Урок української мови для учнів середніх загальноосвітніх закладів (ліцеїв ,гімназій).

Про матеріал
Пропоную матеріал по темі : Другорядні члени речення в українській мові. Розробка уроку є хорошим помічником у підготовці до занять.
Перегляд файлу

                                                                         Головченко К.С-3УА;

Конспект уроку по темі :Головні члени речення .5 клас

Тема уроку: Головні члени речення в українській мові.

Мета уроку: Навчитись виявляти головні члени речення в тексті ,вміти пояснювати їх,досконало володіти термінами .

Хід уроку :Оголошення теми та мети уроку.

                    Мотивація навчання школярів.

                    Сприйняття й засвоєння учнями шкільного матеріалу.

                    Завдання для учнів.

                    Вправи.

                    Робота з підручником

                    Творча робота.

                    Робота з зошитом.

                    Закріплення вивченого матеріалу.

                   Домашнє завдання.

Тема  нашого уроку: Головні члени речення в українській мові.

Мета нашого  уроку: Навчитись виявляти головні члени речення в тексті ,вміти пояснювати їх,досконало володіти термінами .

 

                    Мотивація навчання школярів.

Нехай сьогоднішній урок наповнить ваші серця добром, красою, прагненням чути і відчувати слово.

 

Дорогі діти! Сьогодні урок незвичайний. Це- урок -подорож. Ми з вами будемо милуватися краєвидами України й виконувати різноманітні завдання. Для щасливого повернення нам потрібно виконати всі заплановані вправи.Я закріплюю на дошці смайл «Радість» і бажаю всім вам гарного настрою і легкого засвоєння теми.

Вчитель. А для цього здійснимо науково – дослідницьку прогулянку в ту синтаксичну частину нашого мовного парку, яка називається «Синтаксис».

Будьте уважні та спостережливі, тоді прогулянка стане приємною і корисною.

Зараз ми з вами заглянемо на Теоретичну галявину і виконаємо завдання, яке має назву

 

II. Метод «Незакінчені речення» (усно)

Я починатиму речення, а ви продовжуйте

1. Синтаксис – це розділ мовознавчої науки, який... (вивчає будову словосполучень та речень)

2. Речення – це слово чи група слів, … (що передають повідомлення, запитання або пораду, прохання, наказ)

3. Двоскладним називається речення, у якому наявні.....(підмет і присудок).

4. За метою висловлювання речення розподіляють на......(розповідні, питальні і спонукальні).

5. За кількістю граматичних основ розрізняють......(прості і складні речення)

6. Якщо у реченні, крім головних, наявні і другорядні члени речення, то воно називається... (поширеним).

7. Граматичну основу речення становлять.....(підмет і присудок).

8. До другорядних членів відносять....(додаток, означення і обставину)

 

Вчитель. Молодці! З цим завданням ви впоралися, вирушаємо у подорож.

Як ви вважаєте, що сьогодні ми будемо повторювати на уроці? (учні відповідають)

Відкрийте зошити, запишіть число, тему уроку і епіграф до нього.

Зверніть увагу на епіграф до уроку

                                                Епіграф:

                                  Не просто слухати, а чути.

                               Не просто дивитися, а бачити.

                             Не просто відповідати, а міркувати.

                               Дружно і плідно працювати.

 

     А  як ви сьогодні працюватимете, про це я дізнаюся в кінці уроку.

Вчитель. Отже, протягом уроку ми повинні  узагальнити й систематизувати основні відомості про головні і другорядні члени речення, їхню стилістичну роль у зв’язному висловлюванні, сформувати цілісну систему особистісних знань із теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал;  удосконалити пунктуаційні вміння й навички, формувати загальнопізнавальні вміння ставити запитання до головних та другорядних членів речення й виділяти їх умовними позначками; удосконалювати творчі вміння визначати межі речень у зв’язному висловлюванні.

 

          Щоб цікавішою була мандрівка, сьогодні ви будете працювати у групах і створювати власний журнал, який здасте мені у кінці уроку.

Завдання для учнів.

Вчитель. Переходимо до виконання поставлених перед нами завдань.

 

Метод «Кожен учить кожного» або «Навчаючи учусь»

Вчитель. Ви поділилися на групи і  вдома розглядали певні питання. Всі ви маєте карточки різного кольору. Зараз прошу вас обмінятися зібраною інформацією в домашніх групах і розповісти про неї однокласникам.

А ще зверніть увагу на зелені і червоні карточки. Пригадайте, для чого вони потрібні? Якщо ви виконали завдання, то піднімаєте зелену карточку, а якщо потрібна допомога – то червону. (Учні опрацьовують домашнє завдання і по черзі розповідають теоретичний матеріал).

 

   А тепер зверніть увагу на зворотній бік карточки. На ньому стоїть номер. Для подальшої роботи прошу вас обєднатися за номерами в так звані «експертні групи», обмінятися інформацією, отриманою в «домашній групі» і дати назву своїй групі.

1 гр.(червоні) – Щасливчики

2 гр.(сині) – Переможці

3 гр.(зелені) – Розумники

4 гр. (фіолетові) – Кмітливці

 

1гр – підмет і присудок

2гр – додаток

3гр – означення

4 гр. – обставина

 

Вчитель. Молодці! Теоретичний матеріал ви засвоїли, вирушаємо в подорож на зустріч із практичними завданнями. Нагадую, що виконуючи завдання, ви повинні виготовити журнал. Отже, до роботи.

Щоб перейти до опрацювання теми сьогоднішнього уроку, ми повинні прочитати речення.

. Конструктивне застосування теоретичних завдань.

       Практичне виконання завдань.

Вчитель. Перша вправа, яка зустрілася нам у на шляху, має назву

1) Метод «Біг із барєрами» (письмово)

Завдання: прочитайте, поділіть текст на речення. Підкресліть граматичну основу речень.

          Прийшла зима. Сонечко не могло піднятися високо над землею. Сніги вкрили поле. Зашуміли тривожно верховіття дерев. Прокинувся в яру вітер.   Встав, вийшов із лісу. Застогнала хуртовина. Йде по землі холодний  вітрюга,  замерзають річки, гуде завірюха.

2) Метод «Сходження до мовного ідеалу» (усно)

Завдання: знайдіть у наведеному тексті випадки суржикового мовлення й виправте їх.

Тихо і спокійно зимового дня в лісі. Стоять стрункі, високі, нерухомі дерева зі сніговими шапками. Чути, як дятел стукає по стовбурі дуба. Це він шукає жучків і комах під корою. От щось зашепотіло. Пробіг зайчик, сів під дубом і оглянувся. Десь на ставку тріснула крига. Щось задзвеніло, заспівали синички і горобці. Впала сніжинка на кущ шипшини.

Слова: спокойно, непорушні, корой, зашептало, лопнула.

                                         

3) Метод «Творче конструювання»  (письмово)                                                                       Завдання: перепишіть речення, розкриваючи дужки і ставлячи слова в потрібному відмінку. Якими членами речення виступають ці слова?

Вітер з (гай) розмовляє, шепче з (осока). За (сонце) хмаронька пливе, червоні (пола) розстилає. Од заходу потягло тихесеньким, свіжим (вітерець). Весь степ був переповнений сивою (пряжа). Голубина ніч надворі позасвічувала (зоря).

Зясувати значення незрозумілих слів:

Пола (ім.. ж.р.) – край кожної з половини верхнього одягу, що застібається  спереду.

Пряжа (ім.. ж.р.) – довга тонка нитка з коротких волокон конопель, льону, бавовни, яку одержують при прядінні.

4 Завдання: доповнити речення словами з довідки. Якими другорядними членами речення є вставлені слова?Віднайдіть головні члени речення.

Займався на сході … ранок. У … безодні неба танули … зірочки. А … обрій усе розгорявся … вогнями. Раптом звідти бризнула … іскорка. І ще одна, і ще. А за ними визирнув … край … кола. Сходило … сонечко.

Слова для довідок: далекий, миготливий, погожий, синій, рожевий, червоний, вогняний, яскравий, ясний.

5) Метод «Графічний диктант»  (на дошці)                                                                                         Завдання: накреслити схеми до виділених речень. Встановити звязок слів у цих реченнях.

       Зима. Лісова галявина вкрита білим пухнастим снігом. Зараз на ній тихо й пусто, не те що влітку. Здається, взимку на галявинці ніхто не живе. Але це тільки так здається.

      Біля куща з під снігу стирчить старий, трухлявий пень. Це не просто пень, а справжній терем теремок. Немало в ньому затишних зимових квартир для різних лісових мешканців.

      Під корою сховались від холоду дрібні комашки. Поряд влаштувався зимувати стомлений жук дровосік. А у норі між корінням, згорнувшись тугим кільцем, вмостилася метка ящірка. Усі залізли в старий пень, кожен зайняв у ньому крихітну спаленьку та й заснув у ній на довгу зиму.

     …На самому краю галявинки, у канаві, під опалим листям, під снігом, ніби під товстою ковдрою сплять жаби. Сплять і не знають, що тут неподалечку, під купою хмизу, згорнувшись клубком, заснув їх найлютіший ворог – їжак.

       Тихо й пусто взимку на лісовій галявині. Тільки зрідка пролетить над нею зграйка щиглів чи сниць або дятел, всівшись на дерево, почне видзьобувати з шишки смачне насіння.

      А іноді вискочить на галявинку білий пухнастий заєць. Вискочить, стане стовпчиком, послухає, чи все спокійно навкруги, подивиться й далі у ліс побіжить.

Підбиття підсумку уроку:

Діти сьогодні ми з Вами всі плідно та гарно попрацювали .Я рада ,що ви дізнались так багато потрібного для себе .

Наприкінці уроку я хочу вам показати відео про головні та другорядні члени речення:

https://www.youtube.com/watch?v=-Jnq4WQMFr4

 

 

 

Домашнє завдання :Зробити синтаксичний розбір речення .Виділити головні члени речення та проаналізувати їх.

      Настала зима. Закружляли в повітрі легенькі сніжинки. Тихенько спустилися на землю та й думають

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Holovchenko Kristina Serhiivna
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
18 травня 2020
Переглядів
633
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку