Українська мова Розвиток мовлення 3 клас
Тема. Складання діалогу на задану тему
Мета: вчити будувати діалог; формувати культуру мовлення; розвивати зв’язне
мовлення; виховувати шанобливе ставлення до мови, до співрозмовника, любов до тварин.
Обладнання: зошит, роздатковий та ілюстративний матеріал.
Тип уроку: урок формування практичних знань, вмінь та навичок.
Хід уроку
Гра «Додай слово»
— Прочитайте вірш. Додати слова. Користуйтеся словами з довідки.
Під горою хвойний ...,
За горою хижий ... .
Вкрита травами ... .
Збоку — лисяча ... .
Лис ховає ...
Від собак свого ...:
Як навідався в ... —
То відразу ж півень ...!
Слова для довідки: курник, ліс, зник, нора, хвоста, лис, непроста, гора.
-Назвіть диких тварин
-Назвіть свійських тварин
3.Психологічна підготовка
Перегляд мультфільму «Як говорять тварини»
4. Актуалізація опорних знань
Гра «Посміхнись!»
— Мамо, дай мені свою ручку, я уроки робитиму.
— А чому ти не хочеш писати своєю?
— Та моя ж помилки робить!
Обговорення почутого
-Хто розмовляє?
Гра «Моя тварина»
Розкажи про тваринку, яка є у тебе вдома або яка тобі подобається.
Гра-пазл «Хто що любить»
5. Мотивація учбової діяльності.
- Сьогодні ми будемо вчитися розпитувати, дізнаватися, спілкуватися, тобто будувати діалоги.
6. Повідомлення теми уроку
7. Пояснення нового матеріалу
Вправа «Мозковий штурм»
— Як ти розумієш значення слова діалог? (Обмін думками між двома або кількома особами чи сторонами; частина літературного твору, в якій відбувається розмова двох осіб.)
Ознайомлення із пам’яткою
— Які слова використовують під час спілкування, діалогу?
Друже сестричко добродію
подруго братику шановна
тату Сергійку пані
мамо Маріє юначе
бабусю Олено Василівно
дідусю Богдане Петровичу
Складання речень з окремими звертаннями (за вибором)
— Склади речення з одним зі звертань.
— Як відокремлюємо звертання на письмі? А в усному мовленні?
Доповнення діалогу
Діалог на тему «На вулиці»
- Юначе, підкажіть, будь-ласка, як доїхати до обласної лікарні.
- Я можу провести Вас до тролейбусної зупинки, якщо хочете.
- Дякую, Ви дуже люб’язні.
- Ви, мабуть, уперше в нашому місті?
- Ні, але була тут дуже давно й погано орієнтуюся.
- Вам подобається місто?
- Не дуже. Багато шуму та зайвої метушні.
- Невже й будівлі на цій вулиці не подобаються?
- Будівлі дуже подобаються. Особливо старовинні.
- Так, сучасні будинки одноманітні, серед них небагато цікавого. А ось і потрібна Вам зупинка. Їхати треба п’ятим маршрутом, лікарня якраз на кінцевій зупинці.
- Щиро вдячна Вам! З Вами було приємно поговорити. До побачення!
- Бажаю успіху!..
Діалог на тему «Знайомство»
- Привіт! Здається ти ходиш до тієї ж музичної школи, що й я. Я бачив тебе декілька разів. Мене Сашком звуть, давай знайомитися!
- Так, я теж тебе бачила. Я Олена. Я вчуся на фортепіано, а ти, мабуть, на гітарі?
- Так! Як ти здогадалася?
- Так от вона в тебе за плечима!
- А, вірно! Яка ти жартівниця! Тобі подобається музика?
- Зараз – дуже! А спочатку мене батьки змусили займатися, я не хотіла. Тепер я їм дуже за те вдячна. Я вважаю, музика – моє призвання!
- Нічого собі! Так ти щиро захоплюєшся музикою! Мені подобається, коли люди люблять те, що вони роблять.
- То мабуть, ти й сам такий?
- Звичайно! Музика завжди цікавила мене, покращувала настрій. А я сам вирішив вчитися грати – мені хотілося самому виконувати пісні моїх улюблених бітлів.
- Мені «Бітлз» також подобаються. Слухай, з тобою так цікаво розмовляти. У нас стільки спільного! Але, нажаль, мені далеко додому їхати – маю йти.
- Давай я проводжу тебе. Куди тобі?
- До кінцевої 25-го маршруту. А тобі?
- Сьогодні мені теж! Не зважай, у мене є вільний час. Мені буде приємно.
- Дякую! Тоді ходімо!
Інсценізація діалогу в групах
Робота над прислів’ями
— Складіть прислів’я.
говорити, Як, то, краще, дурниці, помовчати.
— Поясніть значення даного прислів’я.
8. Фізхвилинка.
9. Закріплення знань.
"Телефонна розмова"
Діалог
- Алло, добрий день! Це квартира Тарасенків?
- Так.
- Це Михайло, шкільний приятель Сашка. А можна його до телефону?
- Нажаль, Сашка немає – він зараз на тренуванні з футболу.
- Тренування проходить у нашій школі?
- Так. Воно закінчиться десь за півгодини.
- Дуже добре! То я зустріну його біля школи. Я маю повернути йому енциклопедію з історії, яку він позичав мені два тижні тому. Я захворів і не ходив до школи цей час, тож не мав змоги віддати книгу і подякувати.
- Зрозуміло. Сашко після тренування піде прямо додому, тож ти теж можеш одразу прийти сюди.
- Дякую, але я не знаю точно, де ви живете, тому я краще перестріну Сашка біля школи. А якщо раптом ми не зустрінемося, перекажіть йому, будь-ласка, щоб він мені передзвонив.
- Добре, Михайле!
- Дякую Вам!
- Нема за що.
- До побачення!
Діалог про здоров’я
- Привіт!
- Привіт! Підеш сьогодні з нами кататися на велосипеді до парку?
- Я б залюбки та не можу! Справа в тому, що в мене сестричка захворіла. Зараз до аптеки поспішаю, за ліками. А потім буду наглядати за нею, доки батьки з роботи повернуться.
- Дуже шкода! А що з сестрою?
- Мабуть, застудилася. В неї підвищилася температура та голова болить. Через те ще й настрій зіпсувався, то вона капризує весь час.
- Це дуже неприємні відчуття. Коли хворієш, весь світ не милий.
- Та не кажи. Недарма нам весь час кажуть цінувати здоров’я та піклуватися про себе. Та хто ж слухає, поки не захворіє!
- Так, нажаль, ми часто байдуже ставимося до свого здоров’я. Коли здоровий, здається, що так воно й повинне бути, і буде завжди.
- От і я про це задумався. Сестричка в мене завжди була «кімнатною рослиною». Погано холод переносить. Зарядку робити не хоче, гартуватися теж. Треба буде самому зайнятися оздоровчими вправами та й її долучити. А то – які слабенькі стали, трохи похолодало на вулиці, одразу застуда.
- Правильно. А то весь час доведеться на ліках сидіти – хіба це здоров’я? Треба гуляти частіше на свіжому повітрі – це корисно. Тож, якщо все ж звільнишся, приїжджай до парку кататися. Ми збираємося біля п’ятої години.
- Буду старатися!
10. Рефлексія.
— Чого навчилася на цьому уроці?
— Як потрібно поводитися під час розмови?
— Чого треба уникати?
— Які «чарівні» слова ти використовуєш у мовленні?
Використана література:
1. Зимульдінова А. Діалогічні методи навчання – важлива передумова ефективності роботи вчителя-майстра на уроках рідної мови в початкових класах / А.Зимульдінова // Педагогічна майстерність – важливе джерело підвищення якості освіти в умовах входження України в європейський освітній простір: Наукові записки. – Випуск 3. – Дрогобич: Посвіт, 2006.
2 Зимульдінова А., Філь Г. Діалог як форма усного мовлення учнів початкових класів / А.Зимульдінова, Г.Філь // Початкова школа. – 2014. – № 3. – С.37-39.
3. Луценко І.О. Готуємось до мовленнєвого спілкування з дошкільниками: Навчальний посібник / І.О.Луценко. – К.:
4Методика навчання української мови в початковій школі: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів / За наук. ред. М.С.Вашуленка. – К.: Літера ЛТД, 2010. .