Тема. Числівник як частина мови.
Мета: ознайомити учнів з новою частиною мови — числівником, дати початкове поняття про числівник, його функцію в мовленні, вчити правильно ставити запитання до числівників, які означають кількість предметів та порядок при лічбі. Формувати вміння вживати числівники в усному і писемному мовленні, розвивати граматичні навички; розвивати інтерес до вивчення природи. Виховувати бажання краще знати рідну українську мову, виховувати самостійність у навчанні.
Обладнання: опорні схеми, словникові слова,ребуси,малюнки до загадок, малюнок футболіста.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Основна частина уроку
влітку,океан,до побачення,вчора,фартух,кілометр,вдень,щоденно,
трамвай.
- По виділених буквах утворіть слово. Яке слово утворилося? (Водохреща).
- Що це за свято?
Це третє й завершальне свято різдвяно-новорічного циклу. З ним пов’язують хрещення Христа. Відтак в усіх селах, де були церкви, святили воду, змурувавши з льоду та обливши буряковим квасом хрест. Освяченій воді приписувались чудодійні властивості. Її давали зуроченим дітям, хворим людям, кропили житло, подвір’я, свійських тварин.
- На яку букву починається назва свята?
- Який перший склад у слові „Водохреща”?
- Я прокоментую, як пишеться велика буква „ве”, а ваше завдання –написати її у з’єднанні „во” та слово „Водохреща” за зразком.
Методика написання букви: не торкаючись (трохи нижче) верхньої лінії починаємо писати кожну паличку із заокругленням унизу. Трохи вище середини робочого рядка починаємо писати верхній півовал, а потім плавно приєднуємо другий півовал.
Во
Водохреща
2. Актуалізація опорних знань.
Повторення вивченого про частини мови.
- Які частини мови ми вивчали?
( Іменник, прикметник, прийменник, дієслово, сполучник).
Заповніть схему.
Діти викладають картки: іменник, прикметник, дієслово, прийменник, сполучник.
— Хочете дізнатися, які ще існують частини мови?
III.Оголошення теми і мети уроку
— Сьогодні ми ознайомимось із новою частиною мови.
IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Розглянемо та порівняємо два речення.
Свято Водохреща.
19 січня - свято Водохреща. -
З якого речення видно, коли святкують люди це свято?
- Отже, з якою метою вжите слово „дев’ятнадцятого”? якого? (записала на дошці)
- А скільки днів мине в січні,щоб настало свято Водохреща? «дев’ятнадцять» (записала на дошці)
- Ці слова — нова частина мови — числівник. (вивішуємо в схему)
2. Пошукова робота
- Давайте спробуємо дати характеристику словам дев’ятнадцятого та дев’ятнадцять за планом (вчитель відкриває план, записаний на дошці).
Результати роботи вчитель фіксує на дошці.
Як висновок — правило на с. 10. Звернути увагу дітей на те, що числівники бувають порядкові й кількісні.
3. Колективне коментоване виконання вправи 11
- З якими числівниками ви зустрілися?
4. Робота зі словниковим словом
- Хто це? (Вчитель вивішує на дошці малюнок футболіста.)
- Поміркуйте, чому написання слів футбол, футболіст нам пропонують запам'ятати.
Хто може пояснити цю орфограму? Спробуйте згадати свої уроки англійської мови.
- Слово футбол походить від англійських слів „фут” – нога, ступня і „бол” – м’яч.
- Пропишіть каліграфічно рядок слів футбол і футболіст, підкреслюючи орфограму.
5. Фізкультхвилинка.
Гра – розминка „Знайди числівник”.
Руки вгору підніміть,
Пальці швидко полічіть:
Зліва п’ять і справа п’ять,
Скільки разом? Як сказать?
(Десять)
- Знайдіть числівник.
6. Групова робота за вправою 12
Учні об’єднуються в 5 груп. Кожна група розглядає малюнки годинників та визначають час, зображений на кожному з них.
Важливо з’ясувати: до 12 години вважається час до полудня, після 12 – час після полудня.
Полудень – чому так назвали? (Половина дня).
Кожна група виписує своє речення.
7. Виконання вправи 13.
V. Закріплення та систематизація знань
8. Малюнковий диктант.
1) Спить на ліжку біла сплюшка,
В неї аж чотири вушка,
Всі цю сплюшку звуть ... (Подушка).
2) Що трьома зубами сіно їсть? (Вила).
3) Два брати у воду дивляться,
А до віку не зійдуться. (Береги).
4) Сидить Марушка в семи кожушках,
Хто її роздягає, той сльози проливає. (Цибуля).
5) Два скельця, три дужки –
На ніс і на вушка. (Окуляри).
VI. Підсумок уроку
1. Ребуси.
- Розшифруйте ребус. Назвіть числівник, який „заховався” у слові.
2. Бесіда
- З якою частиною мови ми ознайомились?
- Що ви можете розповісти про числівники?
3. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання. Чи є незрозуміле? запитання?
VII. Домашнє завдання
Правило на с. 10, вправа 15; повторити словникові слова.
ТВОРЧИЙ ЗВІТ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
Числівник як частина мови.
Вчитель 4-Б класу
Удочкіна Т.А.
Котовськ 2012р.