Урок української мови. Іменник як частина мови.

Про матеріал
Формуємо знання про іменник як частину мови за допомогою творчих завдань.Визначаємо час,рід іменника.Розпізнаємо власні і загальні назви мовними забавлянками.Прививаємо любов до України,до рідного слова.
Перегляд файлу

УРОК    УКРАЇНСЬКОЇ  МОВИ

(3 клас)

 

Тема. Іменник як частина мови.

 

МЕТА: формувати знання про іменник як частину мови; закріпити вміння визначати число, рід іменників; розпізнавати назви істот та неістот, власні та загальні назви; розвивати творчі здібності, самостійність, спостережливість, уяву, зв’язне мовлення; збагачувати словниковий запас; виховувати любов та повагу до України, до української мови і природи.

 

ОБЛАДНАННЯ: творчі завдання для роботи в парах, схеми-опори «іменник», мовні забавлянки, предметні малюнки,  зображення « Наші краєвиди», кошик з яблучками.

                  

Х І Д    У Р О К У

 

І. ОРГАНІЗАЦІЯ  КЛАСУ. АКТИВІЗАЦІЯ УЧНІВ ДО НАВЧАЛЬНОЇ РОБОТИ.

         

           Продзвенів уже дзвінок,

           Починається урок.

           Він незвичний і цікавий—

           Гостей багато завітало,

           Давайте звернемось до гостей

           І лагідно промовим:»Добрий день!»

-Діти, а ви хочете, щоб цей урок пройшов цікаво? Що для цього потрібно?

-Я впевнена, що ви мені  допоможете сьогодні.

           Сьогодні у нас незвичайний урок—

           У світ фантазії зробимо ще один крок.

           А з творчістю ми вже стрічались не раз,

           І знову вона завітала до нас.

           Це час міркувань, наполегливий час,

           Цікаві завдання чекають на вас.

 

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

   1.Каліграфічна хвилинка.

          Зошити свої ми відкриваємо

          І під нахилом тримаємо.

          Сидимо рівно, не нахиляємось,

          А ми поглянемо, як ви стараєтесь.

-На малюнках, які ви бачите на дошці, -чудові краєвиди нашої неньки України.

            Україна, рідний край—

            Поле, річка, синій гай,

            Любо стежкою іти.

            Тут живемо я і ти.

 

118

Пишуть:   У У У У  уууу аї    Ук кр ра на    Україна

 

-Діти, доберіть синоніми до слова   Україна.

(Діти добирають і записують синоніми—Батьківщина, рідний край, Вітчизна.)

 

-Зробіть звуко-буквений аналіз слова Україна—4скл., 8зв, 7б.

-Поділіть це слово на склади ( У-КРА-Ї-НА) і для переносу (УК-РА-ЇНА або УК-РАЇ-НА).

 

ЗОРОВИЙ диктант.

        Столиця України—місто Київ.

--Підкресліть головні члени речення. До якої частини мови вони належать?( Підмет і присудок виражені іменником).

 

2.Бесіда.

-Діти, пригадуєте казку про Царицю Граматику, яка поділила всі слова на 10 частин мови?

    Цікаво, що іменники тоді  шикувалися найдовше. Як ви гадаєте, чому? Розкрию вам секрет: тому, що іменник-це найчисельніша частина мови. У словнику української мови, що складається з 11 томів, налічується 135 тисяч слів, і половина цих слів-іменники. Ось яка   величезна, могутня, незрівнянна за чисельністю частина мови-іменник. Іменник-дуже важлива частина мови: оточує нас, скрізь ми його бачимо, чуємо, відчуваємо, називаєм його іменем предмет.

  -А які  іменники ви чули змалку у своєму житті?(Мама, тато, життя, здоров’я, вода хліб, праця, мир).

              Є у світі слів багато,

              Але дорожче всіх

              Іменники:син, мати,

              Оселя, дім, поріг.

              А ще—слова родина

              І ненька—Україна.

              Не забуваймо їх!

 

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.

-Отже, сьогодні на уроці    завітаємо в гості на іменини до іменника.

           Який співець, поет, який письменник.

           Уперше слово вигадав –іменник?

           Іменник! Він взяв собі на плечі

           Велике діло—визначати речі.

-А тепер ми з вами повторимо, що ми знаємо про велику родину.

 

 

 

 

 

119

ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ.

 

1.  Вправа «МОЗКОВИЙ  ШТУРМ».

1)Іменник-це...

2)Іменник відповідає на питання...

3)Іменник означає...

4)Із великої букви пишемо... і т. д....

 

2. МАЛЮНКОВИЙ РОЗПОДІЛЬНИЙ ДИКТАНТ.

--Далі іменник пропонує нам подорожувати нашою країною.                             З метою перевірки ваших знань про  назви істот і неістот. 

--Запишіть назви предметів, які ви бачите на малюнках, розподіливши їх на назви істот і неістот.

Робота в парах.

(І в. виписує назви істот, ІІ в.—назви неістот. Потім обмінюються зошитами і перевіряють завдання товариша). 

(На дошці малюнки:  зайчик, верблюд, космонавт, комп’ютер, апельсин, абрикос, черешня, автомобіль ).

--Виправте помилку, яку спричинив у комп’ютері вірус.

(На табло записані слова у два стовпчики

        ЗАЄЦЬ                   АПЕЛЬСИН

      ВЕРБЛЮД                 АБРИКОС

   КОСМОНАВТ               ЧЕРЕШНЯ

    КОМП’ЮТЕР            АВТОМОБІЛЬ  

 

2.  Робота в групах. 

-З метою перевірки знань про власні і загальні назви пропоную виконати роботу в групах.

І-ша група. Виписати слова, що означають власні назви,вставляючи потрібні букви.

ІІ-га група. Виписати слова, що означають загальні назви, вставляючи потрібні букви.

 

СЛОВА для цих груп:
_ніпро,  _иїв,   _ічка,  _оре,  _оринь,  _істо,  _івне,  _толиця,-  _ори,  _арпати.     

ІІІ-я група. У лівому стовпчику—загальні іменники, у правому—власні. З’єднайте їх попарно.

           космонавт           Віктор Янукович

           кролик                 Мишко

           президент            Леонід Каденюк

           ведмідь                Вухань

4-та група. Із даних слів скласти речення. Загальні назви підкреслити  однією рискою, а власні—двома.

         (Кузнецовськ, місто, Стир, на, побудоване, річці).        

         (України, столиця, Київ). 

 

120

Ви добре знаєте наш край

І мову нашу солов’їну.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься Україна. 

 

Інтерактивна вправа «Карусель»  

 - Іменник пропонує вам покататися на каруселі. Кожна група отримує фломастери різних кольорів. На партах лежить аркуші паперу, де вам необхідно записати назви сіл (перший аркуш), клички тварин (другий аркуш), імена людей (третій аркуш). Працювати над кожним завданням будете 1 хвилину, а потім за сигналом учителя виконуватимете наступне завдання. Уважно прочитайте записи попередньої групи і напишіть свої іменники не повторюючись.

 

Перевірка.

 - Як необхідно писати ці іменники? Чому?                                                                                                                                                                                                                                                                                            

 

4.Виконання завдань за вибором з метою перевірки знань про вміння визначати рід іменників.

-Іменник хоче пригостити вас яблучками. У нього в кошику є різні яблучка, але вони містять завдання. Зелені яблучка мають завдання легкі, вони оцінюються   6 балами. Жовті яблучка-містять завдання на 9 балів. Червоні яблучка-із творчим завданням і оцінюються  12 балами.

 

Завдання на зелених яблучках.

--Випишіть    іменники в три колонки, розподіливши їх за родами.

 Брат, вівця, сонце, поле, агрус, сестра, жайворонок, ім’я, істота, хутро, абрикос, машина, учениця, юннат, училище.

Виконане завдання  матиме такий вигляд

        Ч.Р.                        Ж.Р.                       С.Р.

       брат                       вівця                       сонце

       агрус                     сестра                      поле

  жайворонок                істота                      ім’я

     абрикос                   машина                     хутро

       юннат                   учениця                   училище

- Підкресліть у кожному слові першу літеру. Із підкреслених букв складіть речення. Перевірте його(речення записане на дошці). Якщо ви роботу виконали правильно, у вас у зошитах буде таке речення.

Бажаю всім успіху !

 

Завдання на  червоних яблучках.

-Прочитайте загадки і відгадайте їх. Слова відгадки запишіть у зошит, розподіливши їх у три колонки за родами. (Ч. Р. , Ж. Р.,  С. Р.)

Складіть свою загадку і в слові-відгадці визначте рід.

 

121

    Лазить над нами догори ногами,завжди мандрує, все покуштує.(Муха)

 

   Високо стоїть, одне око має, всюди заглядає. (Сонце)

 

  В мене шубка з колючок, в мене сіра спинка.

 Ніс, як чорний п’ятачок, очі—намистинки. (Їжачок)

 

Коло бабусі сидить у кожусі, проти печі гріється,

Без водички миється. ( Котик або кошеня)

 

Бачити—не бачить, чути—не чує, мовчки говорить, добре мудрує. (Книжка)

 

Літом одягається,  а на зиму одежі цурається. (Дерево)

 

Завдання на жовтих яблучках.

 

На картках три групи іменників. Визначити рід іменників у кожній групі..

Знайти у кожній групі зайве слово. Обгрунтуйте свій вибір.

--Що у них спільного? (Належать до словникових слів)

--Відшукайте споріднені слова?(Комбайн, комбайнер) Визначте їх корінь.

--Складіть речення зі словами  комбайн   і комбайнер .

1)диван, крісло, комбайн, стілець, стіл;

2)слива, вишня, яблуня, пшениця, груша;

3)село, дзеркало, сонце, комбайнер, озеро.

 

V.ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (зі словниковими словами)

                 Зацвіла в саду черешня,

                 Пахне у парку черемха.

                 Космонавт летить в ракеті,

                 Качка живе в очереті.

                 Ідемо по коридору

                 За секунду сантиметр,

                 А по радіо вже скоро

                Виступить наш президент.

 

VІ. МОВНА ЗАБАВЛЯНКА

 

-Вчитель запитує дітей, в якому числі стоїть слово штани.

Учень піднімає руку і говорить:

-Верхня частина—в однині, а нижня—в множині.

 

-На уроці вчитель запитує:

-А скажи мені, як же буде в множині іменник людина ?

-Це слово буде у множині люди.

 

122

-Мудрий ти, хлопчино. А як буде в множині  дитина?

-Як таке не знати? Це будуть – близнята!

 

-Діти, є в українській мові слова, які можуть стояти тільки у формі однини, або тільки у формі множини.

-Які це слова? (М’ясо, молоко, читання, любов, радість, масло, ніжність;

                            Двері, ножиці, граблі, макарони, гроші, канікули, дрова, ворота...)

---Отже, ми знаємо, що іменник може означати один предмет або декілька предметів, тобто іменники змінюються за числами.

 

УІІ.ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ    із метою перевірки умінь визначати число іменників.

  

РОБОТА  в групах.

 1-ша група. Подані слова поставити у множині.

                       Мороз—морози             місяць—місяці

                       Зима—зими                   даль--далі

                       Земля—землі               птаство—птаства

(При перевірці  відкрити дошку і поставити питання:

--Відшукайте помилку?  (Так, таке слово не існує в українській мові. Чому? (не має форми  множини).

 

2-га група. Прочитайте вірш Т.Г.Шевченка. Які іменники вжиті  в однині, а які—у множині? Доведіть свою думку.

                   

Сонце заходить, гори чорніють,

Пташечка тихне, поле німіє.

Радіють люди, що одпочинуть,

І я дивлюся... І серцем лину

В темний садочок на Україну.

 

3-я група. Відгадайте загадки. У словах-відгадках визначити число іменників і зробити висновок, що в українській мові є такі іменники, що вживаються тільки у множині або  тільки в однині.)

        Рідке, а не вола, біле, а не сніг. (Молоко)

 

        У зимову веселу пору ми—кращі друзі дітвори.

         Вивозять діти нас на гору, а ми веземо їх з гори. (Сани)

 

         Хто входить і виходить, той першим нам руку подає,

         Ми стоїмо завжди на вході, нас у хаті кілька є. (Двері)

 

          Хто мене роздягає, той сльози проливає.(Цибуля)

 

 

123

     4-та група. Перепишіть текст, вставляючи закінчення. Визначіть  число іменників.

 

        Свистить, тьохкає в кущ...  соловейк... . Цвітуть  фіалк...  і  конвалі...  .

Над ними літають бджол... і джмел... . Дзвінко кує зозул...  .  Вся природ...  радіє.

 

ПІДСУМОК  УРОКУ.

        

     1.Метод  « Коло знань»

 Згадайте все , що ви знаєте про іменник як частину мови.

 

   2.Розв’яжіть ребуси і визначте рід іменників.

 

   МІ100                  100лиця        100лик       40а  7’я    100ляр

 

3.  Бесіда. Наш урок наближається до завершення. Ви плідно працювали. А тепер заплющіть очі і уявіть найближчу людину. Що б ви  їй розповіли про сьогоднішній урок?

 Можете розпочати так: « На сьогоднішньому уроці...»

 

               Урок закінчується, друзі,

               Підбити підсумок вже час.

               Що ж за слова ці є, скажіть-но:

               Лінійка, дятел, дім, моряк?

     

               Які із них відповідають

               На запитання хто?

               Які—на що?

 

        Ви виконали все-все-все

                І працювали гарно,

                Тож чи у класі розцвіла

               Жоржина незвичайна?

(Учитель відкриває шторку і  бере  квітку).

              Так, зацвіла, тож молодці!

(Вітаємо  іменника із іменинами)

             Тепер щоденники відкрили всі---

             Записуєм завдання.

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

-Списати із читанки вірш, підкреслити іменники, визначити в них число і рід.

-Скласти схему-пам’ятку про те, які відомості про іменник ми повторили.

docx
Додано
18 березня
Переглядів
72
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку