Тема. Розпізнаю слова – назви дій. Доповнення речень. Складання розповіді за світлиною
Очікувані результати:
уміння вчитися: прогнозувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати, уміти висловлювати оцінні й рефлексивні судження;
комунікативної: володіти навичками спілкування, уміти взаємодіяти в парі, групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;
інформаційної: уміти здобувати з підручника необхідну інформацію;
соціальної/громадянської: уміти працювати в парі, групі, з усіма в колективі;
загальнокультурної: дотримувати норм мовленнєвої культури, правил поведінки на уроці, виховувати дбайливе ставлення до природи взагалі та тварин зокрема.
Обладнання: Пономарьова К.І. Українська мова та читання : Підручник для 2 класу ЗЗСО (у 2-х частинах): Частина 1 // К.І. Пономарьова, 2019, анаграми слів на дошці, аудіозапис, набори цеглинок LEGO зі словами, зображення тварин на сторонах куба, ілюстрації тварин, картки для роботи в групах.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Освітні галузі: мовно-літературна, природнича, соціальна і здоров'язбережувальна.
1. Організаційний момент.
Встали, дітки, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
2. Емоційне налаштування «Імпульс потиску»
— Своїм потиском руки я передаю імпульс гарного настрою. Ваше завдання: отримавши імпульс, передати його іншому.
Завдання: переставити букви у словах так, щоб утворилося нове слово.
БАНКА МІВЕДДЬ СОНЛ ВЕДБЛЮР ЦЯЛСИИ ВОКВ
— Що спільного у цих словах? Назвіть перші букви у цих словах.
Кк Сс Вв Лл ка бан кур ча вер бл юд ли си ця
— Де можна зустріти цих тварин? (У дикій природі або зоопарку.)
— Ґаджик запрошує нас на екскурсію до зоопарку.
— Пригадаймо, яких правил поведінки варто дотримуватися у зоопарку.
У зоопарку забороняється:
Годувати тварин. Перелазити через огорожі, ставити на них дітей.
Кидати в вольєри сторонні предмети. Просовувати руки крізь грати і сітки вольєрів.
Стукати по склу вольєрів, кричати поруч з ними, дратувати тварин.
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Робота за підручником (с. 85-86)
1) Виконання вправи 1.
— На шляху до зоопарку нам зустрічаються рекламні щити. Розгляньте їх уважно.
2) Вправа «Коло запитань» (вправа 2)
— У Ґаджика виникли питання щодо цих щитів. Нумо допоможемо йому розібратися.
— Що зображено на цих рекламних щитах?
— Навіщо, на вашу думку, у місті розмістили ці щити?
— Чи бачили ви подібні щити у нашому місті? Коли вони з’являються?
— До якого бажання спонукають вас такі рекламні щити?
— Чи захотіли ви, побачивши дорогою ці щити, зустрітися з цими тваринами у зоопарку?
3) Словникова робота «Стіна слів». Робота в групах.
Завдання: сформулювати пояснення значення слова «реклама».
— Перевірте за словником свої припущення. Прочитайте тлумачення слова «реклама».
— Утворіть словосполучення з цим словом. (Цікава реклама, нудна реклама, дивитися рекламу, створювати рекламу.)
Фізкультхвилинка «Заборонений рух»
— Я буду називати слова – назви дій. Ви ці дії будете виконувати. Але одна із них – заборонена. Її виконувати не можна. Це дія – присядьте.
Потягніться, усміхніться, ПРИСЯДЬТЕ, пострибайте, ПРИСЯДЬТЕ, поверніться, обніміться, ПРИСЯДЬТЕ, нахиліться, підніміться, ПРИСЯДЬТЕ.
4) Вправа «Побудуй загорожу». Робота в парах.
Звучить аудіозапис: «Увага! Увага! Негайно потрібна допомога! Слон поламав загорожу. Допоможіть відремонтувати!».
— Пропоную відгукнутися на прохання і допомогти працівникам зоопарку.
Завдання: паркан побудувати з цеглинок LEGO, на яких написано слова (вправа 4).
Учні 1-го варіанту будують паркан з цеглинок, на яких записано іменники, учні 2-го варіанту — прикметники.
— Перевірмо, чи міцний паркан ви побудували. Прочитайте слова, записані на першому паркані. А на другому?
— Чи всі цеглинки ви використали? Які слова залишилися?
— Запишіть слова з 1-го паркану — у перший стовпчик, слова з 2-го паркану — у другий стовпчик. А ті слова, що залишилися, запишіть у третій стовпчик.
5) Вправа «Дослідники».
— Пропоную дослідити слова, що залишилися.
— Поставте питання до кожного слова третього стовпчика.
(Учитель називає слово, діти ставлять до нього питання.)
— Що називають ці слова: предмети, ознаки чи дії?
6) Робота за правилом.
7) Вправа «Маршрут» (вправа 5).
— Четверо наших друзів також відвідали зоопарк і попросили Ґаджика розповісти про маршрут. Але в нього відбувся збій програми, та деякі слова зникли. Спробуймо відновити маршрут друзів.
(Вправу виконують фронтально. Учні записують відновлений текст із коментуванням.)
Пальчикова гімнастика
8) Виконання вправи 6.
— Що дає змогу відвідувачам зоопарку пройти на територію? (Квиток.)
— Розгляньте малюнок. Який зоопарк відвідали наші друзі? (Київський.)
— Як ви здогадалися?
— Де можна придбати квитки? (У касі.) Які квитки, на вашу думку, придбали друзі?
Скільки коштує один дитячий квиток? Скільки квитків придбали діти?
— Отже, скільки грошей вони витратили на квитки?
— Запишіть відповідь одним реченням. Знайдіть у цьому реченні слово — назву дії. На яке питання воно відповідає? Підкресліть це слово.
9) Складання розповіді за світлинами. Робота у групах. (впр. 7)
Завдання: розглянути світлину (1-ша група — перша світлина, 2-га група — друга світлина, 3-тя група — третя світлина). Скласти 2-3 речення за нею, використовуючи слова — назви дій.
10) Вправа «Впізнай тварину»
— Щебетунчик вирішив подивитися на найбільшу тварину в зоопарку. Пропоную з’ясувати назву цієї тварини та відвідати її разом зі Щебетунчиком.
Учні читають текст вправи 8 та відгадують назву тварини.
Інформація від Ґаджика
III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Добір дієслів до іменників. Гра «Хто що робить?»
Давайте пограємо у гру. Я буду показувати якийсь предмет на сторонах цього куба, а ви називати дію, яку він може виконувати і повторювати цю дію.
Наприклад: дельфін — плаває, мавпа — стрибає, черепаха — повзає,
метелик — літає, ведмідь — спить, білка — сидить.
2. Бесіда
— Настав час повертатися до класу. Де ми побували під час уроку?
— Яку найбільшу тварину побачили разом із Щебетунчиком?
— Що нового дізналися про слона?
— На які питання відповідають слова, які сьогодні досліджували на уроці? Що вони означають?
3. Рефлексія. Вправа «Закінчи речення»
4. Домашнє завдання
С. 86, запам’ятати правило; с. 86, впр. 9.