Конспект уроку "Узагальнення вивченого з розділу «Дієслово»".

Про матеріал

Узагальнити й систематизувати знання про основні граматичні ознаки дієслова,особливості правопису дієслівних форм; розвивати логічне мислення, культуру мовлення, уважність, вдумливість, увагу, пам'ять, творчі здібності учнів; удосконалювати орфографічну грамотність; виховувати любов і повагу до мови та природи рідного краю.

Перегляд файлу

Тема.   Узагальнення  вивченого з розділу «Дієслово»

 Мета:   узагальнити  й систематизувати знання про основні граматичні ознаки дієслова,особливості правопису дієслівних форм; розвивати логічне мислення, культуру мовлення, уважність, вдумливість, увагу, пам'ять, творчі здібності учнів; удосконалювати орфографічну грамотність; виховувати любов і повагу до мови   та природи рідного краю.

Обладнання. Комп’ютер, мультимедійний проектор, картки, ілюстрації журналу «Дивосвіт»

Інтерактивні технології. «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Робота в групі», «Криголам», «Кубування».

Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань.

Форма уроку. Урок - ділова гра.

І.Організація класу. Перегляд відеоролика «Весна іде»

- Вам сподобалося? Весна всіх бадьорить, веселить, з її приходом все оживає. Сподіваюсь ця презентація підняла вам настрій, а гарний настрій допоможе  на уроці.

ІІ. Представлення теми. Мотивація діяльності. Актуалізація набутих знань.

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

- Прочитайте тему нашого уроку. Що ви сьогодні очікуєте повторити?

2.  Червона скринька.

 - У вас на партах є секретна червона скринька. Запишіть до неї тему, яку з певних причин ви засвоїли погано. Сподіваюсь на уроці ви знайдете відповіді на свої запитання.

3.Каліграфічна хвилинка.

- Відкрийте зошити. Запишіть дату.

- Приготуйтеся, повторимо написання букви «ве».

            в ввв навесні

4. Мотивація навчальної діяльності.

  Випуск  дитячого журналу «Дивосвіт» присвячений весні , а ми сьогодні будемо редакторами цього журналу. Журналісти вже попрацювали, підібрали матеріал, а ми повинні підготувати номер до друку :  доопрацювати, виправити помилки. Я беру на себе роль головного редактора. 4.Інтерактивна вправа «Криголам».

 

 

 

 

 

 

 

 

- Прочитайте речення та запишіть . Які розділові знаки поставили?

- Яке це речення за метою висловлювання?

6.  Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

 - Хочу переконатися, що ви дійсно зможете справитися з завданням, тому для вас «Мозковий штурм».

- Що таке дієслово?

- Як називається початкова форма дієслова?

- Які часові форми дієслова ви знаєте?

- Як змінюються дієслова минулого часу? Теперішнього? Майбутнього?

- Скільки дієвідмін має дієслово?

- Як визначити до якої дієвідміни належить дієслово?

- Яким членом речення найчастіше буває дієслово?

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань.

  1. Робота з синонімічним рядом.

-У давні часи Новий рік починався не 1 січня, як нині, а у березні, навесні, коли пробуджується земля,відроджується природа,починається нове життя. Зустрічали весну  піснями, танцями, пекли печиво у формі пташок та закликали теплу, благодатну пору року. У веснянках пропущені дієслова. Виберіть з ряду синонімів найбільш вдалий  і запишіть.


Весно,      землицю одімкни,

випусти травицю , на раннє літо,

на буйне жито!                             

Прилети, прибудь, прийди.

Із теплого краю

летіть, соловейки,
на нашу земельку!
ластівоньки,
пасти корівоньки!                     

Спішіть, кваптеся, мчіть.


Прийди, прийди, весно красна,
чепури наш рідний край,
засвіти  нам сонце ясне,
з нами в гурті …

Погуляй, повеселись, пограй, побався.

1 група - поясніть лексичне значення слова чепурити.  Наводити порядок де-небудь, надавати собі чи кому-небудь акуратного зовнішнього вигляду.

2 група – дібрати синоніми ( прикрашати, наряджати, прибирати).

3 група – скласти словосполучення ( чепурити одяг, чепурити ляльку).

- Підкресліть дієслова. Назвіть яку дію вони позначають : завершену чи незавершену.

2.Вибірковий диктант.

- Подивіться, яка чудова галявина на на наступній сторінці нашого журналу. А який гарний вірш підібрали журналісти!

У лісі всміхається кожна сосна:

Нарешті відлига, нарешті весна!

Нам сонечко світить і лагідно гріє,

Ніхто крім весни так радіти не вміє,

І проліски сині дзвенять під ногами:

«Співайте, будь ласка, весняночку з нами!»

- Випишіть дієслова. Поясніть їх написання. 

 Пригадайте та допишіть 2 дієслова, що без не не вживаються.

- Усно зробіть буквений аналіз слова всміхається.

3. Творча робота.

- Ми повинні зробити так, щоб на цій галявині розквітли квіти.

1 група. Скласти загадку про квітку , що  зображена на ілюстрації. Не розголошуйте її назву. 2 і 3 групи повинні будуть розгадати складену вами  загадку. (Підсніжник)

2 група. Передайте за допомогою дієслів вдачу цієї квітки. Потім перевіримо, чи відгадають 1 і 2 групи що це за квітка. (Пролісок)

3 група. За даними римами складіть віршик . Останнє слово не промовляйте, його повинні додати 1 і 2 групи.


 … пригріває

… проростає

… голова

… сон – трава


- Дієслово зійде поставте у  початкову форму .  Запишіть його в зошит і поставте у  всі особові форми однини і множини.

Цікавинка. Чехи називають підсніжники сніжинами, німці – сніговими дзвіночками, англійці – сніговими зірочками. А ми повинні пам’ятати, що підсніжники занесені  в Червону книгу, їх треба берегти.

- Давайте додамо на цю сторінку правило поводження з первоцвітами.

4. Вправляння у використанні особових форм дієслів.

- Після зимової тиші весняні звуки сприймаються як симфонія. Доберіть дієслова, які влучно передадуть шум весняної води ( 1 група), гомін пташок

( 2 група), звуки комах ( 3 група).

Шум весняної води ( 1 група)

- Підберіть дієслова в теперішньому часі, 1 особи, множини. 

Гомін пташок

- Підберіть дієслова  в майбутньому часі , 3 особи множини.

Звуки комах

- Підберіть дієслова в теперішньому часі, 2 особи, однини. 

- З поміж записаних вами слів назвіть ті, що відносяться до 1 дієвідміни. За якими ознаками ви будете їх визначати?

Фізкультхвилинка

5. Творче конструювання.

 Групи отримують завдання.

Записати речення , ставлячи дієслова у формі минулого часу.

        Лише учора (прийти) весна. Сонце одразу (сповістити) про візит цієї королеви. (Попливти) у небесній височині білосніжні хмарки. Природа нарешті (пробудитися) від зимового сну.

Записати речення, ставлячи дієслова у формі теперішнього часу.

       ’являютися) перші вісники весни – маленькі струмочки. (Починати) пробиватися  травичка, (розпукуватися) бруньки. На водоймах швидко (танути) лід.  На всі  голоси (прославляти) прихід весни пернаті музиканти.

Записати речення , ставлячи дієслова у формі майбутнього  часу.

     А згодом (починатися) справжня краса. Усюди (розпустити) квіти. У дрібному  ароматному цвіті (стояти) дерева. В траві весело (засюрчати) цвіркуни, яскраві метелики (перелітати) з квітки на квітку. 

     Весна –  час оновлення природи. 

- Ви прочитали свої речення . Скажіть, що їх об’єднує? Як ми можемо назвати ці речення?  Прочитайте  зачин, основну частину, кінцівку. Придумайте назву до тексту.

- Виконайте синтаксичний розбір підкреслених речень.

Індивідуальне завдання: двоє учнів складають схеми речень.

- Утворений текст ми розташуємо на наступній сторінці нашого журналу.

6. Рубрика «Гість номера».

- А зараз ми переходимо до рубрики «Гість номера». Як ви думаєте, чому лелеці відведено в цьому номері цілу сторінку?

- У народі люблять лелек. Про них складено легенди, вірші, приказки, прислів’я.

Де лелека водиться, там щастя родиться.

- Перебудуйте  дієслова у даній приказці  у форму майбутнього часу.

- У лелек взяли інтерв’ю. А от що лелеки відповіли? Ключ на це питання у наступному завданні. Які з поданих дієслів відповідають даній схемі? Випишіть ці слова по порядку. Підкресліть першу букву в кожному слові та прочитайте утворене слово. (МОРЕ)

7.Ігрова сторінка.

а) Гра «Лото»

Подані слова розмістити згідно їх граматичних ознак.

Звеселила, потопаєш, радіти, розпустяться, виграє,   уквітчалися.

2 особа,

   1 дієв.

Майб.ч., множ.

Неозн. форма

Мин.ч.,  ж.р., одн.

Мин.ч., множ.

3ос.,

1 дієв.

 

в)Гра « Вгадай дієвідміну».

Дівчатка виписують дієслова І дієвідміни, а хлопчики – 2 дієвідміни.

Каж…мо, гра…ш, говор…мо, переход…ш, сид…те, скаж…ш, кос…те, напиш…ш, воз…ш, співа…те, поспіша…ш, сто…ш, біж…мо,    сі..те.

8.Стратегія «Кубування»

                      Завітав сьогодні в клас

                      На урок знову до вас

                      Кубик, діти, не простий,

                      Кубик, діти, чарівний.

                      Він доріжку прокладає,

                      Знання наші перевіряє.

Вам в нагороду ще одна гра «Кубування» ( Морфологічний розбір дієслів.)

Від березневих дощів земля квітне.

Весна покличе в поле.

Марець схопив  за палець.                               

9.Самостійна робота.

-   Виписати з речення дієслова, записати їх у перший  стовбчик таблиці  та заповнити решту колонок.

Весна у всі шпаринки рветься, зчорніли клаптики снігів.

І хмарки білі і тендітні у синім небі попливуть.

Аналізоване слово

Початкова форма

Час

Число

 

Особа(теп. та майб.ч.)

Рід ( у мин.ч.)

Дієвідміна

Член речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Підсумок уроку.

Рефлексія «Самооцінювання»

- На ваших партах лежать різнокольорові квіточки. Біла  квітка означає, що тему дієслово ви засвоїли на високому рівні і думаєте, що готові до контрольної роботи. Блакитна – матеріал вам загалом зрозумілий, але необхідно ще попрацювати над ним, щоб гарно написати контрольну роботу. Червона  - матеріал вам здається ще не зовсім зрозумілим і ви потребуєте допомоги.  Візьміть квіточку того кольору, який відповідає рівню засвоєного вами матеріалу   і за допомогою цих квіточок сплетемо на першій сторінці нашого журналу віночок, який прикрасить цю сторінку і одночасно покаже, як ви засвоїли матеріал з теми «Дієслово».

- Якщо ви не знайшли протягом уроку відповіді на питання, що записані вами на початку  уроку у червоній скриньці,  то підпишіть скриньку   і покладіть мені на стіл. Я обов’язково вам допоможу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відділ освіти Васильківської міської ради Київської області

Науково-методичний центр відділу освіти Васильківської міської ради

Васильківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2

 

 

 

 

 

 

 

Урок української мови  в 4 класі з теми «Узагальнення вивченого з розділу «Дієслово»

 

 

 

 

 

Кривша Валентина Василівна

вчитель початкових класів 

освіта -  вища

категорія - вища

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Нікон Віта
Додано
30 січня 2019
Переглядів
1524
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку