Українська мова, література. Інтегрований урок.
11 клас
Тема. Види складних речень. Пунктограми у складному реченні.
Українська література за межами України. Література в Західній Україні (до 1939 року).
Мета: узагальнити й систематизувати знання старшокласників про види складних речень та основні пунктограми у складних реченнях; допомогти усвідомити основні тенденції розвитку української літератури у Західній Україні (до 1939року) та за її межами, пригадати основних представників в українській літературі цього періоду та їх твори; розвивати критичне мислення старшокласників, вміння правильно й комунікативно доцільно висловлювати власні думки за допомогою різних видів складних речень; виховувати патріотизм, людську гідність, любов до України, повагу до культурних надбань рідного народу.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: мультимедійна дошка, текст емоційної настанови, картки із завданнями.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності
II. Ознайомлення з темою уроку (слайд 1 -2)
Доброго дня, шановні одинадцятикласники! Розпочинаємо наш інтегрований урок, тема якого «Види складних речень. Пунктограми у складному реченні. Українська література за межами України. Література в Західній Україні (до1939року)».
Цю тему я обрала не випадково. Ми ще раз пригадаємо митців Західної України, які доклали великих зусиль, щоб держава Україна відбулася, щоб вона стала єдиною, соборною і незалежною.
Кажуть, що час - це не тільки суддя, він ще й густе сито, яке невблаганно просіює і події, й імена, залишаючи для наступної доби події без фальші, імена гідних. Саме такими були ці люди.
Пропоную зачитати пам’ятку, що лежить у вас на столі. Вона допоможе націлитись на плідну працю. Давайте її озвучимо (діти зачитують по одному)
Я – учень.
Я – українець.
Я люблю свою мову.
Я бажаю краще знати історію і культуру свого народу.
Я шукаю істину. Помилившись, міркую далі.
Я не боюся висловлювати свої думки, бо живу у вільній країні.
Яке глибоке щастя – жить.
Буть гідним імені людини.
Народу й людськості служить (М.Рильський).
4. З’ясування мети та завдань уроку (слайд 5)
III. Застосування знань, умінь і навичок
1. Слово вчителя
На сьогоднішньому уроці повторимо і поглибимо знання про західноукраїнську літературу першої третини ХХ ст. та її яскравих представників в усіх літературних жанрах. Окремі учні отримали випереджувальні завдання і мали змогу самостійно обрати форму свого повідомлення –колаж, кросенс, дослідження. Тож надаємо слово першому учневі, який познайомить нас з історичними обставинами, що склалися в Західній Україні до 1939року.
2. Мовно - історичне дослідження про історичні обставини в Західній Україні до 1939року. Виступ учня. (слайд 6)
3.Робота з текстом ( слайд 7)
Виразно прочитати текст. Визначити його стиль, головну думку.
Такт історично склалося, що частина людей, які відчували себе українцями, мислили й говорили українс…кою мовою, оп…нинилися за межами своєї д…ржави. Йдеться про західно (українс…кі) землі, що були і австро(угорськими), й польс…кими й іншими через переділ т…риторії «сильними світу цього». Але, як не дивно, вони зб…р…гли своє українство, ще й збагатили літ…ратуру та м…стецтво завдяки відкритості зарубіжним традиціям і новітнім модерновим процесам. Саме тому можна від значити, що автономність сприяла високому розвитку літ…ратури в (З,з)ахідній Україні до 1939 року.
4.Лексична хвилинка. Пояснити значення слова «автономність», «автономія». ( слайд 8 -9)
Тлумачний словник. Автономія – право самостійно вирішувати справи внутрішнього управління.
5.Дібрати синоніми до слова «автономія». (Самоврядування, самостійність, незалежність, непідпорядкованість).(слайд 10 -11)
6.Орфографічна хвилинка. (слайд 12)
Пояснити орфограми, зачитавши речення ланцюжком.
Слово вчителя
Західноукраїнська література першої третини хх століття представлена багатьма яскравими талантами в усіх літературних жанрах.
7.Повідомлення учня (колаж) (слайд 13)
8.Пунктуаційний практикум (на основі поезій С. Гординського) (слайд14)
Розставити розділові знаки в реченнях, визначити типи речень. Прочитати уривки виразно.
Я чув розкритими очима
За мною пильно стежать скрізь. (З «Римських ямбів»)
Час надійде і страшну долоню
На своїм чолі почуєш ти. («Дні й роки минають невгомонно»).
Синьою смугою захід стемнів
Понад яругою пил закурів
В плесі відбилися осокори
Тихо спустилися тіні згори. («З ліричного зошита»).
9. Дослідження – моделювання (на основі поезій Ю. Липи). Робота за варіантами (слайд 15)
Визначити вид складних речень, кількість простих речень у них, побудувати схеми.
Ступлю крок –
Потемніє небо із орлами,
Потемніє поле з самоцвітами,
Стихне пісня моя,
Стихну я. («Од одного незчисленного…»)
В’ється стежка між кущами,
Що чар – зіллям заросла,
Мліють трави під ногами
Від незримого весла. («Баляда»)
10. Установити відповідність (на основі поезій Б.- І. Антонича)
(слайд 16)
« Я – закоханий в життя поганин», - так визначав своє поетичне кредо, суть свого світорозуміння Б. – І. Антонич. На основі його поезій визначити типи речень.
1. Мої пісні – над рікою часу калиновий міст,
Я – закоханий в життя поганин. ( «Автобіографія»)
2. Антонич був хрущем і жив колись на вишнях,
На вишнях тих, що їх оспівував Шевченко. («Вишні»)
3. Тепер ще квітка дійсності надією цвіте
І не кидає тіні дерево зневіри. («Привітання життю»)
4. Я, сонцеві життя продавши за сто червінців божевілля,
Захоплений поганин завжди поет весняного похмілля.(«Автопортрет»).
5.Боюсь згасити світло лампи, бо може стати ще страшніш,
І ніч, розкладена на ямби, у серце впилась, наче ніж. («Уривок»).
А - складносурядне речення; В - безсполучникове речення;
Б - складнопідрядне речення; Г - речення з різними видами
зв’язку.
Слово вчителя.
Ми коротко познайомилися з митцями Західної України та окремими їх поезіями. Далі – прозаїки Західної України. Давайте пригадаємо західноукраїнських письменників та їх твори, які ми вивчали у 10 класі (В. Стефаник, О. Кобилянська) та у 1 семестрі 11 класу (О. Турянський)
11. Повідомлення учнів про прозаїків (кросенс). (Коментар до кросенса) (слайд 17)
Перший кадр вказує на те, що це повістьО.Кобилянської«Земля».2 -Каїн і Авель символізують братовбивство. 3 – портрет О.Кобилянської як автора твору. 3 – 4 кадри поєднує те, що Кобилянська і Стефаник – письменники Західної України 30 –х років xx ст. 5 –новела В. Стефаника «Камінний хрест» -твір про важку долю українських селян на початку ХХ ст., їх еміграцію і страшні її наслідки для емігрантів. 6 – 7 кадри –еміграція у новелі Стефаника і полон військових у поемі «Поза межами болю» Осипа Турянського – моменти , які об’єднують цих два твори. Люди страждають, бо перебувають за межами своєї країни, далеко від своїх рідних. 8 кадр –танець у творі «Поза межами болю» - це символ боротьби за життя та намагання залишитися людиною, не втратити людськості. Тому 9 кадр –це висновок. Я вважаю, що ці твори об’єднує головна думка, сформульована О'Генрі: «Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо».
Слово вчителя. Цю думку ми продовжимо у наступному реченні, яке я пропоную для синтаксичного розбору.
12.Синтаксичний розбір речення (слайд 18)
Поема в прозі Осипа Турянського «Поза межами болю» буде загиблим товаришам жалобним вінком, а спільні муки хай «падуть прокльоном на смертний світ, який ще досі тоне в морі крові й нікчемності».
Слово вчителя.
Хочу наголосити на тому, що це речення складне не лише за будовою, а й за глибиною свого змісту. Адже головною думкою у творах письменників Західної України є те, що людина має залишатися людиною за будь – яких обставин.
А тепер хочеться почути і вашу думку, бо ви – наше майбутнє. Що для вас означає бути гідним імені людини? Тож як підсумок, пропоную есе -п’ятихвилинку за епіграфом уроку. Обдумуючи ваше висловлення, пропоную переглянути буктрейлер до поезії В. Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?»
13.Есе – п’ятихвилинка (усно) (слайд 19)
Яке глибоке щастя – жить.
Буть гідним імені людини.
Народу й людськості служить (М.Рильський).
IV.Підсумок уроку
1.Рефлексія (слайд 20)
На уроці я дізнався…
На уроці я повторив…
Мені було цікаво…
Труднощі відчував…
Від цього уроку я отримав…
2.Слово вчителя. (слайд 21)
А на завершення хочу сказати вам такі слова:
Життя – це шанс. Скористайся ним.
Життя – це краса. Милуйся нею.
Життя – це мрія. Здійсни її ( Мати Тереза).
Живіть кожен своїм повноцінним життям, але пам’ятайте, що вас об’єднує те, що ви люди, що ви - українці. Будьте гідними імені людини.
V.Оцінювання.
VI.Домашнє завдання. (слайд 22)
1. Виписати з творів художньої літератури 5-6 складних речень різних видів.
2. Написати власне висловлення за епіграфом уроку.