Головченко К.С-3УА;
Конспект уроку по темі :Головні члени речення .5 клас
Тема уроку: Головні члени речення в українській мові.
Мета уроку: Навчитись виявляти головні члени речення в тексті ,вміти пояснювати їх,досконало володіти термінами .
Хід уроку :Оголошення теми та мети уроку.
Мотивація навчання школярів.
Сприйняття й засвоєння учнями шкільного матеріалу.
Завдання для учнів.
Вправи.
Робота з підручником
Творча робота.
Робота з зошитом.
Закріплення вивченого матеріалу.
Домашнє завдання.
Тема нашого уроку: Головні члени речення в українській мові.
Мета нашого уроку: Навчитись виявляти головні члени речення в тексті ,вміти пояснювати їх,досконало володіти термінами .
Мотивація навчання школярів.
Нехай сьогоднішній урок наповнить ваші серця добром, красою, прагненням чути і відчувати слово.
Дорогі діти! Сьогодні урок незвичайний. Це- урок -подорож. Ми з вами будемо милуватися краєвидами України й виконувати різноманітні завдання. Для щасливого повернення нам потрібно виконати всі заплановані вправи.Я закріплюю на дошці смайл «Радість» і бажаю всім вам гарного настрою і легкого засвоєння теми.
Вчитель. А для цього здійснимо науково – дослідницьку прогулянку в ту синтаксичну частину нашого мовного парку, яка називається «Синтаксис».
Будьте уважні та спостережливі, тоді прогулянка стане приємною і корисною.
Зараз ми з вами заглянемо на Теоретичну галявину і виконаємо завдання, яке має назву
II. Метод «Незакінчені речення» (усно)
Я починатиму речення, а ви продовжуйте
1. Синтаксис – це розділ мовознавчої науки, який... (вивчає будову словосполучень та речень)
2. Речення – це слово чи група слів, … (що передають повідомлення, запитання або пораду, прохання, наказ)
3. Двоскладним називається речення, у якому наявні.....(підмет і присудок).
4. За метою висловлювання речення розподіляють на......(розповідні, питальні і спонукальні).
5. За кількістю граматичних основ розрізняють......(прості і складні речення)
6. Якщо у реченні, крім головних, наявні і другорядні члени речення, то воно називається... (поширеним).
7. Граматичну основу речення становлять.....(підмет і присудок).
8. До другорядних членів відносять....(додаток, означення і обставину)
Вчитель. Молодці! З цим завданням ви впоралися, вирушаємо у подорож.
Як ви вважаєте, що сьогодні ми будемо повторювати на уроці? (учні відповідають)
Відкрийте зошити, запишіть число, тему уроку і епіграф до нього.
Зверніть увагу на епіграф до уроку
Епіграф:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
А як ви сьогодні працюватимете, про це я дізнаюся в кінці уроку.
Вчитель. Отже, протягом уроку ми повинні узагальнити й систематизувати основні відомості про головні і другорядні члени речення, їхню стилістичну роль у зв’язному висловлюванні, сформувати цілісну систему особистісних знань із теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал; удосконалити пунктуаційні вміння й навички, формувати загальнопізнавальні вміння ставити запитання до головних та другорядних членів речення й виділяти їх умовними позначками; удосконалювати творчі вміння визначати межі речень у зв’язному висловлюванні.
Щоб цікавішою була мандрівка, сьогодні ви будете працювати у групах і створювати власний журнал, який здасте мені у кінці уроку.
Завдання для учнів.
Вчитель. Переходимо до виконання поставлених перед нами завдань.
Метод «Кожен учить кожного» або «Навчаючи учусь»
Вчитель. Ви поділилися на групи і вдома розглядали певні питання. Всі ви маєте карточки різного кольору. Зараз прошу вас обмінятися зібраною інформацією в домашніх групах і розповісти про неї однокласникам.
А ще зверніть увагу на зелені і червоні карточки. Пригадайте, для чого вони потрібні? Якщо ви виконали завдання, то піднімаєте зелену карточку, а якщо потрібна допомога – то червону. (Учні опрацьовують домашнє завдання і по черзі розповідають теоретичний матеріал).
А тепер зверніть увагу на зворотній бік карточки. На ньому стоїть номер. Для подальшої роботи прошу вас об’єднатися за номерами в так звані «експертні групи», обмінятися інформацією, отриманою в «домашній групі» і дати назву своїй групі.
1 гр.(червоні) – Щасливчики
2 гр.(сині) – Переможці
3 гр.(зелені) – Розумники
4 гр. (фіолетові) – Кмітливці
1гр – підмет і присудок
2гр – додаток
3гр – означення
4 гр. – обставина
Вчитель. Молодці! Теоретичний матеріал ви засвоїли, вирушаємо в подорож на зустріч із практичними завданнями. Нагадую, що виконуючи завдання, ви повинні виготовити журнал. Отже, до роботи.
Щоб перейти до опрацювання теми сьогоднішнього уроку, ми повинні прочитати речення.
. Конструктивне застосування теоретичних завдань.
Практичне виконання завдань.
Вчитель. Перша вправа, яка зустрілася нам у на шляху, має назву
1) Метод «Біг із бар’єрами» (письмово)
Завдання: прочитайте, поділіть текст на речення. Підкресліть граматичну основу речень.
Прийшла зима. Сонечко не могло піднятися високо над землею. Сніги вкрили поле. Зашуміли тривожно верховіття дерев. Прокинувся в яру вітер. Встав, вийшов із лісу. Застогнала хуртовина. Йде по землі холодний вітрюга, замерзають річки, гуде завірюха.
2) Метод «Сходження до мовного ідеалу» (усно)
Завдання: знайдіть у наведеному тексті випадки суржикового мовлення й виправте їх.
Тихо і спокійно зимового дня в лісі. Стоять стрункі, високі, нерухомі дерева зі сніговими шапками. Чути, як дятел стукає по стовбурі дуба. Це він шукає жучків і комах під корою. От щось зашепотіло. Пробіг зайчик, сів під дубом і оглянувся. Десь на ставку тріснула крига. Щось задзвеніло, заспівали синички і горобці. Впала сніжинка на кущ шипшини.
Слова: спокойно, непорушні, корой, зашептало, лопнула.
3) Метод «Творче конструювання» (письмово) Завдання: перепишіть речення, розкриваючи дужки і ставлячи слова в потрібному відмінку. Якими членами речення виступають ці слова?
Вітер з (гай) розмовляє, шепче з (осока). За (сонце) хмаронька пливе, червоні (пола) розстилає. Од заходу потягло тихесеньким, свіжим (вітерець). Весь степ був переповнений сивою (пряжа). Голубина ніч надворі позасвічувала (зоря).
З’ясувати значення незрозумілих слів:
Пола (ім.. ж.р.) – край кожної з половини верхнього одягу, що застібається спереду.
Пряжа (ім.. ж.р.) – довга тонка нитка з коротких волокон конопель, льону, бавовни, яку одержують при прядінні.
4 Завдання: доповнити речення словами з довідки. Якими другорядними членами речення є вставлені слова?Віднайдіть головні члени речення.
Займався на сході … ранок. У … безодні неба танули … зірочки. А … обрій усе розгорявся … вогнями. Раптом звідти бризнула … іскорка. І ще одна, і ще. А за ними визирнув … край … кола. Сходило … сонечко.
Слова для довідок: далекий, миготливий, погожий, синій, рожевий, червоний, вогняний, яскравий, ясний.
5) Метод «Графічний диктант» (на дошці) Завдання: накреслити схеми до виділених речень. Встановити зв’язок слів у цих реченнях.
Зима. Лісова галявина вкрита білим пухнастим снігом. Зараз на ній тихо й пусто, не те що влітку. Здається, взимку на галявинці ніхто не живе. Але це тільки так здається.
Біля куща з – під снігу стирчить старий, трухлявий пень. Це не просто пень, а справжній терем – теремок. Немало в ньому затишних зимових квартир для різних лісових мешканців.
Під корою сховались від холоду дрібні комашки. Поряд влаштувався зимувати стомлений жук – дровосік. А у норі між корінням, згорнувшись тугим кільцем, вмостилася метка ящірка. Усі залізли в старий пень, кожен зайняв у ньому крихітну спаленьку та й заснув у ній на довгу зиму.
…На самому краю галявинки, у канаві, під опалим листям, під снігом, ніби під товстою ковдрою сплять жаби. Сплять і не знають, що тут неподалечку, під купою хмизу, згорнувшись клубком, заснув їх найлютіший ворог – їжак.
Тихо й пусто взимку на лісовій галявині. Тільки зрідка пролетить над нею зграйка щиглів чи сниць або дятел, всівшись на дерево, почне видзьобувати з шишки смачне насіння.
А іноді вискочить на галявинку білий пухнастий заєць. Вискочить, стане стовпчиком, послухає, чи все спокійно навкруги, подивиться й далі у ліс побіжить.
Підбиття підсумку уроку:
Діти сьогодні ми з Вами всі плідно та гарно попрацювали .Я рада ,що ви дізнались так багато потрібного для себе .
Наприкінці уроку я хочу вам показати відео про головні та другорядні члени речення:
https://www.youtube.com/watch?v=-Jnq4WQMFr4
Домашнє завдання :Зробити синтаксичний розбір речення .Виділити головні члени речення та проаналізувати їх.
Настала зима. Закружляли в повітрі легенькі сніжинки. Тихенько спустилися на землю та й думають