Урок української мови. ТЕМА: "Ступені порівняння прислівників".

Про матеріал
Тема: "Ступені порівняння прислівників». Матеріал уроку допоможе поглибити знання учнів про прислівник, ознайомити зі ступенями порівняння прислівників; розвивати творчі вміння утворювати вищий та найвищий ступені порівняння; виховувати в семикласників любов і повагу до народної мудрості.
Перегляд файлу

ТЕМА. Ступені порівняння прислівників.

МЕТА:

- навчальна - навчити учнів утворювати  ступені порівняння прислівників, вживати їх у мовленні;

- розвивальна - розвивати  логічне мислення, вміння аналізувати мовний матеріал, робити висновки;

- виховна -  виховувати любов і повагу до народної мудрості.

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, орфографія, синтаксис, морфологія.

Культура мовлення: правильне вживання прислівників у власному мовленні.

Текст (використання прислівників як засобу зв’язку речень у тексті.

Міжпредметні зв’язки – українська література.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Троє учнів виконують завдання за картками.

Картка № 1

 Спишіть, розподіливши словосполучення на три групи залежно від того, що означають прислівники - причину, мету чи міру і ступінь дії'. Два словосполучення введіть у речення.

 Надто поспішав, забути спохвату, дуже високий, повторювати утретє, набрати чимало, залишити навмисне, виставляти напоказ, забути спросоння, спіткнутися зосліпу, викинути зозла, розподілити начетверо, перевершити набагато.

Картка № 2

 Визначте, в яких словосполученнях прислівник означає ознаку дії, у яких - ознаку предмета, а в яких - ознаку ознаки. Введіть два словосполучення в речення, визначте синтаксичну роль прислівників.

Працювати натхненно, прийти додому, виконувати вчасно, піднявшись вгору, зупинка напівдорозі, падіння сторчака, виготовлений нашвидкуруч, набагато вищий, надзвичайно весело, трохи сумно.

Картка № З

Перепишіть речення, розставляючи розділові знаки, зробіть їх синтаксичний розбір. Вкажіть, яку ознаку виражають прислівники, визначте розряд за значенням.

Непорушно стоять дерева загорнені в сутінь рясно вкриті краплистою росою. Тихо навкруги, мертво... Лиш де-не-де прокинеться пташка непевним голосом обізветься зі свого затишку.

(М. Коцюбинський).

2. Два учні працюють біля дошки.

Завдання 1. Скласти і записати два речення з прислівниками, які б означали час і причину дії. Визначити їх синтаксичну роль.

Завдання 2. Скласти і записати два речення з прислівниками, які б виражали місце і спосіб дії. Визначити їх синтаксичну роль.

3. Бесіда з учнями.

Яка частина мови називається прислівником?

На які розряди за значенням поділяються прислівники?

З якими частинами мови можуть пов'язуватися прислівники? Наведіть приклади.

Яка морфологічна ознака прислівника є визначальною?

Яку синтаксичну роль можуть виконувати прислівники в реченні?.

 ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку,усвідомлення її учнями.

Мотивація навчальної діяльності

ІV. Актуалізація опорних знань

Дайте відповіді на запитання:

Пригадайте, які прикметники мають ступені порівняння?

Назвіть форми ступенів порівняння прикметників. Вкажіть, як вони творяться.

Завдання. Утворити від прикметників швидкий, довгий всі форми ступенів порівняння.

V. Вивчення нового матеріалу

Спостереження над мовним матеріалом

Прочитати текст. Визначити тип, стиль мовлення, тему тексту. Аргументувати свою думку. Пояснити пропущені орфограми.

(На дошці записаний текст)

 Тривалість жит…я у тварин (не)однакова. Наприклад, вік миші мален…кої - до 2,5 років, довше живуть вовки, олені - до 20 років, і найдовше слон - до 87 років.

 Дуже в…лика різниця між тваринами у швидкості пересуван…я. Зокрема, найповільніше рухаєт…ся слимак, значно швидше рухається біл…шість ссавців і найшвидше серед них гепард - до 140 кілометрів за годину.

Порівняйте форми вищого і найвищого ступенів порівняння вказаних вище прикметників і виділених у тексті прислівників. Який висновок можна зробити про виділені прислівники, застосувавши метод аналогії?

ІV. Створення навчальної ситуації на основі роботи з таблицею.

Розглянути таблицю.  З’ясувати, як творяться проста і складена форми  ступенів порівняння прислівників.

Колективна робота  з таблицею «Ступені порівняння прислівників».

СТУПЕНІ ПОРІВНЯННЯ ПРИСЛІВНИКІВ

Назва ступенів порівняння

Форми ступенів порівняння

Спосіб творення

Приклади

вищий

проста

складена

від якісно-означальних прислівників за допомогою суфіксів

-іш- -щ-

додаванням до прислівників вищого ступеня слів

значно, багато, куди, ще, трохи

ясно - ясніше

зручно - зручніше далеко - дальше глибоко - глибше

яскравіше - ще яскравіше

зручніше - набагато зручніше

найвищий

проста

додаванням до прислівників вищого ступеня префікса най-

для підсилення форм найвищого ступеня порівняння прислівників можуть додаватися ще префікси

як- що-

ясніше - найясніше яскравіше - найяскравіше

зручніше - найзручніше

щонайглибше -якнайглибше якнайзручніше-шонайзручніше

 

V.Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

 1. Виконання тренувальних вправ.

Вправа 1

Прочитати прислів'я. Вказати прикметники та прислівники, визначити їх ступені порівняння.

Доброму чоловіку скрізь добре. Майська роса краща вівса. Краще правду перетерпіти, як кривду чинити. Найбільше багатство – здоров 'я. Найбільше вір своїм очам, а не чужим речам. (Народна творчість).

Вправа 2

Від поданих прикметників утворити прислівники на -о, -е і записати форми вищого і навищого ступенів порівняння.

Далекий, гарячий, добрий, завзятий, замисляний, високий, злий, колючий, низький, близький.

Вибірковий диктант

Виписати прислівники, вказати ступінь порівняння.

На чужій ниві пшениця найліпше росте. Добро довго пам 'ятається, а лихо ще довше. Гроші добре, а розум найкраще. Добрий чоловік надійніше кам'яного мосту. Краще гірка правда, ніж солодка брехня. (Народна творчість).

Лінгвістична задача

Поясніть, чим відрізняються за будовою прислівник краще і однозвучний з ним прикметник середнього роду вищого ступеня. Введіть ці слова у речення.

Творча робота (робота в групах)

(І група)

 Допишіть речення з протиставним сполучником а і тим же прислівником у формі вищого ступеня.

Зразок. До школи нам близько, а навпростець ще ближче.

Варіант 1. Пролісок розцвітає рано,...

Місяць від землі далеко,.., Я виконав завдання сумлінно,...

Варіант 2. Жайворонок літає високо,...

Кішка лазить по деревах спритно,... Звук летить швидко,...

(ІІ група)

Поясніть, як ви розумієте народний вислів: Тільки чужими очима можна бачити свої недоліки. Міркування оформіть у вигляді невеликого твору. Використовуйте прикметники та прислівники вищого й навищого ступенів порівняння.

Лінгвістична задача

Поясніть, чому не можна утворити ступені порівняння від прислівників

 на -о, -е остаточно, вічно, смертельно, конче.

VII. Узагальнення й систематизація знань, умінь та навичок

Подумати і дати відповіді:

1.  Які прислівники можуть мати ступені порівняння?

2. Як творяться форми вищого і найвищого ступенів порівняння прислівників?

Наведіть приклади.

3. Що спільного в ступенях порівняння прислівників і прикметників, які відмінності? Наведіть приклади.

4. Як відрізнити прислівники вищого ступеня порівняння від однозвучних прикметників?

VІІI. Підсумок уроку

IX. Домашнє завдання.

Опрацювати §31.

Диференційоване:

Для групи слабших учнів: виконати вправу 346 з підручника.

Для середніх учнів: записати п'ять прислів'їв з прислівниками вищого і найвищого ступенів порівняння; позначити орфограми у суфіксах.

 Для групи сильних учнів: скласти і записати невелику розповідь про подорож до моря, використовуючи прислівники у формах вищого і найвищого ступенів порівняння.

 

 

 

docx
Додано
23 лютого
Переглядів
229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку