Вчитель Ганієва С.О. 2 клас
Тема: Іменник. Змінювання іменників за числами: один - багато.
Мета: повторити і поглибити знання учнів про слова, які є назвами предметів; удосконалювати вміння розпізнавати їх серед інших слів, будувати з ними речення; збагачувати словниковий запас учнів, розширювати уміння працювати зі словником; розвивати творчу уяву, навички діалогічного і монологічного мовлення; виховувати любов та бережливе ставлення до природи рідного краю.
Обладнання: малюнки із зображенням тваринок - учнів Лісової школи; загадки; лист, який надійшов від Сови; картки-завдання для роботи в групах, шаблони-листи для подарунків; презентації для виконання робіт, навчальне відео.
Тип уроку. Урок осмислення знань, формування умінь і навичок
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку.
До нас сьогодні завітали гості.
Повернімось до гостей і привітаємось.
Чи цікаво вам дізнатись
Що сьогодні може статись?
Ну то всядьтеся зручніше
попрацюємо скоріше.
- Якщо ми не будемо сидіти склавши руки, то не встигнемо озирнутися як
закінчиться урок .
- Як називаються вислови Сидіти склавши руки, Не встигнемо озирнутися.?
- Поясніть значення цих висловів.
II. Повідомлення теми і мети уроку.
(Зачитується лист.)
Дорогі другокласники!
Терміново відлітаю у відрядження. Учні – звірята щойно отримали домашнє завдання. Без мене вони не зможуть впоратися з ним. Прошу вас, допомогти їм.
Потрапити до казкового лісу і вийти з нього вам допоможуть ваші знання .Вони і відкриють чи закриють чарівні ворота. Але пам’ятайте ворота відчиняться лише тим хто знає іменники. Поспішайте, часу лише один урок.
Тітонька Сова – вчитель Лісової школи.
- Допоможемо?
Давайте зробимо так: допоможемо звірятам і закріпимо наші знання про іменники
III. Узагальнення і систематизація знань
З собою в дорогу візьмемо увагу, старанність, знання та дружбу.
- Але перш ніж вирушити в дорогу я повинна перевірити, чи достатньо у вас знань, умінь і навичок для такої далекої подорожі. Я запрошую вас на свій "Аукціон знань". Якщо вам вдасться відповісти правильно на всі мої запитання, ми зможемо вирушити в дорогу.
- Нагадаю вам, що відповідати треба швидко, чітко, лаконічно, виразно.
Бліц-опитування.
1. Назвати основні мовні одиниці ( звук, буква, слово, словосполучення, речення, текст).
2. Скільки букв в алфавіті? (33).
3. Скільки голосних звуків? (6).
4. Які букви позначають по два звуки? (я, ю, є, ї, щ).
5. Яка буква завжди мовчить? (ь).
6. Які слова називаються іменниками?
7.На які питання відповідають назви істот?
8. На які питання відповідають назви неістот?
- Я вітаю вас з першою перемогою. Ось ми біля чарівних воріт, а
потрапити до казкового лісу допоможе гра .
Гра Хто? Що? З сигнальними картками.
Вчитель показує малюнки,а учні сигналізують картками (хто?,що?)
МАЛЮНКИ:
Мешканців лісу, та рослин лісу.
Молодці! Ви всі впорались. Ось ворота відчинились. Ми у лісі опинились.
1. Каліграфічна хвилинка.
В казковий ліс потрапили вперше. Щоб запам’ятати нашу подорож, давайте відкриємо свої зошити і запишемо число і класна робота.
- Відкрийте зошити, покладіть навскоси, записуємо по середині число, класна робота.
Скільки літер у слові ЛІС?
Скільки звуків в цьому слові?
Назвіть дзвінкі приголосні, глухі.
Яка перша буква?
Давайте її і запишемо. Але спочатку пригадаємо з яких елементів складається буква. Чим відрізняється велика від рядкової?
Лл
(каліграфічне написання літери великої і маленької з поясненням).
Букви л і с узялися за руки і утворили слово...ЛІС, давайте красиво каліграфічно запишемо це слово.
-Скажіть, навіщо потрібен ліс?
З давніх-давен люди вважали дерева своїми братами і сестрами,ставилися до них з повагою та любов`ю. Було великим гріхом скривдити дерево,зламати гілку,обірвати цвіт. Ліс потрібно берегти ,і він розкриє перед вами все,чим багатий і корисний.
Ліс – могутнє джерело кисню.
- Красиво каліграфічно запишіть речення.
- Яке слово вжито в переносному значенні (джерело).
- Усно зробіть звуко-буквений аналіз цього слова.
Дже - ре - ло - з склади, другий склад наголошений.
Звуки: ( дж е р е л о).
Приголосні дзвінкі тверді: ( дж р л).
Глухі: немає
У слові звуків менше ніжбукв, томущо буквосполучення дж позначає один звук.
Побудуйте звукову схему
-Якщо лісів буде більше,рослин в них буде більше,тварин в них буде більше.Буде гірше чи краще ? Ось і ми давайте за допомогою гри,примножимо лісове багатство.
Гра «Один - багато»
Вчитель кидає м’яч називаючи слово в однині,а учні повинні повернути м’яч,змінивши його так,щоб воно означало багато предметів.
Лисиця –лисиці кущ- кущі
Ведмідь –ведмеді дерево- дерева
Ялина - ялини олень-олені
Гриб-гриби
Наступне завдання - робота з підручником.(вправа3 с.70)
- Прочитайте текст.
- Ким працює дід Данило?
- Що він вирощує в розсаднику?
- З ким дід Данило вирушає в ліс?
- Що любить робити песик Кузька?
- Випишіть назви дерев парами за зразком багато - один.
- Виписуємо три іменника, учні, які працюють швидше виписують всі іменники.
Тваринка ,якій потрібно допомогти мешкає в лісі і дуже полюбляє лісові ласощі. А хто це,дізнаєтесь відгадавши загадку.
Очі сяють, як намисто,
Мов дві цяточки вогнисті.
В неї хата гарна, тиха,
Взимку повненька горіхів.
В лісі любить вона жити.
Відгадайте, хто це, діти? (Білка)
Вона дуже поспішала до нас, і розсипала всі горішки із завданням.
Давайте зберемо горішки і складемо речення (робота в парах).
Але пам’ятайте , речення виражає закінчену думку. В кінці ставиться….? (крапка) а початок пишемо з ..(великої букви)
-Запишіть складене речення в зошит.
Білочка любить горіхи і жолуді.
- Назвіть слова-назви неістот.
- Поділіть їх на склади.
-Підкресліть слово, яке вказує про кого розповідається в реченні.
Хвилинка-цікавинка СЛАЙД
Білочка, готуючись до зими, висушує до двох тисяч грибів. У білочки чудова пам'ять. Ховає запаси не лише в дупло, але й під ялинку, інші дерева. І добре запам'ятовує ці схованки. Вона вміє дуже швидко їсти: з соснової шишки виїдає насіння за 1,5 хв. Мабуть тому в народі говорять "Крутиться як білка в колесі".
-Поясніть значення фразеологізма ( швидко працює).
- Білочка дарує вам лісовий подарунок –кошик з горішками,за вашу гарну роботу і запрошує відпочити.
Фізкультхвилинка.
Для кого ж наступне завдання Сови?
Гляньте, друзі, на горбочок,
Дивний котиться клубочок -
Гратися із ним не сміх,
Захиститься від усіх,
Колючками обпече
І до лісу втече, (їжачок)
Знаєте навіщо у їжачка спинка вкрита голочками?.Вони надійно захищають його від ворогів. У випадку небезпеки він швидко згортається у колючий клубок. А ще голочки використовує їжачок для перенесення матеріалу,для будівництва свого гнізда. З приходом холодів залазить до свого гніздечка,яке влаштовує під корінням дерев і впадає в сплячку.
В народі говорять "Тримати в їжачих рукавицях". Поясніть значення фразеологізма.
Їжачку Сова дала завдання ще до морозів, заселити в будиночки іменники. . Я хвилююся, що нам не вистачить часу усім разом його виконувати, тому об'єднаємося в групи.
Гра – вправа «ЗАСЕЛИ БУДИНОЧКИ» в групах.
Перед вами 10 карток зі словами, і два будинки.
Один будиночок має назву «хто?», в нього ви маєте заселити іменники , які відповідатимуть на питання «хто?», а в другий маєте заселити іменники ,які відповідатимуть на питання «що?»
Слова : снігур, синиця, дятел, ведмідь, пекар, хлопчик, ліс, сонце, тополя, посуд, сосна, ялина,росте,стрибають.
- Давайте перевіримо ваші роботи. (Учні зачитують перший будинок,другий будинок.)
- Назвіть слова ,які не потрапили до будинків. Чому?
- Як розселяли слова? (жива і нежива істота)
- Зачитайте в будиночках назви птахів,які зимують. В який будинок ви їх заселили?
- Зачитайте назви дерев,які не скидають листя взимку. В якому будинку оселилися?
За вашу допомогу їжачок пригощає вас своїми ласощами, і запрошує вас відпочити.
Фізкультхвилинка відео - ролик «Їжачок»(офтальмологічна пауза)
Молодці діти ! Ви були активні і дружні.
Щоб з`явився наступний мешканець лісу з завданням потрібно його відгадати.
Я маленький, я вухатий,
Сірий,білий ,волохатий.
Я стрибаю ,я тікаю,
Дуже куций хвостик маю.
(Зайчик) (малюнок зайчика)
І справді, маючи стільки ворогів, зайці вже б давно всі зникли.
Але вони продовжують існувати лише завдяки великій плодючості.
Два-три рази на рік (в теплу пору року) зайчиха просто в траві народжує 3-8 зайченят. Вони народжуються зрячими і вкритими густою шерстю.
Нагодувавши малят молоком, мати залишає їх, проте тримається неподалік. Почувши крик зайченяти, вона поспішає йому на допомогу Малих тварин відганяє, а увагу великих відвертає на себе. Будь-яка зайчиха, зустрівши на своєму шляху чужих зайченят, обов'язково їх нагодує. Це дуже важливо для бездомних малят. Ростуть зайченята дуже швидко.
Влітку ,восени і навесні хутро у зайчика біле ,що допомагає йому ховатись у кущах,між деревами. На зиму хутро стає білим,густим і теплим.Воно і зігріває його,робить майже непомітним на снігу.Ось чому і загадку про нього таку в народі склали. Влітку - сірий , взимку- білий.
А ще в народі говорять: За двома зайцями поженешся - жодного не піймаєш.
- Як ви розумієте цей вислів? (Прагнути досягти успіху в різних справах одночасно)
Творча робота над текстом.
Спритному Зайчикові Сова дала вивчити вірш. Але Зайчик в снігових заметах розгубив слова-іменники. Допоможемо відновити вірш?
На землі сніжок лежить.
Зайчик по сніжку біжить.
Мерзнуть вушка, мерзнуть лапки,
без калошок і без шапки.
Ми впоралися з завданням? За гарну роботу зайчик теж віддячив вам щирим словом «Дякую»
IV. Підсумок уроку.
Ми виконали всі завдання і, відгукнувшись на прохання Сови допомогли учням лісової школи. А зараз час закрити чарівні ворота казкового лісу. А допоможуть нам ваші знання ,які ви отримала під час уроку.
Гра «ВІРЮ не ВІРЮ»
(Я називаю судження, якщо учні вважають його неправильним, то плескають в долоні. Якщо правильним – кивають головою.)
- Слова ,які позначають назву предметів і відповідають на питання Де? Як? Називаються іменниками.(плескають)
- Іменники це : вітер,сонце,ліс і дощ (кивають головою )
- Хто ? Людина, Хто? Тварина, Хто? Учитель ? Хто ? ведмідь(кивають головою)
- Слова які називають предмет і відповідають на питання ХТО?, ЩО?- це іменники.
Ворота закрились. Подорож скінчилась. Дякую вам за вашу роботу. Я вважаю вам буде що розповісти цікаве вашим друзям,батькам про нашу подорож.