Урок української мови у 5 класі "Розвиток зв’язного мовлення. Усний докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму"

Про матеріал
Розробка уроку розвитку зв'язного мовлення " Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму" містить у собі не лише цікаві методи та засоби навчання , а ще й насичена матеріалом, який виховує в учнів духовність, доброту, почуття милосердя, любов до ближнього на прикладі доброчесних діянь Святого Миколая.
Перегляд файлу

Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Усний докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму

Мета: навчити учнів  переказувати художній текст з елементами роздуму, аналізувати події, вчинки, робити  висновки; розвивати  , уміння визначати структуру тексту, складати план, добирати мовні засоби; збагачувати лексичний запас слів, формувати культуру усного мовлення, розвивати логічне й образне мислення, пам’ять, навчати дітей шанувати та берегти духовну спадщину народу, формувати морально - етичні цінності учнів.

 Обладнання: текст для переказу, дидактичний матеріал, паперові янголики, презентація до уроку, кольорові стікери, малюнок із зображенням Святого Миколая, мішечок «добра», музичний супровід, телевізор.

Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.                                     

                                          Хід уроку

І Організаційний момент.  Створення позитивного настрою

Лунає уривок пісні «Доброта Миколая», учитель вітається з учнями.

Оголошення епіграфу уроку:

У небі завжди сонце світить ясно,

А в душі немає пустоти.

Світ тобі всміхається прекрасний,

Якщо є багато доброти.

Психологічна настанова:

 Поверніться, будь ласка, один до одного, подаруйте свої лагідні посмішки сусідам за партою  і побажайте успішної роботи та гарних вражень.  А охоронятимуть вас і допомагати сьогодні на  уроці  вам будуть паперові   янголи, які є у кожного на парті.

 ІІ Актуалізація опорних знань

 Учитель пропонує дітям об’єднатися у три групи. Обрати капітана.

І підійти за завданням .

І група згадує, що таке текст?

ІІ група називає типи мовлення.

ІІІ група формулює особливості тексту з елементами роздуму.

Після виступу кожної групи на екрані  висвітлюються слайди презентації з правильними відповідями.

 ІІІ  Оголошення теми й мети уроку

Проблемні питання:

-  Як повинна жити людина?

 - Чи треба афішувати  свої добрі  вчинки?

- Що для вас є добро? Діти по черзі називають те, з чим асоціюється добро, виходять до дошки і прикріплюють стікери до зображеного на малюнку мішка.

                           C:\Users\user\Downloads\николай.jpg  

ІV Основний зміст роботи

Читання тексту для переказу вчителем.

 Нічого не бракувало малому Миколі – ні гарної одежі, ні смачної їжі. Та він був сирота, бо рано вмерли тато й мама. Хлопчик ріс під опікою чужих людей. Часто виходив він на вулицю    і грався з дітьми. Це були діти вбогих батьків і жили в темних, глиняних хатах і нерідко йшли голодні спати.  Жалів їх Микола і не знав, як їм допомогти.

Був у Миколи старий учитель, що вчив його молитися, читати і писати. Одного разу читав він разом із учителем Св. Письмо. “Коли ти робиш добро, то нехай твоє правиця не відає, що робить лівиця…”

Микола замислився.

  • Як це розуміти? – спитав учителя.

Коли робиш добре іншому, то не треба про це нікому оповідати. Краще не хвалитися своїми добрими вчинками.

Була пізня осінь. Микола знав, що багато діток сусідів сидять у голоді й холоді. Он родина старого Олександра.   У Петруся нема взуття, а   мала Софійка збирала на дорозі ломаччя, бо не було чим затопити в печі.

Ввечері Микола тихесенько, щоб слуги не бачили, побіг до комори, набрав у торбинку муки, налляв пляшечку олії, набрав повні кишені

яблук та сухих слив, а у своїй скрині відшукав пару теплих панчіх та нові чобітки. Все це склав у велику торбу і сховав під своє ліжко.

А коли всі заснули, тихесенько вийшов з будинку і пішов до хатини Олександра,  положив торбинку  й побіг назад. Ніхто не побачив, як Микола повернувся.  Вранці старий Олександр знайшов торбу коло свого порога і не міг натішитись дарунками. Хто це міг зробити і кому дякувати, не знав.

З того часу Микола часто робив такі дарунки бідним у своїй околиці. Люди молили Бога за невідомого, що допомагає їм, а ніхто не догадувався, що то був Микола.  

                                C:\Users\user\Downloads\миколай.jpg    

 Музична фізхвилинка «Ой хто, хто Миколая любить…»

https://www.youtube.com/watch?v=-1wRYRT9SKM (За притчею)

Відновлення речення з тексту

  • Пригадайте,  у Миколи  був старий учитель, що вчив його молитися, читати і писати. Якось читав він із учителем Святе Письмо і прочитав хлопчику такі рядки… Учитель роздає кожній групі конверти із словами, які потрібно з’єднати у речення. Хто перший виконає завдання, той зачитує речення:

 «Коли ти робиш добро, то нехай твоя правиця не відає, що робить лівиця...»

  • Як ви розумієте ці слова?

  Коли робиш добро, то не треба про це нікому роповідати. Краще      не хвались своїми добрими вчинками.

Лексична робота

 Учитель пропонує відсканувати з екрана QR-коди та дізнатися значення незрозумілих слів. Заздалегідь учителем було створено пазли із зображенням Святого Миколая, на малюнку якого написане лексичне значення  слів Святе Письмо, ломаччя, околиця.  Коли діти складуть пазли , то правильне визначення легко прочитається.

Святе Письмо – це книга, через яку Бог відкриває себе самого і свою волю людині. Вона написана не для того, щоб ми знали про Нього, а щоб Його пізнати, щоб Він став для нас Кимось. І, водночас, це батьківські поради і застереження Небесного Отця своїй дитині про те, що слід робити, а чого треба уникати.

Ломаччя - те саме, що й хмиз, дрова

Околиця  - віддалена від центру частина поселення, передмістя, куток населеного пункту; місцина, що прилягає до чого-небудь чи оточує щось (округа, окіл, околія, окол). Тип сільського поселення, обгороджений парканом і розташований поблизу більшого села.

 Бесіда

 Які типи мовлення поєднано в тексті?

 Визначте будову тексту.

 Колективна робота учнів над складанням плану

Орієнтовний план

1.  Микола не знав, як допомогти бідним дітям.

2. Мудрі настанови вчителя.

3.Микола наповнив торбу сливами, олією, мукою та іншими гостинцями.

4. Несподівана приємна знахідка.

5. Люди молили Бога за когось невідомого, хто їм допомагає.

Усний переказ тексту кількома учнями

Аналіз та рецензування переказів

                            C:\Users\user\Downloads\мик.jpg

 VІ Домашнє завдання

А домашнє завдання  вам підготували янголи. Подивіться, що написано на аркушах, що лежать під ними:

  1. Виконувати добрі справи щодня, не менше однієї .
  2. Переказувати почутий на уроці текст своїм батькам.
  3. Намалювати за бажанням ілюстрації до переказу.

А ще не забудьте прихопити з собою з уроку мішечок доброти, він обов’язково допоможе вам творити гарні справи !

 V Рефлексія та самооцінювання

Мудрі люди кажуть: якщо в дитинстві людина не допоможе пташенятку, що випало з гніздечка, і пройде повз нього, то й в зрілому віці така людина буде глухою до чужого болю. Ось чому, діти, треба вам розбуджувати у своїх серцях доброту, чуйність, милосердя і готовність своєчасно допомагати тим, хто потрапив у біду. А прикладом у цьому хай вам стане Святий Миколай.

Лунає музика «Доброта Миколая»

 Розступилась дрімота, ходить світом доброта.

 Ані смутку, ні журби не знає.

 Де природа золота, сіє спокій доброта,

А де люди, там серця єднає.

Тож хай нас усіх з вами єднає добро! І ми зможемо змінити світ на краще! 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Жайворонок Наталія Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
8 листопада 2021
Переглядів
6251
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку