Урок української мови (4 клас)

Про матеріал
Розробка уроку, метою якого є ознайомлення учнів з новою частиною мови - займенником, його роллю у мовленні.
Перегляд файлу

ТЕМА: Займенник як частина мови. Спостереження за роллю займенників у тексті.

МЕТА: Ознайомити  учнів з новою частиною мови - займенником, його роллю у мовленні; вчити розпізнавати особові займенники серед інших частин мови. Розвивати комунікативну компетентність учнів.  виховувати бажання вивчати рідну мову.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: картки для індивідуальної роботи, таблиця «Займенник», комп’ютерна  презентація.

 

ХІД УРОКУ

 

I. Організація класу

II. Каліграфічна хвилинка.   П п    пл  пи  п’я

Я витрачаю на ранкову гімнастику 15 хвилин.

  • На яке питання відповідає числівник?  Який це числівник?

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Запис математичних виразів словами  (слайд ).

  1. Інтерактивна технологія «Карусель» (закріплення знань про числівник).
  2. Підсумок.

ІV.  Актуалізація опорних знань.

  • Які частини мови, крім числівника, ви вже знаєте?

 Мета сьогоднішнього уроку - познайомити вас ще з однією частиною мови. А з якою, ви здогадаєтесь, послухавши казку.

 

КАЗКА

 

У давні часи в одному царстві жили собі добрі та веселі люди. Вони трудилися не покладаючи рук і тому їхня держава славилась багатством та достатком. А недалеко, серед темних скель у Чорній печері жила зла чаклунка. Вона давно, думала над тим, як нашкодити людям. Чаклунка взяла свою чарівну паличку, ударила три рази об землю і промовила: "Хай ці щасливчики забудуть свої імена, хай діти забудуть імена батьків, а батьки - імена дітей. Тоді вони обов’язково посваряться". І враз люди стали злі, роздратовані, сумні. Так було доти, доки мешканці царства не зрозуміли, що вони забули свої імена, імена знайомих, назви всього, що їх оточувало. А як повернути імена, як дізнатись про назви предметів вони не знали.

Якось до їхнього царства потрапив добрий мудрець, люди розповіли йому про своє горе і попросили про допомогу.

"Добре, я допоможу вам повернути свої імена, але це буде не відразу, - пообіцяв мудрець. — А поки що я дам вам слова замість імен і назв, які забрала зла чаклунка. Запам'ятайте, ці слова будуть тільки вказувати на особу чи предмет. Ви зможете говорити між собою не називаючи імен та предметів. Наприклад: кожен з вас про себе говоритиме "Я", а якщо вас буде багато - "Ви". Розповідаючи про когось, або про щось кажіть "Він", "Вона", "Воно" , а якщо їх багато - "Вони ". А поки прощавайте, я йду до злої чаклунки".

Чаклунка згодилась віддати людям їхні імена з умовою, що мудрець відгадає її загадки:

По білому полю чорним маком сіяно.

Не думає, не гадає, а інших навчає.

На базарі не знайти, на вазі не зважити.

Мудрець відгадав загадки і чаклунці довелося віддати імена людям. Але мешканцям веселого царства дуже сподобалися слова, які їм подарував мудрець і вони залишили їх собі, щоб вживати у мовленні замість імен.

 

- То як називається  нова частина мови? Хто здогадався?

-  Чому її так назвали? (Бо вживається замість іменників.)

 

V. Повідомлення теми і мети уроку .

  •      Отже на сьогоднішньому уроці ми познайомимось з займенником як частиною мови, його роллю у мовленні; будемо вчитися   розпізнавати  займенники сере інших частин мови.
  •      Що ви чекаєте від уроку?

VІ. Робота над темою уроку.

1.Відгадування загадок, які зла чаклунка загадала мудрецю, заміна слів-відгадок займенниками (слайд ).

(Сторінка - вона,  букви - вони,  книга - вона підручник - він, розум - він.)

  • На які питання відповідають займенники? На що вони вказують?

2. Робота з таблицею:

 а) читання правила;

 б) читання вірша, розпізнавання займенників.

3. Вправа 232:

 а) читання тексту;

 б) колективне складання тексту-розповіді про займенник як частину мови (усно).

VII.   Закріплення та осмислення нових знань.

1.Вправа 233:

 а) читання акровірша;

 б) складання речень про рідне слово.

2.Робота в парах.

Підкреслити займенники (картки).

Перевірка.

3.Вставити потрібні за змістом займенники (слайд ).

Перевірка.

4.Цікаві вправи.

«Які два особових займенника псують дороги? (Я-ми).

«Як за допомогою трьох особових займенників можна зробити руки чистими?»(Ви-ми-ти).

VIIІ. Підсумок уроку.

  • Чи справдились ваші очікування?

Рефлексія.

Продовжіть речення:                        

На уроці я навчився …

Я дізнався …

Мені було цікаво …

 ІХ.   Домашнє завдання.

 Вправа  234.

 

 

doc
Додано
28 січня 2019
Переглядів
1024
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку