Урок української мови на тему"Написання найуживаніших суфіксів прикметників"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови на тему "Написання найуживаніших суфіксів прикметників" під час вивчення теми "Морфологія" у 6 класі
Перегляд файлу

Тема: Написання найуживаніших суфіксів  прикметників  6 клас 

Мета: вчити учнів визначати суфікси в прикметниках; пояснювати їх написання в мовленні; утворювати з іменників прикметники за допомогою суфіксів; пояснювати правила при  написанні; розвивати в учнів культуру                           мовлення, творчі здібності, такі вміння, як спостережливість, зорову пам'ять, прищеплювати навички пошукової діяльності та інтерес до виконання проблемно-ситуативних завдань; прищеплювати любов до своїх близьких, зокрема до своєї матусі.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, презентація

                                      Хід уроку

І. Організаційний момент

1.Привітання

Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок.
В країну цікаву, в країну чудову,
Де вас там чекають, й збагачують мову.

-Діти, сьогодні у нас гості, давайте ми до них привітаємося.

2.Психологічна настанова «Ситуація успіху»

- Згадаємо, яку частину мови ми вивчаємо?(Прикметник)

- Отже, відповіді на запитання ви говорите тільки прикметниками.

- Яким був попередній урок? (Важким, цікавим,насиченим)

- Якою була перерва? (Цікава, весела)

- З яким настроєм ви прийшли на урок? (Гарним, надзвичайним, веселим)

- А яка зараз повинна бути обстановка на уроці, щоб ви змогли засвоїти нову тему? (Робоча)

- Отже, давайте створимо таку робочу атмосферу. Бажаю вам успіху.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.Робота на картках ( 2 учні біля дошки)

Картка №1

Виписати  прикметники, назвати способи творення прикметників.

1.Живого б любила, другу б задушила, а до неживого у яму б лягла. 2. Мене мати породила, нехрещену положила. 3. Чи я ж тобі не вродливий, чи не в тебе вдався, чи не люблю тебе щиро, чи з тебе сміявся? 4. Там з вітром могила в степу розмовляє, там не одинокий був би з нею й я. 5.Праведная душе! Прийми мою мову, не мудру, та щиру.6. А тим часом вороженьки  чинять свою волю-кують речі недобрії.

Один з прикметників розібрати як частину мови.

  • Яка форма прикметників «праведная, недобрії»? (Повна нестягнена)

Картка №2

Від поданих прикметників утворіть нові, додаючи префікси пре-, при-, без-, не-, між-, за-, над-.

Чудовий, хмарний, шкільний, морський, страшний, добрий, цінний, гарний, приємний.

Скласти речення з 1-2 утвореними прикметниками.

2.Гра з кубиком

Учитель кидає учням куб, а той учень, що спіймав , відповідає на запитання

-Яка частина мови  називається прикметником?(Самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета й змінюється за родами, числами та відмінками, відповідає на питання який? чий?)

-Назвіть морфологічні ознаки прикметника.(Здатність змінюватися за родами, числами й відмінками; поділяється на дві групи- тверду та м’яку)

-Які є групи прикметників за значенням?(Якісні, відносні, присвійні)

-Назвати спосіб творення прикметника замалий( Префіксальний)

- Які є способи творення прикметників? (Префіксальний, суфіксальний, префіксально- суфіксальний, складання основ або слів)

- Від яких частин мови утворюються прикметники? (Іменників, дієслів, прислівників, числівників та інших прикметників)

3.Вибірково – розподільна робота

Слайд 1

Завдання: виписати прикметники у три стовпчики:

І -утворені суфіксальним способом

ІІ -утворені префіксально- суфіксальним способом;

ІІІ- утворені складанням основ

Неширокий шлях, прикарпатські села, красива зачіска, бездонні очі, кароокий юнак, холодна ніч,  п’ятиповерховий будинок, сизокрилий птах, прибережні луки, найкращий учень.

  • Чому не виписали словосполучення «найкращий учень»?
  • Отже, ви гарно засвоїли попередній матеріал, але ми ще не все не вивчили про прикметник.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

Сьогодні на уроці ми з вами будемо вивчати правила  написання та вживання у мові  суфіксів. Запишіть тему в зошити

  • Отже, чого ви сьогодні на уроці повинні навчитися?

Самостійно учні можуть сформулювати очікувані результати так. Слайд 2

Сьогодні на уроці ми навчимося:

изначати суфікси у прикметниках,  пояснювати їх написання;

- утворювати з іменників прикметники і навпаки, визначаючи при цьому суфікси;

- складати  речення з поданих слів.

ІV . Мотивація навчальної діяльності учнів

Суфікси допомагають утворювати прикметники з іменників, надають словам певного емоційного значення. Нам потрібно навчитися правильно їх  писати та використовувати в мовленні.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Зорово-слуховий диктант Слайд 3

Завдання: прочитати вірш,  потім записати його по пам’яті у зошит, підкреслити прикметники.

І  досі  сниться:  під  горою,  
Меж  вербами  та  над  водою,  
Біленька  хаточка.  Сидить  
Неначе  й  досі  сивий  дід  
Коло  хатиночки  і  бавить  
Хорошеє  та  кучеряве  
Своє  маленькеє  внуча.

                                    ( Т.Шевченко)

-Яким способом утворилися виділені  прикметники?

-Назвіть суфікс за допомогою якого утворилися ці слова. Якого значення він надає словам? (значення пестливості)

- Хто написав ці рядки? Слайд 4

Скласти речення про Тараса Шевченка, використовуючи прикметники і записати, виділяючи суфікси

2.(Опрацювання теоретичного матеріалу с.173)

Звернемося до наших підручників, опрацюємо теоретичний матеріал

- Назвати за допомогою яких суфіксів творяться прикметники. Наведіть приклади

- Який знак завжди пишеться після  -н- у цих прикметниках?(ь)

VІ. Закріплення  вивченого матеріалу

1. Гра «Хто більше» Слайд 5

(пригадати і записати прикметники із суфіксами пестливості –есеньк-,                  -еньк-, -ісіньк-, -юсіньк-). Хто назве найбільше, той і перемагає.

2. Фізкультхвилинка для очей

3.Різнорівневі завдання Слайд 6

 І рівень- Записати і прочитати, якими б ви словами описали тих, кого любите: маленьку сестричку чи братика, домашнього улюбленця.

ІІ рівень- ( на картках). До наведених прикметників доберіть антоніми. З одним із словосполучень складіть речення. Визначте орфограму.

Старшенька сестра- молодшенька, маленький-більшенький, розумненький, грайливенький- спокійненький, біленький- чорненький котик.

- Отже, який знак завжди пишеться після  -н- у цих прикметниках?

4. Проблемне запитання.

- Скажіть, у яких ще суфіксах прикметників завжди пишеться м’який знак? (ськ, зьк, цьк). Навести приклади. Слайд 7

1 ряд- ськ,

2 ряд- зьк,

3 ряд- цьк.

(козацький, український, запорізький)

5.Вправа 412 (біля дошки)

Утворіть і  запишіть прикметники за допомогою суфіксів  -ськ, -зьк, -цьк. У яких словах відбувається чергування приголосних звуків?

6. З поданих прикметників, перетворивши  їх в іменники, ( на вибір) склади і запиши речення.  Слайд 8                                                                                

Український, Київська, Львівська, Сумська,  Запорізька, козацька.

7.Робота з ілюстрацією Слайд 9

«Нічого кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим» Т.Г.Шевченко
-Діти, незабаром наближається свято 8 Березня. Кожен з вас виготовив листівочку для своєї матусі. Але ми не можемо її подарувати не підписавши.

Тому наступне завдання: підписати листівку, використовуючи прикметники з суфіксами пестливості.

Декілька учнів зачитують свої листівки

*Один з учнів зачитує власний вірш про маму.

VІІ.  Підсумок уроку.

  • Чи досягли ми поставлених завдань на уроці?
  • За допомогою яких суфіксів утворюються прикметники?
  • - Який знак завжди пишеться після  -н- у цих прикметниках?(ь)

VІІІ. Домашнє завдання. Слайд 10
1. Опрацювати п.49, впр.418

2. Написати міні-твір на тему «Мамина колискова пісня» або «Мати — берегиня роду», використовуючи прикметники із суфіксами пестливості -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-.

 

 

 

 

 

 

Картка №1

Виписати  прикметники, назвати способи творення прикметників.

1.Живого б любила, другу б задушила, а до неживого у яму б лягла. 2. Мене мати породила, нехрещену положила. 3. Чи я ж тобі не вродливий, чи не в тебе вдався, чи не люблю тебе щиро, чи з тебе сміявся? 4. Там з вітром могила в степу розмовляє, там не одинокий був би з нею й я. 5.Праведная душе! Прийми мою мову, не мудру, та щиру.6. А тим часом вороженьки  чинять свою волю-кують речі недобрії.

Один з прикметників розібрати як частину мови.

  • Яка форма прикметників «праведная, недобрії»? (Повна нестягнена)

 

Картка №2

Від поданих прикметників утворіть нові, додаючи префікси пре-, при-, без-, не-, між-, за-, над-.

Чудовий, хмарний, шкільний, морський, страшний, добрий, цінний, гарний, приємний.

Скласти речення з 1-2 утвореними прикметниками.

Картка №1

Виписати  прикметники, назвати способи творення прикметників.

1.Живого б любила, другу б задушила, а до неживого у яму б лягла. 2. Мене мати породила, нехрещену положила. 3. Чи я ж тобі не вродливий, чи не в тебе вдався, чи не люблю тебе щиро, чи з тебе сміявся? 4. Там з вітром могила в степу розмовляє, там не одинокий був би з нею й я. 5.Праведная душе! Прийми мою мову, не мудру, та щиру.6. А тим часом вороженьки  чинять свою волю-кують речі недобрії.

Один з прикметників розібрати як частину мови.

  • Яка форма прикметників «праведная, недобрії»? (Повна нестягнена)

 

Картка №2

Від поданих прикметників утворіть нові, додаючи префікси пре-, при-, без-, не-, між-, за-, над-.

Чудовий, хмарний, шкільний, морський, страшний, добрий, цінний, гарний, приємний. 

Скласти речення з 1-2 утвореними прикметниками.

 

 

docx
Додано
11 листопада 2019
Переглядів
5316
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку