Урок української мови « Спостереження за вживанням прикметників для всебічної характеристики предметів. Граматичний розбір прикметника»

Про матеріал

Тема« Спостереження за вживанням прикметників для всебічної характеристики предметів. Граматичний розбір прикметника»

Мета. Активізувати знання учнів про прикметник; розвивати вміння аналізувати, зіставляти мовленнєві явища; уточнити уявлення учнів про прикметники – синоніми, прикметники - антоніми; вправляти у доцільному добиранні прикметників в усному і писемному мовленні ; закріпити вміння розбирати прикметник як частину мови ; виховувати спостережливість, любов до рідної природи.

Обладнання. Мультимедійна презентація, мелодії пташиного співу ; роздатковий матеріал, міні - підручники

Перегляд файлу

Тема « Спостереження за вживанням прикметників для всебічної характеристики предметів. Граматичний розбір прикметника»

Мета.  Активізувати знання учнів про прикметник; розвивати вміння аналізувати, зіставляти мовленнєві явища; уточнити уявлення учнів про прикметники – синоніми, прикметники - антоніми; вправляти у доцільному добиранні прикметників в усному і писемному мовленні ; закріпити вміння розбирати прикметник як частину мови ; виховувати спостережливість, любов до рідної природи.

Обладнання.  Мультимедійна презентація, мелодії пташиного співу ; роздатковий матеріал, міні - підручники

Хід уроку

  1. Організація класу до уроку

Колись хтось придумав – за це йому дяка-  казати при зустрічі : «  Доброго ранку!».

«  Доброго ранку!»,- до сонечка ллється.«  Доброго ранку!»,- усім, хто сміється.

«  Доброго ранку!»,- усім добрим людям! І ранок цей добрим до вечора буде!

  • Ми починаємо урок. На уроці ми…
  • Учні (по черзі)Уважні !Розумні!Організовані!Кмітливі!
  • Урок у нас сьогодні незвичайний.  Ми проведем його у кафе. Що це таке? Ви відвідували кафе ? Що там робили?

Але у нас кафе незвичайне, а « мовне». Ми замовлятимемо всі страви , що стосуються української мови. Пропоную вам сьогоднішнє меню ( див. таблицю)

Валюта:

  • Уважність;
  • Правильність;
  • Згуртованість;
  • Дисципліна;
  • Швидкість.

Це -  валюта, за яку ви можете придбати будь – яку страву із нашого меню.

Працювати ви будете в групах, у які розподілились за власними смаковими вподобаннями.  Давайте пригадаємо правила роботи в групах:

  • Сміливо висловлюй свої думки.
  • Памятай, що ти маєш право на власну думку.
  • Говори чітко і виразно
  • Вмій обгрунтувати свою думку.
  • Уважно слухай думку товариша.
  • Не перебивай того, хто говорить.
  • Правильна відповідь – запорука успіху групи.

 

Меню

1

Організаційна частина. Повторення правил роботи в групі

2

Повторення вивченого матеріалу

  1. « Мозковий штурм»
  2.  Перевірка домашнього завдання

3

Хвилинка каліграфії

4

Спостереження за мовним матеріалом

  1. Реклама
  2. Проблема
  3. Дослідження

5

 Активний відпочинок. Фізкультхвилинка

6

Тренувальні  вправи

  1. Обід  у  компанії ( робота в групах)
  2. Фірмова страва
  3. Поетична страва (робота з віршем )
  4.  Казкова страва ( Складання казки про прикметник)

7

Десерт ( закріплення вивченого матеріалу)

Граматичний розбір прикметників

8

Розрахунок ( підведення підсумків уроку, виставлення оцінок)

Страва « Продовж речення»

9

Покупка додому ( домашнє завдання)

 

  1. Повторення вивченого матеріалу.
  1. « Мозковий штурм»

-  Яку частину мови називають прикметником?

- На які питання відповідає?- Як змінюється?

- Яким є членом речення?

 

  1. Перевірка домашнього завдання

( Прослуховування текстів, складених учнями на тему « Чарівниця – зима», знаходження прикметників у текстах)

  1. Каліграфічна хвилинка ( підбір спільнокореневих слів до слова зима- зимовий, зимонька, зимувати), складання «Асоціативного куща »

Зима-  сніжна, морозна, люта, святкова, заметіль, хурделиця, холодна, Новий рік, Різдво. )

  1. Спостереження  за мовним  матеріалом. Формування уявлень про лексичне значення прикметників
  1. Реклама
  • А зараз я пропоную вам рекламну кампанію нової страви ! Зв’язокприкметників з іменниками – цедуже смачна , вітамінна та корисна страва у нашому мовному кафе
  1. Проблемне запитання
  • З якою частиною мови прикметники пов’язані? Від якої частини мови треба ставити запитання до прикметника у реченні?
  1. Мовне дослідження. Робота за міні – підручниками ( із поданих іменникових сполучень утворіть сполучення прикметника з іменником)

Листок клена – кленовий листок; вітер з півдня – південний вітер; щебетання пташок – пташине щебетання; потік води – водний потік; небо без хмар – безхмарне небо; полиця для книжок – книжкова полиця; робота в класі – класна робота; допомога товариша – товариська допомога)

  1. Фізкультхвилинка

Ми в кафе відпочивали. Смачні страви куштували.

Подивіться вправо, вліво - тут  і там – знання на диво!

Треба їх усі придбати. Щоб розумними зростати!

VI . Тренувальні вправи за міні – підручниками

Завданя 1.  Обід у компанії Прочитайте загадки. Відгадайте і знайдіть слова, що допомогли її відгадати.

  • Очі в неї вузенькі, ніжки в неї темненькі. Рудий кожушок, а думки – хитренькі ( Лисиця)
  • Сірий, зубастий звір по полю гуляє. Ягнят шукає ( Вовк)
  • Довгі вуха, куций хвіст, невеличкий сам на зріст ( Заєць)
  • Гостроносий і малий, сірий, тихий і не злий. Вдень ховається, а  вночі йде шука собі харчі. Весь із тонких голочок. Як він зветься ? ( Їжачок)

Висновок :  прикметники допомагають відгадати загадки.

Завданя 2. Розпізнайте назву.

Добра, ніжна, лагідна – ( матуся)

Білокора, зелена, кучерява – ( берізка)

Руда, хитра, пухнаста – ( лисиця)

Сірий, полохливий, довговухий – ( заєць)

Висновок :  прикметники роблять мовлення багатим і яскравим.

Завданя 3. Знайдіть помилку.

Біл( а) цвіт на калині, біл ( ий) стежка в долині,Біл(е) хмари на небі, біл9ий) обличчя у тебе.

Висновок :  рід, число і відмінок  прикметника залежать від роду, числа відмінка іменника, до якого він відноситься.

 

Завданя4. Допишіть прикметники – прочитайте вірш Лесі Українки

На ( зеленому) горбочку у(весняному) садочку притулилася хатинка, мов ( малесенька) дитинка.

Висновок :  прикметники уточнюють мовлення.

 

Завданя5.  Фірмова страва. Скоротіть речення до двох слів, але так, щоб зберегти його зміст.

Восени дмуть холодні вітри. ( Дмуть вітри). Дерева вкрились жовтим листям. ( Дерева вкрились). Шумлять осінні дощі. ( Шумлять дощі).Важкі чорні хмари пливуть по чорному небу. ( Хмари пливуть).

  • Які речення повніше розкривають картину природи? Чому? Що нам в цьому допомагає?

Висновок :  прикметники надають мовленню образності.

 

Завданя 6. Поетична страва. Робота за віршем.

  • Прослухайте вірш, визначте , слів якої частини мови у ньому найбільше.

Прикметник- це частина мови, без нього нам не обійтись.

Ти вслухайсь в слово пречудове, йому, як другові, всміхнись.

Земля – ласкава, люба, рідна. А сонце- щире, золоте,

А небо- лагідне, погідне, життя – прекрасне, дороге.

А очі в мами – добрі, ніжні, а голос – чистий і дзвінкий,

А руки – теплі і надійні, а погляд – сонячний, ясний.

Хмарки у небі бистрокрилі, весняні, літні, дивні, милі.

Усі ознаки називають і жодної не оминають

Слова ці, справді, золоті.

Завданя7. Напередодні цього уроку команда № 4 отримала творче завдання – скласти казку про прикметникДавайте їх послухаємо!

  1. Закріплення вивченого матеріалу.  Розбір прикметника як частини мови.

Схема аналізу

  1. Аналізоване слово
  2. Питання
  3. Частина мови
  4. Число
  5. Рід
  6. Відмінок
  7. Від якого слова залежить?
  8. Яким є членом речення ?

Речення – В теплий край повідлітали сірим шнуром журавлі, вже грудки позамерзали на холодній тійземлі.

Теплий  ( який?, прикметник, однина, чол..рід, називний відмінок, край ( який?) теплий, означення)

Сірим – ( яким?, прикметник, однина, чол..рід,відлітають (ким? чим? ) сірим -шнуром оруднийнийвідмінок,шнуром ( яким?) сірим, означення)

 

  1. Підведення підсумків уроку. Виставлення оцінок за роботу з коментуванням ( Якої валюти найбільше використали в мовному кафе? Чому саме її ?)
  • Яка частина мови робить наше мовлення образним, яскравим, точним, влучним ? Чому?

Вправа « Продовж речення»

« Сьогоднішній урок навчив мене….»

« Я дізнався…»

« Мені сподобалось….»

 

  1. Домашне завдання  ( Впр.      , стор.     , за вибором учнів або скласти розповідь

« Святий Миколай, до нас скоріше  завітай ! » ( твір – есе)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Криворізька гімназія № 91

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок української мови

у  4 – Д класі

 

 

 

 

 

Картинки по запросу картинки дети в кафе

 

 

 

 

Підготувала і провела

вчитель початкових класів

вищої  кваліфікаційної категорії

Криворізької гімназії № 91

Волинець О. В.

 

 

 

 

 

 

Кривий   Ріг - 2017

docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
4 травня 2018
Переглядів
1139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку