Українська мова 3 клас
Тема. Вимова і правопис слів із ненаголошеними [ е ], [ и ] в коренях слова, які перевіряються наголосом. Поняття «орфограма».
Мета: формування предметних компетентностей: удосконалювати уміння учнів визначати ненаголошені [е ] ,[и] в коренях слів, правильно позначати їх на письмі; удосконалювати правильну українську вимову; розвивати уміння порівнювати мовні явища; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати увагу, спостережливість;
формування ключових компетентностей: учити дотримувати норм мовленнєвої культури, зв'язного висловлювання в контексті змісту; виховувати грамотність, старанність.
Тип уроку : комбінований.
Обладнання : картки із завданнями, картки із буквами, іграшковий куб із запитаннями; мультимедійна презентація.
Хід уроку
I. Вступна частина
1.Оргагізаційний момент
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він осінній і цікавий,
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімося обличчям до гостей,
Усміхнімось і промовим :
«Добрий день!»
2. Ранкове коло.
А ми, діти , станемо з вами у коло, і розітремо свої долоньки. Що ви відчули? (Тепло) . Подаруймо своє тепло товаришу потиском руки. Закриємо очі і пошепки за мною повторимо: «У нас хороший настрій!», «Ми всі готові до уроку!», «Бажаємо всім хорошого дня!».
3. Ознайомлення зі словниковим словом черепаха.
- Для того, щоб гарно мову знати,
Треба грамотно писати,
Ось і ми часу не гаєм,
Хвилинку каліграфії розпочинаєм.
Чи-чи-чи – не сиди на печі,
Ча-ча-ча – мама спекла калача,
Чу-чу-чу – я уроки вчу.
-Письмо букв Ч , ч цілий рядок.
Че еч ер ре ем мх ха черемха
-Прочитай слово із поданих з'єднань. Поясніть значення цього слова.
Черемха – невелике дерево або кущ з рясними, зібраними в китиці запашними білими квітами.
Черемха – дуже давнє слово, що означає дуже пахуче дерево.
-Запишіть слово черемха цілий рядок . Потавте наголос. Зверніть увагу, як воно пишеться.
-Гра «Віднови синоніми».
Переставте склади таким чином, щоб утворилося слово:
ремЧеха, ремучеха, чеширемна.
( Черемха, черемуха, черемшина).
-Складіть речення із словом черемха. Запишіть.
4.Гра «Естафета».
-А щоб далі погратися, ми з вами повинні пригадати, яки приголосні звуки можуть змінюватися у коренях слів? [ г-к-х] ,[ж-ч-ш ], [ з'-ц'-с' ].
-Змініть подані слова так, щоб відбулося чергування приголосних звуків.
Рука – у руці берег –( на березі)
Вухо –( у вусі ) плуг –( у плузі)
Кулька –( на кульці ) кожух – (на кожусі)
Молоко –( у молоці)
II. Основна частина.
-Діти, а чи любите ви таємниці?
-Я хочу вас познайомити із казочкою про незвичайні таємниці української мови : «Казка про двох близнюків».
-У далекому мовному королівстві жили були на світі двоє близнюків. Одного звали – И , а другого – Е. Вони були такі схожі між собою, що часом, використовуючи це, дуже любили жартувати. І тоді у багатьох словах замість звука [и] чувся [е] ,і навпаки – замість звука [е]– [и].
І почали слова хворіти…Просто епідемія помилок почалася в мовному царстві.
- Хочете дослухати казку до кінця? Тоді – до роботи!
2. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми навчимося уникати помилок і правильно писати слова з ненаголошеними [е ], [ и ] в коренях слова. Дізнаємося що таке «орфограма».
3. Сприймання та засвоєння нового матеріалу.
1) Слухання продовження казки. Технологія «Скрайбінг». (розповідаючи казку, вчитель у словах почергово вставляє букви и – е ).
- Так було і цього разу. Ось погляньте, у слові [ зима]- чується звук [ е ],а слові [ весна] – звук [ и ]. Ледве ходять королівством хворі слова.
Почув про це лихо дядечко Наголос. Лиш дядько Наголос « погукав» близнюків , і сталося диво: близнюки стали на свої місця, самі слова змінилися: була зима, а стали – зими; була весна, а стали – весни; було село, а стали села.
Слова стали здоровими, а епідемія зникла. Отже, діти, коли слова з ненаголошеними звуками [ е], [ и ] стануть наголошеними, ви знатимете яку букву е – чи – и слід писати.
2) Вправа «Квест – вправляння».
- Чи уважно ви слухали казку? Ми перевіримо , та виконаємо вправу 176 ст. 78.
- Прочитайте слова 1 колонки вголос. Як вимовляються голосні звуки в наголошених складах? ( чітко).
- Прочитайте слова 2 колонки мовчки. Послухайте, як потрібно вимовляти ці слова.
- Як вимовляються голосні звуки , чітко, чи нечітко? ( нечітко)
- Отже, в ненаголошених складах голосні звуки вимовляються нечітко.
- Позмагаймося, хто правильно їх вимовить. Прочитаємо «ланцюжком» .
3) Вправа «Квест- дослідження» .
-Проведемо вправу – дослідження. До поданих слів доберіть спільнокореневі так, щоб ненаголошений [ е ], [ и ], стали наголошеними. Запишіть ці слова парами. Поставте наголос.
В..сна – весни, р..балка – риба.
В..рба – верби, с..нок – син.
- Який висновок ви можете зробити?
4) Ознайомлення з правилом ст. 79.
5) Фізкультхвилинка.
6) Читання вірша Д.Білоуса «Все важливе в нашій мові».
Все важливе в нашій мові.
Ось приміром річ така:
Е чи И писати в слові –
Часто сумнів виника:
Село чи сило?
Якщо ясно, то не дуже,
Щоб уникнуть зайвих мук,
Ти під наголос, мій друже ,
Зразу став сумнівний звук.
Село – села.
Звук виразно зазвучить,
Як писать тебе навчить.
7) Робота у парах. Робота на картках.
( Діти самостійно вставляють букви у слова, зачитують , під час перевірки називають спільнокореневі).
Л..стопад. Д..рева простягнули в гору до сизого неба оголені віти. Тільки дуб розкинув широке гілля і розкинув вбрання. Лише пожовкло і пот..мніло на ньому листя.
8) Коментоване письмо – впр.176 ст. 79.
- Від якого слова утворяться подані слова, запишіть за зразком.
Темніє – темно, кленовий – клен,
Синіє – синє, гречаний – гречка.
Вишневий – вишня,
III. Підсумок уроку.
1)Рефлексія. Вправа «Кубування».
М..чі – меч, в..рба – верби, гр…би – гриб, р..балка – риба.
3) Вправа «Палець».
- Якщо наприкінці уроку у вас позитивна оцінка, гарний настрій – направте великий пальчик вгору, якщо погана – вниз.
- Дякую вам за роботу!