Урок "Питальні та відносні займенники. Заперечні та неозначені займенники. Ні в заперечних займенниках. Відмінювання їх"

Про матеріал

Мета: систематизувати знання учнів про займенники та їх розряди; навчити відрізняти питальні займенники від відносних, закріпити навички відмінювання; закріпити знання про заперечні та неозначені займенники, їх способи творення та особливості відмінювання та написання; розвивати творчі здібності, культуру мовлення; виховувати любов до рідної мови.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Туря –Реметівська ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Питальні та відносні займенники.

Заперечні та неозначені займенники. Ні в заперечних займенниках. Відмінювання їх

 

(урок – мандрівка)

 

 

 

 

 

 

Учитель української мови

 та літератури

Мегела Антоніна Іванівна

 

 

 

 

Тема : Питальні та відносні займенники. Заперечні та неозначені займенники. Ні в заперечних займенниках. Відмінювання їх

 

Мета: систематизувати знання учнів про займенники та їх розряди; навчити відрізняти питальні займенники  від відносних, закріпити навички відмінювання; закріпити знання про заперечні та неозначені займенники, їх способи творення та особливості  відмінювання та написання; розвивати творчі здібності, культуру мовлення;      виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: таблиці, картки, схеми.

Тип   уроку:      урок засвоєння нових знань.

  Епіграф:                         І той лиш пошани достоїн,

                                                                                                Хто мову шанує свою.

                                                                                                                 В. Сосюра

Хід   уроку

 

І. Мотиваційний модуль.

 1.Вступне слово вчителя.

  Цікавий і захоплюючий світ країни Морфології. Ви побували у місті іменників , прикметників, числівників. А недавно – і в місті займенників. Та воно настільки цікаве і різноманітне, що ви не встигли познайомитися із усіма мешканцями. Отож сьогодні і продовжимо знайомство. Щоб нам не було важко мандрувати вулицями цього казкового мовознавчого містечка,  будемо робити зупинки.

Ви готові вирушити у мандрівку? Що нам потрібно взяти із собою? ( увагу, допитливість, пам'ять, творчу увагу, активність).

Яку мету ми перед собою поставимо, щоб наша мандрівка не була марною? (вчитель формулює мету уроку)

Зверніть увагу на епіграф – це слова з поезії В. Сосюри, вони вчать нас любити і шанувати рідну мову.

Зупинка 1.  Казка про займенники («включіть» творчу уяву).

      У казковому лісі на просторій зеленій галявині жили собі займенники. Їх було багато , і всі такі різні. Вони здійняли страшенний галас, сперечалися, а інколи навіть до бійки доходило.  Одного разу проходив тим лісом чарівник. Дивиться якісь дивні створіння на галявині: одні сваряться, інші б’ються, а деякі сидять і сумують.

  •  Хто ви? – запитав чарівник . – І що трапилось?
  • Щось!
  • Нічого!
  • Казна – що! – навперебій почали вигукувати займенники.
  • Стривайте! Хто мені пояснить , що тут діється?
  • Кожний!
  • Сам!
  • Хтось!
  • Ніхто!
  • Той!
  • Цей!
  • Абихто! знову один поперед одного закричали займенники.
  • Хай повторить хтось один. Хто тут головний?
  • Я ! Він! Кожний! Всі! – почулося на галявині.

Зрозуміло. Ви не можете помиритися, бо не можете поділитися. Цій біді ми зарадимо. – Чарівник махнув своєю паличкою, і перед здивованими займенниками виріс чудовий будинок.

  • Як гадаєте, скільки поверхів він мав? (Правильно девять).
  • А чому? (Бо є  девять розрядів займенників).
  • А хто перерахує їх?

Удруге махнув – і кожен займенник зайняв свій поверх. Тепер і охоче ходили один до одного в гості.

 

ІІ. Операційно – пізнавальний модуль.

 

Зупинка 2. Ми з вами завітаємо зараз у гості до питальних та відносних займенників. Вони живуть на різних поверхах , але мають і спільне , і відмінне. Це визначите ви після того, як уважно вивчите ці рядки.

Мовне спостереження.

  • назвіть питальні займенники ( хто?, що?, який?, чий?, котрий?, скільки?)
  • які частини мови відповідають на ці питання? (запам’ятайте) Питальні займенники – це не що інше,  як питання, на які відповідають іменники ( хто?, що?); прикметники (який?, чий?); числівники (скільки?, котрий?).
  • для чого вживають питальні займенники? ( для вираження запитань про особу чи предмет, їх ознаку, кількість)

Учитель.  А ще запам’ятайте, що питальні займенники вживаються для утворення питальних речень.

Наприклад. Хто відсутній у класі? Яке сьогодні число? Чия ручка? Чий зошит? Скількох учнів немає? Котра  година? (Зверніть увагу! Слід вживати у мовленні котра година, а не скільки годин.) Хто ти без мови рідної, юначе?

Учитель.  Уважно подивіться на таблицю і скажіть : що спільне, а що відмінне між питальними і відносними займенниками?

Вправа 400  Прочитайте подані речення і визначте, з якою метою вживаються в них виділені слова?

  • Для чого вживають відносні займенники?

 ( Для  зв’язку частин складного речення.  Вони завжди виступають членами речення).

 

  Любіть і вивчайте рідну мову, що (яка?) зуміла вижити , переборовши всі труднощі. Мову ту, що люди рідною зовуть, ти ніде й ніколи, сину, не забудь.

Увага!  Займенник що синонімічний у складних конструкціях із займенником який, тому замість нього може бути вжитий займенник який і зміст речення не зміниться.  Сполучник що  не може бути замінений будь-яким іншим словом.

Порівняймо висновки, які ми зробили самостійно із теоретичним матеріалом §41.

 

Зупинка 3. Відмінювання питальних і відносних займенників.

 

Вправа 401

Дайте відповіді на запитання.

Відповіді:

1.   і М. в.

2. Відмінкові закінчення

3. На останній склад.

 

Зупинка 4.  Мовне спостереження.

 

Розгляньте таблицю і схему «Творення заперечних і неозначених займенників». Поясніть, обґрунтуйте, доведіть. Чому саме так творяться заперечні і неозначені займенники?

Заперечні -  ні ; неозначені – де-; - будь-; - хтозна-; -небудь-; -аби-; -сь-.

  • від  яких займенників утворюються заперечні та неозначені займенники?
  • за допомогою яких способів творяться заперечні та неозначені займенники?
  • який префікс бере участь у творенні заперечних займенників? (ні )
  • які префікси і суфікси беруть участь у творенні неозначених займенників? (- де-, -будь-,  - хтозна-; -небудь; -аби; -сь)
  • на що вказують заперечні займенники? (на невідомі, неозначені предмети , їхні ознаки чи кількості)

Учитель  Заперечні займенники  із ні пишуться разом: ніхто, ніякий. Але якщо між ні та займенником вжито прийменник , тоді всі три слова пишуться окремо: ні в кого; ні для чого ні в кому; ні про що.

Запамятаємо!  Орфограма : ні в заперечних займенниках.

  • як відмінюються заперечні та неозначені займенники?

( так, як питальні займенники, від яких вони утворені)

     Увага!  Учнівське відкриття !  Скажіть, яка роль наголосу.  Нікóго – нíкого, нічóго – нíчого. Введіть у речення.  (Різне лексичне значення , зумовлене місцем наголосу).

 

ІІІ. Контрольно – оцінний модуль

 

Зупинка 5.  Тренувальні вправи

Для закріплення теоретичних відомостей, правописних особливостей питальних, відносних,    заперечних та неозначених займенників  виконуємо ряд вправ.

Міні – диктант

                 Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова, бо вона  не що інше , як жива схованка людського духу, його  багата скарбниця, в яку  народ складає і своє давнє життя, і свої

            Сподіванки, розум, досвід ,почування (Панас Мирний).

Гра «Четвертий зайвий»

Я, ти, вони, хтось.

Хто? Що? Який? Чий?

Хтось. Хто-небудь. Скільки .  Дехто.

Записати речення, визначити розряд займенника.

Особ. Н.в.          Особ.ти Р.в

Я       без   тебе, мово, без зерна полова, соняшник без сонця, без птахів діброва.

Асоціативний ланцюжок (придумати  епітети)

Мова – калинова, барвиста, рідна, мамина, ніжна, …

Обґрунтуйте написання слів: ніхто, ніскільки, ні в кого, будь-хто

Запитання – жарти, загадки – жарти

  • Який займенник складається з однієї букви? (Я)
  • Який займенник жіночого роду став спортивним терміном? (нічия)
  • Син мого батька, а мені не брат. Хто це? (Я сам)
  • До якого особового займенника потрібно додати іменники  кір, кут, майка, щур, щоб отримати нові іменники? (Я)
  • Які займенники найчистіші? (ви – ми – ті)

Орфографічна хвилинка

Яке свято ми нещодавно відзначили? (21 лютого – День мови)

Підготуйте зв’язне висловлювання на тему: «Чому потрібно знати, шанувати, вивчати рідну мову?»

Хто вміє шанувати свого батька й матір, той зрозуміє, яку пошану він повинен мати до рідної мови.

Знай, бережи, збагачуй велике духовне надбання свого народу – рідну українську мову.

 

Гра « Займенники в народній творчості» (диференційоване завдання)

  1. Навести  прислів’я, приказки, загадки, які б починалися питальними займенниками і відносними.

Хто малюнок на вікні за ніч намалював мені?

Що посієш, те й пожнеш.

Хто рано підводиться, за тим і діло водиться.

  1. Вправа 407.

 

 Кінцева зупинка.

 

Підсумок уроку – учні роблять усні висловлювання на тему «Що нового я дізнався про займенник на уроці?»

Домашнє завдання.

  1. Написати твір – мініатюру «Рідна мова», використовуючи займенники (можна поезію).
  2. Вправа 418.
doc
Додано
30 липня 2018
Переглядів
3730
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку