Остап’євська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Розробка уроку української мови (навчання грамоти) у 1 класі
Дем’яненко Наталія Борисівна,
учитель початкових класів
вищої кваліфікаційної категоріїї
Остап’євської ЗОШ І –ІІІІ ступенів
Остап’є 2020р.
Урок навчання грамоти (читання), 1 клас НУШ
Тема: Дитячі мрії. Звуки [м], [м’], буква М, м.
Мета: ознайомити учнів із буквою Мм («ем»), її звуковим значенням; формувати вміння читати склади з буквою «ем» та вивченими голосними, закріплювати знання учнів про вивчені букви, їх звукове значення; розвивати зв’язне мовлення учнів, мислення, пам’ять, фонематичний слух; виховувати доброту, чуйне ставлення до мами, формувати в учнів лідерські якості, конструктивне екологічне лідерство.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: таблиця «Буква Мм», презентація, звукові фішки, картки, предметні малюнки, малюнки дітей, конструктор «Lego», предметні унаочнення «квітка мрії», «крісло автора», підручник К.Пономарьова «Українська мова. Буквар»
Хід уроку
І.Організація класу:
Вже закінчилась перерва
І лунає вже дзвінок.
Всі зібралися у класі? (так)
Починаємо урок!
2.Вправа «Криголам»
-Що допоможе вам пізнати щось нове на уроці?
У – уважність
Р – розум
О – організованість
К- кмітливість
3.Вправа «Мій настрій» Створення позитивного настрою та робота зі смайликами настрою.
4.Мотивація. Слухання вірша А.Костецького «Мрія».
Бесіда «Про що мріяв хлопчик?».
5. Хвилинка пізнання. Слово «мрія».
Словникова робота
- Як ви розумієте слово мрія?
- Як можна сказати інакше?
Учитель пояснює, що словом мрія можна називати різні, хоч і схожі поняття. У першу чергу цим словом називають те, що створене уявою, фантазією, тобто сам витвір уяви. Крім того, мрія – це думка про щось бажане, приємне. Рідше це слово використовують, щоб сказати про щось нереальне, нездійсненне, недосяжне, тобто про фантазію.
6.Вправа «Крісло автора». Використання інтерактивного методу «Продовж речення»:
-Я мрію про …
- Тому, що…
8. Розвиток зв’язного мовлення. Визначення якостей людини, які допоможуть досягти реалізації своєї мрії. Обмін інформацією.
9. Вправа «Квітка мрії». Вироблення лідерських якостей для розвитку лідерської компетентності. Складання «квітки мрії».
- Які якості людини, на вашу думку, допоможуть досягти мрії? (Працьовитість, відповідальність, оптимізм, цілеспрямованість, витривалість, патріотичність…)
II.Актуалізація опорних знань.
1. «Мікрофон» (Вправа «Незакінчене речення»)
То ж візьмемо «працьовитість» та згадаємо, що нам відомо про звуки та букви?
- Звуки поділяються на …
- В українській мові голосних …?
- Це…
- А всі інші це -…
- Приголосні в свою чергу поділяються на…
- На попередньому уроці ми вивчали букву …
2. Вправа «Кола Ейлера-Венна»
- Давайте згадаємо, чи є різниця між буквами і звуками? Спробуємо їх порівняти.
3. Читання складів з літерою Л.
4. Фізкультхвилинка. Танцювальна руханка (Відео «Райдуга»).
III Повідомлення теми і мети уроку:
Мотивація.
- У кожного з нас є мрія. Одні хочуть стати гарними майстрами, інші – вчителями, лікарями, шоферами, поліцейськими, артистами. Розгляньте малюнки, які ви приготували. Ким мріють стати ваші однокласники? Звідки це видно?
- Чия мрія вам сподобалася найбільше? Яка мрія викликала здивування?
- Погляньте на виставку ще раз. Якого кольору ваші дитячі мрії? (Різнокольорові, як веселка).
- Сьогодні я пропоную вам скласти «Вежу мрії» як початок вашого шляху до омріяної мети. Для цього ми будемо працювати разом, уважно слухати і виконувати завдання. Згода?
IV. Вивчення нового матеріалу.
1.Бесіда.
- Мрія. Який перший звук в цьому слові?
- Вимовте звук м, а тепер м’. Звук [м] — твердий, а звук [м’] — м’який.
М - губи міцно стулені, а потім різко розкриваються, повітря проходить через ніс і рот. (Учитель повідомляє, що два приголосні звуки, твердий [м] і м’який [м’] позначаються однією буквою М.)
2. Гра «Який звук?» (Упізнавання звуків [м], [м’] у словах.)
— Послухайте слова, які я буду вимовляти. Якщо слово починається з приголосного твердого звука [м], то показуйте фішку з однією рискою; якщо з м’якого приголосного [м’], то фішку з двома рисками.
МУРАХА, МИШКА, МОРЖ, МОЛОТОК, МАЛИНА, МОРОЗИВО, МУХА, МІНУС, МЕТЕЛИК, МІСТ, МІКРОФОН, МАВПА (предметні малюнки на презентації).
3.Робота зі скоромовкою.
Моржик любить океан,
Мишка – пальму і банан.
А ведмідь – ліси дрімучі
І квітковий мед пахучий.
(Визначення місця звука [м] у словах, поділ слів на склади).
4. Ознайомлення з буквою Мм «ем».
— Звук [м] на письмі позначаємо буквою «ем». Повторіть назву букви і запам’ятайте її.
— Зіставте велику і малу букви. Порівняйте їх за формою і розміром.
— Визначення букви «ем» у касі.
— На що схожа буква «ем»?
— Послухайте віршик.
Одягли нові спіднички,
Узялись міцніш за руки
І — гулять мерщій у луки.
Біжимо — не доженем,
Не сестричок — букву «ем».
В. Гринько
— Покажіть літеру за допомогою пальців обох рук.
- Візьміть за руку товариша (робота в парі).
5. Робота з конструктором «Lego».
- Побудуйте букву М із цеглинок «Lego» ( робота в парі).
6. Робота з підручником К.Пономарьова «Українська мова.Буквар»
1) Звуко-складовий аналіз слів : «мак», «місяць», «морква», «ромашка», «сом» з опорою на схеми ( робота в парі).
2) Бесіда – вікторина
- Яка квітка є народним символом України і починається на звук м? (мак)
- Яке «найрідніше» в світі слово? (мама).
3)Читання і письмо
- Знайдіть на малюнку і наведіть букву м.
Учитель роздає дітям сердечка, вирізані з червоного паперу, просить надрукувати на них слово МАМА і подарувати своїй матусі.
4) Гра «Метелик і квіти». Вправа для очей.
- Подивіться, які незвичайні квіти ростуть на галявині. Назвіть букви, що розташовані на їхніх серединках. Зараз метелик із літерою м буде підлітати до квіток, а ви хором читати склади: ма, мо, му, ми; ам, ом, ум, им.
- Який звук позначає буква м в усіх прочитаних складах? (Приголосний твердий [м].)
5) Вправа «Сонечко» .
Наголошування прямих та обернених складів за промінчиками.
6) Читання складів та слів - «ланцюжок друзів». Робота з підручником.
— Яка тварина зображена на малюнку? Яку користь вона приносить людині?
7) Гра «Віднови слово».
У стовпчиках слова подані не повністю: частина слова надрукована, а частина - пропущена. Читання слів другого стовпчика «луною» за вчителем.
8) Побудова та читання речень за початком та малюнком.
- Мала миша живе в нірці.
-Малі мурахи живуть в лісі.
-Чи корисні, на вашу думку, мурахи? Чому?
— Зверніть увагу, що перше слово в реченні пишеться з великої букви. У кінці речення ставиться крапка.
9) Хвилинка-цікавинка. Коротке відеоповідомлення про мурах .
10)Робота зі словами, які однаково звучать, але мають кілька значень.
-Здогадайтесь, яке слово заховалось у схемі? Чим воно цікаве? (Мишка-тваринка, комп’ютерна мишка).
- Яка перша буква в цьому слові? Який вона позначає звук?
IV. Підсумок уроку. Рефлексія
1.Гра «Закінчи речення»
— Сьогодні на уроці ми вивчали...
— Ми вчилися...
— Мені вдалося...
— Мені було складно…
- Кому б я сказав «спасибі»…
2. Гра «Будуємо вежу мрії». (Із конструктора «Lego» кожен учень вибирає цеглинку відповідного кольору та доповнює спільну вежу).
-Чи цікаво було працювати? Чому? ( Бо знання – це частинка успішного шляху до здійснення мрії.)
- То ж виростаймо лідерами власного життя!
Хто щасливий, той сміється,
Все йому в житті вдається
Він долає всі вершини-
Це ж чудово для людини!