Урок української мови 7 клас на тему "Дієслово: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль"

Про матеріал
Урок української мови 7 клас на тему "Дієслово: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль"
Перегляд файлу

Українська мова 7 клас

Тема. Дієслово: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета: поглибити знання учнів про значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; формувати вміння знаходити дієслова у реченні; розвивати пам'ять, логічне мислення; виховувати любов до рідної мови.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: комп’ютер, роздатковий матеріал, таблиця, схема до теми уроку.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

- Добрий день! – мовлю за звичаєм.

- Доброго дня! – кожному зичу я.

- Починаємо урок. Сподіваюсь, що ви будете

            Уважні!

            Розумні!

            Організовані!

            Кмітливі!

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Гра «Шифрувальник».  C:\Users\User\Desktop\Screenshot_2023-07-09-17-58-08-598_com.android.chrome.jpg
  • Щоб дізнатися тему уроку, розкодуйте шифр.

    6   12   8   22   16   19   3   19

    Д   і     є    с      л     о    в     о

  1. Оголошення теми та мети уроку.
  2. Опитування-інтерв’ю.
  • Для чого нам потрібні дієслова? Чи можемо обійтися без них?
  1. Слово вчителя.
  • За частотою вживання дієслово займає друге місце після іменника і має вдвічі менше ніж іменник слів.
  1. Слухання пісні «Дієслово» Віри Браславець

      https://youtu.be/nhKBm2ejEoc

  • Що ви дізналися про дієслово із пісні?

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Гра-аукціон «Я знаю, що …». 

Учні по черзі називають усе, що знають про дієслово.

ІV. Сприйняття і усвідомлення навчального матеріалу.

  1. Евристична бесіда.
  • Що означають дієслова?

 

Дієслова означають

Конкретну фізичну дію

писати, різати

Стан

спати, стояти

Переміщення у просторі

бігти, йти

Вияв ознаки

зеленіти, сяяти

Процес мовлення і мислення

говорити, думати

Стосунки між людьми, почуття і переживання

любити, веселитися

Бажання

хотіти, бажати

Зміни

сивіти, старіти

 

  • Які морфологічні ознаки властиві дієслову?

 

        число       час     особа       рід (у минулому часі)

 

 

   Морфологічні ознаки дієслова

 

 

         вид      спосіб     перехідність    дієвідміна

  • Яку синтаксичну роль виконує дієслово?
  • Дієслово у реченні найчастіше виконує функцію присудка, але у початковій формі може бути будь-яким членом речення.

Я люблю (присудок) рідну Україну.

Лиш боротись (підмет) –  значить жить (присудок). І. Франко

Нас просили не списувати (додаток).

Стала наближатися година рушати (означення) в дорогу. С. Васильченко

Прилітає зозуленька над ним покувати (обставина). Т. Шевченко

  1. Розподільний диктант.
  • Послухайте дієслова, запишіть їх у ІІ колонки: І – ті, що означають дію; ІІ – стан.

Малювати, нездужати, копати, майструвати, лежати, чекати, хворіти, розв’язувати, стояти, косити.

  1. Гра «Знайди пару».
  • З’єднайте близькі за значенням дієслова.

Говорити                 воювати

Працювати              марширувати

Боротися                 розмовляти

Крокувати               поважати

Шанувати               трудитися

  1. Робота в групах.
  • Прочитайте текст. Знайдіть дієслова, позначте над кожним його число та час.

Осінній шум

І група

Ще звечора землю оповив їдкий холодний туман: пробирав до кісток і вганяв у дрож. Чекай на ніч морозну. І ранній завчасний морозенко таки добре попорався протягом ночі: настелив трави, густо побілив памороззю засохлі дерева, прихопив ще зовсім зелене листя.

ІІ група

Вийшов уранці Оксен і завмер: пожухле за ніч листя з тихим шелестом опадало на землю, лягало покорченими долоньками догори, наче все ще просило хоч краплинку тепла, хоч крихітку ласкавого сонця.. Не було ні вітру, ні жодного поруху, а листя падало й падало, зривалося з верховіття. І вже ціла злива, чорно-зелений сумний водограй проливався на землю.

ІІІ група

Дерева оголялися прямо на очах: щойно стояли в листі, а глянув через якусь хвилину – уже голі. Тільки поодинокі листочки з усіх сил чіпляються за віття, намагаються втриматися до сонця.

Особливо зворушила Оксена молоденька осика: скинула покірно зелену сорочку, простелила її біля ніг та й стоїть гола-голісінька, тремтить худеньким тільцем на морозі...

Той глухий шум, невпинний той шелест переслідував Оксена й тоді, коли він повернувся в хату.

  А. Дімаров

5.    Диктант із завданням.

- Послухайте й запишіть речення. Визначте синтаксичну роль дієслів.

      На себе працювати – у достатку проживати. Прошу подати парасольку. Натягне дощ свої осінні струни. Лелеки на зиму летять у теплі краї. Спорожнілі від плодів садки натягували на себе жовтогарячу намітку.

6.Робота зі словником.

- Поясніть лексичне значення слова намітка.

НАМІ́ТКА, и, жін.

1. Покривало з тонкого серпанку, яким зав'язують поверх очіпка голову заміжні жінки. Хима завилась гарною наміткою, заколола її здоровими шпильками з червоними головками (Михайло Коцюбинський, I, 1955, 87);
//  Покривало, яке накладають поверх клобука православні монахи. Він.. так швидко шугнув у двері, що намітка од клобука заколивалась, майнула (Нечуй-Левицький, III, 1956, 367); Входять Олексія та Ольга у високих чорних клобуках з довгими намітками (Іван Микитенко, I, 1957, 289);
//  рідко. Покривало з тонкої матерії на голову й на обличчя. Легка, біла газова намітка вкривала її голову з темно-русявим волоссям. (Ольга Кобилянська, III, 1956, 110); Саму Галину Андріївну я бачив усього двічі і бачив обидва рази на вулиці — під наміткою, в манті, капелюсі (Любов Яновська, I, 1959, 437);  * У порівняннях. Сіяв дрібний, вогкий сніжок, білою наміткою оплітав геть-геть кругом зелене поле (Степан Васильченко, II, 1959, 39).

2. заст. Тонка прозора тканина (вид серпанку). [Парубок:] Коли буду живий, вернусь, добуду слави і всякого добра, золота, дукачів, шовку, намітки привезу стілько, що хватить од самого верху дзвіниці додолу (Степан Васильченко, III, 1960, 22);  * У порівняннях. Де оком гляну, сумно та темно, Ніби намітка на очах (Степан Руданський, Тв., 1956, 45).

3. перен. Те, що вкриває, застеляє що-небудь; пелена. Над гіллям миготіло блискуче марево сонця, слалась тонесенька намітка сизого туману (Нечуй-Левицький, I, 1956, 195); За густою наміткою дощів сірі хатки застигли (Василь Кучер, Золоті руки, 1948, 5); Плач цей проймав йому серце, застилав якоюсь сірою наміткою очі (Сергій Воскрекасенко, Весна.., 1939, 60).

Словник української мови: в 11 томах. — Том 5, 1974. — Стор. 128.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7e/Ukraine_Namitka.jpg/200px-Ukraine_Namitka.jpg

7.Творче конструювання.

- Послухайте уривок із вірша «Світає» Галини Британ і спробуйте скласти свій вірш тільки із дієслів.

Світає…

Світає, горить, розвидняється, дніє,

Захоплює, світить, палить і ясніє,

Зжимає, турбується, б’ється, тріпоче…

V. Підсумок уроку.

 Гра «Мікрофон»

- Пригадайте поставлену мету на початку уроку. Чи досягли ми її? Продовжте речення: «На уроці я навчився/навчилася…», «Я дізнався/дізналася, що …», «Мені сподобалося …», «Я працював/працювала …».

VІ. Домашнє завдання.

1.Скласти опорний конспект до вивченої теми.

2.Записати 5 прислів’їв з дієсловами.

 

 

 

docx
Додано
11 липня 2023
Переглядів
1014
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку