Тема: Написання найуживаніших суфіксів прикметників 6 клас
Мета: вчити учнів визначати суфікси в прикметниках; пояснювати їх написання в мовленні; утворювати з іменників прикметники за допомогою суфіксів; пояснювати правила при написанні; розвивати в учнів культуру мовлення, творчі здібності, такі вміння, як спостережливість, зорову пам'ять, прищеплювати навички пошукової діяльності та інтерес до виконання проблемно-ситуативних завдань; прищеплювати любов до своїх близьких, зокрема до своєї матусі.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, презентація
Хід уроку
І. Організаційний момент
1.Привітання
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок.
В країну цікаву, в країну чудову,
Де вас там чекають, й збагачують мову.
-Діти, сьогодні у нас гості, давайте ми до них привітаємося.
2.Психологічна настанова «Ситуація успіху»
- Згадаємо, яку частину мови ми вивчаємо?(Прикметник)
- Отже, відповіді на запитання ви говорите тільки прикметниками.
- Яким був попередній урок? (Важким, цікавим,насиченим)
- Якою була перерва? (Цікава, весела)
- З яким настроєм ви прийшли на урок? (Гарним, надзвичайним, веселим)
- А яка зараз повинна бути обстановка на уроці, щоб ви змогли засвоїти нову тему? (Робоча)
- Отже, давайте створимо таку робочу атмосферу. Бажаю вам успіху.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Робота на картках ( 2 учні біля дошки)
Картка №1
Виписати прикметники, назвати способи творення прикметників.
1.Живого б любила, другу б задушила, а до неживого у яму б лягла. 2. Мене мати породила, нехрещену положила. 3. Чи я ж тобі не вродливий, чи не в тебе вдався, чи не люблю тебе щиро, чи з тебе сміявся? 4. Там з вітром могила в степу розмовляє, там не одинокий був би з нею й я. 5.Праведная душе! Прийми мою мову, не мудру, та щиру.6. А тим часом вороженьки чинять свою волю-кують речі недобрії.
Один з прикметників розібрати як частину мови.
Картка №2
Від поданих прикметників утворіть нові, додаючи префікси пре-, при-, без-, не-, між-, за-, над-.
Чудовий, хмарний, шкільний, морський, страшний, добрий, цінний, гарний, приємний.
Скласти речення з 1-2 утвореними прикметниками.
2.Гра з кубиком
Учитель кидає учням куб, а той учень, що спіймав , відповідає на запитання
-Яка частина мови називається прикметником?(Самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета й змінюється за родами, числами та відмінками, відповідає на питання який? чий?)
-Назвіть морфологічні ознаки прикметника.(Здатність змінюватися за родами, числами й відмінками; поділяється на дві групи- тверду та м’яку)
-Які є групи прикметників за значенням?(Якісні, відносні, присвійні)
-Назвати спосіб творення прикметника замалий( Префіксальний)
- Які є способи творення прикметників? (Префіксальний, суфіксальний, префіксально- суфіксальний, складання основ або слів)
- Від яких частин мови утворюються прикметники? (Іменників, дієслів, прислівників, числівників та інших прикметників)
3.Вибірково – розподільна робота
Слайд 1
Завдання: виписати прикметники у три стовпчики:
І -утворені суфіксальним способом
ІІ -утворені префіксально- суфіксальним способом;
ІІІ- утворені складанням основ
Неширокий шлях, прикарпатські села, красива зачіска, бездонні очі, кароокий юнак, холодна ніч, п’ятиповерховий будинок, сизокрилий птах, прибережні луки, найкращий учень.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
Сьогодні на уроці ми з вами будемо вивчати правила написання та вживання у мові суфіксів. Запишіть тему в зошити
Самостійно учні можуть сформулювати очікувані результати так. Слайд 2
Сьогодні на уроці ми навчимося:
-визначати суфікси у прикметниках, пояснювати їх написання;
- утворювати з іменників прикметники і навпаки, визначаючи при цьому суфікси;
- складати речення з поданих слів.
ІV . Мотивація навчальної діяльності учнів
Суфікси допомагають утворювати прикметники з іменників, надають словам певного емоційного значення. Нам потрібно навчитися правильно їх писати та використовувати в мовленні.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Зорово-слуховий диктант Слайд 3
Завдання: прочитати вірш, потім записати його по пам’яті у зошит, підкреслити прикметники.
І досі сниться: під горою,
Меж вербами та над водою,
Біленька хаточка. Сидить
Неначе й досі сивий дід
Коло хатиночки і бавить
Хорошеє та кучеряве
Своє маленькеє внуча.
( Т.Шевченко)
-Яким способом утворилися виділені прикметники?
-Назвіть суфікс за допомогою якого утворилися ці слова. Якого значення він надає словам? (значення пестливості)
- Хто написав ці рядки? Слайд 4
Скласти речення про Тараса Шевченка, використовуючи прикметники і записати, виділяючи суфікси
2.(Опрацювання теоретичного матеріалу с.173)
Звернемося до наших підручників, опрацюємо теоретичний матеріал
- Назвати за допомогою яких суфіксів творяться прикметники. Наведіть приклади
- Який знак завжди пишеться після -н- у цих прикметниках?(ь)
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Гра «Хто більше» Слайд 5
(пригадати і записати прикметники із суфіксами пестливості –есеньк-, -еньк-, -ісіньк-, -юсіньк-). Хто назве найбільше, той і перемагає.
2. Фізкультхвилинка для очей
3.Різнорівневі завдання Слайд 6
І рівень- Записати і прочитати, якими б ви словами описали тих, кого любите: маленьку сестричку чи братика, домашнього улюбленця.
ІІ рівень- ( на картках). До наведених прикметників доберіть антоніми. З одним із словосполучень складіть речення. Визначте орфограму.
Старшенька сестра- молодшенька, маленький-більшенький, розумненький, грайливенький- спокійненький, біленький- чорненький котик.
- Отже, який знак завжди пишеться після -н- у цих прикметниках?
4. Проблемне запитання.
- Скажіть, у яких ще суфіксах прикметників завжди пишеться м’який знак? (ськ, зьк, цьк). Навести приклади. Слайд 7
1 ряд- ськ,
2 ряд- зьк,
3 ряд- цьк.
(козацький, український, запорізький)
5.Вправа 412 (біля дошки)
Утворіть і запишіть прикметники за допомогою суфіксів -ськ, -зьк, -цьк. У яких словах відбувається чергування приголосних звуків?
6. З поданих прикметників, перетворивши їх в іменники, ( на вибір) склади і запиши речення. Слайд 8
Український, Київська, Львівська, Сумська, Запорізька, козацька.
7.Робота з ілюстрацією Слайд 9
«Нічого кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим» Т.Г.Шевченко
-Діти, незабаром наближається свято 8 Березня. Кожен з вас виготовив листівочку для своєї матусі. Але ми не можемо її подарувати не підписавши.
Тому наступне завдання: підписати листівку, використовуючи прикметники з суфіксами пестливості.
Декілька учнів зачитують свої листівки
*Один з учнів зачитує власний вірш про маму.
VІІ. Підсумок уроку.
VІІІ. Домашнє завдання. Слайд 10
1. Опрацювати п.49, впр.418
2. Написати міні-твір на тему «Мамина колискова пісня» або «Мати — берегиня роду», використовуючи прикметники із суфіксами пестливості -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-.
Картка №1
Виписати прикметники, назвати способи творення прикметників.
1.Живого б любила, другу б задушила, а до неживого у яму б лягла. 2. Мене мати породила, нехрещену положила. 3. Чи я ж тобі не вродливий, чи не в тебе вдався, чи не люблю тебе щиро, чи з тебе сміявся? 4. Там з вітром могила в степу розмовляє, там не одинокий був би з нею й я. 5.Праведная душе! Прийми мою мову, не мудру, та щиру.6. А тим часом вороженьки чинять свою волю-кують речі недобрії.
Один з прикметників розібрати як частину мови.
Картка №2
Від поданих прикметників утворіть нові, додаючи префікси пре-, при-, без-, не-, між-, за-, над-.
Чудовий, хмарний, шкільний, морський, страшний, добрий, цінний, гарний, приємний.
Скласти речення з 1-2 утвореними прикметниками.
Картка №1
Виписати прикметники, назвати способи творення прикметників.
1.Живого б любила, другу б задушила, а до неживого у яму б лягла. 2. Мене мати породила, нехрещену положила. 3. Чи я ж тобі не вродливий, чи не в тебе вдався, чи не люблю тебе щиро, чи з тебе сміявся? 4. Там з вітром могила в степу розмовляє, там не одинокий був би з нею й я. 5.Праведная душе! Прийми мою мову, не мудру, та щиру.6. А тим часом вороженьки чинять свою волю-кують речі недобрії.
Один з прикметників розібрати як частину мови.
Картка №2
Від поданих прикметників утворіть нові, додаючи префікси пре-, при-, без-, не-, між-, за-, над-.
Чудовий, хмарний, шкільний, морський, страшний, добрий, цінний, гарний, приємний.
Скласти речення з 1-2 утвореними прикметниками.