Тема: Урок мовленнєвого розвитку. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи
Мета:
навчальна: удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати послідовність викладу матеріалу; формувати мовленнєво-комунікативні уміння докладно відтворювати зміст сприйнятого на слух тексту розповідного характеру з елементами опису природи, доцільно використовуючи прикметники;
розвивальна: розвивати самостійне мислення, пошуково-вибіркові навички; виховна: виховувати любов до мистецтва.
Тип уроку: урок мовленнєвого розвитку
Обладнання: підручник, проектор
Хід уроку
І. Організаційний момент
IІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Опис природи
Опис картини природи складається із сукупності описів окремих предметів(неба, хмар, сонця, повітря, землі, дерев, кущів, трави). У художньому описі, крім інформації про природу, передаються ще й враження. Опис природи є одним із засобів характеристики персонажів у художніх творах.
«Відоме» й «нове»
«Відомим» в описі природи є назви предметів, а «новим» - ознаки цих предметів.
- Хто такий Іван Айвазовський?
(перегляд ролика про художника .Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Xchlmvi8qu4 )
ІV. Колективна робота з текстом
1.Зразкове читання учнем тексту вголос.
З’ясувати тему й основну думку. Визначити стиль та тип мовлення.
Казка про Хвилю та художника
Жила-була у величезному Морі Хвиля. Погідної днини вона бавилася біля берега, ворушила барвисті камінці, лоскотала жвавих рибок. У штормові дні ставала усе темнішою, сірішаю, а на голівці в неї з’являлася шапка білої сердитої піни. Уночі Хвиля підставляла спинку під сріблясті холодні промені Місяця.
Одного разу Хвиля побачила кучерявого хлопчика. Він дивився на неї із захопленням, і Хвилі хотілося стати ще гарнішою.
Я намалюю тебе! – сказав хлопчик Хвилі.
Спробуй! – засміялася вона.
Хлопчик був вірменином, і його називали то Ованесом, то Іваном. У місті Феодосії, де він жив, було багато українців, росіян, вірмен, греків і татар.
Невдовзі хлопчик кудись зник. Хвиля підповзала до берега й прислухалася до людських розмов. Вона дізналася, що хлопчик поїхав учитися на художника.
Через багато років на берег прийшов сивий чоловік і сказав Хвилі:
- Пам’ятаєш, коли я був маленьким хлопчиком, я пообіцяв намалювати тебе? Гадаю, мені це вдалося.
Іван Айвазовський став мариністом. Так називають художника, який зображує море. Хвиля на полотнах митця велично мчить морським простором. Вона піднімається й опускається разом зі своїми найкращими подругами. Хвилі могутні, вони преливаються синім, блакитним, зеленим кольорами.
На картинах Айвазовського немає химерних краєвидів і найяскравіших барв. Зате є справжня краса моря.
Славетний художник Іван Айвазовський повернувся в рідну Феодосію. У своїй великій майстерні він писав усе нові картини. Протягом життя митець створив понад шість тисяч морських пейзажів.(За Г.Вєтровою)
2.Бесіда за текстом.
- Про кого розповідається у тексті?
- Де жив хлопчик?
- Куди поїхав хлопчик, коли підріс?
- Ким він став?
3. Лексико-фразеологічна робота.
- Які національності згадуються у тексті? Які з них вам невідомі? (Українці, татари, вірмени, греки, росіяни)
- Пояснити значення слова мариніст (марині́ст (італ. marinista, від mare – море)
художник, для творчості якого характерне зображення морських краєвидів).
4. Аналіз структури тексту і колективне складання простого плану.
- Виділити в тексті зачин (початок дії), основну частину й кінцівку.
- Яка частина висловлювання містить опис природи?
- Скласти план.
Орієнтовний план
1. Жила-була морська Хвиля.
2. Знайомство хлопчика із Хвилею.
3. Обіцянка намалювати її.
4. Хлопчик поїхав учитися на художника.
5. Зустріч через багато років .
6. Іван Айвазовський став мариністом.
7. Картини створені Айвазовським протягом життя.
5.Мовностилістичний аналіз частин тексту, у якій подано опис моря.
Визначити прикметники вищого й найвищого ступенів порівняння. Розказати про їхню роль у мовленні (темнішою, 1ірішаю,гарнішою,найкращими, найяскравіших)
· Визначити слова і словосполучення, які використовує автор для опису моря.
V. Усне переказування тексту
Скласти усний докладний переказ тексту відповідно до плану.
VІ. Узагальнення зробленого на уроці
VІІ. Домашнє завдання
Література:
Українська мова. 6 клас: Плани-конспекти уроків/Л.М.Гордеєва. – Харків:Ранок, 2000.- 160 с.
Українська мова. 6 клас. ІІ семестр/ С.А.Омельчук, А.І.Ляшкевич, М.В.Чаловська. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 132 с.
Українська мова:підручник для 6 кл.загальноосвіт.навч.закл./О.П.Глазова.-К.:Видавничий дім «Освіта», 2014.-240 с.:іл..
Інтернет-джерела:
Отримання знань. Дистанційна підтримка[Електронний ресурс] : [Веб-сайт]. . – Режим доступу:https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/1801