Урок української мови у 7 класі з теми "Ступені порівняння прислівників"

Про матеріал

Навчити утворювати просту та складену форми вищого і найвищого ступенів порівняння прислівників, формувати вміння розпізнавати, розрізняти і правильно утворювати форми ступенів порівняння прислівників, доречно використосувати їх в усному та писемному мовленні; розвивати спостережливість, увагу, логічне й образне мислення, вдосконалювати роботу в групах; виховувати у шко­лярів любов до краси слова, до нетлінних духовних багатств за допомогою мовленнєво-комунікативного

Перегляд файлу

Урок  української мови у  7 класі

Семчук  Дарія Богданівна,

учитель української мови та літератури 

Чернівецького ліцею №3 медичного профілю

Чернівецької міської ради Тема уроку: Ступені порівняння прислівників.

Мета уроку:навчити утворювати просту та складену форми вищого і найвищого ступенів порівняння прислівників, формувати вміння розпізнавати, розрізняти і правильно утворювати форми ступенів порівняння прислівників, доречно використосувати їх в усному та писемному мовленні;                розвивати спостережливість, увагу, логічне й образне мислення, вдосконалювати роботу в групах;

               виховувати у школярів любов до краси слова, до нетлінних духовних багатств за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу.

Тип уроку:     засвоєння нових знань.

Обладнання: посібники, виставка літератури, дидактичний матеріал, ілюстрації, опорні конспекти, мультимедійний супровід, аудіозаписи.

Міжпредметні зв’язки: українська література, міфологія, світова література, образотворче мистецтво, музика.

Епіграф: 

Багато є див на світі.

Та найдивніше – людина!  (Софокл)

 

ЗМІСТ І СТРУКТУРА УРОКУ

І.Організаційно-вступна частина уроку Вступне слово вчителя. 

Мова – найтонший різець, який здатний на дива…. На уроках мови ми занурюємося у морські мовні глибини, знаходячи там найкоштовніші перлини-слова. Тільки їх необхідно підбирати дуже скрупульозно і правильно та доречно використовувати у своєму мовленні.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

³    Хвилинка настрою 

³    Гра «П’ять літер» 

Завдання: знайдіть закодоване слово, закресливши п’ять літер в рядку, які відповідають шиплячим звукам.

П Р Ж ИС ЧЛ І Ш ВН В ИК Ж

Код: ПРИСЛІВНИК

Лев Толстой говорив, що щаслива та людина, яка має в житті мету та мрію. Ми теж чітко знаємо мету нашого уроку. Сформулюйте її.

 

ІІІ.Повідомлення теми, мети уроку. Актуалізація та корекція опорних знань учнів 

³Експрес-опитування . «Незакінчене речення»

1.Розділ мовознавчої науки, який вивчає частини мови…

2. Прислівник – це…

3.Прислівники відповідають на запитання…

4.Є такі розряди  прислівників за значенням…

5.Синтаксична роль прислівника…

 

ІV. Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.

³Репродуктивна бесіда

1.Чи зустрічалися ви раніше із ступенями порівняння під час вивчення інших частин мови? 

2.  Чи всі прикметники можуть утворювати ступені порівняння?

3.  Які ступені порівняння прикметників ви знаєте?   ³Робота з опорним конспектом  ³Робота з підручником.

Мовне спостереження. Вправа 353 (усно).

Висновки. Отже, подібно до прикметників, прислівники можуть утворювати ступені порівняння. Як і прикметники можуть утворювати вищий і найвищий ступінь порівняння.  

³Робота в групах. Словниковий розподільний диктант з ключем. 

 Завдання  для І групи: 

1)утворіть прислівники простої форми вищого ступеня;  2) у  кожному слові підкресліть першу літеру  Завдання  для ІІ групи: 

1)утворіть прислівники простої форми найвищого ступеня; 

2) у  кожному слові підкресліть третю літеру. По вертикалі – прочитайте частину прислів’я, іншу – доповніть.

І

1.Корисно– корисніше 

2.Рідко –   рідше

3.Азартно –  азартніше

 4.Щасливо– щасливіше 

5.Енергійно – енергійніше                          

 

ІІ

1.Розумно –  найрозумніше

2.Оригінально –  найоригінальніше

3.Зухвало – найзухваліше

4.Уміло – найуміліше

5.мало –  найменше

 

Ключ: Краще розум, ніж золото.

³Бесіда

1.Чи є у прислів’ї прислівник?

2. Чи стоїть він у формі ступеня порівняння?

3.Якій формі і якого ступеня?  

4.  Утворіть усі форми і прокоментуйте особливість. 

5.  Яка особливість виділених слів?(При утворенні ступенів порівняння) 

6.  Як ви розумієте значення цього прислів’я?

 

³Міжпредметні зв’язки. ³Інтелектуальна розминка  

1.  У яких творах української літератури  це прислів’я  лежить в основі сюжету?

(І.Липа. «Близнята», О.Сторожено «Скарб», Б.Лепкий «Цвіт щастя»)

2.  У якій філософській п’єсі-казці головні герої шукали Синього птаха щастя? Чим обвінчалися їхні пошуки?

(Головні герої філософської п'єси-казки Моріса Метерлінка «Синій птах». Хлопчик Тильтиль і дівчинка Митиль раділи подарункам, чекали свят, лише у мріях наїдалися цукерочками і тістечками, не забуваючи поділитися один з одним, милі, добрі, товариські, виховані діти. Тильтиль відправився на пошуки Синього птаха, щоб змінити життя. Подорож в чарівний світ, де живуть душі людей і речей. Країна Спогадів і Царство Майбутнього; зустрічі з алегоричними персонажами: Ніч, Блаженство, Висока Радість, Хвороби, Хліб, Цукор, Молоко, Вогонь, Кішка, Собака, Душа Світла).

Висновки. Синій птах - символ щастя - завжди поруч. Багатозначний образ, одночасно і філософський і буденний; не потрібно ходити далеко, потрібно уміти бачити щастя поруч, уміти дарувати добро людям. Життя саме по собі є щастям; сонце і життя сильніше смерті; щасливим стає той, хто дарує щастя іншим.

За народною легендою, хто впіймає синю пташку, той буде щасливим.

 

 ³Мистецькі  паралелі.  Екскурс у міфологію

-В.Ванєцов. «Гамаюн, пташка-віщунка».  «Сірін і Алконос, птахи радості і печалі».  

-Легенда про папороть – квітку щастя.  

³Бесіда

1.Що таке щастя?

2.За словами Перелесника, героя «Лісової  пісні» Лесі Українки, «щастя – то зрада,... тим воно й гарне, що вічно летить». 

Учені вивели формулу щастя: «одночасний сплеск емоційного, розумового та фізичного інтелектів на одиницю часу, яка дорівнює миті». Ви згідні з цим?

3.Коментар епіграфа.

4.Яке це відчуття для вас бути щасливим?

5.Чи чули ви про «гормони щастя»?

 

³Хвилинка інтелектуала

У нашому мозку виробляються ендорфіни, що полегшують проведення нервового імпульсу до центру задоволення. Це збудження надає нам почуття легкості, радості, бадьорості. Допитливі учені зайнялися цим питанням ще в 70-і роки XX століття, намагаючись створити штучні аналоги ендорфінів-«гормонів щастя». Але всі винаходи виявилися невдалими, бо людський організм звикав до них. Людина ставала залежною від цих речовин і за їх відсутності була дратівлива, погіршувалося само почуття. Проте наука знає багато про нешкідливі способи «ощасливлення» людства. Наприклад, підвищенню концентрації ендорфінів сприяє поїдання шоколаду. Отож,і я вам хочу запропонувати вправу «Шоколад».

Перед вами таблиця-символічна плитка шоколаду, де ви заповните пусті клітки утвореними ступенями порівняння прислівників, виписаних з карток. 

³ Вибірковий диктант.  Індивідуальне завдання. Вправа «Шоколад»  

Завдання: виписати прислівники, утворити ступені порівняння

Папороть цвіте тільки раз на рік - опівночі на Івана Купала. Ретельно охороняється нечистою силою. Кому пощастить зірвати квітку, той має швидко підкинути її вгору. Коли квітка ніжно схилить свою голівку й упаде додолу, на тому місці треба сміливо починати копати: під землею знаходиться скарб. 

 

V. Закріплення вивченого матеріалу ³ Робота в парах.  «Туманність Андромеди»  Завдання:

1)знайти продовження крилатого вислову; 

2)вказати прислівник; 3)утворити ступені порівняння.

1.  Щасливо там жити, …де вміють дружити.

2.  Краще бідна кишеня, …як голова.

3.  Як розумно, …то й корисно.

4.  Найбільше щастя в житті - …здоров’я.

³    Усний твір-опис картин К.Білокур з використанням прислівників у формі вищого та найвищого ступенів порівняння.

 

VІ. Підсумки уроку. Оцінювання, самооцінювання, взаємооцінювання

³    Бесіда «Мікрофон»

1.Які ступені порівняння прислівників ви знаєте? 

2. Як твориться вищий ступінь порівняння прислівників?

3.Чи всі прислівники вищого ступеня творяться додаванням суфіксів -ш-, -іш-?

4. Як твориться найвищий ступінь порівняння прислівників?  ³Творча робота у групах.   Складання сенквейна-тавтограми

Прислівник

Примхливий, пружинний.

Приваблює, пояснює, просвітлює.

Проявляє підкреслено публічну пунктуальність.

Прообраз.

³Рефлексія.

 VІІ. Диференційоване д/з:

1)   вправа 364; 

2)   виписати (скласти) 5-6 речень народознавчої тематики з прислівниками; утворити від них ступені порівняння; 

3)   написати твір-мініатюру «Найщасливіша мить» (використати прислівники у формі вищого та найвищого ступенів порівняння).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pdf
Додано
27 червня 2018
Переглядів
1196
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку