Урок української мови " Споріднені слова. Корінь слова"

Про матеріал

Урок повідомлення нових знань. Це перший урок в системі уроків " Спільнокореневі слова". Урок з використанням ІКТ в доступній формі для учнів 3 класу. Учні долучаються на уроці і до прекрасного. Бачать, чують звуки природи.

Перегляд файлу

 

Департамент освіти і науки Київської обласної державної адміністрації

КВНЗ КОР « Академія неперервної освіти

Відділ початкової освіти

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку української мови для 3 класу

Споріднені слова. Корінь слова

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                       Автор: Костянець                            

Тетяна Павлівна ,

вчитель початкових класів Білоцерківської спеціалізованої школи № 12

Керівник: Ткаченко Любов Петрівна

 

 

 

 

Біла Церква

2017

 

 

 

 

 

 

 

Мета: формувати поняття «спільнокореневі слова», дати поняття «корінь слова»; формувати орфографічну зіркість. Вчити міркувати; навичкам самоконтролю, формувати грамотність учнів. Розвивати зв’язне мовлення учнів; фонематичний слух, виховувати любов до рідного краю.

 Тип уроку : повідомлення нових знань.                                           Обладнання:  комп’ютерно – орієнтоване середовище, підручники, алфавіт, індивідуальні картки, конверти з написами « Легка», « Важка», « Найважча».

                                           Зміст уроку

І. Організаційна частина

1. Емоційний настрій уроку

          Сьогодні у нас незвичайний урок                                                                  Сьогодні ми зробимо ще один крок

          В цікаву країну Мови.

2.Мотивація навчальної діяльності

Сподіваюсь, що ви на уроці будете:                                             

     Уважними                                                                                                                                     

     розумними                                                    

організованими

      кмітливими                                                                             

І терпимості для вас, за роботу в добрий час!

ΙΙ.Мета, завдання уроку.

  • Жила була Королева Мова. І було у неї дві доньки – Усна мова та Писемна мова, а ще багато – багато родичів. З де - якими ми сьогодні і познайомимося.
  • Отож, рушаємо до них. Я вам пропоную вирушити на машині часу.

 

III. Підготовка до вивчення нового матеріалу.

1.Вибір шляху для вирішення проблеми

- Дорога наша нелегка. Перед нами три шляхи, які поведуть нас до мети  виберемо з якої почнемо.( Учні вибирають легку дорогу)

 2.Каліграфічна хвилинка

- Сіли всі рівненько,покладіть правильно зошит, візьміть ручку.

. Ваше завдання – записати першу літеру кожного слова.

( Директор, іграшка, черевики, очерет, руки, записати літеру и )

  • Яке слово заховалось?(Родичі) Записує слово на дошці вчитель, потім учні в зошиті.
  • Підкресліть літери, які написані правильно і каліграфічно.
  • Скільки голосних звуків в слові?( 3 голосних) А складів? ( 3 склади)

            

  • Що означає слово родичі?( Це наші рідні люди, близькі.)
  • Як по іншому можна назвати родичів?(Ті, що поріднилися. Рідня, родина.)
  • Хто з вас може назвати своїх родичів?( Учні називають прізвище, ім’я, по – батькові своїх рідних)
  • Я хочу,  щоб ви завжди їх поважали та прислухалися до їх думки.

IV. Робота над новим матеріалом.

1. Підготовча бесіда.

- Часто родичі мають не тільки однакове прізвище, а ще й схожі зовні . В українській мові теж є слова родичі, або споріднені.

2. Пояснення нового матеріалу.

- Пора вже по другій дорозі вирушати. Вибираємо важку дорогу.

- Подивіться куди ми потрапили. Як тут гарно! Запишіть слово ліс.

- Як називається маленький ліс? (Лісок)

- Як називають людину, яка доглядає ліс? ( Лісник)

- Як називають струмок, який тече в лісі? ( Лісовий)

(Учні всі слова записують в стовпчик)

    

3. Релаксація. Подивіться і послухайте, яку пісеньку співає лісовий струмок?

(Учні слухають відеозапис і звукозапис)

  • Чи можна всі ці слова назвати родичами?( Так)
  • Чому?( У слів однакове значення та спільна частина)
  • Яке слово з’явилося першим? Чому?
  • Подивіться на зовнішність наших слів – родичів, що ви помітили?
  • Наших родичів об’єднує і близькість за змістом, і спільна частина. Спільна частина називається корінь. Він теж   об’єднує слова. Позначається ось таким знаком. Учитель показує як позначити корінь .
  • Ще зима, але Матінка Природа скоро пришле нам Весну. Відкрийте Подивіться, на парті у вас листочки.
  • Яке деревце в нашому лісі прокинеться? (Клен)
  • Як назвати маленький клен?( Кленок)
  • А лист цього дерева?( Кленовий)
  • Виділіть корінь.(самоперевірка за монітором)

4.Формулювання правила

  • Чи можемо назвати ці слова родичами? ( Так)
  • Якщо у цих слів спільний корінь, однакове значення, якби ви їх назвали? ( Споріднені або спільнокореневі)

4.Робота над правилом

  • Прочитайте правило в підручнику.
  • Які слова називаються спільнокореневими?( Слова, які мають спільний корінь та спільне значення , називають спільнокореневі)
  • Які свої слова ви б додали до правила?( Учні називають свої споріднені слова)

5.Гра «Хто зайвий?»

  • Щоб в дорозі не було сумно пропоную пограти в гру» Зайве слово».
  • Запишіть під диктування: морозиво, морозець, морозний, морж. Знайдіть зайве слово. (Зайве слово-морж) Перевірте написане. Чому це слово зайве?( Воно має зовсім інше значення). Виділіть корінь в спільнокореневих словах.
  • Прийшов час іти по найважчій дорозі, але перед тим як вирушати я пропоную вам трішки відпочити.
  • Фізкультхвилинка» Заєць»
  • Скільки пальців на руках?( Учні дивляться на руки).
  • Скільки пальців на ногах?(Дивляться учні на ноги). Десять гарних зайченят під ялинкою сидять( Учні присідають).
  • Зайці почали стрибати, ми їх будем рахувати- 1, 2, 3, 4, 5( Стрибки під рахунок).
  • Щоб швидше та веселіше пройшов час,  нас буде супроводжувати цей птах.
  • Що ви знаєте про снігура?( Учні розповідають про зимуючого птаха)
  • Чому його назвали снігуром? ( Любить гуляти по снігу, саме взимку прилітає до нас).
  • Які споріднені слова доберете до слова снігур?( Сніг, Снігуронька, підсніжник…)

6. Письмо по пам’яті

  • Прочитайте речення. Зверніть увагу на правопис всіх слів.

(Читання хором, по рядах). Запишіть речення.

Взаємоперевірка зошитів

7. Робота на картках

- Прочитайте текст.(Учні читають текст на індивідуальних картках) Зима – чудова пора року. Пухнастий сніг під ногами. Мороз щипає за щічки. А зимове повітря наповнює легені киснем.

 Разом із сім’єю вирушаємо на каток. Новий каток щойно залили. Він приваблює і дітей, і дорослих. Тільки взимку можна так розважитися. Гарний зимовий день!

Яка головна думка цього тексту? ( Зима – чудова пора року) .

Яка тема тексту? (Зима)

- Який заголовок можна підібрати до теми тексту? ( Зимовий день)

 Випишіть спільнокореневі слова, визначте  в них корінь.

-Перевірте.( Зима, зимове, взимку, зимовий.)Учні дивляться на екран монітора.

 

                                               ******

 

Перевірка за монітором.

V. Підсумок уроку

- Що нового дізналися?

- Які слова називаються спільнокореневими?

- Що називається коренем слова?

-Дякую за роботу!

VI. Пояснення домашнього завдання.

VII. Хвилина милування природою .

 

- ----Наша подорож підходить до кінця. Помилуємось красою рідної природи.

 

 

 

 

 

doc
Додано
15 листопада 2018
Переглядів
4993
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку