Урок української мови "Дієслово"

Про матеріал

Тема: Узагальнення знань і вмінь по темі «Дієслово». Усне опитування.

Мета: 1. Узагальнити і систематизувати знання про граматичні ознаки дієслова, закріпити навички правопису особових закінчень дієслів. Удосконалювати вміння розпізнавати часові форми дієслів та вміння правильно вимовляти дієслова на –ТЬСЯ, -ШСЯ.

2.Виховувати почуття любові до рідної мови, інтерес до її вивчення.

3.Розвивати фонематичний слух, зв'язне мовлення, пізнавальний інтерес.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань

Перегляд файлу

 


Урок української мови у 4 класі з використанням

 мультимедійної дошки

Тема: Узагальнення знань і вмінь по темі «Дієслово». Усне опитування.

Мета: 1. Узагальнити і систематизувати знання про граматичні ознаки дієслова, закріпити навички правопису особових закінчень дієслів. Удосконалювати вміння розпізнавати часові форми дієслів та вміння правильно вимовляти дієслова на –ТЬСЯ, -ШСЯ.

             2.Виховувати почуття любові до рідної мови, інтерес до її вивчення.

            3.Розвивати фонематичний слух, зв’язне мовлення, пізнавальний інтерес.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань

Обладнання:

Хід уроку

І. Організація класу.

Аутотренінг

Щоб урок нам розпочати,

Треба разом промовляти:

« Я уважний і серйозний,

Хоч іще малого зросту.

Зараз з силами зберусь,

Я нічого не боюсь.

Впевнений, кмітливий я,

Хочу отримати знання»   С. Є. Рибальченко

  • Який у вас урок? (Українська мова)

Гомінка, немов сопілка,

Запашна, як вишні гілка,

Мусиш завжди, я і ти,

Рідну мову вчити і берегти.    Н. Лаврів

Інтерактивна гра »ДЧЦМЗ»

  • Для чого вивчаємо мову?

ІІ. Оголошення, представлення теми та очікуваних результатів.

  • Ми помандруємо сьогодні з котом Наумом (на слайді кіт) у чарівну країну «Дієслово" ( на слайді біля кота з’являється слово"Дієслово"), яка гостинно відчиняє нам двері своїх мешканців. Тут згадаємо все, що вивчили на уроках про дієслово,зробимо підсумок по темі та проведемо усне підсумкове опитування.

Інтерактивна вправа «Очікування»

  •  Чого кожен з вас очікує від уроку? ( На тому ж слайді внизу випливають речення: « Я очікую, що …  Цей урок навчить мене …») ( Я очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе;   будемо працювати в групах, парах; … Цей урок навчить мене робити висновки, складати розповіді, висловлювати своє ставлення до почутого… )
  • Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку:
  • ви повинні узагальнити вивчене про дієслово;
  • довести, що вмієте розпізнавати часові форми дієслів та правильно вимовляти і записувати їх;
  • точно і красиво висловлювати свої думки;
  •  будете злагоджено працювати в парах та групах;
  •  зумієте переконати, що любите і знаєте рідну мову.

ІІІ. Узагальнення і систематизація знань.

  • Інтерактивна вправа « Бліц-опитування по ланцюжку»( на 2-ому слайді зявляється напис « Бліц-опитування по ланцюжку». Потім по одному випливають запитання, які учні читають мовчки і дають на них відповіді )
  1. Що називається дієсловом?
  2. Яким членом речення найчастіше є дієслово? ( Присудком)
  3. З якою частиною мови найчастіше зв’язане дієслово? ( З іменником)
  4. Як називається початкова форма дієслова? (Неозначена форма дієслова)
  5. Чому вона отримала таку назву? ( Незмінна форма дієслова. Не вказує ні на час, ні на особу, ні на кількість)
  6. На які питання відповідає неозначена форма дієслова? ( Що робити? Що зробити?)
  7. Як змінюються дієслова? ( За числами і часами)
  8. В якому числі може вживатися дієслово і коли? (В однині – означає дію одного предмета, у множині – означає дію багатьох предметів)
  9. Назви часові форми дієслів. (Дієслова змінюються за часами: вони мають форми теперішнього, минулого і майбутнього часу)
  10. Як пишеться частка НЕ з дієсловами? ( Окремо)
  11. Яку дію можуть виражати дієслова? (Завершену і незавершену)
  12. На яку дію завжди вказують дієслова теперішнього часу? (Незавершену)
  13. Як утворити від дієслів незавершеної дії дієслова завершеної дії? (За допомогою префікса)
  14. Як змінюються дієслова теперішнього і майбутнього часу? (За числами і особами)
  15. Як визначити особу і число  дієслів теперішнього і майбутнього часу? ( За допомогою займенника, питання і закінчення дієслова)
  16. Як визначити дієвідміну дієслова? (За допомогою особових закінчень дієслів)
  17. Які дієслова належать до 1 дієвідміни? ( Які в 3 особі множини мають закінчення –УТЬ,-ЮТЬ, а в інших особах – закінчення –Е,-Є )
  18.  Які дієслова належать до 2 дієвідміни? (Які в 3 особі множини мають закінчення –АТЬ,-ЯТЬ, а в інших особах – закінчення –И,-Ї )
  19. Як змінюються дієслова минулого часу? (За числами, а в однині – за родами)
  20. Що означають дієслова на –СЯ, -СЬ ? ( Дія спрямована на виконавця)
  • Кіт Наум щиро вдячний вам за правильні відповіді. ( На цьому ж слайді випливає кіт)
  • Каліграфічна хвилинка ( На іншому слайді напис» Каліграфічна хвилинка» , а потім – вірш)

Нехай бринять і пахнуть квіти,

Нехай почує Божий рай,

Як на землі радіють діти

І звеселяють рідний край.    

                                            Л . Глібов

  • Підкресліть дієслова. Усно вкажіть часову форму і дієвідміну дієслів . Доберіть спільнокореневі дієслова в початковій формі. ( Бринять -2 дієв.,теп.час, бриніти  і т. д. ) (Коли завдання виконане, на цьому ж слайді в подарунок від кота з’являється букет квітів)
  • Фонетична хвилинка.
  • Згадайте вимову дієслів 2 особи однини і 3 особи множини і запишіть транскрипцію дієслів.

СМІЄШСЯ [ cІмІійесІ]

ВЧАТЬСЯ  [ вчацІ ]

  • Які емоції викликають у вас ці дієслова? ( Позитивні : радість, тепло… )
  • Інтерактивна гра «Пінг-понг» ( Два учні біля дошки, перекидаючи м’ячик, задають один одному запитання по темі уроку і дають повні відповіді)
  • Робота в групах. (На третьому слайді зявляється напис «Робота в групах». Потім випливає завдання для 1-ої групи: малюнок зими(спортсмен катається на лижах) і для  2-ої групи: малюнок – літо (дівчинка на морі))

1 група – Дібрати до малюнка дієслова минулого часу чол.р. одн.

             

2 група -  Дібрати до малюнка дієслова майбутнього часу 3 ос. одн.

  

3 група – скласти розповідь, використовуючи дієслова: ЗІБРАЛИСЯ,ПІШЛИ,     ЗНАЙШЛИ, ПОКЛАЛИ, ПРИНЕСЛИ, ЗВАРИЛИ.

  • В якій часовій формі вжиті дієслова? (У формі минулого часу)
  • Вкажіть їх число і рід,якщо є. (мн.)
  • Чи можна визначити рід цих дієслів? Чому?

4 група - скласти розповідь, використовуючи дієслова:ПОСІЄ, ВИРОСТИТЬ, ЗБЕРЕ, ЗМОЛОТИТЬ, ЗАМІСИТЬ, СПЕЧЕ.

  • В якій часовій формі вжиті дієслова? (У формі майбутнього часу)
  • Вкажіть число і особу. ( 3 ос., одн.)
  • Робота в парах.
  • Вставте пропущені букви Е, Є, И, Ї. Поясніть свій вибір. (Кожна пара отримує картки з двома словами. Потім учні ланцюжком коротко пояснюють свій вибір. А на наступному слайді в цей час зявляється напис «Робота в парах», потім завдання і врешті дані слова спочатку з пропущеними буквами,а після пояснення – з вказаною буквою. Коли завдання виконане, зявляється кіт  )

Зразок пояснення: ходИш – ходять, 2 дієвідміна, пишемо И.

Ход..ш, дочита..мо;  намалю..ш, брод…мо;  перепиш..ш, люб..мо;  поглад…ш, поми..ш;  причеш..ш, пиш…те;  бач…мо, скаж…ш;  ліп…мо, вийд..мо;  мовч…те, сид…мо;  зігн…те, вивч..мо;  заго…мо, розкро..ш;  крут..те, сі…ш;  каж…мо, сто…мо.

  • Інтерактивна гра «Сніжна грудка» (На наступному  слайді з’являється напис гра «Сніжна грудка». Потім випливає завдання. Учні стають півколом і, перекидаючи «грудку», виконують завдання. В подарунок отримують  на слайді малюнок.)

Слово – питання – час – дія – число – поч. форма.

Працював, люблять, зраділа, сміється.

ІV. Фізкультхвилинка.

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

- Чи виправдались ваші очікування? (На п’ятому  слайді з’являється кіт Наум. Біля нього написи: ЗНАЮ, ВМІЮ, МОЖУ, які допомагають учням відповісти на запитання.)

- Мої очікування справдились, бо ви намагались висловлювати свої думки точно і красиво, злагоджено працювали в групах і парах, довели, що любите і знаєте свою мову.

( На слайді зявляється слово «Дякую!» )

VІ. Домашнє завдання.

  • Написати твір-міркування про кота. Підкреслити дієслова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах

 

 3 група

 

ЗІБРАЛИСЯ            ПІШЛИ

 

ЗНАЙШЛИ            ПОКЛАЛИ

 

ПРИНЕСЛИ          ЗВАРИЛИ

 

 

4 група

 

 

   ПОСІЄ                 ВИРОСТИТЬ

 

   ЗБЕРЕ                 ЗМОЛОТИТЬ

 

ЗАМІСИТЬ                СПЕЧЕ

 

Робота в парах

 

Ход...ш,     дочита...мо

намалю...ш,      брод…мо

 

перепиш...ш,      люб...мо

 

поглад…ш,       поми..ш

 

причеш...ш,     пиш…те

 

бач…мо,       скаж…ш

 

ліп…мо,      вийд...мо

 

мовч…те,          сид…мо

 

зігн…те,          вивч...мо

 

заго…мо,           розкро...ш

 

крут...те,            сі…ш

каж…мо,            сто…мо.

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
22 березня 2018
Переглядів
2634
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку