Українська мова 6 клас
Тема: зміни приголосних при творенні відносних прикметників із суфіксами
-ськ, -цьк, -зьк- та іменників із суфіксами –ств(о), -зтв(о), -цтв(о)
Мета: ознайомити учнів зі змінами приголосних при творенні відносних прикметників із суфіксами -ськ-, -цьк-, -зьк- та іменників із суфіксами -ств(о), -зтв(о), -цтв(о); формувати вміння правильно вимовляти й записувати слова, які зазнають змін при додаванні суфіксів; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати любов до рідної мови.
Очікувані результати: учні знають основні способи словотвору; приголосні, що зазнають змін при суфіксальному словотворенні; знаходять їх у слові, правильно проводять зміни.
Обладнання: підручник, таблиця, «Зміна приголосних звуків при додаванні суфіксів -ськ-, -ств-», дидактичний матеріал
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Епіграф до уроку:
Ніколи не говори: «Я неук».
Завжди кажи: «Я-зірка».
Орфографія-це…
Орфоепія-це…
Фонетика-це…
Синтаксис-це…
Лексика-це…
Фразеологія-це…
Графіка-це…
Словотвір-це…
Стилістика-це-
Морфологія-це…
Морфеміка-це…
І група-морфемний розбір слів.
ІІ група-словотвірний розбір слів.
Пречудовий, впевненість, затінок,криголам, принесений,турпохід.
ІІІ група- Поставте наголос. Поясніть спосіб творення підкреслених слів.
Визнання, пізнання, вимова, дробовий, занести, чорнозем, живопис, виразно, надворі.
Вид перевірки: зачитування слів, словотвірний аналіз підкреслених слів (письмово на дошці)
5. Утворіть за допомогою суфікса –ин іменники від прикметників, поясніть написання.
Зразок. Німецький – Німеччина.
Хмельницький, галицький, вінницький, херсонський, львівський, одеський, миколаївський, полтавський, харківський, турецький, донецький.
(Хмельницький - Хмельниччина, галицький - Галичина, вінницький -Вінничина, херсонський - Херсонщина, львівський - Львівщина, одеський - Одещина, миколаївський - Миколаївщина, полтавський- Полтавщина, харківський -Харківщина, турецький - Туреччина, донецький - Донеччина.)
Піснею любові і добра стала ти для мене Черніве.ино моя!
III. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
План пояснення нового матеріалу
1) Зміни, які відбуваються в словах, утворених від іменникових основ, що закінчуються на [к], [ч], [ц].
2) Зміни, які відбуваються при словотворенні за допомогою суфіксів -ськ-, -ств-.
2. Опрацювання таблиці «Зміна приголосних звуків при додаванні суфіксів -ськ-, -ств-». Додаток №2
3. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу ( с. 60 – 62)
2) Виконання вправ і завдань ( впр. 149(усно)
IV. Закріплення знань, умінь і навичок
1) Творча робота в парах
До кожного правила узагальнювальної схеми дібрати 2–3 власні при-
клади і записати їх.( Боягуз - боягузький, боягузтво; Кавказ - кавказький; убогий - убозтво;
гірник -гірницький; молодець - молодецький, молодецтво; ткач - ткацький, ткацтво;
залісся - заліський; птах - птаство; Черкаси - черкаський.)
2) Уставте пропущені літери. Поясніть правопис слів. Позначте орфограму. Виділіть суфікси.
Вороне..кий, францу..кий, кременчу..кий, солда..кий, турис..кий, нью-йор..кий, гре..кий, дослідни..кий, велетен..кий, оде..кий, пта..во, аген..во.
3) Від поданих іменників утворіть прикметники.
Комендант, гігант, турист, інтелігент, танкіст, альпініст, протестант, практикант, студент, Рига, Волга, Миргород, Запоріжжя.
4) Від поданих іменників — назв національностей утворіть відносні прикметники.
Румун, росіянин, українець, казах, калмик, грек, чех, француз.
5) Робота з текстом (редагування)
Прочитати й відредагувати (прямо на мультимедійній дошці) написане, пояснюючи суть помилки за допомогою правил.
Найбільш багаті місця рибної ловлі знаходилися у гирлі притоки Дніпра. В дніпровзький і бугський лимани козакство виходило через запорожську протоку. Там ловилась часто гіганська риба.
- Записати відредагований текст (або виправлені слова) у зошит.
Найбільш багаті місця рибної ловлі знаходилися у гирлі притоки Дніпра. В дніпровський і бузький лимани козацтво виходило через запорозьку протоку. Там ловилась часто гігантська риба.
6) Тестові завдання
1. Словотвір – це:
а) творення граматичних форм слова;
б) розділ мовознавства, що вивчає способи творення слів;
в) розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови.
2. Словотворення – це:
а) зміна форми одного й того самого слова;
б) відмінювання слова;
в) розбір слова за будовою;
г) процес утворення слова.
3. При творенні прикметників із суфіксом –ств- кінцеві звуки основи змінюються так:
а) г + -ств- -ств-, к + -ств- -зтв-, х + -ств- -цтв- ;
б) г + -ств- -цтв-, к + -ств- -ств-, х + -ств- -зтв-;
в) г + -ств- -зтв-, к + -ств- -цтв-, х + -ств- -ств-.
4. При творенні прикметників за допомогою суфікса –ськ- кінцеві звуки основи змінюються так:
а) ч + -ськ- -цьк-, ж + -ськ- -зьк-, ш + -ськ- -ськ-,
б) ч + -ськ- -ськ-, ж + -ськ- -цьк-, ш + -ськ- -зьк-,
в) ч + -ськ- -зьк- , ж + -ськ- -ськ- , ш + -ськ- -цьк-.
5. Позначте слово, у якому на місці пропуску пишеться ч:
а) Гали..ина,
б) Доне..ина,
в) Миколїв..ина.
6. Позначте слово, у якому при додаванні –ств- пишеться –цтв-.
А) товариш; б) дивак; в) брат.
V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Вивчити теоретичний матеріал с. 60-62
2) Виконати вправу 152
VI. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Що на уроці мені здалося важким?
Додаток №1
страсний |
болісний |
Особистісний |
Форпостний |
студентство |
кістлявий |
заздрісний |
капосна |
шістнадцять |
зап`ястний |
водохресні |
шелесне |
баластний |
Захисний |
ненависний |
аванпостний |
блиснути |
контекстні |
компостний |
оповісник |
усний |
серце |
якісний |
діяльнісний |
пестливий |
доблесний |
тижневий |
пристрасний
|
шістнадцять |
глузливий |
швидкісне |
улесливий |
провісник |
правозахисник |
кількісний |
обласний |
почесне |
президентсь-кий |
буревісник |
вартісний |
гігантський |
контрастні |
щасливий |
прихвосні |
виїзна |
студентсь-кий |
хворостняк |
перехресний |
безжалісна |
усний |
Додаток №2
Кінцеві приголосні твірної основи |
Суфікси |
Зміни в суфіксі |
Приклади |
г, ж, з |
-ськ-, -ств(о) |
-зьк -зтв(о) |
Рига — ризький, Париж — паризький. |
к, ч, ц |
-ськ(ий), -ств(о) |
-цьк(ий), -цтв(о) |
Кріпак — кріпацький, кріпацтво; викладач — викладацький. |
х, ш, с |
-ськ(ий), -ств(о) |
-ськ(ий), -ств(о) |
волох — волоський, товариш — товариський, товариство. |
Зверніть увагу! 1. Інші приголосні перед суфіксами -ськ(ий), -ств(о) на письмі зберігаються: багатий - багатство, брат - братство, люд - людський, людство, Чернігів - чернігівський. 2. Деякі слова, узвичаєні без зміни приголосних основи, передаються з ними й на письмі: баскський, казахський, перемишльський, тюркський,нью-йоркський, шахський, цюріхський, герцогський, сакський, ла-маншський. Запам’ятай! Хвацький, міський. |