Урок української мови на тему: "Написання не з іменниками"

Про матеріал
Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників, а також написання частки не з іменниками; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники з не- у текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати іменники з не- у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в школярів прагнення навчатися, любов до знань. Тип уроку: формування практичних умінь і навичок
Перегляд файлу

Тема. Написання не з іменниками разом і окремо.

Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників, а також написання частки не з іменниками; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники з не- у текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати іменники з не- у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в школярів прагнення навчатися, любов до знань.

Тип уроку: формування практичних умінь і навичок

 

ХІД УРОКУ

 

І. Етап орієнтації

1. Організаційний момент

- Доброго дня, діти. Сьогодні на нас чекає урок-квест. А що означає слово квест?

 

2. Мотивація навчальної діяльності

 

Квест (англ. пошуки) - один із основних жанрів комп'ютерних ігор, що вимагають від гравця рішення розумових завдань для просування по сюжету; це інтелектуально-динамічна гра, яка полягає в проходженні командою вказаного маршруту за умови послідовного виконання заздалегідь підготовлених завдань.

Ми вирушимо в подорож лінгвістичною країною «Іменник».  А щоб повернутися додому, нам необхідно виконати всі завдання. А тому прихопимо із собою наші знання.

Давайте перевіримо, як ви засвоїли матеріал попереднього уроку. (Перевірка домашнього завдання) Наступні перепони…

Та цього замало. Адже перепони, що будуть зустрічатися на шляху, міститимуть завдання на ще не вивчені правила. А тому ми повинні отримати нові знання для проходження квесту. 

 

ІІ. Етап проєктування

  1. Повідомлення теми й мети уроку

- Перше завдання. Погляньте на іменники та висловіть припущення щодо теми уроку.

 

Воля – неволя, друг – недруг.

Невіглас, неук, нероба.

Серце не камінь.

 

- Тема уроку: «Написання частки не з іменниками».

 

2. Визначення учнями очікуваних результатів.

- Скажіть, що ви очікуєте від уроку?

- Чи знадобляться вам отримані сьогодні знання?

3. Складання орієнтовного плану навчальної діяльності на занятті (усно).

 

ІІІ. Етап організації виконання плану діяльності.

  1. Виконання завдань на повторення раніше вивченого матеріалу.

1) Переписати словосполучення. Слова, що в дужках, поставити в потрібній формі. Довести правильність виконаного завдання.

Поїдемо в (метро). У зимовому (пальто). Зустрілися з Танею (Карпенко). Передам Миколі (Руденко). Зошит Петра (Коваленко). Книжка Наталки (Василенко).

 

2) Відгадати кросворд

 

Кросворд

 

 

 

 

1К

А

Ш

Н

Е

 

 

2Р

А

Г

У

 

 

 

 

 

3К

І

Н

О

 

 

 

4Т

А

Б

Л

О

 

5Д

Е

П

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання.  

1. Теплий шарф. 2. Тушкована страва з овочів, м’яса. 3. Мистецтво відтворення на екрані зображень, що створюють враження живої дійсності. 4. Щит із світловими показниками на стадіоні. 5. Стоянка паравозів, поїздів.

 

По вертикалі повинно утворитися слово – назва дерева, плоди якого є антидепресантами, а також покращують розумову діяльність людини завдяки посиленню кровопостачання мозку.  

 

3) Фронтальна бесіда

- Які іменники відносимо до незмінюваних? (іншомовні з кінцевим голосним, окрім пальто; жіночі прізвища на приголосний та о або на –ко, –ло; більшість складноскорочених слів-абревіатур).

- Як визначити відмінок незмінюваних іменників? (за зв’язком з іншими словами в реченні: київського метро)

  1. Сприймання й осмислення нового матеріалу.

Лінгвістичне дослідження

- Здебільшого не з іменниками пишеться окремо: не вітер, не молодість.

Проте зустрічаються випадки, коли не пишеться разом.

 

1) Немовля

Ненависть

Невістка

 

  • Чи можуть ці слова вживатися без не?
  • Сформулюйте перше  правило написання не з іменниками.

                               

2)  протилежне значення

Уважність + не –      неуважність (розсіяність)

Друг + не –                недруг (ворог)

Щастя + не –             нещастя (горе)

 

  • Якою значущою частиною слова виступає не?
  • Чи змінилося значення слова, коли до нього додали префікс не? Як?
  • Чи можна до новоутворених слів із префіксом не дібрати синонім?
  • Сформулюйте правило написання не з іменниками.

 

3) На чужині не воля чатувала, а рабство.

    Спіткало не щастя, а горе.

  • Висловіть свої припущення, чому в цих випадках не пишеться окремо з іменниками. Підказку підкреслено.
  • Отже, сформулюйте правило роздільного написання іменників з не.

 

4) Кров людська не водиця.

    Серце не камінь.

 

  • Зробіть висновок, чому в цьому випадку частка не пишеться окремо з іменником?
  • Якого значення речення – стверджувального чи заперечного?
  • Сформулюйте правило роздільного написання не з іменниками.

Робота з підручником

Співставте результати свого дослідження та зроблені вами висновки із правилами, що в підручнику. Чи всі випадки ми розглянули?

 

  1. Виконання тренувальних вправ на осмислення матеріалу, формування практичних умінь і навичок.

 

Розподільний диктант

Записати в три колонки іменники з «не», що пишуться разом.

У 1­ – ті, що не вживаються без «не».

У 2 – ті, до яких можна дібрати синонім.

У 3 – іменники з префіксом недо-.

 

Неділя, недовіра, непорядок, неслава, негода, недобір, незалежність, небіж, нежить, недокрів’я, незгода, недопалок.

 

Гра «Третє зайве»

Виписати з рядка слів іменник, який не вживається без «не». Пояснити його лексичне значення.

1. а) невіглас; б) неволя; в) невміння.

2. а)неввічливість; б) неправда; в)неук;

3. а) недруг; б) нетяма; в) неповага.

4. а) неотеса; б) неспокій; в) непокірність. 

Ключ: авба

Невіглас – людина, яка не має достатніх знань, досвіду.

Неук – обмежена, неосвічена людина.

Нетяма – людина, яка чогось не розуміє, не тямить.

Неотеса – людина без досвіду.

  • Як називаються всі ці слова? (синоніми)

 

Робота в групах.

Списати речення, розкриваючи дужки. Усно пояснити написання «не» з іменниками. Виписати виділений іменник, розібрати як частину мови.

І група

(Не) краса прикрашає, а  розум.

Вчення в щасті украшає, а в (не)щасті утішає.

ІІ група

(Не) звання дає знання, а навпаки.

Навчання – світло, (не) вчення – тьма.

ІІІ група

Наука (не) вода: в рот не віллєш.

 Наука (не) мука, за плечима не носить.

ІV група

Знання красить, а (не)знання смішить.

 (Не) перо пише, а розум.

 

Гра «Кмітливі та спритні»

Відгадати загадки:

Круглий, та (не) місяць; зелений, та (не)діброва; з хвостом, та (не) миша. (Кавун)

Закинув (не) палку, піймав (не) галку,

Скубу на ній (не) пір’я, їм (не) м’ясо.  (Риба)

 

Сам чорен, та (не) ворон, є роги,

Та (не) бик; шість ніг без копит. (Жук)

 

  • Як пишеться частка не з іменниками в усіх реченнях? Чому?

ІV. Етап контольно-оцінювальний

1. Завдання з адаптацією

«Гронування»

Середній і достатній рівень – до слів дібрати антоніми. Скласти з ними речення або текст.

Високий рівень – дібрати до вказаних слів синоніми. Скласти сенкани.

Неправда (брехня) – правда.

Недруг (ворог) – друг, товариш.

Незгода (розбрат, чвари, ворожнеча) – лад, мир, злагода.

Незрадливість (вірність) – зрада.

Незалежність (воля) – полон, рабство, гніт.

2. Додаткові вправи

Гра «Редактор»

Визначити й виправити помилки.

Хай забудеться не доля і не слава давніх літ, щастя рівне й рівна воля засіяють на весь світ! (М.Вороний.) Лихе слово вуста опіка, як недопалок. (В.Кузьмич.) Краще на волі на вітці, ніж у не волі в золотій клітці. Невігласу і гроші недопоможуть. Намагайтеся власні не доліки пізнавати. (П.Могила.) Учений іде, а неук слідом спотикається.

 

Гра «Квітка»


Утворити за допомогою префікса не- іменники з протилежним значенням.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Підсумки, оцінювання роботи на навчальному етапі.

4. Рефлексія. Ретроспективна оцінка заняття в емоційному й змістовому аспектах («Мікрофон»)

- Що нового дізналися?

- Якими вміннями й навичками оволоділи?

- Чи справдилися ваші очікування?

- Чи досягли поставлених цілей?

- Які завдання викликали труднощі у виконанні?

 

 

doc
Додано
6 лютого 2022
Переглядів
490
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку