Тема уроку. Групи слів за значенням. Синоніми.
Мета: поглибити знання учнів про синоніми, ознайомити з їхніми видами, навчати визначати синоніми у реченнях, правильно використовувати у мовленні; утворювати синонімічні ряди, поповнити словниковий запас дітей власне українською та іншомовною лексикою;
розвивати культуру мовлення учнів, творчі здібності, латеральне мислення, удосконалювати навички роботи зі словником;
виховувати пошану до рідної мови, любові до природи рідного краю, почуття прекрасного.
Тип уроку - урок засвоєння нових знань.
Форма проведення - урок-екскурсія.
Обладнання: підручник, довідники, картки, міні-словники синонімів, карта міста «Синонімія», робочий зошит, кошик із запитаннями, мультимедійна презентація.
Міжпредметні зв’язки : українська література, образотворче мистецтво, музика, інформатика, зоологія.
Внутрішньопредметні зв’язки: стилістика, фразеологія.
Багатство синонімів-одна з питомих ознак багатства мови взагалі .
М. Рильський
Зміст уроку
І. Ввідно-мотиваційний етап.
Привітання.
Ознайомлення із двома варіантами тексту «Весна»; бесіда.
Весна... Скільки в цьому слові криється гарних чудес! Це чисте й гарне небо з таким добрим і гарним сонцем; і перші гарні первоцвіти; свіже повітря, напоєне гарними пахощами лагідних котиків; і гарна весела пісенька наших улюбленців — ластівок, жайворонків, соловейків; гарний дзюркіт повноводних струмків. Все в природі оживає, співає, квітує, а в повітрі стоїть гарний аромат оновлення .
Прийшла весна!
Весна... Скільки в цьому слові криється дивовижних чудес! Це чисте й бездонне небо з таким добрим і яскравим сонцем; і перші ніжні первоцвіти; свіже повітря, напоєне духмяними пахощами лагідних котиків; і дзвінка весела пісенька наших улюбленців — ластівок, жайворонків, соловейків; дзвінкоголосий дзюркіт повноводних струмків. Все в природі оживає, співає, квітує, а в повітрі стоїть п’янкий аромат оновлення .
Прийшла весна!
- Який текст кращий? Чому?
Мотивація.
- Чи варто глибше знайомитися із синонімами, щоб вміти образно й гарно висловлювати свої думки?
Повідомлення теми, мети й завдань уроку, формою проведення, робота з епіграфом
ІІ Операційно-пізнавальний етап.
Актуалізація опорних знань, умінь і навичок п’ятикласників.
- Отже, у дорогу ми зібралися, сіли на потяг, і незабаром перед нами відкрився прекрасний краєвид чудового міста – Синонімії. Жителі гостинно відкрили браму, адже туристи тут – явище звичне. Серцем кожного міста є його головна площа. І це місто не є виключенням. Давайте подивимося, як називається головна площа. Вона називається Дивовижна. Цікаво, які ж пригоди нас чекають тут? Та це дещо пізніше. Подивіться, що розташоване біля цієї площі. Так, це квітковий магазин. Жителі міста ніколи не йдуть на Дивовижну площу без квітів. І ми теж придбаємо гарні весняні букетики, але букетики ці незвичайні, як і все у цій загадковій і водночас надзвичайно цікавій місцині. На квіточках ви знайдете запитання, відповівши на яке, сміливо зможете ступити на старовинну бруківочку мовознавчого міста.
КВІТКОВИЙ МАГАЗИН.«Кошик весняних букетиків» - технологія «Мозковий штурм».
- Що таке лексика?
- Що таке лексикологія?
- Що таке лексичне значення слова ?
- Які слова називаються однозначними?
- Які слова називаються багатозначними?
- Як можна з’ясувати значення слова?
- Які частини мови мають лексичне значення?
- Яке значення слів називається прямим?
- Яке значення слів називається переносним?
Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
ПЛОЩА ДИВОВИЖНА
Отож ми на площі Дивовижній. Але що це? Цікавий напис: «Шановні туристи! Ця площа приховує багато чудес, і зрозумілими вони вам стануть тоді, коли ви детально познайомитеся з містом»
Що ж , вирушаймо. Я маю надію, що нам вдасться побачити й пізнати усі дива цієї площі.
КРАЄЗНАВЧИЙ МУЗЕЙ
Екскурсовод. Синонімія – дуже старовинне й багатолюдне місто. Мешканці тут живуть великими дружніми родинами. Назва міста походить від грецького слова synonymos, що значить«однойменний».
Протягом екскурсії ви завітаєте на центральні вулиці міста: Повних, Лексичних, Контекстуальних та Стилістичних синонімів, відвідаєте найцікавіші його місця.
Щоб не заблукати, користуйтеся маршрутним листом, а свої враження занотовуйте, будь ласка, у записничку туриста. Приємної подорожі.
(Ознайомлення із маршрутними листами, робочими зошитами, записничками, учні визначаються, ролі яких капелюшків будуть виконувати під час підсумку уроку)
1. ВУЛИЦЯ ПОВНИХ СИНОНІМІВ
1.1. ІНД. ПАРК ДРУЖБИ Гра «Знайди друзів» (поєднати слова – синоніми)
пес решето горить нива поле собака сито книгозбірня бібліотека буква літера палає |
дорога хотіти алфавіт шлях майдан азбука бажати площа думати захисник оборонець міркувати |
процент порядок дисципліна вступник лозунг перебільшення аплодисменти відсоток гіпербола гасло абітурієнт оплески |
1.2. Робота в парах. БІБЛІОТЕКА Якщо виникають труднощі, варто звернутися до надійного помічника – словника. Саме за ним ми й зайдемо до бібліотеки. Ознайомлення зі структурою словника синонімів української мови
Дібрати синоніми до слів, користуючись словниками синонімів.
Балакучий – говіркий, балакливий, гомінкий, гомінливий, язикатий, щебетливий, цокотливий;
дружити – приятелювати, товаришувати, ладити, брататися;
сучасний – найновіший, нинішній, сьогоднішній, модерний, теперішній;
минулий – дотеперішній, попередній, колишній, тодішній, пережитий.
* Скласти речення зі словом-синонімом.
Висновок. Синоніми – слова, що належать до однієї частини мови. Повні синоніми – синоніми, значення яких зовсім однакове: гасло – лозунг, кіннота – кавалерія.
Такі синоніми виникають під час проникнення до літературної мови слів із різних діалектів, як, наприклад, у синонімічному ряді лелека — бусол — чорногуз; абсолютні синоніми можуть являти собою іншомовне слово та його український відповідник: гіпербола — перебільшення, метаморфоза — перетворення.
Синоніми допомагають уникнути надмірного вживання слів іншомовного походження, користуватися власною лексикою.
2. ВУЛИЦЯ ЛЕКСИЧНИХ СИНОНІМІВ
2.1. ІГРОВИЙ МАЙДАНЧИК
Гра «П'ятий зайвий»
1.Вести мову, розмовляти, говорити, співати, виголошувати.
2.Смуток, журба, скорбота, сміх, печаль.
3.Сильний, дужий, слабкий, потужний, міцний.
4.Хуртовина, дощ, віхола, завія, хурделиця.
5.Чемний, привітний, грубий, люб'язний, делікатний.
Гра «Веселий потяг» Робота в парах. Розташувати синоніми в порядку наростання, знайти стрижневе слово.
Дорога, шосе, автострада, стежка, траса.
Здоровенний, велетенський, великий, гігантський, грандіозний.
Гнівний, лютий, сердитий, незадоволений.
Рюмсати, плакати, ридати, тужити.
2. 2. «ЯРМАРОК» Робота в парах. Скласти з поданих слів синонімічні ряди (у корзинки).
Дібрати синоніми
свіжий хліб |
чисті руки |
Великий вітер |
свіжа газета |
чиста совість |
велика гора |
свіжі огірки |
чисте небо |
велика прірва |
свіжа сорочка |
чистий сніг |
велике подвір’я |
свіже обличчя |
чиста ріка |
великий врожай |
Довідка: сьогоднішня, м’який, бадьоре, зелені, чиста.
|
Довідка: прозора, білий, безхмарне, незаплямована, вимиті. |
Довідка: багатий, висока, сильний, просторе, глибока. |
|
*Великий натовп (численний), велика сім’я (багатодітна), великі діти (дорослі), велика людина (видатна), велика ніч (довга).
Висновок Лексичні синоніми смисловими відтінками (відомий — видатний — славетний, знаменитий). Синоніми складають синонімічні ряди — об'єднання слів, що означають одне поняття. У синонімічному ряді виділяють стрижневе слово, яке найточніше виражає значення, властиве всьому рядові. Стрижневим є зазвичай нейтральне слово або найменш стилістично забарвлене. Наприклад, у синонімічному ряді ходити — вештатися — швендяти — походжати стрижневим є слово ходити.
3. ВУЛИЦЯ КОНТЕКСТУАЛЬНИХ СИНОНІМІВ
3.1. ІНД. ЗООПАРК (знайдіть контекстуальні синоніми, користуючись ними, підпишіть фотознімки)
У зоопарку
Похід у зоопарк – це завжди свято, адже одразу поринаєш у безпосередній світ природи і дивуєшся її розмаїттю. Першим нас зустрічає лев. Цар звірів ліниво споглядає усе навкруги. Поруч вольєр вовка. Сіроманець не перестає принюхуватися до повітря. Трішки далі насторожено виглядає із схованки заєць. Мабуть, відчуває куцохвостий поруч небезпечного сусіда. А на високому дубі клопочеться білка. Пухнаста господиня заготовляє на зиму харчі.
Зацікавила нас лисиця, бо руда хитрунка не відводила очей від колючого клубочка напроти. Їжак, либонь, чи не єдиний, кого вона ніяк не може підманути.
Замріяно жував траву лось. Розлогі роги надають гордій постаті сохатого ще більшої величі. Неподалік розмірено тупцював ведмідь. Стріпуючись, клишоногий розбризкував навколо себе срібні краплі води, бо щойно купався. А зверху за цим незадоволено спостерігала мудра літунка. Напевно, денний шум внизу добряче набридає сові і не дає їй гарно виспатись.
Який же прекрасний і водночас загадковий світ тварин!
Висновок. Переносне вживання слів, переважно в художній літературі, приводить до виникнення контекстуальних синонімів, які набувають спільного значення лише в певному контексті. Наприклад, контекстуальні синоніми вжито в такому реченні: «...Ні, не лежали, а сяяли, мінилися, горіли — вишнево, кармінно, лимонно! — маленькі світлячки» (В. Близнець).
3.2 СТАДІОН Гра «Синонімічний волейбол» (учень називає слово і кидає м’яч іншому учневі, який має дібрати до цього слова синонім, а також подати м’яч далі уже із своїм словом)
Змагання «Зроби крок» (слово з синонімом – крок, хто далі докрокує)
ПРОВУЛОК ФРАЗЕОЛОГІЗМІВ
ІНД. ЇДАЛЬНЯ «СМАЧНА КАША» Прочитайте фразеологізми та їхні синоніми-відповідники. Складіть речення із тим, який вам припав найбільше до смаку
Дати березової каші — покарати.
Каша в голові — безладдя думок.
Заварити кашу — почати неприємну справу.
Взуття каші просить — взуття діряве.
Каші не звариш — не домовишся.
Мало каші з'їв — не доріс.
Кашу маслом не зіпсуєш — не нашкодиш.
Дати перцю – покарати.
Молоко на губах не обсохло – молодий.
Живе як вареник у маслі – живе безтурботно.
Ні риба ні м'ясо – безхарактерний.
Зуби з’їв – досвідчений
Пекти раків – червоніти
4. ВУЛИЦЯ СТИЛІСТИЧНИХ СИНОНІМІВ
4.1. ШКОЛА «Коректор» (відредагуйте даний документ).
Пояснювальна
Я, Петренко Петро, не причвалав вовремя до школи, бо в мене накрився будильник, і я давав хропака аж до десяти часов. Прошу простити. Більше такого не приключиться.
Петренко Петро
Висновок. Стилістичні синоніми – синоніми, використання яких неоднакові в різних стилях мови: говорити – цвенькати, плакати – ревти, ходити – швендяти.
Стилістичні синоніми різняться між собою емоційно-стильовим забарвленням. При цьому один із синонімів може бути нейтральним, а інші — з позитивним чи негативним відтінком: ходити — тинятися, думати — метикувати. У деяких синонімічних рядах усі слова емоційно забарвлені й різняться лише мірою й особливостями емоційності.
4.2. ТЕАТР. Сценка
− Моє прізвище _______________.
− А моє _____________. Я працюю старшим науковим співробітником в Інституті синонімів.
− То й що?
− Я зараз викладу суть, сутність, зміст справи. Не слід мене підганяти, підхльостувати.
− Товаришу, я все ж таки хотів би...
− Хотіти, бажати, прагнути — це ще не означає зробити, здійснити, створити.
− (Кричить) Але що я повинен створити? Що?
− Не слід на мене кричати, гарчати, орати, гавкати! Зараз я все поясню, розтолкую, роз'ясню. Видайте мені довідку, що я дійсно, справді, безперечно, проживаю по вулиці ________________.
− Нарешті ви сказали, в чому справа, тільки такої довідки я видати не можу, їх видає паспортистка.
− Але ж і ви не нуль, не пусте місце, не дрібна монета, не дірка від бублика, не п'яте колесо у возі.
− Але є певний порядок... (вибіг з кабінету). Ось візьміть, тільки скоріше вийдіть, скрийтеся, щезніть.
− Хто б міг подумати, що мої знання синонімів допоможуть одержати довідку. (Посміхається! Йде.)
− А печатку я йому не поставив, так що до паспортистки йому доведеться прийти, притопати, пришкандибати, заглянути, заскочити.
Висновок. Із синонімічного ряду ми повинні вибирати тільки одне влучне слово, у даному випадку – стилістично нейтральне, бо діалог будується в офіційно-діловому стилі.
ІІІ Корекційно-оцінювальний етап Учитель. Багатство синонімів – одна з питомих ознак багатства мови взагалі. Уміле користування синонімами, тобто вміння поставити саме те слово і саме на тому місці – невід’ємна прикмета хорошого стилю. Відшукати найпотрібніше, найдоречніше слово у цілому океані слів – нелегке завдання, але треба вчитися вміло користуватися словниковим розмаїттям нашої співучої, солов’їної, рідної української мови.
Ми з вами знову потрапили на площу Казкову. Як ви пам’ятаєте, після подорожі ми мали стати свідками дива. Яке ж це диво, як ви гадаєте? (пізнали нове)
Дійсно, хіба це не диво, коли маленькі школярики, збагачуючись знаннями, виростають розумними гарними людьми. Скажу більше – таке диво трапляється на кожному уроці, і тим воно чудесніше, чим більше бажання і старань ви до цього докладаєте.
А ми не відвідали ще один цікавий об’єкт. Що знаходиться на площі Казковій – це магазин капелюшків – не простих, а мислячих. І варто нам лише переступити через поріг, як вони заговорять. Отож слово нашим капелюшкам.
Підсумок уроку. Слово шести мислячим капелюшкам( технологія латерального мислення – уміння подивитися на проблему з іншого боку, з інших боків; автор – француз Едвард де Боно).
Два і більше синонімів становлять синонімічний ряд. Синоніми в мові вживаються:
для точнішого вираження думки, для уникнення набридливого повторення тих самих або однокореневих слів.
І наостанок загляньмо до Сувенірної лавки. Як ви думаєте, що ми там одержимо? (знання, оцінку діяльності на уроці) І не тільки. Ще й домашнє завдання.
Домашнє завдання ( на вибір):
вправа підручника,
придумати (виписати загадки) з використанням синонімів; виконати ілюстрації;
скласти твір – мініатюру «Прийшла весна», використавши синоніми.
1