Мета: систематизувати знання учнів про займенники та їх розряди; навчити відрізняти питальні займенники від відносних, закріпити навички відмінювання; закріпити знання про заперечні та неозначені займенники, їх способи творення та особливості відмінювання та написання; розвивати творчі здібності, культуру мовлення; виховувати любов до рідної мови.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Міністерство освіти і науки України
Тур’я –Реметівська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Питальні та відносні займенники.
Заперечні та неозначені займенники. Ні в заперечних займенниках. Відмінювання їх
(урок – мандрівка)
Учитель української мови
та літератури
Мегела Антоніна Іванівна
Тема : Питальні та відносні займенники. Заперечні та неозначені займенники. Ні в заперечних займенниках. Відмінювання їх
Мета: систематизувати знання учнів про займенники та їх розряди; навчити відрізняти питальні займенники від відносних, закріпити навички відмінювання; закріпити знання про заперечні та неозначені займенники, їх способи творення та особливості відмінювання та написання; розвивати творчі здібності, культуру мовлення; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: таблиці, картки, схеми.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Епіграф: І той лиш пошани достоїн,
Хто мову шанує свою.
В. Сосюра
Хід уроку
І. Мотиваційний модуль.
1.Вступне слово вчителя.
Цікавий і захоплюючий світ країни Морфології. Ви побували у місті іменників , прикметників, числівників. А недавно – і в місті займенників. Та воно настільки цікаве і різноманітне, що ви не встигли познайомитися із усіма мешканцями. Отож сьогодні і продовжимо знайомство. Щоб нам не було важко мандрувати вулицями цього казкового мовознавчого містечка, будемо робити зупинки.
Ви готові вирушити у мандрівку? Що нам потрібно взяти із собою? ( увагу, допитливість, пам'ять, творчу увагу, активність).
Яку мету ми перед собою поставимо, щоб наша мандрівка не була марною? (вчитель формулює мету уроку)
Зверніть увагу на епіграф – це слова з поезії В. Сосюри, вони вчать нас любити і шанувати рідну мову.
Зупинка 1. Казка про займенники («включіть» творчу уяву).
У казковому лісі на просторій зеленій галявині жили собі займенники. Їх було багато , і всі такі різні. Вони здійняли страшенний галас, сперечалися, а інколи навіть до бійки доходило. Одного разу проходив тим лісом чарівник. Дивиться якісь дивні створіння на галявині: одні сваряться, інші б’ються, а деякі сидять і сумують.
Зрозуміло. Ви не можете помиритися, бо не можете поділитися. Цій біді ми зарадимо. – Чарівник махнув своєю паличкою, і перед здивованими займенниками виріс чудовий будинок.
Удруге махнув – і кожен займенник зайняв свій поверх. Тепер і охоче ходили один до одного в гості.
ІІ. Операційно – пізнавальний модуль.
Зупинка 2. Ми з вами завітаємо зараз у гості до питальних та відносних займенників. Вони живуть на різних поверхах , але мають і спільне , і відмінне. Це визначите ви після того, як уважно вивчите ці рядки.
Мовне спостереження.
Учитель. А ще запам’ятайте, що питальні займенники вживаються для утворення питальних речень.
Наприклад. Хто відсутній у класі? Яке сьогодні число? Чия ручка? Чий зошит? Скількох учнів немає? Котра година? (Зверніть увагу! Слід вживати у мовленні котра година, а не скільки годин.) Хто ти без мови рідної, юначе?
Учитель. Уважно подивіться на таблицю і скажіть : що спільне, а що відмінне між питальними і відносними займенниками?
Вправа 400 Прочитайте подані речення і визначте, з якою метою вживаються в них виділені слова?
( Для зв’язку частин складного речення. Вони завжди виступають членами речення).
Любіть і вивчайте рідну мову, що (яка?) зуміла вижити , переборовши всі труднощі. Мову ту, що люди рідною зовуть, ти ніде й ніколи, сину, не забудь.
Увага! Займенник що синонімічний у складних конструкціях із займенником який, тому замість нього може бути вжитий займенник який і зміст речення не зміниться. Сполучник що не може бути замінений будь-яким іншим словом.
Порівняймо висновки, які ми зробили самостійно із теоретичним матеріалом §41.
Зупинка 3. Відмінювання питальних і відносних займенників.
Вправа 401
Дайте відповіді на запитання.
Відповіді:
1. і М. в.
2. Відмінкові закінчення
3. На останній склад.
Зупинка 4. Мовне спостереження.
Розгляньте таблицю і схему «Творення заперечних і неозначених займенників». Поясніть, обґрунтуйте, доведіть. Чому саме так творяться заперечні і неозначені займенники?
Заперечні - ні ; неозначені – де-; - будь-; - хтозна-; -небудь-; -аби-; -сь-.
Учитель Заперечні займенники із ні пишуться разом: ніхто, ніякий. Але якщо між ні та займенником вжито прийменник , тоді всі три слова пишуться окремо: ні в кого; ні для чого ні в кому; ні про що.
Запам’ятаємо! Орфограма : ні в заперечних займенниках.
( так, як питальні займенники, від яких вони утворені)
Увага! Учнівське відкриття ! Скажіть, яка роль наголосу. Нікóго – нíкого, нічóго – нíчого. Введіть у речення. (Різне лексичне значення , зумовлене місцем наголосу).
ІІІ. Контрольно – оцінний модуль
Зупинка 5. Тренувальні вправи
Для закріплення теоретичних відомостей, правописних особливостей питальних, відносних, заперечних та неозначених займенників виконуємо ряд вправ.
Міні – диктант
Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова, бо вона не що інше , як жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої
Сподіванки, розум, досвід ,почування (Панас Мирний).
Гра «Четвертий зайвий»
Я, ти, вони, хтось.
Хто? Що? Який? Чий?
Хтось. Хто-небудь. Скільки . Дехто.
Записати речення, визначити розряд займенника.
Особ. Н.в. Особ.ти Р.в
Я без тебе, мово, без зерна полова, соняшник без сонця, без птахів діброва.
Асоціативний ланцюжок (придумати епітети)
Мова – калинова, барвиста, рідна, мамина, ніжна, …
Обґрунтуйте написання слів: ніхто, ніскільки, ні в кого, будь-хто
Запитання – жарти, загадки – жарти
Орфографічна хвилинка
Яке свято ми нещодавно відзначили? (21 лютого – День мови)
Підготуйте зв’язне висловлювання на тему: «Чому потрібно знати, шанувати, вивчати рідну мову?»
Хто вміє шанувати свого батька й матір, той зрозуміє, яку пошану він повинен мати до рідної мови.
Знай, бережи, збагачуй велике духовне надбання свого народу – рідну українську мову.
Гра « Займенники в народній творчості» (диференційоване завдання)
Хто малюнок на вікні за ніч намалював мені?
Що посієш, те й пожнеш.
Хто рано підводиться, за тим і діло водиться.
Кінцева зупинка.
Підсумок уроку – учні роблять усні висловлювання на тему «Що нового я дізнався про займенник на уроці?»
Домашнє завдання.