Урок української мови для 11 класу "Види складних речень. Розділові знаки у складному реченні"

Про матеріал
Конспект інтегрованого уроку української мови та української літератури для учнів 11 класу по темі " Види складних речень. Розділові знаки у складному реченні.Українська література за межами України. Література Західної України ( до 1939року).
Перегляд файлу

Українська мова, література. Інтегрований урок.

11 клас

Тема.  Види складних речень. Пунктограми у складному реченні.

Українська література за межами України. Література в Західній Україні (до 1939 року).

Мета:  узагальнити й систематизувати знання старшокласників про види складних речень та основні пунктограми у складних реченнях; допомогти усвідомити основні тенденції розвитку української літератури у Західній Україні (до 1939року) та за її межами, пригадати основних представників в українській літературі цього періоду та їх твори; розвивати критичне мислення старшокласників, вміння правильно й комунікативно доцільно висловлювати власні думки за допомогою різних видів складних речень; виховувати  патріотизм, людську гідність, любов до України, повагу до культурних надбань рідного народу.

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.

Обладнання: мультимедійна дошка, текст емоційної настанови, картки із завданнями.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності

 

II. Ознайомлення з темою уроку (слайд 1 -2)

  1. Вступне слово вчителя

Доброго дня, шановні одинадцятикласники! Розпочинаємо наш інтегрований урок, тема якого «Види складних речень. Пунктограми у складному реченні. Українська література за межами України. Література в Західній Україні (до1939року)».                       

Цю тему я обрала не випадково. Ми ще раз пригадаємо митців Західної України,  які доклали великих зусиль, щоб держава Україна відбулася, щоб вона стала єдиною, соборною і незалежною.

      Кажуть, що час - це не тільки суддя, він ще й густе сито, яке невблаганно просіює і події, й імена, залишаючи для наступної доби  події без фальші, імена гідних. Саме такими були ці люди.

  1. Стимулювання та психологічна настанова (слайд 3)

Пропоную зачитати пам’ятку, що лежить у вас на столі. Вона допоможе націлитись на плідну працю.  Давайте її озвучимо (діти зачитують по одному)

Я – учень.

Я – українець.

Я люблю свою мову.

Я бажаю краще знати історію і культуру свого народу.

Я шукаю істину. Помилившись, міркую далі.

Я не боюся висловлювати свої думки, бо живу у вільній країні.

 

  1. Робота з епіграфом уроку (слайд 4)

Яке глибоке щастя – жить.

Буть гідним імені людини.

                                    Народу й людськості служить   (М.Рильський).

     4.  З’ясування мети та завдань уроку (слайд 5)

 

III. Застосування знань, умінь і навичок

1. Слово вчителя

На сьогоднішньому уроці  повторимо і поглибимо знання про західноукраїнську літературу першої третини ХХ ст. та її яскравих представників в усіх літературних жанрах. Окремі учні отримали випереджувальні завдання  і мали змогу самостійно обрати форму свого повідомлення –колаж,  кросенс,  дослідження. Тож надаємо слово першому учневі, який познайомить нас з історичними обставинами, що склалися  в Західній Україні до 1939року.

2. Мовно - історичне дослідження  про історичні обставини в Західній Україні до 1939року. Виступ  учня. (слайд 6)

 

3.Робота з текстом ( слайд 7)

Виразно прочитати текст. Визначити його стиль, головну думку.

Такт історично склалося, що частина людей, які відчували себе українцями, мислили й говорили українс…кою мовою,  оп…нинилися за межами своєї д…ржави. Йдеться про західно (українс…кі) землі, що були і австро(угорськими), й польс…кими й іншими через переділ т…риторії «сильними світу цього». Але, як не дивно, вони зб…р…гли своє українство, ще й збагатили літ…ратуру та м…стецтво завдяки відкритості зарубіжним традиціям і новітнім модерновим процесам. Саме тому можна від значити, що автономність сприяла високому розвитку літ…ратури в (З,з)ахідній Україні до 1939 року.

4.Лексична хвилинка. Пояснити значення слова «автономність», «автономія». ( слайд 8 -9)

Тлумачний словник. Автономія – право самостійно вирішувати справи внутрішнього управління.

5.Дібрати синоніми до слова «автономія». (Самоврядування, самостійність, незалежність, непідпорядкованість).(слайд 10 -11)

6.Орфографічна хвилинка. (слайд 12)

Пояснити орфограми, зачитавши речення ланцюжком.

Слово вчителя

Західноукраїнська література першої третини хх століття представлена багатьма яскравими талантами в усіх літературних жанрах.

7.Повідомлення учня (колаж)  (слайд 13)

 

8.Пунктуаційний практикум (на основі поезій С. Гординського) (слайд14)

Розставити розділові знаки в реченнях, визначити типи речень. Прочитати уривки виразно.

Я чув  розкритими очима

За мною пильно стежать скрізь.   (З «Римських ямбів»)

 

Час надійде і страшну долоню

На своїм чолі почуєш ти.        («Дні й роки минають невгомонно»).

 

                      Синьою смугою захід стемнів

                      Понад яругою пил закурів

                      В плесі відбилися осокори

                      Тихо спустилися тіні згори.     («З ліричного зошита»).

 

9. Дослідження – моделювання (на основі поезій Ю. Липи). Робота за варіантами  (слайд 15)

Визначити вид складних речень, кількість простих речень у них, побудувати схеми.

                        Ступлю крок –

                        Потемніє небо із орлами,

                        Потемніє поле з самоцвітами,

                        Стихне пісня моя,

                        Стихну я.                              («Од одного незчисленного…»)     

 

В’ється стежка між кущами,

Що чар – зіллям заросла,

Мліють трави під ногами

Від незримого весла.                       («Баляда»)   

 

10. Установити відповідність (на основі поезій Б.- І. Антонича)

(слайд 16)

 

« Я  – закоханий в життя поганин», - так визначав  своє поетичне кредо, суть свого світорозуміння Б. – І. Антонич. На основі його поезій визначити типи речень. 

 1.  Мої пісні – над рікою  часу  калиновий міст,

      Я – закоханий в життя поганин.  ( «Автобіографія»)

 

2.  Антонич був хрущем і жив колись на вишнях,

     На вишнях тих, що їх оспівував Шевченко.    («Вишні»)

 

3. Тепер ще квітка дійсності надією цвіте

     І не кидає тіні дерево зневіри.  («Привітання життю»)

  

4. Я, сонцеві життя продавши   за сто червінців божевілля,

       Захоплений поганин завжди поет весняного похмілля.(«Автопортрет»).

 

5.Боюсь згасити світло лампи, бо може стати ще страшніш,

   І ніч, розкладена на ямби, у серце впилась, наче ніж. («Уривок»).

 

А - складносурядне речення;                    В - безсполучникове речення;

Б - складнопідрядне речення;                  Г  - речення з різними видами
     зв’язку.

          

 Слово вчителя.

Ми коротко познайомилися з митцями Західної України та окремими їх  поезіями. Далі – прозаїки Західної України. Давайте пригадаємо західноукраїнських письменників та їх твори, які ми вивчали у 10 класі (В. Стефаник, О. Кобилянська) та у 1 семестрі 11 класу (О. Турянський)

11. Повідомлення учнів про прозаїків (кросенс). (Коментар до кросенса) (слайд 17)

Перший кадр вказує на те, що це повістьО.Кобилянської«Земля».2 -Каїн і Авель символізують братовбивство. 3 – портрет О.Кобилянської як автора твору. 3 – 4 кадри поєднує те, що Кобилянська і Стефаник – письменники Західної України 30 –х років xx ст. 5 –новела В. Стефаника «Камінний хрест» -твір про важку долю українських селян на початку ХХ ст., їх еміграцію і страшні її наслідки для емігрантів. 6 – 7 кадри –еміграція у новелі Стефаника і полон військових у поемі «Поза межами болю» Осипа Турянського – моменти , які об’єднують цих два твори. Люди страждають, бо перебувають за межами своєї країни,  далеко від своїх рідних. 8 кадр –танець у творі «Поза межами болю» - це символ боротьби за життя та намагання залишитися людиною, не втратити людськості. Тому 9 кадр –це висновок. Я вважаю, що ці твори об’єднує головна думка, сформульована О'Генрі: «Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо».

Слово вчителя. Цю думку ми продовжимо у наступному реченні, яке я пропоную для синтаксичного розбору.

12.Синтаксичний розбір речення (слайд 18)

Поема в прозі Осипа Турянського  «Поза межами болю» буде загиблим товаришам жалобним вінком, а спільні муки хай «падуть прокльоном на смертний світ, який ще досі тоне в морі крові й нікчемності».

Слово вчителя.

Хочу наголосити на тому, що це речення складне не лише за будовою, а й за глибиною свого змісту. Адже головною думкою у творах письменників Західної України є те, що людина має залишатися людиною за будь – яких обставин.

А тепер хочеться почути і вашу думку, бо ви – наше майбутнє. Що для вас означає бути гідним імені людини? Тож як підсумок, пропоную есе -п’ятихвилинку за епіграфом уроку.    Обдумуючи ваше висловлення, пропоную переглянути буктрейлер до поезії В. Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?»

 

 

13.Есе – п’ятихвилинка  (усно)   (слайд 19)

                                                 Яке глибоке щастя – жить.

               Буть гідним імені людини.

                                                 Народу й людськості служить   (М.Рильський).

IV.Підсумок уроку    

 1.Рефлексія (слайд 20)

На уроці я дізнався…

На уроці я повторив…

Мені було цікаво…

Труднощі відчував…

Від цього уроку я отримав…

2.Слово вчителя. (слайд 21)

 А на завершення хочу сказати вам такі слова:

                                                    Життя – це шанс. Скористайся ним.

                                                    Життя – це краса. Милуйся нею.

                                                    Життя – це мрія. Здійсни її   ( Мати Тереза).

Живіть кожен своїм повноцінним життям, але пам’ятайте, що вас об’єднує те, що ви люди, що ви - українці. Будьте гідними імені людини.

 

V.Оцінювання.

VI.Домашнє завдання. (слайд 22)

1. Виписати з творів художньої літератури 5-6 складних речень різних видів.

2. Написати власне висловлення за епіграфом уроку.

docx
До підручника
Українська мова (академічний та профільний рівень) 11 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
12 листопада 2023
Переглядів
401
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку