Урок української мови. "Будова слова"

Про матеріал
Урок української мови. "Будова слова. Утворення слів за допомогою префіксів і суфіксів." Робота учнів у групах
Перегляд файлу

 

Українська мова.

Тема: Будова слова. Утворення слів за допомогою префіксів і суфіксів.

Хід уроку

І. Організація класу.

І знову кличе дзвоник в клас

Знання нові чекають нас

Ми дуже любим рідну мову

Її мелодію чудову

Тож  починаємо урок –

Нехай знання ідуть нам в крок.

 

1.Асоціації.

- Які асоціації у вас виникають зі словом урок?

Описание: http://img1.liveinternet.ru/images/attach/c/2/70/3/70003451_post2901941281415971.png2.Психологічний тренінг

 Сядьте зручно, закрийте оченята. Уявімо, що ми на вулиці. Випало багато снігу. Сонечку набридло сидіти у своїй хатині і воно посилає нам свої промінці. Вони торкаються вашого обличчя. Доторкніться до них. Ми простягаємо ручку, щоб зловити промінчик, але відчуваємо на руці сніжинку. Вона замерзла, давайте  її зігріємо. Потремо свої долоні з силою, щоб відчути в них тепло. Притуліть свої долоньки до долоньок товариша і скажіть один одному: «Я дарую тобі своє тепло. Будь добрим.»

Сонечко залишило вам свої промінчики. За кожну правильну відповідь будете брати по промінчику. А в кінці уроку підрахуємо їх і поставимо оцінки.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Як не дивно, але слова ходять парами. Я промовлятиму слова, а ви поясніть, чому вони дружать. Зошит-ручка, Слово-речення, Речення-?

Отже, подивимось, як ви вмієте складати текст.

2.Робота в групах. (Кожна група отримує картку з першим реченням. Їм потрібно скласти розповідь, передаючи картку з однієї групи в іншу.)

 

 3. Каліграфічна хвилинка.

Урок продовжимо без зупинки

Каліграфічною хвилинкою.

Зв’язки існують не лише  між словами, але між буквами.

Сн  іж  ин  ка

Яке слово розсипалось? Запишемо каліграфічно поєднання і саме слово сніжинка.(До дошки прикріпимо сніжинку).

4.Підбір споріднених слів.

Подивіться на сніжинку. На що вона схожа? (на зірку, краплину)

  • Доберіть до слова сніжинка споріднені слова.
  • Визначте корінь? Що ви помітили?
  • Що таке корінь? Як його визначити?
  • Які ще частини є в слові?
  • Що таке закінчення?
  • Що таке основа?
  • З яких частин складається основа?

5.Робота в групах

Спробуйте в групах розібрати слова за будовою.

   Описание: http://kotygoroshko.com.ua/_dr/5/565.png     

Описание: http://kotygoroshko.com.ua/_dr/5/565.png      

Біля дошки працює 3 учні працюють з картками,розбирають слова за будовою: СНІГОВІЙ, ХОЛОДНЕНЬКИЙ, ЗАМОРОЗКИ.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності.

Якось  Зимонька  запросила Місяць  на день народження. Приніс їй Місяць  у подарунок срібні нитки і веретено. Цілими вечорами  ткала вона зоринки-сніжинки. Прикрашала ними нашу землю.

І ми  з вами теж будемо утворювати нові слова і прикрашати ними нашу рідну мову. Утворення слів.

ІV. Утворення слів за допомогою префіксів і суфіксів

Ось до нас залетіли сніжинки. В них заховалися слова. Утворіть нові слова і скажіть за допомогою чого  вони утворилися.  (Затанцювали, виблискують, посміхаються)

 

 

Хвилинка відпочинку «Уяви себе»

1.Префікс всім нам допоможе

   І повинен знати кожен

   Перед коренем стоїть

  І слова нові творить.

- То за допомогою чого утворюються нові  слова? Де стоїть префікс у слові.

- А яка ще частина слова  допомагає нам утворити нові слова.

2. Утворення слів за допомогою суфіксів.

Зима - майстриня порозсипала скрізь сніжинки. На дерева. На поля. Біла-біла вся земля.

Залетіли сніжинки і на ваші парти. Утворіть нові слова і запишіть їх в зошит. Виділіть суфікс.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Фізкульт хвилинка

Наші сніжинки задоволені вашою роботою і запрошують вас на вальс.

Зима змахнула крилом і перетворила учнів на сніжинок.

Ніжно  кружляємо в повітрі.

Вдихаємо холодну прохолоду.

Торкаємось верхівок дерев.

Вони шумлять.

Повільно опускаємось на землю.

І сідаємо за парти.

VІ. Робота в групах.

Світ не існує без протиріч

Без дня не буває ночі

Без світла пітьми не буває

Друг не буває справжнім

Коли ворогів немає.

Як називаються слова, які зустрічаються у вірші? (антоніми)

Спробуйте пригадати, як називається вірш, який ми створюємо за допомогою антонімів?

Так. Це даймонд.

                    Даймонд

Перший та останній рядки – іменники–антоніми.

 Другий рядок  – 2 прикметника що відносяться до першого іменника.

Третій рядок – 3дієслова

 Четвертий рядок – два протилежних за змістом  речення

 П’ятий та шостий – дзеркально повторюють 2-ий та 3-ій, тільки   відносяться вже до останнього іменника.

Складання вірша  

І група  День

ІІ група Зима

ІІІ група  Весна

ІV група  Холод

VІІ. Подивіться на сніжинки.

Знайдіть слова антоніми, з’єднайте  їх парами.

Залетіти-вилетіти

Прилетіти-відлетіти

Префікса можливості безмежні

І слова за змістом протилежні.

Може він у пари об’єднати.

З ними нові речення складати.

Спробуйте скласти речення з будь-якою парою.

  • Чи змінилися значення речення?
  • Зима Чарівниця засипала, засніжила все. Кому найважче взимку?

Птахам дуже потрібна допомога. Як ви їм можете допомогти?

Птахи дарують вам цікаві завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІІ. Підсумок

Щоб знання великі мати

Треба розум розвивати.

Гостре око, слух терпіння

І тоді прийде уміння.

-А яких умінь ви набули сьогодні?

- Чого навчилися?

- Що повторили?

Порахуйте промінчики і оцініть свою роботу на уроці.

Хочу вам сказать  в кінці

Ви сьогодні молодці!!!

 

docx
Додано
25 лютого 2023
Переглядів
1014
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку