Урок української мови в 4 класі
Тема. Закріплення знань про речення. Складання речень з фразеологічними зворотами
Мета: розширювати уявлення учнів про основні ознаки речення та його оформлення на письмі, закріпити знання про види речень за метою висловлювання та інтонацією, про головні і другорядні члени речення; вчити правильно використовувати у мовленні фразеологічні звороти; розвивати вміння інтонувати речення, встановлювати зв‘язок слів між членами речення; розвивати та виховувати почуття любові та поваги до української мови.
Обладнання: малюнки, таблиці, мультимедійний пристрій, презентація.
Хід уроку
І. Організація класу
Всі почули ми дзвінок,
Він покликав на урок.
Кожний з нас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть лиш дівчата,
А за ними і хлоп᾽ята.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація
- Доброго дня, діти! Сьогодні я б хотіла запропонувати вам пуститися у подорож, але подорож незвичайну - мовними стежинами і доріжками. На шляху ми будемо зупинятися на наступних зупинках:
Перевірна Колективна Парна Самостійна Підсумкова
- Після роботи на кожній зупинці (а сьогодні ми повторюватимемо все, що знаємо про речення) будемо перевертати кожну назву зупинок, і, якщо встигнемо, то наприкінці уроку зможемо прочитати народне прислів‘я. На мою думку, дуже чудове!
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Фронтальна робота
Сьогодні нам буде допомагати українська народна казка. (Слайд №1)
Ви здогадались – це казка «Жив був пес».
- Отже до роботи!
Зупинка «Перевірна»
Щоб познайомитися з героями цієї казки, ви повинні знайти правильні відповіді на питання.
Завдання 1
1. Речення – це зв’язані між собою за змістом
а) букви б) звуки в) слова
3. Які члени речення є його основою?
а) другорядні члени б) підмет та присудок в) іменник
4.Речення, в якому про когось або про щось запитується, називається... .
а) питальне б) розповідне в) окличне
5.Речення, в якому виражається спонукання до дії, називається ....
а) питальне б) спонукальне в) окличне
6. Речення, в якому про когось або про щось розповідається, називається... .
а) питальне б) спонукальне в) окличне
Ви дуже гарно попрацювали, а тепер подивіться на слайд і назвіть героїв цієї казки.(Слайд№2 )
Завдання 2
- Приведіть приклад розповідного речення.
У ліс прийшла золота осінь.
- Зробіть його питальним
Яка осінь прийшла у ліс?
- Зробіть речення спонукальним.
Золота осінь, прийди у ліс!
- Які типи речень ми з вами бачимо?(Розповідальне, питальне, спонукальне)
- У першому реченні знайдіть головні члени речення.
- Складіть схему речення.
… … .
Молодці! Ви дуже гарно справилися із завданням. Героїв нашої казки звуть Вовк та Пес.
Ви виконали роботу і з’явилося перше слово-прислів’я ─ бідний.
Зупинка «Колективна»
Допомога Песику.
- Песик хотів скласти схеми речення але він їх переплутав. А давайте ми йому допоможемо!
Завдання 3
Робота в парах
З’єднайте подані схеми з відповідними реченнями
…… . Потягнулись на південь лелеки.
…… . Ведмідь готує барліг.
…… . На болоті достигає журавлина
Вовк вирішив допомогти Песику, зробити схему речення, але вона не підходить до жодного з цих речень .
… … … , … , … .
- Чому вона не відповідає нашому реченню? (однорідні члени речення)
- Що таке однорідні члени речення?
- Складіть речення відносно схеми.
Завдання 4
У нас є слова з яких треба скласти речення.
На, різнокольорове, лягає, парка, листя, доріжки.
На доріжки парка лягає різнокольорове листя.
Чому це речення не відповідає схемі. В чому помилка Вовка?(немає однорідних членів речення).
На доріжки парка лягає жовте, червоне, зелене листя.
Діти, ми гарно попрацювали на цій зупинці і тому я перегортаю наступну картку. З’явилося слово прислів’я: той.
Завдання 5
Прочитайте речення, знайдіть однорідні члени речення, підкресліть їх, визначіть до якої частини мови вони належать.
Ми – українці. Мова наша українська.
Вона прекрасна, багата, мелодійна.
Тому не дивно, що нашу мову називають солов’їною.
А зараз ми трохи відпочинимо
Фізкультхвилинка
Зупинка «Самостійна»
- Зараз ми побачимо як ви вмієте працювати самостійно. Назва цієї зупинки говорить сама за себе.
Завдання від Вовка
З поданих слів складіть розповідне речення
Завдання 6
1. Дівчина, червоні, галявині, на, збирала, ягоди.
2. У, перелітні, вирій, птахи, відлетіли.
3. Чверть, ґав, цілу, ловив, Петя.
Молодці! Ви справилися із завданням і ми відкриваємо наступне слово прислів’я: у кого.
IV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
Зупинка «За вимогою»
Вовк і Пес подумали і вирішили, що їм не подобається останнє речення. Вони не зрозуміли, що робив Петя цілу чверть.
Ловив ґав – це фразеологізм
Фразеологізм – стійке нероздільне сполучення слів, його можна розділити одним
Давайте послухаємо, як звучать фразеологізми. Вовчик на Песик поклали їх вам парти. Прочитайте.(Читання естафетою).
Пекти раків |
Ні пари з вуст |
Бити байдики |
Ходити на голові |
Накивати п’ятами |
Як кіт наплакав |
Намотати на вус |
Шукати голку в сіні |
Кури не клюють |
Світ за очі |
Зарубати на носі |
Сушити голову |
Завдання 7
Тепер подивіться на малюнки і підберіть фразеологізм до кожного малюнку (Слайд12)
Водити за ніс – обманювати.
Клювати носом – дрімати.
Розвісити вуха – підслуховувати.
Робити з мухи слона – збільшувати.
Як кішка з собакою – сваритися.
Кіт наплакав – мало.
V. Узагальнення та систематизація знань учнів.
Завдання 8
Допоможіть нашим казковим героям виконати правильно завдання, з’єднайте правильно фразеологізм та його значення.(Слайд13)
Пекти раків – червоніти.
Ходити на голові – балуватися.
Намотати на вус – запам’ятати.
Бити байдики – ледарювати.
Завдання 9
Складіть з ними речення.
На уроці математики Максим ловив ґав.
На перерві хлопці ходили на голові.
Відкриваємо наступне слово: немає.
Завдання 10
Робота в групах
Закінчіть фразеологічними зворотами речення з довідки
1 група
Місто своє він знає як… .
Як з гуски вода. Як білка в колесі. На сьомому небі. Як свої п’ять пальців. Як дві краплі води. Як гриби після дощу. Водою не розіллєш.
2 група
Нові будинки в столиці ростуть як … .
Як з гуски вода. Як білка в колесі. На сьомому небі. Як свої п’ять пальців. Як дві краплі води. Як гриби після дощу. Водою не розіллєш.
3 група
Від щастя дівчата були … .
Як з гуски вода. Як білка в колесі. На сьомому небі. Як свої п’ять пальців. Як дві краплі води. Як гриби після дощу. Водою не розіллєш.
4 група
Ми з сестрою схожі … .
Як з гуски вода. Як білка в колесі. На сьомому небі. Як свої п’ять пальців. Як дві краплі води. Як гриби після дощу. Водою не розіллєш.
5 група
Господиня з ранку до ночі крутилася … .
Як з гуски вода. Як білка в колесі. На сьомому небі. Як свої п’ять пальців. Як дві краплі води. Як гриби після дощу. Водою не розіллєш.
6 група
Що йому не казали а все … .
Як з гуски вода. Як білка в колесі. На сьомому небі. Як свої п’ять пальців. Як дві краплі води. Як гриби після дощу. Водою не розіллєш.
7 група
Хлопці товаришували так що … .
Як з гуски вода. Як білка в колесі. На сьомому небі. Як свої п’ять пальців. Як дві краплі води. Як гриби після дощу. Водою не розіллєш.
VІ. Підсумок уроку
Зупинка «Підсумкова»
У нас залишилася одна зупинка. Давайте з‘ясуємо, що
сподобалось вам на уроці? Який вид роботи більше припав вам до
душі і чому? Відкриваємо останнє слово. Чи є у вас припущення яке саме
слово може закінчити це прислів‘я? (відповіді дітей). Зараз ми побачимо,
хто з вас мав рацію.
Бідний той у кого немає друзів.
- Як ви розумієте це прислів’я?
- Були друзями Вовк і Пес?
- Яка тема цієї казки?
- Який висновок ми можемо зробити з цієї казки?
Складіть прислів’я та поясніть його.
Людина без друзів – що дерево без коріння.
Рефлексія
- Чи сподобався вам урок?
- Чому ви навчилися на сьогоднішньому уроці?
- Що було найбільш цікавим?
- Що здалося складним?
- Як ви вважаєте чому?