Тема. Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми.
( узагальнення і систематизація знань)
Мета. Узагальнити знання учнів про синоніми, антоніми, омоніми; збагачувати словниковий запас п’ятикласників; розвивати увагу; виробляти уміння й навички використання синонімів, антонімів, омонімів у власному мовленні; розвивати спостережливість; виховувати пошану до свого народу та почуття прекрасного.
Обладнання: малюнки, таблиця, словники, презентація.
Тип уроку. Урок – подорож
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
1. Вступне слово вчителя.
- Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Ми відправляємося у казкову подорож. Перед нами чарівний ліс, де відбуваються різні дива.
- А це що таке? Подивіться, це ж три стежинки.
(Демонструється 1 слайд: зелений ліс. Потім з’являються стрілочки і надписи, які читає учитель).
(Пояснюючи своє рішення, діти говорять про те, що вони бажають отримати міцні знання, не хочуть втратити друзів і обов’язково повинні повернутися, бо люблять своїх рідних і школу, в якій навчаються.)
ІІ. Визначення теми й мети уроку.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
∎ Які слова ми називаємо синонімами? Навести приклад,
∎ Що таке антонім?
∎ Чи кожне слово має антонім?
∎ Чи відрізняються багатозначні слова й омоніми? Наведіть приклад.
IV. Удосконалення знань, умінь та навичок.
Утворити синонімічний ряд до слова говорити. Учні по черзі називають слова, передаючи один одному уявний мікрофон. (Говорити - балакати, розмовляти, точити ляси, ректи, висловлюватися, промовляти, голосити, перемовлятися, цвірінькати, шепотіти, вимовляти, розповідати, базікати, гелготіти, казати, бурчати, гомоніти, мовити, подейкувати, теревенити, чесати язика, балачки розводити).
Ой діточки, нашій бабусі сподобалося як ви працюєте. Та вона не здається і пропонує вам ще одне завдання.
► Згрупуйте синоніми у дві колонки: 1) стилістично нейтральні; 2) стилістично забарвлені.
Здобуток — досягнення, завоювання; розуміти — осягати, метикувати; іти — ступати, прямувати; площа — майдан; процент — відсоток; стислий — короткий; аплодисменти — оплески; оскільки — тому що, через те що; шеф — керівник; століття — сторіччя; відомий — видатний; тільки — лише; атлет — силач; змагання — чемпіонат.
► 3 одним зі слів складіть речення.
Подивіться на нашу бабусю. Щось вона зовсім обурилася? Їй не подобається, що ви розглядаєте її місцевість. І тому вона дає наступне завдання.
Відгадати загадки, виписати антоніми, дати їм визначення.
V. Систематизація та узагальнення знань, умінь і навичок.
1. Коментар учителя.
Ой, щось наша Баба - Яга якась надто задоволена! Пропонує нам перекусити, запрошує в хатинку свою. Та ми знаємо, що довіряти Ягусі неможна. Та й на хитрощі її не підемо. Раз Яга нагодувати не змогла, то завдання нам нове усім дала. (На екрані з’являється задача)
2.Лінгвістична задача.(Робота з тлумачним словником.)
Якось на гуртку образотворчого мистецтва вчитель загадав дітям
намалювати з пам’яті предмети: учням першого ряду – лисичку; другого – косу; третього – лавку. Стежачи за роботою, виявив, що діти малюють різні предмети. Чому так трапилося?Скільки було членів гуртка, якщо кожен з них намалював своє. Що, зрештою, вони намалювали?
(Відповідь: На гуртку було семеро учнів. Перелік намальованого: лисичка – тварина, лисичка – гриб; лавка – магазин, лавка – меблі; коса – дівоча, коса – знаряддя праці.)
Звідси виникає запитання: « Яку роль відіграють омоніми у мовленні?»
3.Слово вчителя.
Ви молодці. Заморили Бабу – Ягу так, що вона щосили хоче позбутися вас. І відпускає додому. Та бажає, щоб ви не забували її, і того, чого навчилися подорожуючи.
VI. Підсумок уроку.
Сьогодні я на уроці…..
VIІ. Домашнє завдання.
Творче завдання: утворити зі словами м'який, золотий синонімічні ряди.
З одним словом із кожного ряду скласти речення.