Українська мова 4 клас.
Тема. Службові частини мови. Прийменник, сполучник.
Мета. Сприяти формуванню предметних та ключових компетентностей, суспільних цінностей; розвитку комунікативних умінь, уваги, мовлення і письма, навички співпраці та культури командної роботи, вмінь виділяти службові слова, розуміти їхню роль у мовленні, висловлювати морально – оцінні судження; виховувати бажання вдосконалювати власне мовлення…
Тип уроку. Урок формування компетентностей.
Обладнання.
Хід уроку
І. Вступна частина.
Сьогодні будемо працювати,
Висновки робити і аналізувати.
Тож думками зібрались сіли гарненько
Щоб не гаяти часу - починаймо швиденько!
- Сьогодні до нас на урок завітав вірний друг людини. Як ви думаєте хто це?
- Яку користь приносять собаки людям,які живуть на нашій планеті?
- Я вам його принесла. Що ви знаєте про нього? ( Chip -це дуже розумний, ласкавий собака. Є тільки одне, що відрізняє його від інших домашніх улюбленців – те, що в нього штучний інтелект)
- Я його назвала Патрон. Як ви думаєте чому?
- Отже, собака, яка служить нашим захисникам, як її називають? (службовий собака)
- Чому їх називають службовими?(відповіді дітей)(Фото службових собак)
- Так само і в українській мові є слова, які належать до службових частин мови.
-
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Отже, сьогодні ми з вами будемо говорити про службові частини мови.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
- Службові слова є вірними напарниками самостійних частин мови в реченні. Так як і наш собака Патрон.
- Сьогодні працюємо зі службовими частинами мови: прийменником і сполучником. Досліджуватимемо їх роль в реченні, навчимося правильно їх писати та розпізнавати серед інших частин мови.
Наш Патрон підготував для вас каліграфічну хвилинку.
У, в, на,із, з, для, під, над, і, й, та, а, але.
- Що це за слова?
- Складіть речення використовуючи службові слова та нашого друга собаку.
Собаки служать із нашими захисниками.
- Визначимо та підкреслимо головні члени речення. Усно встановіть зв’язок слів у реченні за допомогою питань.
- До якого слова ви не поставили питання?
- Чи називають щось або когось службові слова?
- Який висновок можна зробити?
Висновок. Службові слова не відповідають на запитання, не мають лексичного значення та не є членами речення.
- Давайте вимовимо разом прийменник? Як ви його розумієте? (при імені)
- Як ви думаєте з якою частиною мови його найчастіше вживають?
- Що вміє наш собака Патрон? Відгадайте? Зачитайте тільки те що вміє.
Написати на дошці
Злетіти з гілки
Вскочити в халепу
Намалювати на папері
Заховатися за дерево
Допливти до берега (записати що вміє собака)
- Що ви помітили в записах?
- Прочитати лише прийменники.
- То який висновок можна зробити?
Висновок. Прийменники пишемо окремо, а префікси пишемо разом. Прийменники служать для зв’язку слів у реченні.
- Перевіримо наш висновок із правилом у підручнику на ст.101 (мовчки)
- Патрон цікавиться, що таке прийменник?
Фізкультхвилинка «Пес Патрон»
( скласти словосполучення користуючись прийменниками: на , за, з, до, під, через, біля, в. Записати їх у зошити.)
Собака кущ
Собака кінолог
Стрибає паркан
Шукає трава
- Як вам працювалось у парі? Чи брав активну участь у роботі ваш напарник?
Наш друг цікавиться, як ви розумієте слово сполучник? (сполучати, щось з’єднувати)
- Щоб виготовити собаку-робота потрібно з’єднати деталі. Які саме?
Хвіст і лапи, тулуб та голову
- Пригадайте, яка службова частина мова з’єднує однорідні члени речення?(сполучник)
- Зачитаємо правило на ст.101
- Складаємо речення про собаку-робота використовуючи сполучники та однорідні члени речення.
Собака-робот має хвіст і лапи. (записуємо і обводимо сполучник)
- Що ви знаєте про розділові знаки перед сполучниками?( перед а, але ставимо кому, перед й, і, та кому не ставимо)
Записуємо речення, вибравши правильний сполучник та де потрібно поставити кому. Усно перевіряємо, учні ставлять позначку в листі самооцінювання.
ІV. Застосовуємо набуті знання.
• читаємо словникову вежу з прийменниками
• читаємо словникову вежу з сполучниками
• читаємо словникову вежу слів на картині
• Користуючись цеглинками Лего, скласти речення з однорідними членами речення, що лежить у кожній коробці. Уживаючи сполучники, прийменники та колір коробок це наші цеглинки. Ваш друг за вами спостерігає.
У червону коробку ми поклали транспорт.
У зелену коробку ми поклали ігри.
А у жовту тварини.
У синю коробку я поклала книги.
На блакитній стіні висять і портрет, і пейзаж , і натюрморт.
- Які прийменники та сполучники ви використовували найчастіше?
- Навіщо нам потрібні службові частини мови?
V. Заключна частина уроку.
1.Рефлексія. Прийом «Шість капелюхів». Робота в групі.
Білий. Що мені відомо про службові частини мови?
Червоний. Коли відчували радість?
Жовтий. Що нового дізнались досліджуючи службові частини мови?
Чорний. Де може застосувати знання та уміння?
Синій. Як ви оціните свою роботу на уроці?
Зелений. Що б ви порадили собі та однокласникам? ( щоб ви навчилися використовувати ці службові частини мови у повсякденному житті)
Підручник ст. 103, впр.6.
Робота в парі.
( скласти словосполучення користуючись прийменниками: на , за, з, до, під, через, біля, в. Записати їх у зошити.)
Собака кущ
Собака кінолог
Стрибає паркан
Шукає трава
Робота в парі.
( скласти словосполучення користуючись прийменниками: на , за, з, до, під, через, біля, в. Записати їх у зошити.)
Собака кущ
Собака кінолог
Стрибає паркан
Шукає трава
Робота в парі.
( скласти словосполучення користуючись прийменниками: на , за, з, до, під, через, біля, в. Записати їх у зошити.)
Собака кущ
Собака кінолог
Стрибає паркан
Шукає трава