Мета уроку: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, про морфологічні ознаки прикметника, його синтаксичну роль, формувати вміння знаходити прикметники в реченні, визначати їх значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, складати з ними речення, уживати у власному мовленні, робити аналіз текстів щодо стилістичної ролі в них прикметників; розвивати увагу, мислення, пам΄ять, удосконалювати вміння самостійної роботи; сприяти вихованню стійкої життєвої позиції щодо необхідності берегти власне здоров'я.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Технології, методи, форми роботи: пояснення, бесіда (репродуктивна, проблемна, узагальнююча),” Кольорова настанова”, “Мікрофон”, “Асоціативне коло”, “Мозковий штурм”, спостереження над мовним матеріалом, “мовний крос”, читання з позначками, творче спостереження з аналізом, дослідження-відновлення, ситуативне завдання, «Незакінчене речення», ігри «Відшукай слово», гра “ДЧЦМЗ” (Для Чого Це Мені Знадобиться?”), прийом “Самоналаштування”.
Обладнання і матеріали: ноутбук, мультимедійний проектор, екран, кольорові картки, підручник, відео “Експрес уроки від О.Авраменка”.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
1. Привітання
- Доброго ранку, дорогі діти! Мені приємно бачити вас. Як ви думаєте, чому люди при зустрічі кажуть”Доброго ранку”,бажають “Доброго здоров’я”?
Здоров’я – це дорогоцінний скарб людині від природи, який не купиш за гроші, його потрібно навчитися берегти та зміцнювати.
2. “Самоналаштування”.
Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте:
- Ми готові продовжувати мандрувати чарівною країною Морфологія.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Послухайте розповідь. Визначте основні думку тексту. Які висновки можна зробити з почутого.
Батько-садівник відправив сина до сусіда в одній справі. Сусід був дуже поганої вдачі. Хлопчик виконав батькове завдання. Але прийшовши додому, запитав: – Як ти можеш спілкуватися з такою негарною людиною? Він дуже запальний і може обірвати співбесідника негарним викриком на півслові. Ця людина бачить тільки себе, розуміє також тільки себе. Батько, нічого не відповівши, повів сина в сад. Показав йому кущ троянд. І каже: – От дивися! Бачиш, яка вона колюча? Зрубаймо цей кущ і спалімо. – Та ти що, тату! Так це ж троянда, вона оспівана в піснях, і немає жодного поета, який би не згадав би цю квітку! – Так, – погодився батько, – а тепер зірви її. Хлопець намагався, але скрикнув: “Ой, колеться!” – Тепер оцю рослинку зірви, – показав на кропиву. – Е ні, краще вже оцих нарву, – тикнув пальцем на блекоту, – або цю, – показав на дурман. – Цю не чіпай. Блекота дуже отруйна. – Краще рвати конвалії, вони пахнуть гарно, – промовив юнак. – Справді, – погодився батько, – вона не тільки пахне, а й серце лікує. Але треба бути обережним, бо якщо більше прийняти настою з неї, то це – отрута. – Конвалія – отрута?! – вражено скрикнув хлопець. – Так, синку. – То що ж, нам залишаються тільки ніжні ромашки? – Ні. Живучи на землі, людина не може обійтися без жодної з цих рослин. Коли тобі буде потрібен настій з будяка чи варення з листочків троянд, відвар із плодів терну або чай із шипшини – ти подумаєш, як одержати потрібне. Так і людина в житті не може обійтися без іншої людини. Бо навіть отруйна рослинка в деяких випадках дає користь. Просто треба подумати, як до неї підійти, щоб одержати те, що нам потрібно. Люди як рослини – одні колють, другі жалять, треті гарно пахнуть, деякі з них є отруйними. Тому ми повинні вміти сприймати людину такою, як вона є.
Слово вчителя. Так, людина має навчитися жити в гармонії з природою, отримувати від неї користь не шкодячи ні їй, ні собі. Сьогодні ми більше дізнаємось про те, як можна покращити здоров’я, уміло використовуючи лікарські властивості рослин. Отож, з усвідомленням того, що все у цьому світі невипадково і може приносити користь, продовжуємо відкривати нові сторінки країни ”Морфологія”.
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
ТА ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ
1. Гра”. Станція ДЧЦМЗ” (Для Чого Це Мені Знадобиться?).
(Учні розповідають, що вони сподіваються одержати від цього уроку.)
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. “Мозковий штурм”
Слово вчителя.Сьогодні на уроці мова піде про прикметник.Це дуже важлива й цікава тема. Чи знаєте ви, що прикметники за кількістю вживання посідають третє місце після іменників і дієслів? Прикметники – це багатство й окраса нашої мови. Досконале знання й володіння мовою не можливе без знання її прикметникової скарбниці.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ ФАКТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Проблемне запитання
2. Спостереження над мовним матеріалом
3. Читання з позначками
- Самостійно прочитайте матеріал підручника, користуючись позначками:
+ – відома інформація:
- – нова інформація;
? – інформація, що потребує пояснення.
4. Бесіда
Паспорт Прикметника
Місце проживання – морфологія.
Родинні зв’язки: з іменником.
Питання: який?, чий?
Багатство: рід, число, відмінки.
Рольму реченні: означення, присудок.
5. Лінгвістичне спостереження.
Прочитайте, спроектовані на дошку два тексти і порівняйте їх. Знайдіть прикметники. З’ясуйте, яку роль виконують прикметники у кожному з текстів.
Текст 1.
Ромашка-це тендітна , проста квіточка. Маленька ромашка не впадає в око великими розмірами, не має пишних “вогняних” пелюсток. Але проста, скромна краса ромашки все одно незрівнянна. Кругла серединка квіточки радує око яскраво-жовтим кольором. А прямі пелюстки, які оточують її по колу, біленькі та ніжні-ніжні. Ромашка, неначе маленьке сонечко, вбране у білі шати, усміхається до всіх навкруги. Скромна ромашка є щедрою. Вона лікує людей від багатьох хвороб, дарує солодкий нектар, годує мурашок та комашок – “сонечок”. А також наповнює навколишній світ радістю життя!
Текст 2.
Ромашка лікарська, однорічна рослина зарекомендувала себе в народній і традиційній медицині при зціленні від безлічі недуг.
Стебло прямостояче, розгалужене, ребристе.Висота стебла сягає до 50сантиметрів. Листки чергові, двічі або тричі перисто-розсічені на вузько-лінійні частки. Пелюстки у ромашки лікарської розташовані горизонтально або опущені вниз.
6. Фізкультхилинка ( профілактика втомлюваності очей)
7. ”Асоціативне коло”
Слово вчителя. Діти прослухайте словесний опис рослини.
Рослина ця – розлогий кущ. Люди здавна милувалися нею. Росте вона пишним розлогим кущем. Її порівнюють з дівчиною. Мов наречена, весною вкривається білим цвітом. Влітку ця зеленоока красуня тягнеться до сонця. Восени вже виблискує золотом жовтогарячого листя. Наливаються соком кетяги. Тепер із них можна сміливо готувати смачне варення або ж використовувати як лікарський засіб.
Взимку під білим покривалом снігу вона особливо гарна. Звеселяє червоним кольором ягід усе навколо. Закликає птахів поласувати ними.
Це – символ нашого народу. Вона дуже гарна у всі пори року.
Слово вчителя.
(Текст проектується на екран)
Завдання до тексту.
1. Відшукайте прикметники.
2. Якими частинами мови виражені слова, пов’язані з прикметниками?
3. Спробуйте визначити морфологічні ознаки прикметника.
4. З’ясуємо синтаксичну роль прикметників.
5. Хто зможе пояснити, від чого залежить рід, число, відмінок прикметників?
Діти, а як називається в літературі цей художній засіб: зеленоока красуня, пишний кущ?
8. Гра” Відшукай слово” Вправа 331. (Підручник «Заболотний О В. Українська мова»).
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота у групах.
Завдання для 1 групи.
Напишіть невеликий опис квітки волошки (5-6 речень) у художньому стилі. Використайте прикметники-епітети.
Завдання для 2 групи.
Уявіть себе художником і розкажіть, яким би ви зобразили житнє поле весною, літом (5-6 речень)
Завдання для 3 групи.
Поширте речення прикметниками
……. весною, наприкінці березня, з’являються ... квіти — …… кружальця мати-й-мачухи. Квітки мати-й-мачухи радісно всміхаються ……сонцю …….голівками. А тільки-но зійдуть ………зірки на небі, голiвки закриваються, засинають. Листочки з одного боку вкриті …..пушком,a…. бiк листочка …….. Вони проростають після того, як одцвітуть квіточки, щоб не заступити їм сонця. Тому й назву отримали — «мати». А….. боком пригорни до себе листочок — холод пройме. Це — мачуха.
Це чудова …….рослина, з якою в народі пов’язано багато легенд i повiрїв.
2. Гра “Мовний крос” (Завдання проектується на екран).
Запишіть словосполучення, головним словом яких будуть іменники, а залежними – прикметники.
Здоров’я, івасі, желе, пюре.
3. Ситуативне завдання (робота у парaх).
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Слово вчителя.
Сьогоднішня наша розмова про те, що все у природі взаємопов’язaне i приносить користь,про цілющі властивості рослин, а також про прикметник та його роль у мовленні завершується.
1. «Мікрофон».
2. Ceнкан.
Зроров’я
Витривале,богатирське
Змiцнювати, цiнувати,берегти
Здоров’я – найдорожчий скарб.
Багатство
Слово вчителя. Прикметники –це життєдайне джерело, яке живить нашу мову, робить її багатшою, милозвучнішою, допомагає більш точно виразити думку. Ми маємо навчитися правильно та доцільно використовувати прикметники у своєму мовленні. Тому що, вміння гарно розмовляти-це показник культурної, освіченої людини.
3. Перегляд експрес уроку від О.Авраменка .”Ціни дешевші чи низькі?”https://tsn.ua/video/video-novini/ekspres-urok-ukrayinskoyi-movi-cini-deshevi-chi-nizki.html .
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове. Виконати письмово вправу 338.
За бажанням. Написати твір-мініатюру на тему “Здоров’я за гроші не купиш.”.