Урок " Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми.(узагальнення і систематизація знань)

Про матеріал
Формування творчих здібностей учнів вирішую шляхом використання інноваційних методів та прийомів, спираючись на засади дидактики, яка наголошує на ідеї цілісності процесу навчання, тобто єдності його мети, змісту, засобів, методів і прийомів. Для досягнення основної мети використовую технологію особистісно зорієнтованого навчання, яка забезпечує розвиток дитини як неповторної, унікальної індивідуальності.
Перегляд файлу

Тема. Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми.

                 ( узагальнення і систематизація знань)

 

Мета. Узагальнити знання учнів про синоніми, антоніми, омоніми; збагачувати словниковий запас п’ятикласників; розвивати увагу; виробляти уміння й навички використання синонімів, антонімів, омонімів у власному мовленні; розвивати спостережливість; виховувати пошану до свого народу та почуття прекрасного.

Обладнання: малюнки, таблиця, словники, презентація.

Тип уроку. Урок – подорож

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

  1. Вступне слово вчителя.

- Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Ми відправляємося у казкову подорож. Перед нами чарівний ліс, де відбуваються різні дива.

- А це що таке? Подивіться, це ж три стежинки.

(Демонструється 1 слайд: зелений ліс. Потім з’являються стрілочки і надписи, які читає учитель).

  • Якщо ми підемо ліворуч, перемогу над злими силами здобудемо, але друзів втратимо. Якщо підемо праворуч, скарб знайдемо, але додому не повернемося. Якщо прямо підемо, знання придбаємо, станемо дуже розумними.
  • Діти, вирішіть, якою стежкою йти, свій вибір поясніть. Але памятайте, що йти ми маємо тільки разом, допомагаючи один одному. Дотримуйтеся народного  прислівя: «Дружній череді вовк не страшний».

(Пояснюючи своє рішення, діти говорять про те, що вони бажають отримати міцні знання, не хочуть втратити друзів і обовязково повинні повернутися, бо люблять своїх рідних і школу, в якій навчаються.)

ІІ. Визначення теми  й мети уроку.

  1. Слово вчителя.
  • А які знання ви сьогодні отримаєте?
  • Уважно подивіться на чарівне дзеркало, яке буде супроводжувати вас під час подорожі.
  • ( Учні бачать на слайді, виділені червоним кольором групи слів за значенням, а також роблять змогу самостійно визначити, про що буде йти мова на уроці та про що вони мають дізнатися. Учитель допомагає чіткіше сформулювати мету уроку.)
  • Але, на жаль, у цей казковий ліс вам доведеться здійснити подорож без мене, у цьому і будуть полягати труднощі, про які попереджало чарівне дзеркало. Отже, бажаю вам щасливої дороги.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

  1. Слово учителя.
  • А ось і  наша перешкода на шляху. (демонстрація слайда № 2)
  • А чи знаєте, діти, куди ви потрапили? Так, так, саме до нашої Ягусі, у її чарівний ліс.
  • Ви вважаєте, що пішли правильно? Та тільки для того, щоб додому повернутися, треба дуже складні завдання виконати. А ці завдання ніхто виконати не міг: ні Хащик Невмирущий, ні Водяник, ні навіть, сама Баба – Яга. Цій мешканці лісовій дуже сумно, ось вона і вигадує постійно щось для перехожих.(На екрані зявляються запитання слайд № 3)
  1. Бесіда

Які слова ми називаємо синонімами? Навести приклад,

Що таке антонім?

Чи кожне слово має антонім?

Чи відрізняються багатозначні слова й омоніми? Наведіть приклад.

IV. Удосконалення знань, умінь та навичок.

  1. Рольова гра «Мікрофон».

Утворити синонімічний ряд до слова говорити. Учні по черзі називають слова, передаючи один одному уявний мікрофон. (Говорити - балакати, розмовляти, точити ляси, ректи, висловлюватися, промовляти, голосити, перемовлятися, цвірінькати, шепотіти, вимовляти, розповідати, базікати, гелготіти, казати, бурчати, гомоніти, мовити, подейкувати, теревенити, чесати язика, балачки розводити).

  1. Слово вчителя.

Ой діточки, нашій бабусі сподобалося як ви працюєте. Та вона не здається і пропонує вам ще одне завдання.

  1. Розподільна робота.

► Згрупуйте синоніми у дві колонки: 1) стилістично нейтральні;                                     2) стилістично забарвлені.

Здобуток — досягнення, завоювання; розуміти — осягати, мети­кувати; іти — ступати, прямувати; площа — майдан; процент — від­соток; стислий — короткий; аплодисменти — оплески; оскільки — тому що, через те що; шеф — керівник; століття — сторіччя; відомий — видатний; тільки — лише; атлет — силач; змагання — чемпіонат.

 3 одним зі слів складіть речення.

  1. Слово учителя.

Подивіться на нашу бабусю. Щось вона зовсім обурилася? Їй не подобається, що ви розглядаєте її місцевість. І тому вона  дає наступне завдання.

Відгадати загадки, виписати антоніми, дати їм визначення.

  1. Білі мухи налетіли, чорну землю густо вкрили. (Сніг)
  2. Влітку наїдається, а взимку висипається. (Ведмідь)
  3. Вдень по небу гуля, а вночі спочиває.(Сонце)

V. Систематизація та узагальнення знань, умінь і навичок.

         1.  Коментар учителя.

Ой, щось наша Баба - Яга якась надто задоволена! Пропонує нам перекусити, запрошує в хатинку свою. Та ми знаємо, що довіряти Ягусі неможна. Та й на хитрощі її не підемо. Раз Яга нагодувати не змогла, то завдання нам нове усім дала. (На екрані зявляється задача)

  2.Лінгвістична задача.(Робота з тлумачним словником.)

Якось на гуртку образотворчого мистецтва вчитель загадав дітям

 намалювати з памяті предмети: учням першого ряду – лисичку; другого – косу; третього – лавку. Стежачи за роботою, виявив, що діти малюють різні предмети. Чому так трапилося?Скільки було членів гуртка, якщо кожен з них намалював своє. Що, зрештою, вони намалювали?

ідповідь: На гуртку було семеро учнів. Перелік намальованого: лисичка – тварина, лисичка – гриб; лавка – магазин, лавка – меблі; коса – дівоча, коса – знаряддя праці.)

Звідси виникає запитання: « Яку роль відіграють омоніми у мовленні?»

3.Слово вчителя.

Ви молодці. Заморили  Бабу – Ягу так, що вона щосили хоче позбутися вас. І відпускає додому. Та бажає, щоб ви не забували її, і того, чого навчилися подорожуючи.

VI. Підсумок уроку.

  1. Рефлексія

Сьогодні я на уроці…..

VIІ. Домашнє завдання.

Творче завдання: утворити зі словами м'який, золотий синоні­мічні ряди. 

З одним словом із кожного ряду скласти речення.

 

 

 

docx
Додано
8 грудня 2020
Переглядів
995
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку