ТЕМА: Займенник як частина мови. Спостереження за роллю займенників у тексті.
МЕТА: Ознайомити учнів з новою частиною мови - займенником, його роллю у мовленні; вчити розпізнавати особові займенники серед інших частин мови. Розвивати комунікативну компетентність учнів. виховувати бажання вивчати рідну мову.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: картки для індивідуальної роботи, таблиця «Займенник», комп’ютерна презентація.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Каліграфічна хвилинка. П п пл пи п’я
Я витрачаю на ранкову гімнастику 15 хвилин.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Мета сьогоднішнього уроку - познайомити вас ще з однією частиною мови. А з якою, ви здогадаєтесь, послухавши казку.
КАЗКА
У давні часи в одному царстві жили собі добрі та веселі люди. Вони трудилися не покладаючи рук і тому їхня держава славилась багатством та достатком. А недалеко, серед темних скель у Чорній печері жила зла чаклунка. Вона давно, думала над тим, як нашкодити людям. Чаклунка взяла свою чарівну паличку, ударила три рази об землю і промовила: "Хай ці щасливчики забудуть свої імена, хай діти забудуть імена батьків, а батьки - імена дітей. Тоді вони обов’язково посваряться". І враз люди стали злі, роздратовані, сумні. Так було доти, доки мешканці царства не зрозуміли, що вони забули свої імена, імена знайомих, назви всього, що їх оточувало. А як повернути імена, як дізнатись про назви предметів вони не знали.
Якось до їхнього царства потрапив добрий мудрець, люди розповіли йому про своє горе і попросили про допомогу.
"Добре, я допоможу вам повернути свої імена, але це буде не відразу, - пообіцяв мудрець. — А поки що я дам вам слова замість імен і назв, які забрала зла чаклунка. Запам'ятайте, ці слова будуть тільки вказувати на особу чи предмет. Ви зможете говорити між собою не називаючи імен та предметів. Наприклад: кожен з вас про себе говоритиме "Я", а якщо вас буде багато - "Ви". Розповідаючи про когось, або про щось кажіть "Він", "Вона", "Воно" , а якщо їх багато - "Вони ". А поки прощавайте, я йду до злої чаклунки".
Чаклунка згодилась віддати людям їхні імена з умовою, що мудрець відгадає її загадки:
По білому полю чорним маком сіяно.
Не думає, не гадає, а інших навчає.
На базарі не знайти, на вазі не зважити.
Мудрець відгадав загадки і чаклунці довелося віддати імена людям. Але мешканцям веселого царства дуже сподобалися слова, які їм подарував мудрець і вони залишили їх собі, щоб вживати у мовленні замість імен.
- То як називається нова частина мови? Хто здогадався?
- Чому її так назвали? (Бо вживається замість іменників.)
V. Повідомлення теми і мети уроку .
VІ. Робота над темою уроку.
1.Відгадування загадок, які зла чаклунка загадала мудрецю, заміна слів-відгадок займенниками (слайд ).
(Сторінка - вона, букви - вони, книга - вона підручник - він, розум - він.)
2. Робота з таблицею:
а) читання правила;
б) читання вірша, розпізнавання займенників.
3. Вправа 232:
а) читання тексту;
б) колективне складання тексту-розповіді про займенник як частину мови (усно).
VII. Закріплення та осмислення нових знань.
1.Вправа 233:
а) читання акровірша;
б) складання речень про рідне слово.
2.Робота в парах.
Підкреслити займенники (картки).
Перевірка.
3.Вставити потрібні за змістом займенники (слайд ).
Перевірка.
4.Цікаві вправи.
«Які два особових займенника псують дороги? (Я-ми).
«Як за допомогою трьох особових займенників можна зробити руки чистими?»(Ви-ми-ти).
VIIІ. Підсумок уроку.
Рефлексія.
Продовжіть речення:
На уроці я навчився …
Я дізнався …
Мені було цікаво …
ІХ. Домашнє завдання.
Вправа 234.