Мета уроку: узагальнити й систематизувати знання старшокласників про види складних речень та основні пунктограми у складних реченнях; допомогти усвідомити основні тенденції розвитку української літератури у Західній Україні (до 1939року) та за її межами, пригадати основних представників в українській літературі цього періоду та їх твори; розвивати критичне мислення старшокласників, вміння правильно й комунікативно доцільно висловлювати власні думки за допомогою різних видів складних речень; виховувати патріотизм, людську гідність, любов до України, повагу до культурних надбань рідного народу.
Так історично склалося, що частина людей, які відчували себе українцями, мислили й говорили українською мовою, оп…нинилися за межами своєї д…ржави. Йдеться про західно(українські) землі, що були і австро(угорськими), й польськими й іншими через п…реділ т…риторії «сильними світу цього». Але, як не дивно, вони зб…р…гли своє українство, ще й збагатили літературу та м…стецтво завдяки відкритості зарубіжним традиціям і новітнім модерновим процесам. Саме тому можна відзначити, що автономність сприяла високому розвитку літератури в (З,з)ахідній Україні до 1939 року. Робота з текстом
Так історично склалося, що частина людей, які відчували себе українцями, мислили й говорили українською мовою, оп…нинилися за межами своєї д…ржави. Йдеться про західно(українські) землі, що були і австро(угорськими), й польськими й іншими через п…реділ т…риторії «сильними світу цього». Але, як не дивно,вони зб…р…гли своє українство, ще й збагатили літературу та м…стецтво завдяки відкритості зарубіжним традиціям і новітнім модерновим процесам. Саме тому можна відзначити,що автономність сприяла високому розвитку літератури в (З,з)ахідній Україні до 1939 року. Орфографічна хвилинка
Пунктуаційний практикум (на основі поезій С. Гординського)Розставити розділові знаки в реченнях, визначити типи речень.1. Я чув розкритими очима За мною пильно стежать скрізь. (З «Римських ямбів»)2. Час надійде і страшну долоню На своїм чолі почуєш ти. («Дні й роки минають невгомонно»). 3. Синьою смугою захід стемнів Понад яругою пил закурів В плесі відбилися осокори Тихо спустилися тіні згори. («З ліричного зошита»).
Ступлю крок –Потемніє небо із орлами,Потемніє поле з самоцвітами,Стихне пісня моя,Стихну я. («Од одного незчисленного…») Дослідження – моделювання ( на основі поезії Ю. Липи)Визначити вид складних речень, кількість простих речень у них, побудувати схеми. В’ється стежка між кущами,Що чар – зіллям заросла,Мліють трави під ногами. Від незримого весла. («Баляда»)
Установити відповідність(За поезіями Б.-І. Антонича){9 D7 B26 C5-4107-4 FEC-AEDC-1716 B250 A1 EF} А – складносурядне речення1. Мої пісні над рікою часу калиновий міст,Я – закоханий в життя поганин.(«Автобіографія») Б – складнопідрядне речення2. Антонич був хрущем і жив колись на вишнях,На вишнях тих, що їх оспівував Шевченко.(«Вишні») В – безсполучникове речення3. Тепер ще квітка дійсності надією цвіте,І не кидає тіні дерево зневіри.(«Привітання життю») Г – речення з різними видами зв’язку4. Я, сонцеві життя продавши за сто червінців божевілля,Захоплений поганин завжди поет весняного похмілля.(«Автопортрет») 5. Боюсь згасити світло лампи, бо може стати ще страшніш,І ніч, розкладена на ямби, у серце впилась,наче ніж. («Уривок»)