Просте і двоскладне речення та їх склад. Виконала асистент вчителя. Липниківського ліцею. Житомирської областіСавчук Анастасія
Номер слайду 2
Речення. Речення – осмислене сполучення слів або окреме слово, яке висловлює певну думку про факти дійсності, які є реальними, бажаними чи можливими за певних обставин, а також граматично та інтонаційно оформлене як закінчена цілісність.
Номер слайду 3
За будовою. Прості – з однією граматичною основою. Складні – з декількома граматичними основами.
Номер слайду 4
За метоювисловлювання. Розповідні Питальні Спонукальні
Номер слайду 5
За складом граматичної основи. Односкладні – граматична основа виражається одним головним членом речення. Двоскладні – граматична основа речення виражається підметом і присудком.
Номер слайду 6
За наявністю другорядних членів речення. ПоширеніНепоширені
Номер слайду 7
За наявністю всіх необхідних членів речення. ПовніНеповні
Номер слайду 8
За наявністю ускладнень (однорідних та відокремлених членів речення, звертань, вставних слів)УскладненіНеускладнені
Номер слайду 9
Головні члени речення (підмет, присудок){877 DC478-46 A8-407 B-9 B5 F-119 F282 D2468}підметприкладипростий. Соловейко заспівавскладений. Ми з братом вирішили прогулятися по парку{877 DC478-46 A8-407 B-9 B5 F-119 F282 D2468}присудокприкладипростий. Ніч закінчилася. Складений дієслівний. Він бажав піти разом з нею. Складенийіменний. Я залишився спокійним. Граматична основа
Номер слайду 10
Другорядні члени речення{877 DC478-46 A8-407 B-9 B5 F-119 F282 D2468}Додаток Обставина Означення Хлопчина зірвав яблуко. (прямий)Він задивився на море. (непрямий)А пензлі я купив на згадку про Париж. Вчора ми разом. малювали. Вони сиділи поруч. Означення Прикладка (різновид означення)Наче зачарований стояв ліс . Програма "Здоров'я" давно вже виходить на нашому телебаченні
Номер слайду 11
Схема синтаксичного аналізу простого речення1. Указати, що речення просте.2. Тип речення за метою висловлення: розповідне, питальне, спонукальне.3. Речення окличне чи неокличне.4. Охарактеризувати речення за його будовою:а) двоскладне чи односкладне ;б) поширене чи непоширене;в) ускладнене чи неускладнене (чим ускладнене).5. Підмет, чим він виражений.6. Присудок, його тип, чим він виражений.7. Другорядні члени, їх тип, чим виражені, від яких членів речення залежать, яким типом зв'язку з ними пов'язані. (Спочатку розглядаємо групу підмета, а потім групу присудка).
Номер слайду 12
Граматичну основу речення складають головні члени речення (підмет і присудок) або один головний член речення. Другорядні члени речення (означення, обставина, додаток) утворюють групу підмета і групу присудка. Наприклад: У сонливій ранковій імлі озветься відлуння тривожне.
Номер слайду 13
Підмет – головний член речення, що означає предмет, про який розповідається, і відповідає на питання хто? або що?Присудок – другорядний член речення, який характеризує підмет, означає його дію, і відповідає на питання що робить?
Номер слайду 14
ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯРОЗПОВІДНЕПИТАЛЬНЕСПОНУКАЛЬНЕЗА ЕМОЦІЙНИМ ЗАБАРВЛЕННЯМОКЛИЧНЕНЕОКЛИЧНЕ
Номер слайду 15
ЗА БУДОВОЮ ЗА СКЛАДОМ ГРАМАТИЧНОЇ ОСНОВИ ПРОСТІСКЛАДНІ ОДНОСКЛАДНІДВОСКЛАДНІГРАМАТИЧНА ОСНОВА (ГО) = ПІДМЕТ+ПРИСУДОКВИДИ РЕЧЕНЬ
Номер слайду 16
ЗА НАЯВНІСТЮ ЧИ ВІДСУТНІСТЮ ДРУГОРЯДНИХ ЧЛЕНІВ РЕЧЕННЯЗА НАЯВНІСТЮ ЧИ ВІДСУТНІСТЮ ПРОПУЩЕНИХ ЧЛЕНІВ РЕЧЕННЯПОШИРЕНЕНЕПОШИРЕНЕПОВНЕНЕПОВНЕВИДИ РЕЧЕНЬ
Номер слайду 17
ЗА НАЯВНІСТЮ ЧИ ВІДСУТНІСТЮ УСКЛАДНЮЮЧИХ КОНСТРУКЦІЙУСКЛАДНЕНІНЕУСКЛАДНЕНІВИДИ РЕЧЕНЬ