Урок української мови на тему "Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Прикметник»"

Про матеріал
Урок української мови для 6 класу на тему "Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Прикметник»
Перегляд файлу

Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з теми  «Прикметник»

Мета:

 навчальна :встановити рівень оволодіння учнями основних теоретичних знань із теми «Прикметник», систематизувати й узагальнити знання шестикласників про прикметник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль;

розвивальна: розвивати пам'ять , увагу, логічне та образне творче мислення; формувати соціальну та комунікативну компетентності;

виховна: виховувати почуття колективізму.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого.

Обладнання:підручник, дидактичний матеріал, проектор, картки.

Хід уроку

 Слово-це найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої

          рисочки людського характеру. Вміти користуватися ним  - велике мистецтво.

( В.Сухомлинський)

І. Перевірка домашнього завдання

-Вдома ви повинні були виконати завдання на ст.. 183 підручника скласти лінгвістичну казку про дружбу Іменника з Прикметником.

ІІ. Повідомлення мети уроку

                   1.Вступне слово.

  •                   Ми закінчили вивчати тему «Прикметник» з великого розділу мовознавчої науки про частини мови «Морфологію». Сьогодні на уроці ми будемо узагальнювати та систематизувати те, що ми вчили протягом тривалого часу.
  •                   Що ви очікуєте від уроку? (Ми повторимо та закріпимо вивчене, будемо розпізнавати прикметники, визначати їх граматичні ознаки, правильно використовувати прикметники в мовленні).

              2.«Мозковий штурм».

  •                   Подумайте і скажіть, як можна охарактеризувати слово за допомогою прикметника?(Величне, шанобливе, болюче, гарне,добре, велике, окриляюче, найтонше).

                 3.Коментар учителя.

  •                   Як бачимо, «слово-це найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Вміти користуватися ним, - писав В.Сухомлинський, - велике мистецтво.»

ІІІ Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого

  •                   Вдома ви повинні були повторити тему «Прикметник». Зараз ви поміряєтеся силами у бліц-опитуванні. За кожну правильну відповідь отримаєте смайлик, хто набере більше смайликів, той і переможець.

     1.  Бліц-опитування.

  • Скільки всього існує частин мови в українській мові? (10).
  • Скільки самостійних частин мови?(6).
  • Скільки службових частин мови (3).
  • Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових?(Вигук).
  • До службових чи самостійних частин мови належить прикметник?(Самостійних).
  • На що вказує прикметник?(На ознаку предмета)
  • На які питання відповідає прикметник?(Який? Чий?)
  • Які граматичні категорії має прикметник?(Рід, число, відмінок)
  • З якою частиною мови в реченні тісно пов'язаний прикметник?(З іменником).
  • Чи можна визначити рід прикметника, якщо він стоїть в множині?(Ні, тільки в однині)
  • Назвіть розряди прикметників?(Якісні, відносні, присвійні).
  • Прикметник якого розряду має ступінь порівняння?(Якісний).
  • Прикметник якого розряду відповідає на питання чий?(Присвійний).
  • За допомогою яких суфіксів творяться прикметники вищого ступеня простої форми?(-ш, -іш).
  • Яку синтаксичну роль найчастіше виконує прикметник у реченні?(Означення, присудок).
  • І запитання на уважність . Який рік тягнеться всього один день?(Новий рік)

ІV. Робота над висновком

  1. Проблемне питання.
  •                   Зробіть висновок, відповівши на питання: «Для чого вивчають прикметник?»

V.Вправи на застосування узагальнюючих визначень і правил

          1.Вправа «Архітектор».

- Самостійно доповнити, тобто «добудувати» схему «Прикметник», вписавши те, чого бракує. Навести приклади

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фізкультхвилинка для очей (за посиланням ) https://www.youtube.com/watch?v=T9-CnfdD340

                 2.Гра «Одним словом» .

- Усно із поданих визначень , які з’являтимуться на екрані, утворити присвійний прикметник.

1. Слід на снігу, який залишає після себе вовк (вовчий).

2. Яйце, яке знесла пташка (пташине).

3. Нора, яка належить лисиці (лисяча).

4. Хустина, яка належить матері (материна).

5.Портфель, який належить батькові (батьковий).

6. Спів, який лунає у садку (солов’їний ).

7. Слово, яке сказав брат (братове).

8. Велосипед, який належить сестрі (сестрин)

9. Батіг, який змайстрував  Петро (Петрів).

10. Вудка, яку купив Василь (Василева).

          3. Вправа «Четверте зайве».

- Знайти у групі слів четверте зайве та визначити групу прикметників за значенням.

1. Народний, пісенний, зимовий, сумний (відносні прикметники).

2.Пшеничний, завеликий, останній, залізний (відносні прикметники).

3. Сусідин, материн, житній, мишиний (присвійні прикметники).

4. Козацький, вишневий, піщаний, весняний (відносні прикметники).

          4.  Робота у групах.

1 група «Письменники-пейзажисти»

  • Підібрати прикметники за допомого яких можна описати зимовий ліс.

2 група «Досвідчені вчителі»

  • Визначити помилки у тексті
  1. Найбільш досконаліший проект щодо захисту навколишнього середовища був виданий Академією наук України. 2) Через тиждень дерева стоятимуть більш голі. 3) Учорашній туман був сивіший за сьогоднішній. 4) Поганіший настрій у мене тоді, коли йде дощ. 5) Груші солодше, ніж яблука. 6) Річка ширша від ставка. 7) Наш край самий красивий.

         5.Етимологічна сторінка.

У лютому з  20 - 26 лютого  Масляна, поясніть значення цього слова (Вже самі назви свята говорять про його прадавні корені й той шлях, який воно пройшло від основ народовір'я до сьогодення. Назви Масляна, Масниця,Масляниця походять від слів масло, масний, позаяк упродовж свята споживали зазвичай тільки страви з набілу (молочних продуктів).

VІ. Завдання додому

Повторити параграфи 26-36, підготуватися до контрольної роботи
VІІ. Підсумки уроку.

Література:

Українська мова. 6 клас: Плани-конспекти уроків/Л.М.Гордеєва. – Харків:

Ранок, 2000.- 160 с.

Українська мова. 6 клас. ІІ семестр/ С.А.Омельчук, А.І.Ляшкевич, М.В.Чаловська. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 132 с.

Нетрадиційні уроки. Українська мова. 5-12 класи/ укладач Л.І.Нечволод. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2008. – 256 с.

Українська мова:підручник для 6 кл.загальноосвіт.навч.закл./О.П.Глазова.-К.:Видавничий дім «Освіта», 2014.-240 с.:іл..

Інтернет-джерела:

Кабінет вчителя української мови [Електронний ресурс] : [Веб-сайт]. . – Режим доступу: http://scool23.ucoz.ru/6_klas/mova/urok_67.htm

 

 

 

docx
Додано
22 березня 2021
Переглядів
575
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку