Прикметник як частина мови (урок-подорож)
Мета. Поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння відрізняти прикметники від інших частин мови, визначати їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички доречного використання прикметників у мовленні; розвивати пам'ять, увагу, мислення, мовлення; виховувати любов до природи.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Форма уроку. Урок-подорож.
Сірик Віта Федорівна,
вчитель української мови та літератури
Стрітівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів
Тема. Прикметник як частина мови (урок-подорож)
Мета. Поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння відрізняти прикметники від інших частин мови, визначати їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички доречного використання прикметників у мовленні; розвивати пам’ять, увагу, мислення, мовлення; виховувати любов до природи.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Форма уроку. Урок-подорож.
Обладнання. Підручник, карта міста Прикметник, сигнальні карточки, м'яч.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
Бесіда з учнями:
Учитель. Так, з іменниками ми вже добре знайомі. А сьогодні ми з вами відвідаємо ще одне місто… ( Шум за останньою партою ). А що за шум в класі? Хто ви такі? Через що сперечаєтесь?
Рольова гра.
( Виходять учні, що грають роль Іменника і Прикметника ).
Іменник: - Я ще раз говорю: «Я головний в нашій країні Морфології!»
Прикметник: - Ну як ти не розумієш…
Учитель: - Не сваріться! Що у вас сталося? Хто ви такі?
Прикметник: - Я – Прикметник.
Іменник: - А я – Іменник. І я говорю, що я – головний у нашій країні, а він не погоджується!
Прикметник: - Чому ти так вирішив?
Іменник (до учнів): - А скажіть-бо, хто приносить найбільше користі нашій матері Мові? Безумовно, я! Діти, ви ж учили, що без мене ніхто не мав би імені. Я даю назви всім предметам, особам, істотам, подіям.
(До Прикметника): - А ти хто такий???
Прикметник: Я веселий і звабливий,
Гарний, милий і красивий,
Несказанний, незрівнянний;
Маю ступінь порівняння.
Я відносний чи присвійний,
А чи якісний незмінно.
Відповім я залюбки
На питаннячко – який?
Маю ознаку предмета,
Називаюсь я …
Учні: Прикметник.
Прикметник: - Ось бачиш, навіть учні мене знають. І ти, Іменнику, маєш знати, що я в нашій країні маю такі ж права, як і ти. І без моєї прикмети ти не був би такий гарний і зрозумілий. Я прикрашаю всіх осіб і всі предмети!
Іменник: - Ну для чого ти мені здався? Я і без тебе добре впораюсь у мові!
Прикметник: - Перевіримо?
Іменник: - Ану!
Прикметник: - Відгадай загадку:
Хустина, клубок;
По хустині катається, людям усміхається.
Іменник: - Хм… Не зрозумію ніяк… Діти, може ви знаєте?
Учні: -Ні.
Прикметник: - А якщо я прикрашу цю загадку собою:
Блакитна хустина, жовтий клубок;
По хустині катається, людям усміхається.
Іменник: - То тепер зрозуміло: блакитна хустина – небо, жовтий клубок – сонце…
Прикметник: - Ну то як? Можеш обійтись без мене?
Іменник: - Певно, що ні… Будемо дружити і прикрашати мову разом!
Учитель: - Добре, що ви знайшли спільну мову, займайте свої місця, будьте гостями на нашому уроці.
«Мікрофон» (бесіда з учнями)
Учитель. Наш урок почався зі слів «Сьогодні у нас незвичайний урок..». Незвичайний він буде тим, що це буде урок-подорож до одного з міст країни Морфології – міста Прикметник, де ми з вами поглибимо наше знайомство з цією частиною мови.
(На дошці – карта м. Прикметник, на якій позначено такі станції: Інтелектуал, Пізнайко, Спорт, Гра).
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
Учитель. Виходячи з теми уроку, визначте («Мікрофон»):
ІV. Актуалізація опорних знань.
Учитель. Ось і перша станція – «Інтелектуал», на якій ми з вами перевіримо, які знання ви вже маєте про прикметник.
Виходимо на цій станції і бачимо над собою небо і сонце… Дві невід’ємні частини природи, що дарують нам радість життя. Адже без сонячного світла і тепла не можна уявити нашого життя. Але подивіться – чого не вистачає сонечку у цьому місті? (на дошці – сонечко з написом «Прикметник», але без проміння).
А промінці йому додасте ви самі.
«Мозковий штурм» (робота в парах)
Кожна пара учнів отримує промінець, на якому протягом 2 хв. записують все, що знають про прикметник. Через 2 хв. Учні прикріплюють промінці до сонця і озвучують написане.
Учитель: Отже, певні знання про прикметник ви маєте. А сьогодні, перебуваючи в цьому незвичайному місті, ми їх повторимо і поглибимо.
V. Сприйняття та засвоєння знань.
Учитель.
Ми прибули на станцію «Пізнайко», де повинні отримати, поглибити свої знання. А так як тема не є для вас абсолютно новою, тому і вивчення її буде відбуватися за вашої активної участі, ви зможете відчути себе справжніми вчителями.
«Навчаючи - вчусь»
Клас ділиться на 3 групи. Кожна група отримує завдання – вивчити певний аспект теми за підручником і пояснити її учням інших груп (за технологією «Навчаючи - вчусь»).
1 група – призначення прикметників,
2 група – роль прикметників у мовленні,
3 група – морфологічні ознаки, синтаксична роль прикметника.
«Ти - мені, я - тобі»
З метою закріплення теоретичного матеріалу, учні ставлять питання по темі до будь-кого з однокласників.
Визначити синтаксичну роль прикметників у реченні.
Добра нивонька була, сто кіп ізродила.
Швидка течія підхопила човен.
Небо чисте і прозоре.
Висновок : прикметники в реченні найчастіше бувають означеннями, але можуть бути й присудками.
ІV. Формування вмінь і навичок.
Учитель.
Час вирушати далі. А наступна станція – «Спорт», на якій ви зможете розім’ятися.
Фізкультхвилинка.
Якщо я називаю прикметник, що означає колір, ви присідаєте, якщо смак – підстрибуєте, якщо розмір – махаєте руками ( як вітряк ).
Синій , білий , великий, кислий, смачний, зелений, маленький.
Учитель. А перед нами вже наступна, остання, станція – «Гра», де ми маємо змогу пограти в лінгвістичні ігри, використовуючи отримані знання.
«Лінгвістичний волейбол»
«М’яч» - слово-прикметник. Той, хто отримує м’яч, має назвати прикметник, який починається на останню букву основи прикметника, що назвав попередній гравець, і зробити передачу далі.
«Визбирувачі»
Виписати з тексту прикметники.
Сірим змієм плазує шлях з гори в долину поміж зеленою травою безкрайнього степу.
Ясне сонце геть підбилося вгору, розсіває своє золоте марево по зеленій долині. Ні пером не описати, ні словом не сказати тієї несподіваної краси, якою до вас усміхалася долина! Зелена трава горить-палає зеленим огнем, на її довгих листочках грає і сяє, мов самоцвітне каміння, чиста роса: то стрільне вам у вічі тоненькою голочкою жовтого світла, то зачервоніє круглою горошиною, то засиніє синьоцвітом, то посипле зеленими іскорками.
(П. Мирний)
Гра «Хто більше».
Завдання: до іменників слово, ніч, серце, погляд, море, небо підібрати якомога більше прикметників-епітетів.
Гра «Четверте зайве».
Завдання: визначити в кожній групі «зайве» слово, обґрунтувати свій вибір, із «зайвими» словами скласти словосполучення.
1) Залізний, дерев’яний, широкий, золотий:
2) Високе, високий, високі, висота;
3) Білий, біленький, білизна, білуватий.
Творча робота
Кожен учень має картки двох кольорів – червоного і зеленого. Учитель зачитує твердження, а школярі піднімають картки відповідного кольору: якщо згодні – зеленого, ні – червоного.
«Ти - редактор» (самостійна робота)
Відредагувати текст. Визначити морфологічні ознаки та синтаксичну роль прикметників у першому реченні.
Поволі згасав … день. На … спалахували зорі. Настала … … ніч. На високому стовбурі … в'яза в … гнізді сплять лелеки.
« Розвиваємо мовлення»
Пропоную ілюстрації.
Група А – описує.
Група Б – складає речення.
Група В – добирає прикметники.
VІ. Підсумки уроку.
Учитель. Отже, добігла кінця наша віртуальна подорож містом Прикметник, але в ньому ми ще не раз побуваємо, повернемося за новими знаннями про прикметник. А зараз давайте підсумуємо нашу роботу в подорожі.
Бесіда ( з використанням технології «Метод ПРЕС» )
VІІ. Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання.
Скласти кросворд з опорним словом «прикметник», ребус або тести, дібрати прикметники до поданих слів : Україна, мама, мова, школа.
Вивчити правила.