Урок української мови " Урок - ярмарок" 4 клас

Про матеріал

систематизувати й узагальнити вивчене про дієслово; розвивати логічне мислення, культуру мовлення, увагу, спостережливість, творчі здібності учнів, орфографічну грамотність; виховувати любов і повагу до мови та традицій свого народу.

Перегляд файлу

 

 

 

 

Урок – ярмарок

( українська мова 4 клас)

 

 

 

 

 

 

 

                                                                  Вчитель: Нікітенко І.В.

 

 

Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Дієслово»

Мета: систематизувати й узагальнити вивчене про дієслово; розвивати логічне мислення, культуру мовлення, увагу, спостережливість, творчі здібності учнів, орфографічну грамотність; виховувати любов і повагу до мови та традицій свого народу.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого

Форма проведення: урок – ярмарок

Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.

Методи роботи: «Мікрофон», «Сенкан», «Асоціативний кущ», робота в малих групах, в парах, гра «Пошук», «Доміно».

Обладнання: підручник, опорні конспекти «Дієслово», дидактичний ілюстративний матеріал, тестові завдання, картка самооцінки, тлумачний словник.

 

Хід уроку
 

Уся яскравість мовлення у дієслові, адже дієслово – це дійова сила характеру.
                                                                                                                      Ю. Бондарєв
І. Організаційний момент

- Добридень всім: усім учням і гостям,
Здоров’я щиро зичу Вам.
І ось іще один урок
До вас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озброймось книгою й пером,
Щоб упірнуть у мовну нам безодню!


- Діти, урок у нас сьогодні незвичайний, тож для того, щоб він був цікавим, вам потрібно побути синоптиком. Спробуйте спрогнозувати свої відповіді на уроці.


Прогнозовані відповіді учнів:
- На уроці я буду – веселкою – мої відповіді будуть яскравими та різноманітними.
- На уроці я буду – хмаркою – мої відповіді будуть швидкими.
- На уроці я буду – сонечком – я буду креативним.


ІІ. Повідомлення теми і мети і завдань уроку

УЧИТЕЛЬ. І зараз з вами знову
                     Згадаєм все про дієслово
                      А у зошитах своїх

                      Число і тему запишіть.


Тема уроку: узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Дієслово».

 - А епіграфом служитимуть слова Ю. Бондарєва: «Уся яскравість мовлення у дієслові, адже дієслово – це дійова сила характеру». (на дошці)


- Перед нами поставлені такі завдання:


Поглибити (знання про дієслово як частину мови).
Формувати (уміння розпізнавати дієслово у реченнях).
Визначити (вид, спосіб, час … дієслів)
Розвивати (творчі здібності, спостережливість, увагу, пам’ять).


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності


Інтерактивна вправа «Очікування»


УЧИТЕЛЬ. Чого кожен з вас очікує від уроку?

 ( На тому ж слайді внизу випливають речення:

 « Я очікую, що … Цей урок навчить мене …»)

( Я очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе; будемо працювати в групах, парах; … Цей урок навчить мене робити висновки, складати розповіді, висловлювати своє ставлення до почутого… )


УЧИТЕЛЬ. Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку:

  • ви повинні узагальнити вивчене про дієслово;
  • удосконалювати вміння визначати морфологічні ознаки дієслова, орфографічну грамотність;
  • точно і красиво висловлювати свої думки;
  • злагоджено працювати в парах та групах;
  • зумієте переконати, що любите і знаєте рідну мову та шануєте традиції.

Учень виходить та читає напам’ять вірш

Увага! Увага! Спішіть-поспішайте!
Господарі й гості, глядіть, не минайте!
На ярмарок прошу гуртом, поодинці,
Чекають на всіх там чудові гостинці!
На ярмарку нашім веселім, багатім
Є чим дивуватись і є що придбати.
Тут щедрі дарунки і саду, й городу,
Тут пісня і жарти — усім в нагороду.
Тут речі умільців ні з чим незрівнянні,
Барвисті стрічки, рушники вишивані.
Полив'яний посуд — тарелі, горнятка,
Сопілки — хлоп'яткам, намисто — дівчаткам.
Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте,
Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте!

УЧИТЕЛЬ. Отож, ви вже зрозуміли, що ми з вами йдемо на ярмарок! Тільки наша подорож на ярмарок - віртуальна. Що ж означає слово „ярмарок"?

Тлумачний словничок. Ярмарок.

 Слово прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це - торг, що відбувався регулярно на певному місці й у певний час. Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати.


УЧИТЕЛЬ. На ярмарку цінувалося все найкраще, тому мені хотілося б, щоб девіз нашого уроку звучав так:

«Не намагайся бути першим, а намагайся бути кращим».

На нашому ярмарку все можна купити тільки за знання.


ІV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів


УЧИТЕЛЬ: Ось і підійшли ми до ярмаркових воріт. А своєрідною перепусткою безпосередньо на ярмарок буде гра.


1. Гра «Ланцюжок» (Бліц-опитування)

- Яку частину мови називають дієсловом?
- Назвіть часи дієслова.

- Яку дію називають дієслова минулого часу?майбутнього? теперішнього?

- Яким членом речення найчастіше є дієслово?


2. Сенкан скласти  до слова «Дієслово ». ( по групах)

 ЗРАЗОК.
Дієслово.
Величне. Сильне.
Керує, надихає, контролює.
Відповідає за підмет.
Справжній «Геракл».


УЧИТЕЛЬ: Діти, допоможіть попасти на ярмарок.


3. Гра «Пошук»
Завдання: знайдіть речення, в якому НЕ з дієсловом пишеться разом.
1. (Не)радуйся чужому лихові.
2. (Не)будь упертим, а будь одвертим.
3. Під лежачий камінь вода (не)тече.
4. (Не)помиляється той, хто нічого (не)робить.
5. Добре тому багатому: його люди знають, а зо мною зустрічаються – мов (не)добачають.


V. Повторення й усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи


УЧИТЕЛЬ: Ви добре справилися із завданнями, тож ворота ярмарку для вас відкриті. Ось видніється перша лавка. Ну ж бо, підійдемо ближче!
Протягом уроку ми відвідаємо декілька лавок, де ви виконаєте певні завдання. Виконуючи завдання, ви свої знання оціните об’єктивно.

1. Лавка «Рушники» (6б.) Вибірковий диктант .

УЧИТЕЛЬ: Прочитати текст. Сказати, як використовують рушник у побуті?


Виписати дієслова.
Український рушник... На ньому вишита доля нашого народу. Шматок полотна, витканий материними руками, оберігав людину від зла, нагадував про тепло рідної домівки, кликав з далеких доріг до батьківського порогу. Рушники були найнеобхіднішими атрибутами у всіх обрядах.


ПЕРЕВІРКА
Вишита, витканий, оберігав, нагадував, кликав, були.

УЧИТЕЛЬ: Молодці, гарні знання показали.

До речі, кожен регіон України мав свої відмінності у виборі кольорової гами та орнаменту вишивки. На Київщині, Полтавщині, Чернігівщині переважає рослинний візерунок червоного, синього та чорного кольорів, на Галичині, Буковині та Закарпатті - геометричний орнамент з яскравими барвистими відтінками.

УЧИТЕЛЬ: Час рушати далі, до іншої лавки. А які українські страви ви знаєте?
2. Лавка «Українська народна їжа» ( 2 б.)

Малюнковий самодиктант
УЧИТЕЛЬ: Записати іменники , добираючи до них дієслова (5б.)

ПЕРЕВІРКА

3. Лавка «Музична» (  до 10б.)
« Музичний диктант »


Як ярмарок веселий триває, так пісня народна «Ой раз молода на базар ходила» усюди лунає. Пропоную послухати, вона не нова. Випишіть з неї всі дієслова.

ПЕРЕВІРКА
Ходила , купила, наварила, запросила, бере,  поглядає, не цілує, не милує, не пригортає, моргає.

4. Лавка «Обереги» ( 5б.) Гра «Доміно».
УЧИТЕЛЬ: - вставити букви і записати слова.

За українською тр..дицією молоді дівчата пр…крашали свої голови польовими рослинами, квітами і стрічками. Згідно традиції українс..кі дівчата ворож…ли на судженого, пуска..чи вінки за водою.


Лавка «Відпочинку»
 

5. Лавка «Криниця мудрості» ( 2 б.)


УЧИТЕЛЬ: Робота з підручником ст.140 впр. 276  - 2 речення – схема. Учні самостійно виконують.


ПЕРЕВІРКА
 

6. Лавки «Контрольна вага»


УЧИТЕЛЬ: У цій лавці ми придбаємо три запитання, за допомогою яких дізнаємось, з якими знаннями ви підійшли до контрольної роботи.


1. У якому рядку всі дієслова теперішнього часу?
А)Питати, мити, класти, іти;
Б)перетворила, забігав, плакав, дивлюся;
В)іду, колоситься, мріємо, зріють;
Г)перетворюють, кохає, живе, плакатиме.
2. Виділіть речення, у якому вжито дієслова минулого часу.
А)Чую, земле, твоє дихання, розумію твій тихий сум.
Б)Лягло сонце за горою, зірки засіяли.
В)Бринять живою радістю ліси, як ранок спалахне на небокраї.
Г)Осінь ходить, яблука золотить.

3. Виділіть речення, у якому вжито дієслова майбутнього часу.
А)Забіліли сніги, забіліли пухнасті, і украли вони в білу шубу поля.
Б)Буде спати зерно, щоб прокинутись в щасті, коли сонцю обійми розкриває земля.
В)Засинають поля, облітає гілля, і садами по жовтому листі лине осінь в багрянім намисті.


УЧИТЕЛЬ: Обміняйтеся, будь ласка, листочками із виконаними завданнями. Виконаємо взаємоперевірку.


ІV. Підведення підсумків уроку. Оцінювання учнів. Рефлексія. Методи «Мікрофон», «Асоціативий кущ».

УЧИТЕЛЬ: Ось і закінчилася наша подорож українським ярмарком. Бажаю всім, щоб завжди був достаток, щоб було що продавати і було за що купувати. Використавши повторене на уроці, склали асоціативний кущ.

Узагальнююча бесіда


УЧИТЕЛЬ: Діти, оцініть свою роботу на уроці. Чи задоволені ви своїми відповідями?
 

(Слово учням)


УЧИТЕЛЬ: Діти, чи сподобався вам урок? Чи справдились ваші очікування? Зараз кожен висловить свою думку.

МЕТОД «МІКРОФОН»

- Я зрозумів...
- Мене здивувало...
- Я збагатився інформацією про...
- Мене зацікавило повідомлення про...
- Я ніколи раніше не чув про...
- Я зумів …
- Я знав …
- Найбільші труднощі я відчув …
- Мені б хотілося ще …
УЧИТЕЛЬ: Усе, що ми придбали на ярмарку, - ваші знання - такий товар, який завжди знадобиться в житті. І як наш мудрий народ говорить :

 «Учити - за плечима не носити »


V. Домашнє завдання

Написати відгук про урок. Підготуватися до написання тестової контрольної роботи з теми «Дієслово». А закінчити наш урок хотілось би таким віршем:

Дієслово завжди діє.
Воно вчиться, мислить, мріє,
Воно любить, воно дбає,
З дітлахами в ігри грає.
Воно плаче і радіє,
Воно все на світі вміє.
Буде з нами назавжди.
Ми без нього – нікуди.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 липня 2018
Переглядів
1604
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку