібно вимовляти ці слова.

- Як вимовляються голосні звуки , чітко, чи нечітко? ( нечітко)

- Отже, в ненаголошених складах голосні звуки вимовляються нечітко.

- Позмагаймося,  хто правильно їх вимовить. Прочитаємо «ланцюжком» .

3) Вправа «Квест- дослідження» .

-Проведемо  вправу – дослідження. До поданих слів доберіть спільнокореневі так, щоб ненаголошений [ е ], [ и ], стали наголошеними. Запишіть ці слова  парами. Поставте наголос.

В..сна – весни,                                                    р..балка – риба.

В..рба – верби,                                                   с..нок – син.

- Який висновок ви можете зробити?

4) Ознайомлення з правилом ст. 79.

5) Фізкультхвилинка.

6) Читання вірша Д.Білоуса «Все важливе в нашій мові».

Все важливе в нашій мові.

Ось приміром річ така:

Е чи И писати в слові –

Часто сумнів виника:

Село чи сило?

Якщо ясно, то не дуже,

Щоб уникнуть зайвих мук,

Ти під наголос, мій друже ,

Зразу став сумнівний звук.

Село – села.

Звук виразно зазвучить,

Як писать тебе навчить.

 

7) Робота у парах. Робота на картках.

( Діти самостійно вставляють букви у слова, зачитують , під час перевірки називають спільнокореневі).

  Л..стопад.  Д..рева простягнули в гору до сизого неба оголені віти. Тільки дуб розкинув широке  гілля і розкинув вбрання. Лише пожовкло і пот..мніло на ньому листя.

8) Коментоване письмо – впр.176 ст. 79.

- Від якого слова утворяться подані слова, запишіть за зразком.

Темніє – темно,                                       кленовий – клен,

Синіє – синє,                                            гречаний – гречка.

Вишневий – вишня,

 

III. Підсумок уроку.

1)Рефлексія. Вправа «Кубування».

  •          Яке нове слово ми вчилися вимовляти і писати на уроці ?
  •          Як перевірити , яку букву  - е – чи – и – писати в корені слова?
  •          Як вимовляється ненаголошений звук  и  в корені слова?
  •          Як вимовляється ненаголошений звук  е  в корені слова?
  •          Що таке орфограма?
  •          З якою орфограмою ми ознайомилися на уроці?

 

  •          2) Гра «Чарівні букви».
  •          До поданих слів , які ви бачите, доберіть букву, доведіть чому ви так зробили. Для цього у вас є сигнальні картки.

М..чі – меч,  в..рба – верби, гр…би – гриб, р..балка – риба.

 

3) Вправа «Палець».

- Якщо наприкінці уроку у вас позитивна оцінка, гарний настрій – направте великий пальчик  вгору, якщо погана – вниз.

- Дякую вам за роботу!

 

docx
Додано
30 жовтня
Переглядів
26
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку