Узагальнити й систематизувати знання про основні граматичні ознаки дієслова,особливості правопису дієслівних форм; розвивати логічне мислення, культуру мовлення, уважність, вдумливість, увагу, пам'ять, творчі здібності учнів; удосконалювати орфографічну грамотність; виховувати любов і повагу до мови та природи рідного краю.
Тема. Узагальнення вивченого з розділу «Дієслово»
Мета: узагальнити й систематизувати знання про основні граматичні ознаки дієслова,особливості правопису дієслівних форм; розвивати логічне мислення, культуру мовлення, уважність, вдумливість, увагу, пам'ять, творчі здібності учнів; удосконалювати орфографічну грамотність; виховувати любов і повагу до мови та природи рідного краю.
Обладнання. Комп’ютер, мультимедійний проектор, картки, ілюстрації журналу «Дивосвіт»
Інтерактивні технології. «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Робота в групі», «Криголам», «Кубування».
Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань.
Форма уроку. Урок - ділова гра.
І.Організація класу. Перегляд відеоролика «Весна іде»
- Вам сподобалося? Весна всіх бадьорить, веселить, з її приходом все оживає. Сподіваюсь ця презентація підняла вам настрій, а гарний настрій допоможе на уроці.
ІІ. Представлення теми. Мотивація діяльності. Актуалізація набутих знань.
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
- Прочитайте тему нашого уроку. Що ви сьогодні очікуєте повторити?
2. Червона скринька.
- У вас на партах є секретна червона скринька. Запишіть до неї тему, яку з певних причин ви засвоїли погано. Сподіваюсь на уроці ви знайдете відповіді на свої запитання.
3.Каліграфічна хвилинка.
- Відкрийте зошити. Запишіть дату.
- Приготуйтеся, повторимо написання букви «ве».
в ввв навесні
4. Мотивація навчальної діяльності.
– Випуск дитячого журналу «Дивосвіт» присвячений весні , а ми сьогодні будемо редакторами цього журналу. Журналісти вже попрацювали, підібрали матеріал, а ми повинні підготувати номер до друку : доопрацювати, виправити помилки. Я беру на себе роль головного редактора. 4.Інтерактивна вправа «Криголам».
- Прочитайте речення та запишіть . Які розділові знаки поставили?
- Яке це речення за метою висловлювання?
6. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
- Хочу переконатися, що ви дійсно зможете справитися з завданням, тому для вас «Мозковий штурм».
- Що таке дієслово?
- Як називається початкова форма дієслова?
- Які часові форми дієслова ви знаєте?
- Як змінюються дієслова минулого часу? Теперішнього? Майбутнього?
- Скільки дієвідмін має дієслово?
- Як визначити до якої дієвідміни належить дієслово?
- Яким членом речення найчастіше буває дієслово?
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань.
-У давні часи Новий рік починався не 1 січня, як нині, а у березні, навесні, коли пробуджується земля,відроджується природа,починається нове життя. Зустрічали весну піснями, танцями, пекли печиво у формі пташок та закликали теплу, благодатну пору року. У веснянках пропущені дієслова. Виберіть з ряду синонімів найбільш вдалий і запишіть.
Весно, … землицю одімкни,
випусти травицю , на раннє літо,
на буйне жито!
Прилети, прибудь, прийди.
Із теплого краю
летіть, соловейки,
на нашу земельку!
… ластівоньки,
пасти корівоньки!
Спішіть, кваптеся, мчіть.
Прийди, прийди, весно красна,
чепури наш рідний край,
засвіти нам сонце ясне,
з нами в гурті …
Погуляй, повеселись, пограй, побався.
1 група - поясніть лексичне значення слова чепурити. Наводити порядок де-небудь, надавати собі чи кому-небудь акуратного зовнішнього вигляду.
2 група – дібрати синоніми ( прикрашати, наряджати, прибирати).
3 група – скласти словосполучення ( чепурити одяг, чепурити ляльку).
- Підкресліть дієслова. Назвіть яку дію вони позначають : завершену чи незавершену.
2.Вибірковий диктант.
- Подивіться, яка чудова галявина на на наступній сторінці нашого журналу. А який гарний вірш підібрали журналісти!
У лісі всміхається кожна сосна:
Нарешті відлига, нарешті весна!
Нам сонечко світить і лагідно гріє,
Ніхто крім весни так радіти не вміє,
І проліски сині дзвенять під ногами:
«Співайте, будь ласка, весняночку з нами!»
- Випишіть дієслова. Поясніть їх написання.
Пригадайте та допишіть 2 дієслова, що без не не вживаються.
- Усно зробіть буквений аналіз слова всміхається.
3. Творча робота.
- Ми повинні зробити так, щоб на цій галявині розквітли квіти.
1 група. Скласти загадку про квітку , що зображена на ілюстрації. Не розголошуйте її назву. 2 і 3 групи повинні будуть розгадати складену вами загадку. (Підсніжник)
2 група. Передайте за допомогою дієслів вдачу цієї квітки. Потім перевіримо, чи відгадають 1 і 2 групи що це за квітка. (Пролісок)
3 група. За даними римами складіть віршик . Останнє слово не промовляйте, його повинні додати 1 і 2 групи.
… пригріває
… проростає
… голова
… сон – трава
- Дієслово зійде поставте у початкову форму . Запишіть його в зошит і поставте у всі особові форми однини і множини.
Цікавинка. Чехи називають підсніжники сніжинами, німці – сніговими дзвіночками, англійці – сніговими зірочками. А ми повинні пам’ятати, що підсніжники занесені в Червону книгу, їх треба берегти.
- Давайте додамо на цю сторінку правило поводження з первоцвітами.
4. Вправляння у використанні особових форм дієслів.
- Після зимової тиші весняні звуки сприймаються як симфонія. Доберіть дієслова, які влучно передадуть шум весняної води ( 1 група), гомін пташок
( 2 група), звуки комах ( 3 група).
Шум весняної води ( 1 група)
- Підберіть дієслова в теперішньому часі, 1 особи, множини.
Гомін пташок
- Підберіть дієслова в майбутньому часі , 3 особи множини.
Звуки комах
- Підберіть дієслова в теперішньому часі, 2 особи, однини.
- З поміж записаних вами слів назвіть ті, що відносяться до 1 дієвідміни. За якими ознаками ви будете їх визначати?
Фізкультхвилинка
5. Творче конструювання.
Групи отримують завдання.
Записати речення , ставлячи дієслова у формі минулого часу.
Лише учора (прийти) весна. Сонце одразу (сповістити) про візит цієї королеви. (Попливти) у небесній височині білосніжні хмарки. Природа нарешті (пробудитися) від зимового сну.
Записати речення, ставлячи дієслова у формі теперішнього часу.
(З’являютися) перші вісники весни – маленькі струмочки. (Починати) пробиватися травичка, (розпукуватися) бруньки. На водоймах швидко (танути) лід. На всі голоси (прославляти) прихід весни пернаті музиканти.
Записати речення , ставлячи дієслова у формі майбутнього часу.
А згодом (починатися) справжня краса. Усюди (розпустити) квіти. У дрібному ароматному цвіті (стояти) дерева. В траві весело (засюрчати) цвіркуни, яскраві метелики (перелітати) з квітки на квітку.
Весна – час оновлення природи.
- Ви прочитали свої речення . Скажіть, що їх об’єднує? Як ми можемо назвати ці речення? Прочитайте зачин, основну частину, кінцівку. Придумайте назву до тексту.
- Виконайте синтаксичний розбір підкреслених речень.
Індивідуальне завдання: двоє учнів складають схеми речень.
- Утворений текст ми розташуємо на наступній сторінці нашого журналу.
6. Рубрика «Гість номера».
- А зараз ми переходимо до рубрики «Гість номера». Як ви думаєте, чому лелеці відведено в цьому номері цілу сторінку?
- У народі люблять лелек. Про них складено легенди, вірші, приказки, прислів’я.
Де лелека водиться, там щастя родиться.
- Перебудуйте дієслова у даній приказці у форму майбутнього часу.
- У лелек взяли інтерв’ю. А от що лелеки відповіли? Ключ на це питання у наступному завданні. Які з поданих дієслів відповідають даній схемі? Випишіть ці слова по порядку. Підкресліть першу букву в кожному слові та прочитайте утворене слово. (МОРЕ)
7.Ігрова сторінка.
а) Гра «Лото»
Подані слова розмістити згідно їх граматичних ознак.
Звеселила, потопаєш, радіти, розпустяться, виграє, уквітчалися.
2 особа, 1 дієв. |
Майб.ч., множ. |
Неозн. форма |
Мин.ч., ж.р., одн. |
Мин.ч., множ. |
3ос., 1 дієв. |
в)Гра « Вгадай дієвідміну».
Дівчатка виписують дієслова І дієвідміни, а хлопчики – 2 дієвідміни.
Каж…мо, гра…ш, говор…мо, переход…ш, сид…те, скаж…ш, кос…те, напиш…ш, воз…ш, співа…те, поспіша…ш, сто…ш, біж…мо, сі..те.
8.Стратегія «Кубування»
Завітав сьогодні в клас
На урок знову до вас
Кубик, діти, не простий,
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Знання наші перевіряє.
Вам в нагороду ще одна гра «Кубування» ( Морфологічний розбір дієслів.)
Від березневих дощів земля квітне.
Весна покличе в поле.
Марець схопив за палець.
9.Самостійна робота.
- Виписати з речення дієслова, записати їх у перший стовбчик таблиці та заповнити решту колонок.
Весна у всі шпаринки рветься, зчорніли клаптики снігів.
І хмарки білі і тендітні у синім небі попливуть.
Аналізоване слово |
Початкова форма |
Час |
Число
|
Особа(теп. та майб.ч.) |
Рід ( у мин.ч.) |
Дієвідміна |
Член речення. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІV. Підсумок уроку.
Рефлексія «Самооцінювання»
- На ваших партах лежать різнокольорові квіточки. Біла квітка означає, що тему дієслово ви засвоїли на високому рівні і думаєте, що готові до контрольної роботи. Блакитна – матеріал вам загалом зрозумілий, але необхідно ще попрацювати над ним, щоб гарно написати контрольну роботу. Червона - матеріал вам здається ще не зовсім зрозумілим і ви потребуєте допомоги. Візьміть квіточку того кольору, який відповідає рівню засвоєного вами матеріалу і за допомогою цих квіточок сплетемо на першій сторінці нашого журналу віночок, який прикрасить цю сторінку і одночасно покаже, як ви засвоїли матеріал з теми «Дієслово».
- Якщо ви не знайшли протягом уроку відповіді на питання, що записані вами на початку уроку у червоній скриньці, то підпишіть скриньку і покладіть мені на стіл. Я обов’язково вам допоможу.
Відділ освіти Васильківської міської ради Київської області
Науково-методичний центр відділу освіти Васильківської міської ради
Васильківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2
Урок української мови в 4 класі з теми «Узагальнення вивченого з розділу «Дієслово»
Кривша Валентина Василівна
вчитель початкових класів
освіта - вища
категорія - вища