Урок української мови 4 клас

Про матеріал
Конспект уроку української мови 4 клас з теми "Неозначена форма дієслова" - допомога молодим вчителям початкових класів
Перегляд файлу

                                                             УКРАЇНСЬКА МОВА 4 КЛАС
Тема. Неозначена форма дієслова

Мета: познайомити дітей з початковою формою, її граматичними особливостями, вчити утворювати неозначену форму дієслова; розвивати мовні вміння, виховувати любов до природи.

Обладнання: картки індивідуального опитування, орфографічні словники.

ХІД УРОКУ

I. Перевірка домашнього завдання

1. Робота із вправою 84

2. Картки індивідуального опитування

Картка 1

-Прочитай текст. Випиши дієслова. Став до них у дужках питання.

Низько пливуть над лісом сірі хмари. Сиплеться на землю сухий сніг. Снігова хуртовина лякає диких тварин. Лисиці ховаються у глибокі нори. Ведмежі сім’ї сплять у барлогу під м’яким снігом. У лісі панує тиша.

Картка 2

-Спиши речення. Підкресли дієслова, вжиті в переносному значенні.

1.Реве та стогне Дніпр широкий,

  Сердитий вітер завива.

 2. Чорна хмара з-за лиману

      Небо, сонце криє,

      Сіре море звірюкою

      То стогне, то виє.

3. Пишається калинонька, явір молодіє.

Картка 3

-До поданих дієслів добери антоніми. З однією з пар склади й запиши речення.

Позичати —

Брати —    

Будувати —

Присипляти —                                 

Начинати —                                    

Відкручувати —

Гріти —      

II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання

1. Робота з опорною схемою

— Користуючись схемою, складеною на минулому уроці, складіть розповідь про дієслово.

— Хто хоче розповісти?

2. Встановлення закономірності груп

На столі — стіл

Під деревом — дерево

Синього — синій

Сміється — ?

Писав — ?

— Встановіть закономірність кожної пари і заповніть пропуски. (До кожного зі слів дібрали початкову форму.)

— Чому не можете заповнити пропуски? (Тому що не знаємо, яка форма дієслова є початковою.)

III. Оголошення теми і мети уроку

— Сформулюйте тему нашого уроку. (Початкова форма дієслова)

— Правильно. Сьогодні познайомимось із початковою формою дієслова, дізнаємось, як вона називається, які граматичні ознаки має, будемо вчитися її утворювати.

IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1. Колективне усне виконання вправи 88

Як висновок після виконання вправи — правило 1 на с. 48.

2. Дослідницька робота

— Спробуємо визначити граматичні ознаки неозначеної форми. І одна з найголовніших ознак — питання.

— Випишіть із правила дієслова в неозначеній формі, у дужках запишіть питання до них. Що помітили?

— Подивіться ще раз на дієслова. Що є однакового у їх будові? (Всі вони закінчуються на -ти, крім ходить.)

— Спробуйте визначити число цих дієслів.

— Отже, давайте зробимо висновок про граматичні ознаки неозначеної форми. (Вчитель фіксує на дошці.)

Неозначена форма дієслова

1) Початкова форма дієслова.

2) Відповідає на питання що робити?

3) Неможливо визначити число і час.

4) Закінчується на -ти, -ть.

— Прочитайте правило 2 на с. 48.

— Які доповнення можна внести до нашої опорної схеми? (Питання що зробити?; це є незмінна форма; не вказує на особу; після закінчення -ти, -ть можливий постфікс -ся, -сь.)

V. Закріплення та систематизація знань

1. Гра «Пошук» (усно), за вправою 89

— Знайдіть всі дієслова в неозначеній формі. Доведіть, що це так.

— Як впізнати неозначену форму дієслів?

2. Самостійна робота із вправою 90

— Спишіть, підкресліть дієслова в неозначеній формі.

— Чому в прислів’ях і приказках найчастіше використовують дієслова в неозначеній формі? (Тому, що вони стосуються усіх, а не когось конкретно.
VI. Підсумок уроку

   1. Бесіда

— З чим сьогодні познайомились?

— Виберіть із дієслів, записаних на дошці, дієслова в неозначеній формі.

Пише, писав, писати, буде писати, писатиме, написати, пишуть.

— За якими ознаками ви впізнали дієслова в неозначеній формі?

— Утворіть спільнокореневі дієслова в неозначеній формі.

Спів —

Гра —                       

Плач —                     

Крик —

     2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання

VII. Домашнє завданн

 

 

 

 

 

 

 

Укр. мова 4 кл.

Тема: Неозначена форма дієслова

Мета: - закріплювати і поглиблювати знання учнів про н.ф.д.;

  • виробляти вміння правильно ставити питання до н.ф.д.;
  • розширювати словниковий запас;
  • сприяти розвитку пізнавальної активності, комунікативної компетентності;
  • виховувати працьовитість.

Обладнання: асоціативний кущ до слова «дієслова»; завдання для груп на аркушах, запис на дошці для роботи в парах.

Хід уроку:

І. Орг. м.

ІІ. Каліграфічна хвилинка

(Число. Класна робота. Індивідуально звернути увагу на недоліки)

ІІІ. Перевірка д/з.

  1. Правило с.50. Часи дієслів.

(додаткове питання: визначити час дієслів: з’їв, переможе, спіймав)

  1. Асоціативний кущ.
  • Так як тепер виглядає наш асоціативний кущ?

(додаткове питання: навести приклади дієслів Майб. часу)

  1. Робота в парах. Утворення часових форм дієслів.

Мин. Теп. Майб.

І ряд: кричати, дружити

ІІ ряд: лізти, мити

ІІІ ряд: вчити, малювати

ІV. Мотивація. Повідомлення теми і мети уроку.

Гра «Заміни одним словом фразеологізми»

  • Набрати в рот води – мовчати;
  • Надути губи – образитись;
  • Вішати локшину на вуха – брехати;
  • Робити з мухи слона – перебільшувати;
  • Накивати п’ятами – втекти;

Вчитель: - Поставте до слів запитання. Пригадайте, як називається така форма дієслова.

  • Сьогодні ми поглибимо знання про н.ф.д., будемо вчитися правильно ставити до неї питання. Запишіть тему уроку.

V. Робота над темою уроку.

1. С.р. з правилом с.48-49

- Яка інформація про н.ф.д. для вас нова?(Асоціативний кущ)

2. Вибіркове письмо. Впр. 89.

- Виписати дієслова в н.ф.д. Ставити запитання.

3. Фізхвилинка.

4. Робота з прислів’ями. Вправа «Закінчи речення» (підкреслити дієслова в н.ф., поставити питання).

1) Щоб рибу їсти, треба в воду …(лізти).

2) Краще сім раз відміряти, ніж один раз …(відрізати).

- Чому вчать прислів’я? (не лінуватися, не поспішати).

5. Творча робота в групах.

1 і 3 група – із поданих іменників утворити дієслова н.ф.

Спів - …, вечеря - …,

Перемога - …, хованка - …,

Навчання - …, біг - …

1 і 4 група – із поданих прикметників утворити дієслова н.ф.

Синій - …, веселий - …,

молодий - …, червоний - …,

сухий - …, сумний - …

VІ. Підсумок.

Вправа «Продовжити думку».

  • Після цього уроку я …

(зможу із іменника утворювати н.ф.д.,

зможу із прикметника утворювати н.ф.д.,

буду знати, що н.ф. – це початкова форма дієслова,

зможу по питанню і по закінченню знаходити н.ф.д.)

Гра «Швидко відповідай неозначеною формою»

Друг – дружити,

Господар - …,

Сніданок - …,

Старт - …,

Плач - …,

Фініш - …,

Радість - …,

Сум - …,

Зелений - …

VІІ. Домашнє завдання.

С. 48-49 учити правило, Впр.91

 

 

docx
Додано
14 січня
Переглядів
80
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку