Урок української мови 4 клас Тема: Іменники – синоніми, іменники – антоніми. Багатозначні іменники. Пряме і переносне значення іменників

Про матеріал
Урок української мови, 4 клас Тема: Іменники – синоніми, іменники – антоніми. Багатозначні іменники. Пряме і переносне значення іменників Мета: Розвивати в учнів мовленнєве чуття, культуру мовлення; формувати вміння вибирати з ряду синонімів ті іменники, які відповідають змісту висловлювання. Виховувати любов до рідної мови, колориту, влучності в доборі висловів
Перегляд файлу

Урок української мови, 4 клас

 

Тема: Іменники – синоніми, іменники – антоніми. Багатозначні   іменники.   Пряме і переносне значення іменників

Мета: Розвивати в учнів мовленнєве чуття, культуру мовлення; формувати вміння вибирати з ряду синонімів ті іменники, які відповідають змісту висловлювання. Виховувати любов до рідної мови, колориту, влучності в доборі висловів

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

Весела пісенька дзвіночка

Покликала нас на урок.

Я бачу ваші милі личка

І очі з безліччю думок.

Ми помандруємо в світ науки,

Що гордо мовою зовуть…

Та лиш кмітливість і увагу

З собою взяти не забудь.

Тож дзвінок нам дав сигнал –

Працювати час настав.

То ж і ми часу не гаймо,

Урок мови починаймо.

D:\Мои Документы\открытые уроки 2015-16\открытый урок 15.10\DSC01144.JPG

  • А щоб мова рідна нам допомогла своїми правилами, вказівками, підказувала нам вірний шлях виконання вправ і завдань, ми до неї звернемося із невеличким проханням.

Мово українська, мово наша мила!

Дай поміч школярам,

Щоб ми всі шанували рідну мову,

І пісню любу, милу, пречудову…

Щоб солов’їну ми її повік любили,

І рідним словом вільно говорили.

 

Пісня «Українська мова»

Діти, а чи чули ви, що щось зашелестіло в класі?

Так, це  пожовклі осінні листочки шепочуться між собою і я бачу, що це дерево з’явилося у нас в класі не спроста, це мабуть мова нам цікаві завдання принесла. А чи бачите ви, що листочки ледь тримаються, вітерець їх ледве торкне і почнуть вони кружляти в осінній заметілі. А ось і перший листочок, що ж він нам за завдання приніс? (загадка)

Хто ти? Що? Твоє Ім’я?

Перший листочок «Іменна моя сім’я».

Знають всіх в ній поіменно, а зовуть сім’ю … (Іменник)

ІІ. Актуалізація опорних знань

Як кожна сім’я має своє родовідне дерево, так і іменник має своє. Кожна гілочка на цьому дереві слугує опорою такої частини мови як іменник. То опадає наступний  осінній листочок. То над чим ми з вами працювали на минулому уроці? (над темою Іменник)

А яке д/з ви виконували?

Перевіримо правило, яке ми вчили дома, а допоможе нам знову ж таки наше деревце.

Кожен учень виходить до дошки, бере листочок і відповідає.

  1. Що таке іменник? (Іменник – це самостійна частина мови, яка означає назву предмета і відповідає на питання Хто? Що?)
  2. Іменники можуть бути … (назвами істот (Хто?) і не істот (Що?))
  3. А які ще бувають іменники? (Власними і загальними)
  4. Більшість іменників належать до родів, яких? (Чоловічий, жіночий, середній)
  5. Іменники мають … Числа (однина і множина)

Діти, а чи знаєте ви, що виявляється половина усіх слів в нашій мові припадає на іменник. Тому майже кожне друге слово в українській мові це іменник.

Робота в зошитах.

Робота з індивідуальними картками

А зараз відкрийте свої зошити і запишіть число. Сьогодні 15 жовтня.

Ось свій зошит я відкрию, так як треба, покладу.

Сяду рівно не зігнуся, до роботи я візьмуся.(записали число, класна робота)

До речі, вчора було велике свято. Яке? Хто пригадає? (День Покров Пресвятої Богородиці, Свято українського  козацтва, День захисників України.

  1. Хвилинка каліграфії (зашифроване слово «праця» з творчим завданням)

Закресліть літери, що найчастіше повторюються, і прочитайте  слово.

П,б,з,е,р,е,б,з,а,е,б,з,ц,е,б,з,я.

Хто зміг прочитати слово?

  1. Запишіть це слово 3 рази
  2. Біля дошки працюватиме …………… запиши це слово, зроби звуко-буквений аналіз

Праця – п,р,а,ц̕ а – 5 букв, 5 зв, 2 склади, 1-й склад наголошений.

D:\Мои Документы\открытые уроки 2015-16\открытый урок 15.10\DSC01147.JPG

  1. Підберіть, будь-ласка, спільнокореневі слова до слова праця таким чином, щоб вони були різними частинами мови (працівник, працювати, працьовитий)

D:\Мои Документы\открытые уроки 2015-16\открытый урок 15.10\DSC01149.JPG

  1. А тепер утворіть нові слова за допомогою префіксів: на, до, пере.(напрацювати, допрацювати, перепрацювати)

Діти, ми з вами вчили усну народну творчість. Може хтось із вас запам’ятав приказки, прислів’я про працю?

  1. Завдання. Скласти прислів’я, яке щойно пороздував осінній вітерець.
  2. марнує  годує,  людину а лінь  - Праця

Праця людину годує, а лінь – марнує.

Знайдіть слова, які відповідають на питання Що? (Праця, лінь)

Діти, а яка особливість цих слів у прислів’ї? (Ці слова протилежні за значенням)

А як називаються слова, що мають протилежне значення? (Антоніми)

ІІІ. Повідомлення теми уроку

  - Сьогодні ми будемо продовжувати знайомитися з іменниками- антонімами, іменниками-синонімами і дізнаємося про багатозначність слів, про слова в прямому і переносному значеннях.

Вивчення нового матеріалу

Робота над вправою 103на  стор. 51.

Висновок.

- Який висновок ми можемо зробити про роль антонімів, синонімів в реченнях? (Вони допомагають увиразнити мовлення, точно висловлювати свою думку або загострити увагу на чомусь особливому, дають можливість яскравіше виразити протилежні явища).

- Діти, зверніть увагу на ключові слова, які ви можете використати у своїй відповіді.

А тепер звіримо свій висновок з наведеними відомостями у підручнику (читаємо стор. 51, 1 частину)

 

  • То чи зівпали ваші припущення? (так)
  • Хтось там бачу притомився і на парту похилився. Треба всім нам дружно встати, фізкультпаузу почати.

 

  • Пригадаємо, що таке синоніми. (Синоніми – це слова, однакові, або близькі за значенням, але різні за звучанням і написанням)

 

  • Доберімо синоніми до слова  іти, плентатися, шкандибати, повзти, летіти…

 

  • Діти, запишіть у зошити синонімічний ряд до слова ліс. (бір, гай, діброва, пуща, перелісок, байрак, чорноліс

То що за слова ми з вами записали? (Іменники – синоніми)

Словникова робота:

D:\Мои Документы\открытые уроки 2015-16\открытый урок 15.10\DSC01153.JPG

Байрак – це невеликий лісок за балкою, горбом.

Чорноліс – густий зарослий ліс, чагарник.

 

- Користуючись опорними словами зробимо висновок про те яку ж роль відіграють в мовлення іменники – синоніми? (Вони дають можливість найточніше, найвиразливіше й найвлучніше висловлювати свою думку).

Читаємо другу половину правила стор. 51

 

- А чи знаєте ви, діти, що існують спеціальні словники антонімів і синонімів? От наприклад у словнику синонімів до слова ліс подано аж 35 слів синонімів, а до слова йти аж 70.

Самостійна диференційована робота на картках

Вибрати найбільш влучне слово із синонімічного ряду іменників:

І варіант

Їжа, страва, харч, корм, пожива.

Восени люди заготовляють для тварин - ……………………..  (корм)

Комахи під корою дерев знаходять - ………………… (поживу)

У дорогу турист узяв із собою - ………………….. (їжу)

ІІ варіант

Заміни словосполучення найбільш влучним іменником – синонімом

Восени падає листя - ……………. (листопад)

Сильний дощ - …………………….. (злива)

Дрібний осінній дощ - ……………….. (мряка)

D:\Мои Документы\открытые уроки 2015-16\открытый урок 15.10\DSC01157.JPG

Перевірка виконаного завдання.

Фізхвилинка для очей

Вправи для втомлених пальчиків:

Шелест листя;

Кружляння осіннього листя;

Осінній дощик барабанить по листочках.

 

Багатозначні слова. Пряме і переносне значення слів

Виконання вправ: 104 (усно); 

- То як слова стають багатозначними? (Можна доповнювати існуючі слова новими значеннями).

Вправа 105 (3) на стор.52. Сконцентруйте увагу на словах, що звучать однаково, але мають різне значення. Давайте поєднаємо іменники ніс, перо, ключ, бік з іншими словами так, щоб показати їх багатозначність за зразком у підручнику.

Ніс човна. Кирпатий ніс.

Перо птаха. Перо до ручки.

Ключ від дверей. Ключ журавлиний. Ключ гайковий. Музичний ключ.

Вправа 106.

- Прочитайте. Визначте, що це – текст чи окремі речення. Чому? (Тому що текст – це декілька речень, поєднаних між собою спільною думкою, темою)

- Що це за чорне золото, яке добувають на Донбасі? (вугілля). А ще чорним золотом називають нафту.

- А що за біле золото, яке вирощують на полях Середньої Азії? (бавовна).

 

 

  • Давайте усно проаналізуємо слово (шахтах)

Початкова форма - … шахта

Частина мови – іменник

Власна чи загальна назва – загальна

Назва істоти чи неістоти – неістоти

В якому значенні вжито в прямому чи переносному - прямому

Рід – жіночий

Число – множина (тому що шахтах)

На яке питання відповідає – де?

Яким членом речення виражено – головним чи другорядним – (другорядним, бо відповідає на питання де?)

 

Корекція та поглиблення знань

- Послухайте, будь ласка, загадки, відгадайте їх. Запишіть іменники-антоніми.

Я антонім слова літо.

В мене біла, тепла свита.

Хоч мороз люблю сама,

Адже звуть мене … (Зима)

 

Я антонім шуму, стуку,

Уночі без мене мука.

Для спочинку наймиліша,

Відгадайте, хто я … (Тиша)

Підсумок уроку

- Діти, то чим ми сьогодні займалися на уроці?

D:\Мои Документы\открытые уроки 2015-16\открытый урок 15.10\DSC01155.JPG

Чим більше людина в своєму мовленні використовує антоніми, синоніми, багатозначні слова, пересипаючи свою мову прислів’ями та приказками, тим вона стає милозвучнішою, багатограннішою, адже не дарма її називають солов’їною, порівнюють з піснею найспівочішої  пташки – солов’я.

Домашнє завдання.

Виконати вправу 107 ст. 53 (1,2)

Скласти по 2 речення з кожним з поданих іменників, уживаючи в прямому і переносному значеннях.

Оцінювання

 

 

 

 

docx
Додано
1 лютого 2021
Переглядів
743
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку