II. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання (с. 57, впр. 121)
2. Каліграфічна хвилинка
З з З з Зе за зн рз вз
завдання загадка зозуля
Згода дім будує, а незгода руйнує.
— Підкресліть слова з буквами, що позначають м'які приголосні звуки; запишіть звукову модель слова руйнує.
Тема: Чергування приголосних [г], [к], [х] із [ж], [ч], [ш] і [з'],[ц'], [с'].
Мета: ознайомити учнів із чергуванням приголосних звуків у коренях спільнокореневих слів; виробляти вміння змінювати приголосні звуки під час змінювання слів, правильно вживати і вимовляти слова; розвивати зв'язне мовлення; виховувати пізнавальний інтерес.
Ключові компетентності
вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички:
загальномовленнєві вміння і навички:
загальнокультурні:
соціальні:
громадянської:
загальнопізнавальні вміння:
контрольно-оцінні вміння:
інформаційно-комунікативна:
загальнокультурна:
здоров’язбережувальна:
соціальна:
Предметні компетентності: поглибити знання учнів про Чергування приголосних [г], [к], [х] із [ж], [ч], [ш] і [з'],[ц'], [с']; формувати мовну компетентність школярів, розвивати пізнавальні інтереси, уміння робити висновки, узагальнювати, прагнення краще вчити предмет; здатність до творчого застосування знань і вдосконалення умінь; застосовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях; виховувати патріотів рідної держави, мови, повагу ,любов до рідного краю, допитливість, уважність, натхнення, любов до навчання та вміння працювати разом.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Обладнання: підручник, зошит.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Учитель. Сидимо…
Учні. Спокійно.
Учитель. Пишемо…
Учні. Каліграфічно.
Учитель. Відповідаємо…
Учні. Чітко.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання (с. 57, впр. 121)
2. Каліграфічна хвилинка
З з З з Зе за зн рз вз
завдання загадка зозуля
Згода дім будує, а незгода руйнує.
— Підкресліть слова з буквами, що позначають м’які приголосні звуки; запишіть звукову модель слова руйнує.
3. Словникова робота
Гра «Знайди склад»
ве...сень ву...ця ка...дар
Вересень, вулиця, календар
4. Гра «Зміни»
— Поставте слова, що подані в дужках, у потрібну форму. Підкресліть букви, що чергуються.
Дерев’яний (столи) —
Сильний (болі) —
Гострий (роги) —
Гарна (речі) —
III. Повідомленя теми і мети уроку.
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що в українській мові під час утворення і змінювання слів може відбуватися чергування приголосних звуків, тобто заміна одних звуків іншими.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Робота над текстом (с. 58, впр. 123)
— Прочитайте текст. Про що ви дізналися з цього тексту?
Робота в парах. Переказ тексту
— Спишіть підкреслені слова. Змініть їх так, щоб у них відбулося чергування голосних звуків у корені.
— Випишіть із тексту виділені слова. Позначте в них корінь. Підкресліть букви, які позначають кінцеві приголосні кореня. Запишіть приголосні звуки, які чергуються в корені слів: ріка — річка — ріці, берег — бережком — на березі.
2. Фізкультхвилинка
V. Узагальнення і систематизація отриманих знань.
1. Вправляння у змінюванні слів (с. 58, впр. 124)
— Прочитайте. Спишіть слова, змініть їх або доберіть спільнокореневі так, щоб відбулося чергування приголосних. Підкресліть букви, які позначають приголосні звуки, що чергуються. Позначте корені в словах.
Друг ¾ дружок, друзі; папуга ¾ папужка, папузі; пиріг ¾ пиріжок, у пирозі; тривога ¾ тривожний, тривозі; черемха ¾ чере́мсі, черемшина; перемога переможний, перемозі.
Словникова робота
Пиріг — печений виріб із тіста з начинкою.
Тривога — неспокій, збентеження, викликані якимось побоюванням, страхом перед чимось.
Черемха — кущ або дерево з білими, запашними квітками, зібраними в китиці.
— Складіть речення зі словосполученнями.
Радіти з перемоги, вірний друг, правильна відповідь, на книжковій полиці, приїхати до берега.
2. Розвиток мовлення. Робота за малюнком. Творче списування (с. 59, впр. 125)
— Прочитайте текст, розкриваючи дужки та вставляючи пропущені букви.
— Розгляньте малюнок. Що на ньому зображено? Опишіть дощ словами вірша.
— Спишіть текст, розкриваючи дужки та вставляючи замість крапок букви е чи и.
— Підкресліть слова, у яких відбувається чергування приголосних звуків у корені слів.
3. Робота в парах
— Змініть слова так, щоб у корені відбулося чергування приголосних звуків.
Дорога, щука, берег, рука, книга, муха, кожух, подяка, нога, горіх, поріг, урок.
V. Підсумок уроку.
— Що вивчали на уроці?
— Що для вас було новим?
— Для чого необхідно вивчати чергування голосних приголосних у корені слів?
VII. Домашнє завдання.
С. 59, впр. 126. Змініть подані слова так, щоб у них відбулося чергування голосних або приголосних у корені. Складіть речення з цими словами. Позначте корінь.
Осінь ¾ осені, село ¾ сіл, дорога ¾ доріжка, дорозі, книга ¾ книжка, книзі, муха ¾ мушка, мусі, кожух ¾ кожушок, кожусі, плуг ¾ плужок, плузі.