Урок української мови у 6 класі "Букви –а(-я), -у(-ю) в закінченнях іменників чоловічого роду II відміни"

Про матеріал

Урок-дослідження.

Поглибити знання учнів про іменник як частину мови; з'ясувати правила правопису букв –а(-я), -у(-ю) в іменниках II відміни однини в родовому відмінку; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники II відміни в текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати іменників чоловічого роду в родовому відмінку у власних висловлюваннях, за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу; формувати життєві компетентності; виховувати уважність, чуйність, спостережливість за явищами природи.

Перегляд файлу

Урок української мови у 6 класі

ТЕМА. Букви –а(-я), -у(-ю) в закінченнях іменників чоловічого роду II відміни

Мета. Поглибити знання учнів про іменник як частину мови; з’ясувати правила правопису букв –а(-я), -у(-ю) в іменниках II відміни однини в родовому відмінку; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники II відміни в текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати  іменників чоловічого роду в родовому відмінку у власних висловлюваннях, за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу; формувати життєві компетентності; виховувати уважність, чуйність, спостережливість за явищами природи.

Тип уроку. Урок формування практичних умінь і навичок, з елементами особистісно зорієнтованого.

Обладнання: таблиці «Родовий відмінок однини іменників II відміни чол. роду; ілюстрації «Явища природи», роздавальні картки, орфографічні словники, зображення дерева, епіграф уроку, музичний запис.

Форма уроку.  Урок-дослідження.

Методи і прийоми: метод дослідження,  інтерактивна вправа «Мікрофон», робота зі словником, робота в парах.

Учні повинні знати: загальне значення іменника, його морфологічні ознаки, омоніми.

Учні повинні вміти: знаходити іменники другої відміни у текстах, використовувати їх у власних висловлюваннях, працювати з орфографічним словником, розкривати значення омонімів.

 

Хід уроку

  1. Емоційне сприйняття уроку.

Звучить лірична мелодія. Учитель декламує поезію:

Облітають квіти, обриває вітер

           Пелюстки печальні й розкида кругом.

           Скрізь якась покора в тишині розмита

І берізка гола мерзне під вікном.

  • Про що нагадує вам ця поезія?
  • Які природні явища зустрічаються у творі?
  • Чи хочете ви прощатися з осінню?

Хай сьогодні на уроці осінній вітерець розвіє втому, а жовтий багрянець падолисту налаштує на сьогоднішню тему.

  1. Актуалізація опорних знань.
  1. З поданих слів,  написаних на листочках, дібрати ті, які стосуються уроку, прикріпити їх до «гілочок» (край, листопад, місяць, ліс, туман, дощ, клен, вітер, грім, іній, мороз).
  • Чому ви обрали саме ці слова?
  • Чим вони відрізняються серед інших?
  • Які іменники відносяться до II відміни?
  • Як визначити, до якої групи належать іменники II відміни з основою на –р?
  • Наведіть приклади іменників II відміни м’якої, твердої та мішаної груп.
  1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Лінгвістичне дослідження (колективна робота з текстом). Прочитати текст, визначити тему, стиль мовлення. Відповідь аргументувати. Виписати слова II відміни чоловічого роду в родовому відмінку.

     Проблемне запитання.

– Які закінчення мають іменники II відміни.

3.  Повідомлення теми, мети уроку.

Роль слів, які ми вживаємо, дуже вагома. Мабуть, не помилюсь, коли скажу, що слова як явища природи. Вживаючи їх у мовленні, ми створюємо сонячну днину, то навіюємо туман. Іноді крапельки дощу приносять спогади минулого, а барви веселки вселяють мрію у майбутнє.

Опрацьовуючи тему уроку, вслухаймося в кожне слово, пізнаймо його значення, щоб грамотно використовувати у мовленні.

Цілевизначення.

  • Чого б хотіли навчитися ви на сьогоднішньому уроці?
  • Які цілі поставите перед  собою?
  • Для чого потрібні знання з поданої теми?

4.  Вивчення навчального матеріалу.

1. Робота в парах.

На основі опорної таблиці скласти висловлювання про особливості вживання закінчень –а(-я), -у(-ю).

Дібрати власні приклади і записати їх.

  • Чи виникли труднощі у доборі іменників із закінченням –а(-я),

 -у(ю)?

2.  Коментар учителя.

Деякі іменники чоловічого роду в родовому відмінку мають паралельні закінчення –а(-я), -у(-ю): стола – столу, двора – двору, моста – мосту, млина – млину.

На зміну закінчення в родовому відмінку впливає значення слова. Зверніть увагу на дошку:

Проектуються іменники чоловічого роду в родовому відмінку.

Лексична хвилинка.

Ділового папера – аркуш паперу;

Каменя (великого) – каменю (матеріалу);

Листопада (місяця) – завершення листопаду (явища природи);

Алмаза (коштовний камінь) – алмазу (мінерал).

  • Пригадайте, як називаються ці слова?
  • Чим вони відрізняються?

5. Виконання системи творчих завдань.

 1. Розподільний диктант.

Записати іменники у дві колонки: у першу ті, що мають закінчення –а(-я), у другу -у(-ю).

Клен, лісок, дощ, жовтень, грім, іній, вересень, туман, листопад (місяць), обрій, листопад (явища природи), падолист, холод, багрянець.

2. Творче конструювання.

 Скласти два – три речення з іменниками на позначення явищ природи.

  1. Орфографічна хвилинка.

Робота з підручником (вправа 282).

- Звірте за орфографічним словником закінчення іменників чоловічого роду.

6. Узагальнення і систематизація знань із теми.

Бліц – опитування.

  • Які закінчення мають іменники II відміни?
  • Коли пишеться –а(-я) в іменниках II відміни в родовому відмінку? Наведіть приклади.
  • Коли вживаємо закінчення - у(-ю)? Проілюструйте відповідь прикладами.
  • Для чого потрібні знання з поданої теми?

7. Підсумок уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

  • Чи справдилися ваші сподівання щодо сьогоднішнього уроку?

Оцінювання учнів.

  1. Домашнє завдання.

Обов’язкове:

 Вивчити правила (С. 152 - 153), на основі теоретичного матеріалу скласти усно лінгвістичне повідомлення в науковому стилі про правопис відмінкових закінчень іменників чоловічого роду II відміни.

За бажанням:

Скласти й записати зв’язне висловлювання про осінні явища природи, використовуючи іменники II відміни.

Дякую за співпрацю, в опануванні мовних знань хай вам завжди допомагає сонячна днина, золотий багрянець падолисту і теплий вітер осені.

docx
Додав(-ла)
Сахарова Оля
Додано
29 липня 2018
Переглядів
7062
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку