Урок української мови 4 клас. Тема "Змінювання дієслів за часами".

Про матеріал

Тема. Змінювання дієслів за часами.

Мета: ознайомити з часовими формами дієслова, з новими термінами; формувати вміння ставити запитання до дієслів різних часових форм, визначати час дієслова, змінювати дієслова за часами; сприяти пізнавальній діяльності, застосовуючи інтерактивні методи навчання, та розвитку уваги, спостережливості, вміння аналізувати і робити висновки; давати правильні та повні відповіді на поставлені запитання; формувати комунікативну компетентність; удосконалювати навички каліграфічного письма; розширювати лексичний запас прислів'ями, синонімами, антонімами. Виховувати бажання вчитися, краще знати рідну мову, більше читати, щоб мати більше знань. Прививати любов до природи.

Перегляд файлу

                                              Українська мова

 

Тема. Змінювання дієслів за часами.

 

Мета: ознайомити з часовими формами дієслова, з новими термінами; формувати вміння ставити запитання до дієслів різних часових форм, визначати час дієслова, змінювати дієслова за часами;  сприяти пізнавальній діяльності, застосовуючи інтерактивні методи навчання,  та розвитку уваги, спостережливості, вміння аналізувати і робити висновки; давати правильні та повні відповіді на поставлені запитання; формувати комунікативну компетентність; удосконалювати навички каліграфічного письма; розширювати лексичний запас прислів’ями, синонімами, антонімами. Виховувати бажання вчитися, краще знати рідну мову, більше читати, щоб мати більше знань. Прививати любов до природи.

 

Хід  уроку

І. Організаційний момент.   Слайд 1

 

                        Ми Вам раді, гості добрі
                        І вітаєм щиро Вас,
                        І запрошуєм ласкаво
                        На урок в 4 клас.               

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  • Діти, яку частину мови ми зараз вивчаємо? (Дієслово).
  • Давайте пригадаємо все, що ми знаємо про дієслово.

 

  1. Інтерактивна вправа «Бліц опитування по ланцюжку».  Слайд 2

 

  • Яка частина мови називається дієсловом?
  • З якою частиною мови пов’язане в реченні дієслово? (Іменником)
  • Яким членом речення найчастіше виступає дієслово? (Присудком)
  • Як називається початкова форма дієслова?( Неозначена форма дієслова)
  • Чому вона отримала таку назву? ( Незмінна форма дієслова. Вона не вказує ні на час, ні на особу, ні на кількість виконавців дії.)
  • На які питання відповідає неозначена форма дієслова? (Що робити?, що зробити?)
  • Як пишеться ( не ) з дієсловами. (Завжди окремо)

 

  1. Каліграфічна хвилинка.  Слайд

 

  • Відкрийте зошити, запишіть число, класна робота.
  • Вв ий вен ин сн ня ян весняний

Навесні, весна, веснонька.

Як пишеться  слово - НАВЕСНІ

Діти, є така прикмета:

Весна на порозі, якщо (по) бачив (у) дворі. (Шпаків)

 

Які пташки першими прилітають з теплих країв?

Як напишете слово (по)бачив?

                                  (у) дворі?

 

3. Вправа  «Мозковий штурм» Слайд

 

Чи  вмієте  застосовувати  теоретичні  знання  на практиці  перевіримо за допомогою  тестів.

1.У якому рядку записані тільки дієслова:           

а) теплий, бігав, грів;

б) зійшла, шумить, оживає;

в) читання, малює, йде.

 

     2. Знайдіть дієслова, вжиті у неозначеній формі:

          а) дружать, співають, пишуть;

          б) дружба, співи, письмо;

          в) дружити, співати, писати.

 

     3. З якими словами не пишеться окремо:

          а) не(вчити), не(хоче), не(любить);

          б) не(ук), не(вдаха), не(билиця);

          в) не(навидіти), не(хтувати), не(волити).

 

     4. У якому рядку дієслова – синоніми:

         а) йдуть, стрибають, крокують;

         б) думають, міркують, гадають;

         в) говорять, балакають, мовчать.

 

   Робота в парах     (Взаємоперевірка)

1) Б;  2) В;   3) А;  4) Б  Взаємоперевірка ( обмінялися зошитами і перевірили)


 

       4.  Мотивація навчальної діяльності.    Слайд

 

Прочитайте прислів’я і знайдіть дієслова в неозначеній формі.
                     Життя прожити – не поле перейти.

                     Гуртом можна й море загатити.

                     Хочеш знати не соромся питати.

                     Вовків боятися у ліс не ходити.


- Чи можна визначити за цими дієсловами, коли відбулася дія і хто її виконує? Чому?  ( Не можна, бо неозначена форма дієслова не вказує ні на час, ні на особу, яка виконує дію.)

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети урок.

 

Сьогодні на уроці ознайомимося з часовими формами дієслова, з новими термінами; вчитиметеся ставити запитання до дієслів різних часових форм, визначати час дієслова; змінювати дієслова за часами.

 

ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

 

1. Спостереження за мовним матеріалом.

 

 Зустріч Зими з Весною   Слайд

 

Діти розігрують сценку.

 

 Що робиш?

 Заквітчую, співаю, розтоплюю.

 Що робила?

 Відпочивала, набиралася.

 Що  робитимеш?

 Втомлюсь, сумуватиму,  передам.

 

2.Вправа  «Мозкова атака»

– Що ми робимо зараз на уроці рідної мови?

(Читаємо, пишемо, відповідаємо, слухаємо, спілкуємося, вчимося)

 

– На які питання відповідають ці дієслова? (Що робимо?)

 

А що ми робили на попередніх, минулих уроках?

 

– Що означає слово «минулий»? (Той, що пройшов, існував колись, минув).

 

Складіть словосполучення зі словом «минулий». (Минулий рік, минулі події).


- Придумайте антоніми до слова : Минулий – майбутній, наступний.

 

 - Придумайте синоніми до слова:   Минулий -  попередній, давній, колишній.

 

 - Скласти речення зі словом минулий.

 

 - Коли так кажуть? Минулі справи – такі, що вже не мають значення.

 

- Як потрібно змінити дієслова, щоб розказати про дії, які вже відбулися або відбувалися?

 

 Які питання ставимо до цих дієслів? ( Що робили?)

 

Що будемо робити на  наступних уроках?

Поставте питання до дієслів, які називають дію, після того як про неї сказали.

 (Що будемо робити?, що робитимемо?)

 

Отже, що ми помітили? Чи змінюються дієслова?

 

  •                 Так, дієслова змінюються за часами: теперішній, минулий і майбутній час.

 

3. Робота з підручником

                             Проблемна ситуація                                                            Складання речень за малюнками ( за вправою 282)

 

Розгляньте малюнки. Дайте відповіді на запитання до малюнків.

Запишіть дієслова, які ви вжили для складання речень ( написав, кладе, кине).

 

Коли відбулась дія у кожному з трьох випадків?

  • У першому – дія відбулась раніше ( написав)
  • У другому – дія відбувається тепер ( кладе)
  • У третьому – дія відбудеться ( укине )
  • Розгляньте таблицю.

 

4. Читання правила у підручнику. с. 143

 

5. Складання речень за малюнками.  Слайд

 

Що ви бачите на малюнку?

Бруньки.

Що з ними сталося?

Вони набубнявіли.

Що намальовано на наступному малюнку?

З теплих країв повертаються птахи.

Далі?

Квітнуть сади.

Незабаром розквітнуть яблуні і груші.

Коли відбувається дія у цих реченнях?

 

6. Розгляньте таблицю.   Слайд

 

7. Утворення на таблиці різних часових форм дієслова. Слайд

 За потреби користуйся правилом.          

Склади і запиши речення з різними часовими формами того самого дієслова.

 

Перевірка.  Слайд

 

8. Алгоритм визначення часу дієслів. Слайд

 

9. Робота над уривками з творів Лесі Українки.  Слайд

  • Діти, чий портрет ви бачите на екрані?
  • Яке її справжнє ім’я та прізвище?
  • Лариса Петрівна Косач – Квітка.
  • Коли народилася Леся Українка?
  • 25 лютого 1871 року в місті Новгороді -  Волинському.
  • У скільки років навчилася читати? (4 роки)
  • Перший вірш у скільки років написала? (9 років)
  • Як він називався? («Надія»)
  • Скільки років виповнилося від дня народження  української поетеси? (150р.)

 

 10. Розподільний диктант. Слайд

 Народні прикмети.  

 

11. Творча робота в групах.  Слайд

                        Прийшла весна

- Як називаються перші весняні квіти?

( Проліски, підсніжники )

Дієслова, що в дужках, поставити у правильній часовій формі.

 

12. Хвилинка - цікавинка   Цікаво знати Слайд

 

Мова жителів Північної Америки і Гренландії  має 63 форми теперішнього часу дієслова.

У англійській  мові виділяють 16 часових форм.

   

 

13. Вправа «Вилучи зайве слово» (робота в парах) Слайд
 

Прилинула                      Задзюрчать                     Гріє

Припекло                        Розтанули                       Пахне

Прокинуться                   Заспівають                     Заграло

Ожило                             Запахнуть                       Цвіте

           Гріло                               Милуватимуть               Зеленіє

 

14. Розсели дієслова в будиночки. Слайд

Виконання вправи 284.

 

Пригадайте, із якої казки цей уривок?

Леся Українка « Біда навчить»

Яка головна думка оповідання?

Поки біди не знатимеш, то й розуму не матимеш. (Відповів крук)

Яким став горобчик?

( Господарський, мудрий. )

 

Виписати з тексту в три стовпчики дієслова минулого, теперішнього і майбутнього часу.
 

V. Узагальнення і систематизація отриманих знань.

 

1. Пограємо у гру «Це наш час»

                     

   (Учні поділяються на три групи за часом. Я промовляю речення, а діти  відповідають: «Це наш час» і доводять свою думку.)

 

Надійшла весна прекрасна

Многоцвітна, тепла, ясна. (Іван Франко) Мин. час

 

У березні, у березні

Цвіте верба на березі. (В. Бондаренко) Тепер. час

 

Кожній квітці навесні

Сняться кольорові сни. (Б. Заверуха) Тепер. час

 

А вже красне сонечко припече. ( О. Олесь ) Майб. час

 

Стояла я і слухала весну,

Весна мені багато говорила,

Співала пісню дзвінку, голосну,

То знов таємно - тихо шепотіла. ( Л. Українка ) Мин. час

 

…Світає, край неба палає.

Соловейко в темнім гаї

Сонце зустрічає. ( Т. Шевченко ) Тепер. час

 

Хай по полю, золотому полю, ляже тінь.

Хай схитнеться – жито усміхнеться: тінь! Тінь! І( П. Тичина ) Майб. час

 

 

2. Відгадування загадок.

До слів – відгадок дібрати дієслова у різних часових формах.

Летіла птиця по синьому небу, розпустила крила і сонце закрила.

( Хмара – пливе, насунулась, закриє).

Летить, а не горобець - виє, а не звір.

( Вітер – свище, дув, залетить).

Мене частенько просять, ждуть, а тільки покажусь – ховатися почнуть.

( Дощ – періщить, лив, йтиме).

 

3. Творчий диктант.  Слайд

Збирати, ходити, плавати, горювати, балакати, смішити, працювати.

1 ряд – теперішній час

2 ряд – минулий час

3 ряд – майбутній час

 

4. Змініть за часами дієслова неозначеної форми.    Слайд

Малювати –

Бігти –

Сумувати –

Радіти –

Вчити –

 

VІ. Підсумок уроку.

 

Які три часи має дієслово?

Як відрізнити один час від іншого?

Що означають дієслова теперішнього часу?

Яке значення мають дієслова майбутнього часу?

Які дії описують дієслова минулого часу?

Наведіть приклад дієслів кожного часу.

 

VІІ. Домашнє завдання.

с. 145, виконати вправу 285, вивчити правило.

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Костенко Любов
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
905
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку