Тема: Записую власні назви з великої букви.
Мета: формування предметних і ключових компетентностей (спілкування рідною мовою, уміння вчитися впродовж життя, соціальна, природнича); розвиток уваги, критичного мислення, мовлення, навички письма, творчої уяви; спостереження і дослідження іменника; виховання працелюбності, жаги до знань.
Обладнання: картинки друзів (Щебетунчик, Читалочка, Ґаджик і Родзинка); цеглинки « Lego»; портрет Сергія Корольова; картинки (або зображення на екрані) астероїдів, кратерів; презентація–гра «Власна чи загальна назва».
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Зараз у нас урок української мови. І з нами знову на уроці наші друзі: Щебетунчик, Читалочка, Ґаджик і Родзинка.
Сьогодні разом з ними ми дізнаємося ще більше про іменник і будемо вчитися правильно записувати власні назви.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
- Наші друзі хочуть перевірити, як ви засвоїли правила про іменник.
1. Індивідуальна робота (робота на картках ( 3 учні))
2. Колективне опитування (запитання записані на зірочках)
- Перше запитання від Щебетунчика.
- Яка частина мови називається іменником?
( Іменник-це частина мови, що означає назву предмета і відповідає на питання хто? що?)
- Друге запитання від Читалочки.
- Які іменники належать до істот, а які до неістот?
( Назви істот – це ті, які відповідають на питання хто? - дитина, метелик. Назви неістот - це ті, які відповідають на питання що? – машина, пенал).
- Третє питання від Ґаджика.
-Які іменники належать до власних назв?
(Прізвища, імена, по батькові людей, клички тварин, назви країн, міст, сіл, вулиць, річок, гір, морів – це власні назви).
- І четверте, останнє запитання від Родзинки.
- Які іменники належать до загальних назв?
(Загальні назви даються багатьом предметам).
- Молодці! Наші друзі впевнилися, що ви гарно запам’ятовуєте правила.
А тепер Ґаджик вам пропонує цікаву гру. У кожного з вас на парті є цеглинки двох кольорів: червоний і синій. Зараз на екрані будуть з’являтися іменники. Ваша задача: визначити яка у цього іменника назва – власна чи загальна. Якщо власна, ви піднімаєте цеглинку червоного кольору, якщо загальна – цеглинку синього кольору. Зрозуміло? Тоді розпочнемо. Працюємо тихо, не підказуємо, лише піднімаємо цеглинку.
(гра «Власна чи загальна назва»)
Молодці! Ви гарно впоралися з цим завданням від Ґаджика. Скажіть, яка підказка вам допомагала визначати, яку іменник має назву – власну чи загальну? Яка була підказка?
Правильно, загальні назви пишуться з маленької букви, а власні назви – з великої. Хто добре засвоїв це правило, той одразу здогадався, яку цеглинку піднімати.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Тож сьогодні на уроці ми будемо вчитися знаходити власні назви і правильно їх записувати.
1. Робота з підручником.
Відкрийте підручник на сторінці 81. Прочитайте завдання до вправи 1.
(1 учень читає завдання).
Для інсценізації нам потрібно 4 учня.
(розігрування сценки)
- Про що розмовляли друзі? ( про космос)
- Про кого дізналися під час розмови друзів? (про Сергія Корольова)
- Хто такий Сергій Корольов? (конструктор космічних кораблів)
(портрет Сергія Корольова)
А зараз відкрийте зошити. Запишіть число, класна робота.
2 . Каліграфічна хвилинка.
К к ос см космос
3. Робота над словами.
Сьогодні на уроці ми більше дізнаємося про космос та познайомимося з новими словами, значення яких вам незнайомі.
Астероїд - або мала́ плане́та — тверде небесне тіло діаметром від 1 до 1000 км, що рухається по орбіті в Сонячній системі.
Кратер - отвір на вершині вулканічної гори, через який під час виверження вулкана виливається лава, виходять гази, вилітають попіл, каміння тощо.
(зображення астероїда, кратера)
4. Сприйняття та усвідомлення інформації. (Вправа 2 ст. 82)
Відкрийте підручник на сторінці 82. Читаємо завдання до вправи 2.
Що треба зробити в даній вправі? (виписати з розмови друзів власні назви).
Пишемо в зошитах Вправа 2
Сергій Корольов, Юрій Гагарін, Павло Попович, Житомир.
Яка орфограма в даних словах? (велика буква у власних назвах). Підкреслимо орфограми.
5. Фізкультхвилинка.
6. Творча робота (Вправа 3 ст. 82)
Розгляньте малюнки і скажіть, де побували друзі, і що кого зацікавило. Давайте складемо та запишемо 3 речення.
В музеї космонавтики Щебетунчику та Ґаджику дуже сподобалися моделі ракет.
Читалочка зацікавилася тваринами, які літали у космос.
А Родзинка уважно роздивлялася їжу для космонавтів.
7. Застосовуємо знання ( Вправа 4 ст. 82).
- робота над текстом:
- виконання вправи за зразком.
ІV. Підсумок уроку.
Наш урок підійшов до завершення. Про що дізналися сьогодні на уроці? Чого навчилися? Чи сподобався вам урок?
1.Рефлексійний аналіз.
Сьогодні на уроці я:
2. Пояснення домашнього завдання. (Вправа 6 ст. 83)
Прочитай повідомлення Читалочки. Доповни останнє речення. Спиши текст, розкривши дужки.