Урок-дослідження.
Поглибити знання учнів про іменник як частину мови; з'ясувати правила правопису букв –а(-я), -у(-ю) в іменниках II відміни однини в родовому відмінку; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники II відміни в текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати іменників чоловічого роду в родовому відмінку у власних висловлюваннях, за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу; формувати життєві компетентності; виховувати уважність, чуйність, спостережливість за явищами природи.
Урок української мови у 6 класі
ТЕМА. Букви –а(-я), -у(-ю) в закінченнях іменників чоловічого роду II відміни
Мета. Поглибити знання учнів про іменник як частину мови; з’ясувати правила правопису букв –а(-я), -у(-ю) в іменниках II відміни однини в родовому відмінку; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники II відміни в текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати іменників чоловічого роду в родовому відмінку у власних висловлюваннях, за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу; формувати життєві компетентності; виховувати уважність, чуйність, спостережливість за явищами природи.
Тип уроку. Урок формування практичних умінь і навичок, з елементами особистісно зорієнтованого.
Обладнання: таблиці «Родовий відмінок однини іменників II відміни чол. роду; ілюстрації «Явища природи», роздавальні картки, орфографічні словники, зображення дерева, епіграф уроку, музичний запис.
Форма уроку. Урок-дослідження.
Методи і прийоми: метод дослідження, інтерактивна вправа «Мікрофон», робота зі словником, робота в парах.
Учні повинні знати: загальне значення іменника, його морфологічні ознаки, омоніми.
Учні повинні вміти: знаходити іменники другої відміни у текстах, використовувати їх у власних висловлюваннях, працювати з орфографічним словником, розкривати значення омонімів.
Хід уроку
Звучить лірична мелодія. Учитель декламує поезію:
Облітають квіти, обриває вітер
Пелюстки печальні й розкида кругом.
Скрізь якась покора в тишині розмита
І берізка гола мерзне під вікном.
Хай сьогодні на уроці осінній вітерець розвіє втому, а жовтий багрянець падолисту налаштує на сьогоднішню тему.
Лінгвістичне дослідження (колективна робота з текстом). Прочитати текст, визначити тему, стиль мовлення. Відповідь аргументувати. Виписати слова II відміни чоловічого роду в родовому відмінку.
Проблемне запитання.
– Які закінчення мають іменники II відміни.
3. Повідомлення теми, мети уроку.
Роль слів, які ми вживаємо, дуже вагома. Мабуть, не помилюсь, коли скажу, що слова як явища природи. Вживаючи їх у мовленні, ми створюємо сонячну днину, то навіюємо туман. Іноді крапельки дощу приносять спогади минулого, а барви веселки вселяють мрію у майбутнє.
Опрацьовуючи тему уроку, вслухаймося в кожне слово, пізнаймо його значення, щоб грамотно використовувати у мовленні.
Цілевизначення.
4. Вивчення навчального матеріалу.
1. Робота в парах.
На основі опорної таблиці скласти висловлювання про особливості вживання закінчень –а(-я), -у(-ю).
Дібрати власні приклади і записати їх.
-у(ю)?
2. Коментар учителя.
Деякі іменники чоловічого роду в родовому відмінку мають паралельні закінчення –а(-я), -у(-ю): стола – столу, двора – двору, моста – мосту, млина – млину.
На зміну закінчення в родовому відмінку впливає значення слова. Зверніть увагу на дошку:
Проектуються іменники чоловічого роду в родовому відмінку.
Лексична хвилинка.
Ділового папера – аркуш паперу;
Каменя (великого) – каменю (матеріалу);
Листопада (місяця) – завершення листопаду (явища природи);
Алмаза (коштовний камінь) – алмазу (мінерал).
5. Виконання системи творчих завдань.
1. Розподільний диктант.
Записати іменники у дві колонки: у першу ті, що мають закінчення –а(-я), у другу -у(-ю).
Клен, лісок, дощ, жовтень, грім, іній, вересень, туман, листопад (місяць), обрій, листопад (явища природи), падолист, холод, багрянець.
2. Творче конструювання.
Скласти два – три речення з іменниками на позначення явищ природи.
Робота з підручником (вправа 282).
- Звірте за орфографічним словником закінчення іменників чоловічого роду.
6. Узагальнення і систематизація знань із теми.
Бліц – опитування.
7. Підсумок уроку.
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Оцінювання учнів.
Обов’язкове:
Вивчити правила (С. 152 - 153), на основі теоретичного матеріалу скласти усно лінгвістичне повідомлення в науковому стилі про правопис відмінкових закінчень іменників чоловічого роду II відміни.
За бажанням:
Скласти й записати зв’язне висловлювання про осінні явища природи, використовуючи іменники II відміни.
Дякую за співпрацю, в опануванні мовних знань хай вам завжди допомагає сонячна днина, золотий багрянець падолисту і теплий вітер осені.