Тема. Дієприслівниковий зворот. Коми при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівнику. Тренувальні вправи.
Мета: навчити здобувачів освіти знаходити дієприслівникові звороти в реченнях і текстах; формувати вміння відрізняти одиничні дієприслівники від дієприслівникових зворотів; розвивати творчі вміння використання дієприслівникових зворотів у висловлюваннях; виховувати любов і повагу до рідного краю.
Обладнання: картки, підручники.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Перевірка д/з.
1.Усне опитування.
Метод «Незакінчене речення».
- Дієприслівниковий зворот – це…
- Якщо в реченні є одиничний дієприслівник, то…
- Якщо в реченні є дієприслівниковий зворот, то…
2.Перевірка письмового завдання.
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань здобувачів освіти з теми (відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібним на уроці).
1.Пояснювальний диктант.
Завдання: записати речення, підкреслити одиничні дієприслівники та дієприслівникові звороти. Пояснити розділові знаки.
Буйний вітер, пролетівши , знову замовк. Зоря, кланяючись небу, падала в комиші. Повисли низько хмари і , шурхаючи крилами об них, летять чайки.
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру.
1.Творче конструювання з елементами аналізу.
-Чи відокремлюється дієприслівник у складі фразеологізму. Знайти правило в підручнику.
Прочитати фразеологічні звороти. З’ясувати їх значення.
Скласти речення з кожним фразеологічним зворотом (усно). Записати 1-2 найкращі речення.
Бігти не чуючи ніг. Говорити не переводячи подиху. Працювати не покладаючи рук. Сидіти згорнувши руки. Розповідати не кажучи лихого слова. (Наприклад: Хлопці бігли на допомогу не чуючи ніг).
2. Робота з підручником. Виконання вправи (письмово).
3.Вибірковий диктант.
Завдання: вибрати та виписати окремо одиничні дієприслівники та дієприслівникові звороти. Пояснити орфограми підкреслених слів.
Майнувши сірим хвостом , дорога зникла в зелені хлібів. Посміхнувшись, сонце сховалося за обрій. Зимовий вечір, закуривши люльку, розсипав зорі. Сховавши фарби в зелен - вітах ,підкралась осінь, наче рись. Зелений ліс, прокинувшись, умивається росою .
4.Творча робота.
Завдання: утворити дієприслівникові звороти , скласти з ними речення.
Прочитавши(що?), допомагаючи (кому?)- 1 варіант;
пишучи (кому?), повернувшись(звідки?) - 2 варіант.
5. Комунікативний практикум (робота в парах, усно).
Завдання: скласти діалог з однокласником про якусь подію, що відбулася у вашому місті (селі). У репліках використати такі фразеологізми: не моргнувши оком, засукавши рукава, поклавши руку на серце, не довго думаючи, не жаліючи сил, власне кажучи, зважаючи на обставини.
V. Узагальнення й систематизація вивченого на уроці.
Бліц – опитування.
1. Що таке дієприслівниковий зворот?
2. Коли дієприслівниковий зворот відокремлюється комами? Навести приклади.
3. Коли ставляться коми при одиничному дієприслівнику?
4. Як відрізнити одиничні дієприслівники від дієприслівникових зворотів? Навести приклади.
5. Яку синтаксичну роль виконує дієприслівниковий зворот у реченні?
6. Коли не ставляться коми в реченнях із дієприслівниками?
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Домашнє завдання
Повторити правила вживання коми в реченнях з одиничним дієприслівником та дієприслівниковим зворотом. Відредагувати та записати речення на картках.
1.Читаючи роман, у моїй уяві постав образ генія.
2.Побачивши цю картину , мені стало страшно.
3.Приїхавши в місто, було вже темно.
4.Присівши на дивані, мені захотілося спати.
5.Виходячи з дому , мене засліпило яскраве сонце.
6.Не зрозумівши вчителя, мені прийшлося ще раз у нього запитати.