Урок української мови на тему "Урок мовленнєвого розвитку. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи"

Про матеріал
Урок української мови для 6 класу на тему "Урок мовленнєвого розвитку. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи"
Перегляд файлу

Тема: Урок мовленнєвого розвитку. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи

Мета:

навчальна: удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати послідовність викладу матеріалу; формувати мовленнєво-комунікативні уміння докладно відтворювати зміст сприйнятого на слух тексту розповідного характеру з елементами опису природи, доцільно використовуючи прикметники;

розвивальна: розвивати самостійне мислення, пошуково-вибіркові навички; виховна: виховувати любов до мистецтва.

Тип уроку: урок мовленнєвого розвитку

Обладнання: підручник, проектор

                                                    Хід уроку

І. Організаційний момент

IІ. Ознайомлення  з темою, метою і завданнями уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  • Які стилі мовлення ви знаєте?
  • Які типи мовлення ви знаєте?
  • Чим розповідь відрізняється від опису?
  • Чим відрізняється художній опис від наукового?

Опис природи

Опис картини природи складається із сукупності описів окремих предметів(неба, хмар, сонця, повітря, землі, дерев, кущів, трави). У художньому описі, крім інформації про природу, передаються ще й враження. Опис природи є одним із засобів характеристики персонажів у художніх творах.

«Відоме» й «нове»

«Відомим» в описі природи є назви предметів, а «новим» - ознаки цих предметів.

- Хто такий Іван Айвазовський?

 (перегляд ролика про художника .Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Xchlmvi8qu4 )

ІV. Колективна робота з текстом

          1.Зразкове читання учнем тексту вголос.

   З’ясувати тему й основну думку. Визначити стиль  та тип мовлення.

Казка про Хвилю та художника

Жила-була у величезному Морі Хвиля. Погідної днини вона бавилася біля берега, ворушила барвисті камінці, лоскотала жвавих рибок. У штормові дні ставала усе темнішою, сірішаю, а на голівці в неї з’являлася шапка білої сердитої піни. Уночі Хвиля підставляла спинку під сріблясті холодні промені Місяця.

Одного разу Хвиля побачила кучерявого хлопчика. Він дивився на неї із захопленням, і Хвилі хотілося стати ще гарнішою.

       Я намалюю тебе! – сказав хлопчик Хвилі.

     Спробуй! – засміялася вона.

Хлопчик був вірменином,  і його називали то Ованесом, то Іваном. У місті Феодосії, де він жив, було багато українців, росіян, вірмен, греків і татар.

Невдовзі хлопчик кудись зник. Хвиля підповзала до берега й прислухалася до людських розмов. Вона дізналася, що хлопчик поїхав учитися на художника.

Через багато років на берег прийшов сивий чоловік і сказав Хвилі:

    - Пам’ятаєш, коли я був маленьким хлопчиком, я пообіцяв намалювати тебе? Гадаю, мені це вдалося.

Іван Айвазовський став мариністом. Так називають художника, який зображує море. Хвиля на полотнах митця велично мчить морським простором. Вона піднімається й опускається разом зі своїми найкращими подругами. Хвилі могутні, вони преливаються синім, блакитним, зеленим кольорами.

На картинах Айвазовського немає химерних краєвидів і найяскравіших барв. Зате є справжня краса моря.

Славетний художник Іван Айвазовський повернувся в рідну Феодосію. У своїй великій майстерні він писав усе нові картини. Протягом життя митець створив понад шість тисяч морських пейзажів.(За Г.Вєтровою)

          2.Бесіда за текстом.

- Про кого розповідається у тексті?

- Де жив хлопчик?

- Куди поїхав хлопчик, коли підріс?

- Ким він став?

        3. Лексико-фразеологічна робота.

- Які національності згадуються у тексті? Які з них вам невідомі? (Українці, татари, вірмени, греки, росіяни)

- Пояснити значення слова  мариніст (марині́ст (італ. marinista, від mare – море) 
художник, для творчості якого характерне зображення морських краєвидів).

       4. Аналіз структури тексту і колективне складання простого плану.

- Виділити в тексті зачин (початок дії), основну частину й кінцівку.

- Яка частина висловлювання містить опис природи?

- Скласти план.

Орієнтовний план

1. Жила-була морська Хвиля.
2. Знайомство хлопчика із Хвилею.
3. Обіцянка намалювати її.
4.  Хлопчик поїхав учитися на художника.
5.  Зустріч через багато років .
6.  Іван Айвазовський став мариністом.
7. Картини створені Айвазовським протягом життя.

       5.Мовностилістичний аналіз частин тексту, у якій подано опис моря.

  Визначити прикметники вищого й найвищого ступенів порівняння. Розказати про їхню роль у мовленні (темнішою, 1ірішаю,гарнішою,найкращими, найяскравіших)

· Визначити слова і словосполучення, які використовує автор для опису моря.

V. Усне переказування тексту

    Скласти усний докладний переказ тексту відповідно до плану.

VІ. Узагальнення зробленого на уроці

VІІ. Домашнє завдання

  1. Дібрати репродукцію, на якій було б зображено море (погляд з високої кручі, з берега та ін.). Підготувати усний твір-опис моря  в художньому стилі, використовуючи прикметники вищого і найвищого ступенів порівняння.

Література:

Українська мова. 6 клас: Плани-конспекти уроків/Л.М.Гордеєва. – Харків:Ранок, 2000.- 160 с.

Українська мова. 6 клас. ІІ семестр/ С.А.Омельчук, А.І.Ляшкевич, М.В.Чаловська. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 132 с.

Українська мова:підручник для 6 кл.загальноосвіт.навч.закл./О.П.Глазова.-К.:Видавничий дім «Освіта», 2014.-240 с.:іл..

 

Інтернет-джерела:

Отримання знань. Дистанційна підтримка[Електронний ресурс] : [Веб-сайт]. . – Режим доступу:https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/1801

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 березня 2021
Переглядів
6740
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку