Досліднянська гімназі
ПЛАН - КОНСПЕКТ УРОКУ
УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
В 4 КАСІ НА ТЕМУ:
«Будова слова. Повторення»
Підготувала та провела
учитель початкових класів
Сокол Л.С.
13.11.2014р
Тема: Будова слова. Повторення.
Мета: сприяти усвідомленню учнями про спільну частину споріднених слів – корінь, досліджувати словотворчу роль суфікса та префікса; формувати мовленнєву та комунікативну компетентності; спілкування державною мовою; розвивати у дітей мовне чуття, мислення, увагу; виховувати уважне ставлення до слова.
Тип уроку: засвоєння знань, формування компетентностей.
Обладнання: таблиці «Будова слова», цеглинки лего, картки із завданнями, підручник.
Кольорові слова уроку: будова слова, корінь, суфікс, префікс, основа, закінчення.
Хід уроку
I. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1.Організаційний етап
Добрий день, малече щира,
Хай живеться вам у мирі.
Хай луна дитячий сміх!
Почнемо урок для всіх.
2.Мотиваційна хвилинка
Ти всі перешкоди здолати зумій,
Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб кожна хвилина не втратилась марно.
3.Повідомлення теми уроку
Ставимо мету:
- знати назви значущих частин слова та розпізнавати їх;
- аналізувати слово за будовою;
- спілкуватись українською мовою;
- удосконалювати власне мовлення
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА. Формування вмінь і навичок.
1.Хвилинка чистописання
Сс Сс
сад садок садити
- Складіть речення з одним із слів та запишіть.
2.Актуалізація опорних знань.
Мовні загадки
Найголовніше у слові – Я.
Коли ж мене немає,
То й трава не виростає. ( корінь )
- Що таке корінь слова?
- Як знайти корінь слова? Приклади.
Дуже порядний норов маю –
Перед коренем сідаю. ( префікс )
- Де пишеться префікс?
- Для чого він служить? Приклади.
Компанійську маю вдачу,
Після кореня я скачу,
Якщо закінчення там є,
То між ними місце є. ( суфікс )
- Для чого служить суфікс?
- Де стоїть суфікс у слова? Приклади.
У слові я наприкінці,
Як той мізинчик у руці
А в реченні слова звяжу,
Бо я там зв’язковим служу. (занінчення)
- Що таке закінчення? Для чого воно служить?
- Як знайти закінчення у слові? Приклади.
3.Повторення матеріалу, вивченого в 3 класі.
- Напевне ви пригадали, що слово має здатність ділитися на значущі частини. Вони наче будівельний матеріал: цеглинка до цеглинки (демонструю) – і утворюється слово. (Автомобіль везе в причепі цеглинки лего).
Розповідання про будову слова за вправою 1 с.77
Складання слова ПРИ - ДОРОЖ - Н – ІЙ з цеглинок лего.
Складання інтелект-карти.
- Давайте прокоментуємо кожну частину схеми.
- Яка частина є головною у слові? (Корінь. Виражає лексичне значення).
- Що може з ним трапитися? (Може змінювати свій звуковий склад. У корені може відбуватися чергування : муха – мусі, осінь – осені)
4.Дослідження мовлення.
Визачаємо закінчення, основу, корінь слова. Які слова допомогають визначити закінчення? (Змінюємо форму) А які – корінь? (Добираємо споріднені).
Виписуємо споріднені слова і розбираємо їх за будовою.
Редагуємо речення.
5.Відпочинок. Музична фізкультхвиинка.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться,
За щасливий день вчорашній
І до сонця потягніться
В різні боки нахиліться.
Веретенцем покрутіться
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
6.Взаємодія усно (робота в парах над скоромовками)
- Попрацюйте парами!
- Прочитайте скоромовки. Позмагайтесь, хто прочитає швидше і без помилок.
Ворона проворонила вороненя.
На покосі косар косою косить.
- Як розумієте першу скоромовку?
- Знайдіть у скоромовці спільнокореневі слова і позначте в них корінь.
7.Взаємодія письмово.
1) Вправа 4 с.78
Визначаємо у словах корінь. Чому корені слів пишуться по-різному? (Відбулося чергування у коренях слів)
2)Вправа 5 с.78
Називаємо споріднені слова. Пояснюємо чергування приголосних у коренях слів.
- Чи варто вживати споріднені слова в одному реченні?
III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА. Підсумок уроку
1.Гра з кубиками лего.
2.Рефлексивний аналіз.
С – сподобалось…
Л – легко було..
О – опишіть процес пізнання (знаю, хочу дізнатися)
В – висновки…
О – оцінювання!
3.Рівневе оцінювання
4.Домашнє завдання
- Закріпіть свої знання у домашній вправі.
Вправа 6 с.78. Розібрати слова за будовою.
.