Урок української мови " Дієслова - антоніми, дієслова - синоніми" 4 клас

Про матеріал

Закріплювати вміння відрізняти дієслова від інших частин мови, правильно вживати їх у мовленні.

Закріплювати вміння відрізняти дієслова від інших частин мови, правильно вживати їх у мовленні.

Перегляд файлу

Тема: Дієслова-синоніми, дієслова-антоніми. Розпізнавання дієслів у реченнях.

 

Мета: Закріплювати вміння відрізняти дієслова від інших частин мови,  правильно вживати їх у мовленні.

 

Обладнання: таблиці, сигнальні картки, підручник, портрет   Т.Г.Шевченка,  виставка творів Кобзаря.

 

Тип уроку. Комбінований

 

Хід уроку

 

I. Організаційний момент

Закінчилась перерва

Продзвенів чаклун-дзвінок

А тепер усі швиденько

Налаштуймось на урок.

 

II. Стимулювання пізнавальної діяльності.

  •   Діти, до нас завітала гостя. Дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадку.

 

Старий дід мости помостив

Молода прийшла - мости розвела

                                          (Весна).

         За календарем до  нас  прийшла весна.  З давніх давен на нашій українській землі образ довгожданої весни уособлювала гарна молода дівчина з вінком квітів на голові. Іде весна по землі, прикрашає її квітами, ніжною зеленю. То ж бережімо цю красу. Тоді буде наша земля квітуча.

 

Сніги розтопились.

Злилися струмками

Земля молодіє

І вкрилась квітками.

Прийшла до нас весна-красна,

Гаївочку нам принесла

Для панянок - гаївочку,

Для парубків - мандрівочку.

 

         Весна запрошує у подорож на лісову галявину. Вона дуже просить вас взяти з собою у подорож: знання, пам'ять, кмітливість, натхнення, увагу, розум, терпіння.

Перевіримо, чи готові ми до подорожі ?

1). 3 якою частиною мови ми познайомились на минулому уроці?

                                                                                                             (Дієсловом).

2). Що називається дієсловом?

3). Чи потрібні дієслова у нашому мовленні?

      Прочитаємо текст.

         Розлилися річки. Затопили низини і луки. Летять і летять з вирію птахи. Тепле проміння нагріває землю.

         Визначить дієслова в тексті і спробуйте прочитати його без дієслів. Чи можемо ми сказати про що розповідається в тексті. Ні. Отже, без дієслів речення втрачають зміст і стає незрозумілим наше мовлення.

 

III. Повідомлення теми, мети уроку.

  •     На нашому уроці ми будемо закріплювати вміння розпізнавати дієслова в реченнях, попрацюємо над дієсловами-синонімами та дієсловами-антонімами.

 

IV.    То ж вирушаємо у подорож.

 

         I зупинка подорожі "Каліграфічна".

 

         Каліграфічно записати у зошитах:

                         Т Гр   Ш ев  К  укр

    Тарас Григорович Шевченко - український Кобзар.

Вчитель слідкує за осанкою учнів під час письма.

 

         II зупинка "Казкова"

 

Учні слухають казку К.Д.Ушинського

Суперечка

         Корова, кінь і собака говорять між собою, кого хазяїн більше любить. Кінь говорить: "Хазяїн більше любить мене. Я йому плуг тягаю, дрова з лісу вожу. Сам хазяїн на мені в місто їздить.»

         А корова говорить : " Ні, хазяїн більше любить мене. Я всю його сім'ю молоком годую".

         Собака як заговорить : "Ні, мене. Я хазяйське добро стережу".

         Почув чоловік цю суперечку і говорить : "Не сперечайтеся. Всі ви мені потрібні. Кожен хороший на своєму місці".

         - Що в цьому тексті вам не сподобалось?

         - Якими словами потрібно замінити дієслово говорити ?

           (Засперечатись, сказати, зауважити, загарчати.)

 

 

 III зупинка "Мовна"

  • Як називаються слова, близькі за значенням? Синоніми.
  • Дієслова, протилежні за значенням - антоніми.
  • Чи відрізняються між собою дієслова ходить, плентається, суне, крокує.

  -   Так, своїм смисловим навантаженням.

 

1. Вставте в речення дієслово, яке підходить за смислом: ( запис під диктовку)

         Через поле, через гай ... хлопчик Помагай. Аж ось прямо на них ... вовк, такий страшенний та здоровенний. За старою ведмедицею втомлено ... ведмежа.

 (Ходить, суне, пленталось).

         Перевірка, оцінювання робіт.

 

2. Добір синонімів до дієслів.( по групах, на листочках один пише)

Бігти - мчати, нестись, летіти;

думати - мислити, міркувати;

йти - крокувати, плентатись, сунути, шкандибати;

доглядати - турбуватись піклуватись.

 

3. Дібрати антоніми:

заплести - розплести

в'янути - цвісти

заходити - виходити

піднімати - опускати

з'єднувати - роз'єднувати

загадувати - розгадувати, відгадувати

 

4. Вправа 265 – усно;

  Вправа 266 – колективно розібрати, самостійно записати.

Взаємоперевірка.

 

         IV зупинка "Поетична".

 

Скласти загадку і записати за такими римами:

1…….стрибає      2………жує                  3…… гуляє          4……. спить

  …….має            ……… дає             ……… спочиває              …….летить

    (заєць)                (корова)                 (ведмідь)                                  (сова)

 

         V       зупинка "Фізкультурна"

 

                     Фізкультхвилинка.

 

         VI     зупинка "Літературна".

 

         Перший весняний місяць приносить нам свято жінки, весни, матері, бабусі - 8 Березня. А ще березень подарував Україні і світові Великого Кобзаря, геніального поета, художника Т.Г. Шевченка.

         9 березня 1814 року в с. Моринці на Київщині в сім'ї селянина-кріпака

народився маленький Тарас. Коли йому було 9 років, у нього померла мама, а

пізніше помер і батько. Своє тяжке сирітське життя Тарас описує у віршах.

Прожив поет рівно 47 років. Так судилось долею, щоб його день народження і день смерті стояли поруч.

         10 березня 1861 року перестало битися серце Великого Кобзаря.

Похований Шевченко в Каневі на Чернечій горі, як заповідав поет. В день його народження дорослі і діти йдуть до його пам'ятника, щоб покласти квіти, читають Тарасові вірші, співають пісні і цим висловлюють свою шану Кобзареві.

 

Завдання. Виписати дієслова з віршів Т.Шевченка.

"Реве та стогне Дніпр широкий".

 

         VII зупинка "Кмітливих".

 

1. Слухай ! Називай якомога більше слів.

Пливе - качка, риба, деревина, пароплав, човен, плавець, гуска ...

Читає - вчитель, учень, бібліотекар, лікар, батько ...

Дрімає - дідусь, село, ліс, сад, бабуся ...

Плаче - дитина, дерево, душа, вікно, стріха ...

Співає - артист, дівчинка, мама, пташка, бабуся.

 

2. Закінчити прислів'я:

         Від теплого слова / і лід розмерзає.

         Книга вчить, / як на світі жить.

         Чужому лихові / не смійся.

         З добрим дружись / а лихих стережись.

 

         VIII зупинка "Друзів природи"

 

         Ось ми і потрапили на лісову галявину.

Розцвіли весняні квіти, розпустились на деревах листочки, прилетіли з вирію птахи.

         А які поради можна дати дітям, які йдуть на екскурсію у весняний ліс? Весна дякує вам всім за працю. Вітає тих учнів, що найкраще справлялись з завданням.

 

Підсумок уроку.                                     Домашнє завдання. Вправа 269.

docx
Додано
3 липня 2018
Переглядів
7795
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку