Урок української мови Розвиток мовлення .Діалог

Про матеріал
Тема. Складання діалогу на задану тему Мета: вчити будувати діалог; формувати культуру мовлення; розвивати зв’язне мовлення; виховувати шанобливе ставлення до мови, до співрозмовника, любов до тварин. Обладнання: зошит, роздатковий та ілюстративний матеріал. Тип уроку: урок формування практичних знань, вмінь та навичок. Хід уроку 1. Організаційний момент 2. Мовленнєва розминка Гра «Додай слово» — Прочитайте вірш. Додати слова. Користуйтеся словами з довідки. Під горою хвойний ..., За горою хижий ... . Вкрита травами ... . Збоку — лисяча ... . Лис ховає ... Від собак свого ...: Як навідався в ... — То відразу ж півень ...! Слова для довідки: курник, ліс, зник, нора, хвоста, лис, непроста, гора. -Назвіть диких тварин -Назвіть свійських тварин 3.Психологічна підготовка Перегляд мультфільму «Як говорять тварини» 4. Актуалізація опорних знань Гра «Посміхнись!» — Мамо, дай мені свою ручку, я уроки робитиму. — А чому ти не хочеш писати своєю? — Та моя ж помилки робить! Обговорення почутого -Хто розмовляє? — Чому ця розмова викликає посмішку? Гра «Моя тварина» Розкажи про тваринку, яка є у тебе вдома або яка тобі подобається. Гра-пазл «Хто що любить» (малюнки тваринок та їх їжі) 5. Мотивація учбової діяльності. - Сьогодні ми будемо вчитися розпитувати, дізнаватися, спілкуватися, тобто будувати діалоги. 6. Повідомлення теми уроку 7. Пояснення нового матеріалу Вправа «Мозковий штурм» — Як ти розумієш значення слова діалог? (Обмін думками між двома або кількома особами чи сторонами; частина літературного твору, в якій відбувається розмова двох осіб.) Ознайомлення із пам’яткою — Які слова використовують під час спілкування, діалогу? Друже сестричко добродію подруго братику шановна тату Сергійку пані мамо Маріє юначе бабусю Олено Василівно дідусю Богдане Петровичу Складання речень з окремими звертаннями (за вибором) — Склади речення з одним зі звертань. — Як відокремлюємо звертання на письмі? А в усному мовленні? Доповнення діалогу Діалог на тему «На вулиці» - Юначе, підкажіть, будь-ласка, як доїхати до обласної лікарні. - Я можу провести Вас до тролейбусної зупинки, якщо хочете. - Дякую, Ви дуже люб’язні. - Ви, мабуть, уперше в нашому місті? - Ні, але була тут дуже давно й погано орієнтуюся. - Вам подобається місто? - Не дуже. Багато шуму та зайвої метушні. - Невже й будівлі на цій вулиці не подобаються? - Будівлі дуже подобаються. Особливо старовинні. - Так, сучасні будинки одноманітні, серед них небагато цікавого. А ось і потрібна Вам зупинка. Їхати треба п’ятим маршрутом, лікарня якраз на кінцевій зупинці. - Щиро вдячна Вам! З Вами було приємно поговорити. До побачення! - Бажаю успіху!.. Діалог на тему «Знайомство» - Привіт! Здається ти ходиш до тієї ж музичної школи, що й я. Я бачив тебе декілька разів. Мене Сашком звуть, давай знайомитися! - Так, я теж тебе бачила. Я Олена. Я вчуся на фортепіано, а ти, мабуть, на гітарі? - Так! Як ти здогадалася? - Так от вона в тебе за плечима! - А, вірно! Яка ти жартівниця! Тобі подобається музика? - Зараз – дуже! А спочатку мене батьки змусили займатися, я не хотіла. Тепер я їм дуже за те вдячна. Я вважаю, музика – моє призвання! - Нічого собі! Так ти щиро захоплюєшся музикою! Мені подобається, коли люди люблять те, що вони роблять. - То мабуть, ти й сам такий? - Звичайно! Музика завжди цікавила мене, покращувала настрій. А я сам вирішив вчитися грати – мені хотілося самому виконувати пісні моїх улюблених бітлів. - Мені «Бітлз» також подобаються. Слухай, з тобою так цікаво розмовляти. У нас стільки спільного! Але, нажаль, мені далеко додому їхати – маю йти. - Давай я проводжу тебе. Куди тобі? - До кінцевої 25-го маршруту. А тобі? - Сьогодні мені теж! Не зважай, у мене є вільний час. Мені буде приємно. - Дякую! Тоді ходімо! Інсценізація діалогу в групах Робота над прислів’ями — Складіть прислів’я. говорити, Як, то, краще, дурниці, помовчати. — Поясніть значення даного прислів’я. 8. Фізхвилинка. 9. Закріплення знань. Складання діалогу в парах "Телефонна розмова" Діалог - Алло, добрий день! Це квартира Тарасенків? - Так. - Це Михайло, шкільний приятель Сашка. А можна його до телефону? - Нажаль, Сашка немає – він зараз на тренуванні з футболу. - Тренування проходить у нашій школі? - Так. Воно закінчиться десь за півгодини. - Дуже добре! То я зустріну його біля школи. Я маю повернути йому енциклопедію з історії, яку він позичав мені два тижні тому. Я захворів і не ходив до школи цей час, тож не мав змоги віддати книгу і подякувати. - Зрозуміло. Сашко після тренування піде прямо додому, тож ти теж можеш одразу прийти сюди. - Дякую, але я не знаю точно, де ви живете, тому я краще перестріну Сашка біля школи. А якщо раптом ми не зустрінемося, перекажіть йому, будь-ласка, щоб він мені передзвонив. - Добре, Михайле! - Дякую Вам! - Нема за що. - До побачення! Діалог про здоров’я - Привіт! - Привіт! Підеш сьогодні з нами кататися на велосипеді до парку? - Я б залюбки та не можу! Справа в тому, що в мене сестричка захворіла. Зараз до аптеки поспішаю, за ліками. А потім буду наглядати за нею, доки батьки з роботи повернуться. - Дуже шкода! А що з сестрою? - Мабуть, застудилася. В неї підвищилася температура та голова болить. Через те ще й настрій зіпсувався, то вона капризує весь час. - Це дуже неприємні відчуття. Коли хворієш, весь світ не милий. - Та не кажи. Недарма нам весь час кажуть цінувати здоров’я та піклуватися про себе. Та хто ж слухає, поки не захворіє! - Так, нажаль, ми часто байдуже ставимося до свого здоров’я. Коли здоровий, здається, що так воно й повинне бути, і буде завжди. - От і я про це задумався. Сестричка в мене завжди була «кімнатною рослиною». Погано холод переносить. Зарядку робити не хоче, гартуватися теж. Треба буде самому зайнятися оздоровчими вправами та й її долучити. А то – які слабенькі стали, трохи похолодало на вулиці, одразу застуда. - Правильно. А то весь час доведеться на ліках сидіти – хіба це здоров’я? Треба гуляти частіше на свіжому повітрі – це корисно. Тож, якщо все ж звільнишся, приїжджай до парку кататися. Ми збираємося біля п’ятої години. - Буду старатися! 10. Рефлексія. — Чого навчилася на цьому уроці? — Як потрібно поводитися під час розмови? — Чого треба уникати? — Які «чарівні» слова ти використовуєш у мовленні? Використана література: 1. Зимульдінова А. Діалогічні методи навчання – важлива передумова ефективності роботи вчителя-майстра на уроках рідної мови в початкових класах / А.Зимульдінова // Педагогічна майстерність – важливе джерело підвищення якості освіти в умовах входження України в європейський освітній простір: Наукові записки. – Випуск 3. – Дрогобич: Посвіт, 2006. 2 Зимульдінова А., Філь Г. Діалог як форма усного мовлення учнів початкових класів / А.Зимульдінова, Г.Філь // Початкова школа. – 2014. – № 3. – С.37-39. 3. Луценко І.О. Готуємось до мовленнєвого спілкування з дошкільниками: Навчальний посібник / І.О.Луценко. – К.: 4Методика навчання української мови в початковій школі: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів / За наук. ред. М.С.Вашуленка. – К.: Літера ЛТД, 2010. .
Перегляд файлу

Українська мова       Розвиток мовлення  3 клас

 

Тема. Складання діалогу на задану тему

Мета: вчити будувати діалог; формувати культуру мовлення; розвивати зв’язне

мовлення; виховувати шанобливе ставлення до мови, до співрозмовника, любов до тварин.

Обладнання: зошит, роздатковий та ілюстративний матеріал.

Тип уроку: урок формування практичних знань, вмінь та навичок.

 

Хід уроку

  1. Організаційний  момент
  2. Мовленнєва розминка

Гра «Додай слово»

— Прочитайте вірш. Додати слова. Користуйтеся словами з довідки.

Під горою хвойний ...,

За горою хижий ... .

Вкрита травами ... .

Збоку — лисяча ... .

Лис ховає ...

Від собак свого ...:

Як навідався в ... —

То відразу ж півень ...!

Слова для довідки: курник, ліс, зник, нора, хвоста, лис, непроста, гора.

 

-Назвіть диких тварин

-Назвіть свійських тварин

 

3.Психологічна підготовка

Перегляд мультфільму «Як говорять тварини»

 

4. Актуалізація опорних знань

Гра «Посміхнись!»

— Мамо, дай мені свою ручку, я уроки робитиму.

— А чому ти не хочеш писати своєю?

— Та моя ж помилки робить!

Обговорення почутого

то розмовляє?

  • Чому ця розмова викликає  посмішку?

Гра «Моя тварина»

Розкажи про тваринку, яка є у тебе вдома або яка тобі подобається.

Гра-пазл  «Хто що любить»

Картинки по запросу хто що їстьКартинки по запросу хто що їсть

 

5. Мотивація учбової діяльності.

- Сьогодні ми будемо вчитися розпитувати, дізнаватися, спілкуватися, тобто будувати діалоги.

6. Повідомлення теми уроку

 

7. Пояснення нового матеріалу

Вправа «Мозковий штурм»

— Як ти розумієш значення слова діалог? (Обмін думками між двома або кількома особами чи сторонами; частина літературного твору, в якій відбувається розмова двох осіб.)

Ознайомлення із пам’яткою

— Які слова використовують під час спілкування, діалогу?

Друже                 сестричко            добродію

подруго              братику               шановна

тату                     Сергійку             пані

мамо                    Маріє                  юначе

бабусю                Олено Василівно

дідусю                 Богдане Петровичу

Складання речень з окремими звертаннями (за вибором)

— Склади речення з одним зі звертань.

— Як відокремлюємо звертання на письмі? А в усному мовленні?

Доповнення діалогу

    Діалог на тему «На вулиці»

- Юначе, підкажіть, будь-ласка, як доїхати до обласної лікарні.

- Я можу провести Вас до тролейбусної зупинки, якщо хочете.

- Дякую, Ви дуже люб’язні.

- Ви, мабуть, уперше в нашому місті?

- Ні, але була тут дуже давно й погано орієнтуюся.

- Вам подобається місто?

- Не дуже. Багато шуму та зайвої метушні.

- Невже й будівлі на цій вулиці не подобаються?

- Будівлі дуже подобаються. Особливо старовинні.

- Так, сучасні будинки одноманітні, серед них небагато цікавого. А ось і потрібна Вам зупинка. Їхати треба п’ятим маршрутом, лікарня якраз на кінцевій зупинці.

- Щиро вдячна Вам! З Вами було приємно поговорити. До побачення!

- Бажаю успіху!..

Діалог на тему «Знайомство»

- Привіт! Здається ти ходиш до тієї ж музичної школи, що й я. Я бачив тебе декілька разів. Мене Сашком звуть, давай знайомитися!

- Так, я теж тебе бачила. Я Олена. Я вчуся на фортепіано, а ти, мабуть, на гітарі?

- Так! Як ти здогадалася?

- Так от вона в тебе за плечима!

- А, вірно! Яка ти жартівниця! Тобі подобається музика?

- Зараз – дуже! А спочатку мене батьки змусили займатися, я не хотіла. Тепер я їм дуже за те вдячна. Я вважаю, музика – моє призвання!

- Нічого собі! Так ти щиро захоплюєшся музикою! Мені подобається, коли люди люблять те, що вони роблять.

- То мабуть, ти й сам такий?

- Звичайно! Музика завжди цікавила мене, покращувала настрій. А я сам вирішив вчитися грати – мені хотілося самому виконувати пісні моїх улюблених бітлів.

- Мені «Бітлз» також подобаються. Слухай, з тобою так цікаво розмовляти. У нас стільки спільного! Але, нажаль, мені далеко додому їхати – маю йти.

- Давай я проводжу тебе. Куди тобі?

- До кінцевої 25-го маршруту. А тобі?

- Сьогодні мені теж! Не зважай, у мене є вільний час. Мені буде приємно.

- Дякую! Тоді ходімо!

 

 

 

Інсценізація діалогу в групах

Робота над прислів’ями

— Складіть прислів’я.

говорити, Як, то, краще, дурниці, помовчати.

— Поясніть значення даного прислів’я.

 

8. Фізхвилинка.

 

9. Закріплення знань. 

Складання діалогу в парах

 "Телефонна розмова"

Діалог

- Алло, добрий день! Це квартира Тарасенків?
- Так.
- Це Михайло, шкільний приятель Сашка. А можна його до телефону?
- Нажаль, Сашка немає – він зараз на тренуванні з футболу.
- Тренування проходить у нашій школі?
- Так. Воно закінчиться десь за півгодини.
- Дуже добре! То я зустріну його біля школи. Я маю повернути йому енциклопедію з історії, яку він позичав мені два тижні тому. Я захворів і не ходив до школи цей час, тож не мав змоги віддати книгу і подякувати.
- Зрозуміло. Сашко після тренування піде прямо додому, тож ти теж можеш одразу прийти сюди.
- Дякую, але я не знаю точно, де ви живете, тому я краще перестріну Сашка біля школи. А якщо раптом ми не зустрінемося, перекажіть йому, будь-ласка, щоб він мені передзвонив.
- Добре, Михайле!
- Дякую Вам!
- Нема за що.
- До побачення!

 

 

 

 Діалог про здоров’я

- Привіт!

- Привіт! Підеш сьогодні з нами кататися на велосипеді до парку?

- Я б залюбки та не можу! Справа в тому, що в мене сестричка захворіла. Зараз до аптеки поспішаю, за ліками. А потім буду наглядати за нею, доки батьки з роботи повернуться.

- Дуже шкода! А що з сестрою?

- Мабуть, застудилася. В неї підвищилася температура та голова болить. Через те ще й настрій зіпсувався, то вона капризує весь час.

- Це дуже неприємні відчуття. Коли хворієш, весь світ не милий.
- Та не кажи. Недарма нам весь час кажуть цінувати здоров’я та піклуватися про себе. Та хто ж слухає, поки не захворіє!

- Так, нажаль, ми часто байдуже ставимося до свого здоров’я. Коли здоровий, здається, що так воно й повинне бути, і буде завжди.

- От і я про це задумався. Сестричка в мене завжди була «кімнатною рослиною». Погано холод переносить. Зарядку робити не хоче, гартуватися теж. Треба буде самому зайнятися оздоровчими вправами та й її долучити. А то – які слабенькі стали, трохи похолодало на вулиці, одразу застуда.

- Правильно. А то весь час доведеться на ліках сидіти – хіба це здоров’я? Треба гуляти частіше на свіжому повітрі – це корисно. Тож, якщо все ж звільнишся, приїжджай до парку кататися. Ми збираємося біля п’ятої години.

- Буду старатися!

 

 

10. Рефлексія.

— Чого навчилася на цьому уроці?

— Як потрібно поводитися під час розмови?

— Чого треба уникати?

— Які «чарівні» слова ти використовуєш у мовленні?

 

               Використана література:

 

1. Зимульдінова А. Діалогічні методи навчання – важлива передумова ефективності роботи вчителя-майстра на уроках рідної мови в початкових класах / А.Зимульдінова // Педагогічна майстерність – важливе джерело підвищення якості освіти в умовах входження України в європейський освітній простір: Наукові записки. – Випуск 3. – Дрогобич: Посвіт, 2006. 

2 Зимульдінова А., Філь Г. Діалог як форма усного мовлення учнів початкових класів / А.Зимульдінова, Г.Філь // Початкова школа. – 2014. – № 3. – С.37-39.

3. Луценко І.О. Готуємось до мовленнєвого спілкування з дошкільниками: Навчальний посібник / І.О.Луценко. – К.:

4Методика навчання української мови в початковій школі: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів / За наук. ред. М.С.Вашуленка. – К.: Літера ЛТД, 2010. .

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Дудик Ольга
Додано
2 червня 2021
Переглядів
4669
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку