Тема« Спостереження за вживанням прикметників для всебічної характеристики предметів. Граматичний розбір прикметника»
Мета. Активізувати знання учнів про прикметник; розвивати вміння аналізувати, зіставляти мовленнєві явища; уточнити уявлення учнів про прикметники – синоніми, прикметники - антоніми; вправляти у доцільному добиранні прикметників в усному і писемному мовленні ; закріпити вміння розбирати прикметник як частину мови ; виховувати спостережливість, любов до рідної природи.
Обладнання. Мультимедійна презентація, мелодії пташиного співу ; роздатковий матеріал, міні - підручники
Тема « Спостереження за вживанням прикметників для всебічної характеристики предметів. Граматичний розбір прикметника»
Мета. Активізувати знання учнів про прикметник; розвивати вміння аналізувати, зіставляти мовленнєві явища; уточнити уявлення учнів про прикметники – синоніми, прикметники - антоніми; вправляти у доцільному добиранні прикметників в усному і писемному мовленні ; закріпити вміння розбирати прикметник як частину мови ; виховувати спостережливість, любов до рідної природи.
Обладнання. Мультимедійна презентація, мелодії пташиного співу ; роздатковий матеріал, міні - підручники
Хід уроку
Колись хтось придумав – за це йому дяка- казати при зустрічі : « Доброго ранку!».
« Доброго ранку!»,- до сонечка ллється.« Доброго ранку!»,- усім, хто сміється.
« Доброго ранку!»,- усім добрим людям! І ранок цей добрим до вечора буде!
Але у нас кафе незвичайне, а « мовне». Ми замовлятимемо всі страви , що стосуються української мови. Пропоную вам сьогоднішнє меню ( див. таблицю)
Валюта:
Це - валюта, за яку ви можете придбати будь – яку страву із нашого меню.
Працювати ви будете в групах, у які розподілились за власними смаковими вподобаннями. Давайте пригадаємо правила роботи в групах:
|
Меню |
1 |
Організаційна частина. Повторення правил роботи в групі |
2 |
Повторення вивченого матеріалу
|
3 |
Хвилинка каліграфії |
4 |
Спостереження за мовним матеріалом
|
5 |
Активний відпочинок. Фізкультхвилинка |
6 |
Тренувальні вправи
|
7 |
Десерт ( закріплення вивченого матеріалу) Граматичний розбір прикметників |
8 |
Розрахунок ( підведення підсумків уроку, виставлення оцінок) Страва « Продовж речення» |
9 |
Покупка додому ( домашнє завдання) |
- Яку частину мови називають прикметником?
- На які питання відповідає?- Як змінюється?
- Яким є членом речення?
( Прослуховування текстів, складених учнями на тему « Чарівниця – зима», знаходження прикметників у текстах)
Зима- сніжна, морозна, люта, святкова, заметіль, хурделиця, холодна, Новий рік, Різдво. )
Листок клена – кленовий листок; вітер з півдня – південний вітер; щебетання пташок – пташине щебетання; потік води – водний потік; небо без хмар – безхмарне небо; полиця для книжок – книжкова полиця; робота в класі – класна робота; допомога товариша – товариська допомога)
Ми в кафе відпочивали. Смачні страви куштували.
Подивіться вправо, вліво - тут і там – знання на диво!
Треба їх усі придбати. Щоб розумними зростати!
VI . Тренувальні вправи за міні – підручниками
Завданя 1. Обід у компанії Прочитайте загадки. Відгадайте і знайдіть слова, що допомогли її відгадати.
Висновок : прикметники допомагають відгадати загадки.
Завданя 2. Розпізнайте назву.
Добра, ніжна, лагідна – ( матуся)
Білокора, зелена, кучерява – ( берізка)
Руда, хитра, пухнаста – ( лисиця)
Сірий, полохливий, довговухий – ( заєць)
Висновок : прикметники роблять мовлення багатим і яскравим.
Завданя 3. Знайдіть помилку.
Біл( а) цвіт на калині, біл ( ий) стежка в долині,Біл(е) хмари на небі, біл9ий) обличчя у тебе.
Висновок : рід, число і відмінок прикметника залежать від роду, числа відмінка іменника, до якого він відноситься.
Завданя4. Допишіть прикметники – прочитайте вірш Лесі Українки
На ( зеленому) горбочку у(весняному) садочку притулилася хатинка, мов ( малесенька) дитинка.
Висновок : прикметники уточнюють мовлення.
Завданя5. Фірмова страва. Скоротіть речення до двох слів, але так, щоб зберегти його зміст.
Восени дмуть холодні вітри. ( Дмуть вітри). Дерева вкрились жовтим листям. ( Дерева вкрились). Шумлять осінні дощі. ( Шумлять дощі).Важкі чорні хмари пливуть по чорному небу. ( Хмари пливуть).
Висновок : прикметники надають мовленню образності.
Завданя 6. Поетична страва. Робота за віршем.
Прикметник- це частина мови, без нього нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове, йому, як другові, всміхнись.
Земля – ласкава, люба, рідна. А сонце- щире, золоте,
А небо- лагідне, погідне, життя – прекрасне, дороге.
А очі в мами – добрі, ніжні, а голос – чистий і дзвінкий,
А руки – теплі і надійні, а погляд – сонячний, ясний.
Хмарки у небі бистрокрилі, весняні, літні, дивні, милі.
Усі ознаки називають і жодної не оминають
Слова ці, справді, золоті.
Завданя7. Напередодні цього уроку команда № 4 отримала творче завдання – скласти казку про прикметникДавайте їх послухаємо!
Схема аналізу
Речення – В теплий край повідлітали сірим шнуром журавлі, вже грудки позамерзали на холодній тійземлі.
Теплий ( який?, прикметник, однина, чол..рід, називний відмінок, край ( який?) теплий, означення)
Сірим – ( яким?, прикметник, однина, чол..рід,відлітають (ким? чим? ) сірим -шнуром оруднийнийвідмінок,шнуром ( яким?) сірим, означення)
Вправа « Продовж речення»
« Сьогоднішній урок навчив мене….»
« Я дізнався…»
« Мені сподобалось….»
« Святий Миколай, до нас скоріше завітай ! » ( твір – есе)
Криворізька гімназія № 91
Урок української мови
у 4 – Д класі
Підготувала і провела
вчитель початкових класів
вищої кваліфікаційної категорії
Криворізької гімназії № 91
Волинець О. В.
Кривий Ріг - 2017