Урок української мови на тему: "Неозначена форма дієслова"

Про матеріал
Як навчити впізнавати неозначену форму дієслова на слух та в письмових текстах; добирати неозначену форму дієслова до дієслів, поданих в інших формах; використовувати неозначену форму у побудові навчальних текстів-інструкцій, порад.
Перегляд файлу

Степаненко Тамара Андріївна,

вчитель початкових класів

Смілянського НВК «Загальноосвітня школа І ступеня-

гімназія імені В. Т. Сенатора»

 

Урок української мови для 4 класу

Тема. Неозначена форма дієслова

Мета. Формувати ключові компетентності:

вміння вчитися – організовувати свою працю для досягнення успіху;

предметні: вчити впізнавати неозначену форму дієслова на слух та в письмових текстах; добирати неозначену форму дієслова до дієслів, поданих в інших формах; використовувати неозначену форму у побудові навчальних текстів-інструкцій, порад. Виробляти вміння правильно ставити питання до неозначеної форми дієслова.

Розвивати мовлення, мислення, уміння аналізувати і робити висновки.

Виховувати наполегливість у навчанні.

Обладнання: презентація, таблиця, картки

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання

1. Хвилинка каліграфії

Добре того вчити, хто хоче все знати.

- Як ви розумієте цей вислів?

- Які якості потрібні людині для успішного навчання? /Бажання вчитися, допитливість, наполегливість, сила волі…/

- Ви помітили, що для успішного навчання потрібна ще сила волі. Як її виховати у собі?

2. Повторення відомостей про дієслово

— Користуючись своїми знаннями, складіть розповідь про дієслово.

— Хто хоче розповісти?

3. Встановлення закономірності груп

На столі — стіл

Під деревом — дерево

Синього — синій

Сміється — ?

Писав — ?

— Встановіть закономірність кожної пари і заповніть пропуски. (До кожного зі слів дібрали початкову форму.)

— Чому не можете заповнити пропуски? (Тому що не знаємо, яка форма дієслова є початковою.)

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сформулюйте тему нашого уроку. Сьогодні познайомимось із початковою формою дієслова, дізнаємось, як вона називається, які граматичні ознаки має, будемо вчитися її утворювати.

IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1. Дослідницька робота

— Спробуємо визначити граматичні ознаки неозначеної форми. І одна з найголовніших ознак — питання.

— Випишіть із правила (с.142) дієслова в неозначеній формі, у дужках запишіть питання до них. Що помітили?

— Подивіться ще раз на дієслова. Що є однакового у їх будові? (Всі вони закінчуються на -ти, крім ходить.)

— Спробуйте визначити число цих дієслів.

— Отже, давайте зробимо висновок про граматичні ознаки неозначеної форми.

Неозначена форма дієслова

1) Початкова форма дієслова.

2) Відповідає на питання що робити?

3) Неможливо визначити число і час.

4) Закінчується на -ти, -ть.

V. Закріплення та систематизація знань

1. Гра «Пошук»(вправа 323)

— Знайдіть всі дієслова в неозначеній формі. Доведіть, що це так.

— Як впізнати неозначену форму дієслів?

2. Дидактична  гра  «Злови дієслово»

 — Зараз приготували долоні, треба «зловити» дієслова неозначеної форми: стрибати, говоримо, думають, бігти, читати, малювали, ходжу, писати, сміятися, крутитися.

3. Самостійна робота із вправою 324

— Випишіть дієслова в неозначеній формі.

Взаємоперевірка в парах.

Фізкультхвилинка

— Давайте відпочинемо. Я називатиму дієслова, а ви зображуйте дії, що вони означають:

Встати, крокувати, присідати, тремтіти, стрибати, літати, сміятися, крутитися, сідати.

4. Робота із фразеологізмами(за варіантами)

І рядок – І варіант, ІІ рядок – ІІ варіант. Вставити слова з довідки, пояснити значення.

VI. Підсумок уроку

— З чим сьогодні познайомились?

— Виберіть із дієслів, записаних на дошці, дієслова в неозначеній формі.

Пише, писав, писати, буде писати, писатиме, написати, пишуть.

— За якими ознаками ви впізнали дієслова в неозначеній формі?

— Утворіть спільнокореневі дієслова в неозначеній формі.

Спів —

Гра —                       

Плач —                     

Крик —

Д/з: вправа 326, повторити правило

Для тих, хто хоче знати більше: поміркувати над тим, якими можуть  бути правила дружби, і записати їх.

 

doc
Додано
15 квітня 2020
Переглядів
543
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку