Урок української мови з використанням інтерактивних технологій має на меті поглибити і систематизувати знання учнів про прикметник як частину мови, його значення у мові та мовленні.
Закріплення вивченого
про прикметник як частину мови
Мета: поглибити і систематизувати знання учнів про прикметник, його значення у мові та мовленні. Розвивати зв’язне мовлення учнів, збагачувати словник прикметниками. Виховувати любов до рідного слова, до природи рідного краю.
Обладнання: таблиця «Прикметник», картки, картина «На годівниці».
Хід уроку
І. Організація класу.
І знову дзвоник кличе в клас,
Знання нові чекають нас.
Ми дуже любим рідну мову,
Її мелодію чудову.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Каліграфічна хвилинка.
Сс сн іг инк сніг сніжинки
Закрутилися сніжинки,
як веселі комашинки,
наче зграї білих мух,
як м’який холодний пух.
2. «Мозковий штурм». Складання асоціативного «куща».
Ознака предмета |
Який? Яка? Яке? Які? |
Змінюються за родами і числами |
Зв’язок з іменником |
Головний і другорядний член речення |
Синонім і антонім |
Прикметник
|
3. Повідомлення теми і мети уроку.
– Сьогодні ми помандруємо володіннями ще однієї частини мови – прикметника. А асоціативний «кущ», який ми склали, буде планом уроку.
ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
1. Робота з таблицею. Пояснення вчителя.
– Використовуючи різні предмети, вивчаючи явища, ми не тільки ознайомлюємося з їх назвами. Нас не менше цікавлять їх ознаки, які дозволяють відрізнити один предмет чи явище від іншого. Наприклад, коли ми говоримо про фрукти, нас не тільки цікавлять їх різновиди: яблука, груші, сливи, а й те, які вони є: зрілі, соковиті, зелені, жовті (використання предметних малюнків).
Як бачите, предмет і його ознаки тісно пов’язані між собою. Словосполучення прикметника з іменником дозволяє конкретніше назвати предмет чи явище.
2. Вправа 151 (усно).
3. Прийом «Сито» (гра «Вилучи зайве слово»).
Білий, пухнастий, сніг, лапатий.
Біла, мерзла, холодна, земля.
Сонце, тепле, привітне, жовте.
4. Хвилинка відпочинку.
«Енергізатор» (в рухах відтворити зміст вірша Л. Костенко).
Синички голодом намлілись:
– Така зима, така зима!
Оце б у вирій полетіти –
Так батьківщини там нема.
5. Уявна екскурсія до зимового лісу (робота в парах).
Записати якнайбільше сполучень прикметника з іменником. Визначити рід, число.
Диктант
Тихо приходить до нас чарівна зима. Мов у казці, вона вкриває голу землю білим снігом. Білі шапки надів голий ліс і притих. Тільки ялини і сосни стоять зелені. Повітря чисте, прозоре. Тихо у зимовому лісі. Тільки чути інколи дзвінкий стукіт дятла.
– Які почуття, емоції викликав у вас цей текст?
6. Вправа 154. З’ясувати тему і мету.
Тема: синичка – зимуюча пташка.
Мета: допомога пташкам узимку.
Добирання синонімів і антонімів.
(Весела, бадьора, радісна.
Маленька, дрібна, крихітна.
Весела – сумна, маленька – велика.)
ІV. Розвиток зв’язного мовлення.
V. Узагальнення і систематизація отриманих знань.
1. Тести.
1. Прикметник – це …
а) частина мови;
б) гарне слово;
в) член речення.
2. Прикметник відповідає на питання …
а) хто? що?;
б) що робить?;
в) який? яка? яке? які?
3. Прикметник означає …
а) ознаку предмета;
б) дію предмета;
в) назву предмета.
2. Інтерактивна вправа «Криголам».
– Ми сьогодні говорили про прикметник як частину мови, то зараз спробуємо до кожної літери цього слова дібрати прикметники, які могли б охарактеризувати вашу роботу на уроці.
П – правильна Е – енергійна
Р – результативна Т – творча
И – пильна Н – наполеглива
К – корисна И – швидка
М – мирна И – швидка
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
Вправа 154 (3), повторити правило.
1