Українська мова 4 клас
Тема. Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній.
Мета . Актуалізувати знання учнів про рід іменників (чоловічий рід,
жіночий рід, середній рід); вчити учнів усвідомлено розрізняти рід іменників;
виховувати любов до рідної мови.
Обладнання : підручник «Українська мова» Вашуленко М.С. , картки із завданнями
Тип уроку : комбінований
Хід уроку
І. Організація класу
1.Знову пролунав дзвінок,
Всіх покликав на урок.
Сіли , діти, всі рівненько,
Спинки ваші всі пряменькі.
Дружно будем працювати,
Щоб знання хороші мати.
2.Вправа « Мозковий штурм»
- Яким ви уявляєте наш урок? (цікавим, корисним)
ІІ .Актуалізація опорних знань
Гра «Мікрофон»
- Що таке іменник?
- На які питання відповідає іменник? Наведіть приклади.
- Які іменники ми відносимо до власних, які до загальних? Наведіть приклади.
- Які числа має іменник? Наведіть приклади. (слайд 4)
2. Каліграфічна хвилинка
ЇЖ аг ом вч ьт ві фі
Граматичне завдання:
- Складіть речення із словом “їжак”
- Надпишіть частини мови над кожним словом
- Підкресліть основу речення.
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності
Казка про рід іменника
Давно-давно в одній країні жив собі король. Звали його Іменник. Іменник у всьому любив лад. Він був дуже багатим і пишався цим.
Одного разу він завів собі великий журнал, щоб вести облік підлеглих.
Ось прилетів метелик, Іменник сказав: «Він мій!» Заспівав соловей – «Він мій», прилетів горобець – «Він мій», стрибнув коник-стрибунець – «Він мій», йде хлопчик – «Він мій». Коли ж король побачив дівчинку, то казав: «Вона моя». Моя також була земля, береза, осика, трава, білка…
На все інше іменник казав: «Воно моє». Моє озеро, море, курча, кошеня, вікно, білченя тощо. Усе було записане в журналі у три стовпчики.
- чоловічий рід – він, мій,
- жіночий рід – вона, моя,
- середній рід – воно, моє.
ІV.Повідомлення теми і мети уроку
-Сьогодні на уроці ми пригадаємо, який рід мають іменники і будемо
вчитися визначати рід іменників.
V. Вивчення нового матеріалу.
1.Гра «Чарівні будиночки». Колективна вправа
-Дібрати до кожного роду слова.
2.Спиши речення, вставляючи замість крапок слова мій, моя, моє, він, вона, воно.
1. ….. брат – агроном,..... працює в полі.
2...... сестра – вчителька, ….. працює в школі.
3. ….. пальто висить у шафі, ….. нове.
3. Розучування віршованого правила
Дітям пам’ятати слід,
Що іменник має рід.
Чоловічий - значить «він»:
Учень, хвіст, портфель, пінгвін.
А жіночий рід - «вона»:
Дружба, ластівка, весна.
Є й середній рід - «воно»:
Вухо, яблуко, вікно.
VІ. Фізкультхвилинка
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу
1.Робота з підручником.
Коментоване письмо за вправою 98 ст.50
2. Робота в групах
І ГРУПА - завдання : від слів-іменників ч.р. утворити іменники ж.р. та с.р.(лев, вовк, гусак,кріль)
ІІ ГРУПА – завдання : записати іменники у три колонки (ч.р., ж.р., с.р.)
Квітка, тополя, сонце, поле, м’яч, дідусь, земля, дерево, равлик, листок, собака, море, хліб, місто,
ІІІ ГРУПА – завдання : скласти 3 речення, з іменниками кінь, дерево, зима. Визначити їх рід .Знайти граматичну основу.
Презентація результатів групової роботи.
-Як утворються іменники за родами?
- Що допомогає визначати рід іменників?
- Якими членами речення виступають іменники?
VІІІ. Рефлексія уроку
Метод “Незакінчене речення”
Ми навчилися …………………
Дізналися ………………………
Зрозуміли ………………………..
Мені сподобалося ………………..
У мене виникали труднощі…
ІХ .Оцінювання навчальної діяльності учнів на уроці.
Х. Домашнє завдання
Диференційоване завдання:
1) Вправа 99, с. 50.
2) з орфографічного словника виписати
по 5 іменників ч.р.,ж.р., с.р.; з трьома скласти речення (слайд 15)