Урок української мови "Числівник"

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з новою частиною мови — чис¬лівником, дати початкове поняття про числівник, його функцію в мовленні, вчити правильно ставити запитання до числівників, які означають кількість предметів та порядок при лічбі. Формувати вміння вживати числівники в усному і писемному мовленні, розвивати граматичні навички; розвивати інтерес до вивчення природи. Виховувати бажання краще знати рідну українську мову, виховувати самостійність у навчанні.
Перегляд файлу

Тема.  Числівник як частина мови.

Мета: ознайомити учнів з новою частиною мови — чис­лівником, дати початкове поняття про числівник, його функцію в мовленні,  вчити правильно ставити запитання до числівників, які означають кількість предметів та порядок при лічбі. Формувати вміння вживати числівники в усному і писемному мовленні, розвивати граматичні навички; розвивати інтерес до вивчення природи. Виховувати бажання краще знати рідну українську мову, виховувати самостійність у навчанні.

 Обладнання:  опорні схеми, словникові слова,ребуси,малюнки до загадок, малюнок фут­боліста.

 

ХІД УРОКУ

   І. Організаційний момент

   ІІ. Основна частина уроку

  1. Хвилинка каліграфії та орфографії.
  • Згадаємо словникові слова:

влітку,океан,до  побачення,вчора,фартух,кілометр,вдень,щоденно,

трамвай.

- По виділених буквах утворіть слово. Яке слово утворилося? (Водохреща).

-    Що це за свято?

      Це третє й завершальне свято різдвяно-новорічного циклу. З ним пов’язують хрещення Христа. Відтак в усіх селах, де були церкви, святили воду, змурувавши з льоду та обливши буряковим квасом хрест. Освяченій воді приписувались чудодійні властивості. Її давали зуроченим дітям, хворим людям, кропили житло, подвір’я, свійських тварин.   

    -   На яку букву починається назва свята?

    -   Який перший склад у слові „Водохреща”?

    -   Я прокоментую, як пишеться велика буква „ве”, а ваше завдання –написати її у з’єднанні „во” та слово „Водохреща” за зразком.

Методика написання букви: не торкаючись (трохи нижче) верхньої лінії починаємо писати кожну паличку із заокругленням унизу. Трохи вище середини робочого рядка починаємо писати верхній півовал, а потім плавно приєднуємо другий півовал.

           Во

           Водохреща

2. Актуалізація опорних знань.

    Повторення вивченого про частини мови.

-         Які частини мови ми вивчали?

( Іменник, прикметник, прийменник, дієслово, сполучник).

Заповніть схему.

Діти викладають картки: іменник, прикметник, дієслово, прийменник, спо­лучник.

 Хочете дізнатися, які ще існують частини мови?

III.Оголошення теми і мети уроку

 Сьогодні ми ознайомимось із новою частиною мови.

IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1. Розглянемо та порівняємо два речення.

                         Свято Водохреща.

                         19 січня - свято Водохреща. -    

 З якого речення видно, коли святкують люди це свято?

-  Отже, з якою метою вжите слово „дев’ятнадцятого”?  якого? (записала на дошці)

- А скільки днів мине в січні,щоб настало свято Водохреща?   «дев’ятнадцять»   (записала на дошці)

- Ці слова — нова частина мови — числівник. (вивішуємо в схему)

2. Пошукова робота

- Давайте спробуємо дати характеристику словам дев’ятнадцятого та дев’ятнадцять за планом (вчитель відкриває план, записаний на дошці).

  1. Що позначає слово?
  2. На які питання відповідає?
  1. 3 якою частиною мови пов'язується?
  2. Яким членом речення буває?

Результати роботи вчитель фіксує на дошці.

Як висновок — правило на с. 10. Звернути увагу дітей на те, що чис­лівники бувають порядкові й кількісні.

3. Колективне коментоване виконання вправи 11

- З якими числівниками ви зустрілися?

 

4. Робота зі словниковим словом

     -  Хто це? (Вчитель вивішує на дошці малюнок футболіста.)

- Поміркуйте, чому написання слів футбол, футболіст нам пропо­нують запам'ятати.

Хто може пояснити цю орфограму? Спробуйте  згадати свої уроки англійської мови.       

-  Слово футбол походить від англійських слів „фут” – нога, ступня і „бол” – м’яч.

- Пропишіть каліграфічно рядок слів футбол і футболіст, під­креслюючи орфограму.

 5. Фізкультхвилинка.

     Гра – розминка „Знайди числівник”.

Руки вгору підніміть,

Пальці швидко полічіть:

Зліва п’ять і справа п’ять,

Скільки разом? Як сказать?

                                                                     (Десять)

-      Знайдіть числівник.

6. Групова робота за вправою 12

Учні об’єднуються в 5 груп. Кожна група   розглядає малюнки годинників та визначають час, зображений на кожному з них.

Важливо з’ясувати: до 12 години вважається час до полудня, після 12 – час після полудня.

Полудень – чому так назвали? (Половина дня).

Кожна група виписує своє речення.

7. Виконання вправи 13.     

V. Закріплення та систематизація знань

     8. Малюнковий диктант.

             1)  Спить на ліжку біла сплюшка,

                   В неї аж чотири вушка,

                   Всі цю сплюшку звуть ...                               (Подушка).

             2)  Що трьома зубами сіно їсть?                       (Вила).

             3)  Два брати у воду дивляться,

                  А до віку не зійдуться.                                    (Береги).

             4) Сидить Марушка в семи кожушках,

                  Хто її роздягає, той сльози проливає.        (Цибуля).

            5)  Два скельця, три дужки –

                  На ніс і на вушка.                                              (Окуляри).

  • Виписати числівники

VI. Підсумок уроку

1.  Ребуси.

 -   Розшифруйте ребус. Назвіть числівник, який „заховався” у слові.

2. Бесіда

 - З якою частиною мови ми ознайомились?

 - Що ви можете розповісти про числівники?

3. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання. Чи є незрозуміле? запитання?

VII. Домашнє завдання

Правило на с. 10, вправа 15; по­вторити словникові слова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТВОРЧИЙ ЗВІТ ВЧИТЕЛІВ  ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

 

 

 

            

 

 

Числівник як частина мови.

 

 

   

 

Вчитель 4-Б класу

          Удочкіна Т.А.

 

 

 

 

 

 

 

 

Котовськ 2012р.

 

doc
Додано
31 березня 2020
Переглядів
723
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку