Навчити утворювати просту та складену форми вищого і найвищого ступенів порівняння прислівників, формувати вміння розпізнавати, розрізняти і правильно утворювати форми ступенів порівняння прислівників, доречно використосувати їх в усному та писемному мовленні; розвивати спостережливість, увагу, логічне й образне мислення, вдосконалювати роботу в групах; виховувати у школярів любов до краси слова, до нетлінних духовних багатств за допомогою мовленнєво-комунікативного
Урок української мови у 7 класі
Семчук Дарія Богданівна,
учитель української мови та літератури
Чернівецького ліцею №3 медичного профілю
Чернівецької міської ради Тема уроку: Ступені порівняння прислівників.
Мета уроку:навчити утворювати просту та складену форми вищого і найвищого ступенів порівняння прислівників, формувати вміння розпізнавати, розрізняти і правильно утворювати форми ступенів порівняння прислівників, доречно використосувати їх в усному та писемному мовленні; розвивати спостережливість, увагу, логічне й образне мислення, вдосконалювати роботу в групах;
виховувати у школярів любов до краси слова, до нетлінних духовних багатств за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: посібники, виставка літератури, дидактичний матеріал, ілюстрації, опорні конспекти, мультимедійний супровід, аудіозаписи.
Міжпредметні зв’язки: українська література, міфологія, світова література, образотворче мистецтво, музика.
Епіграф:
Багато є див на світі.
Та найдивніше – людина! (Софокл)
ЗМІСТ І СТРУКТУРА УРОКУ
І.Організаційно-вступна частина уроку Вступне слово вчителя.
Мова – найтонший різець, який здатний на дива…. На уроках мови ми занурюємося у морські мовні глибини, знаходячи там найкоштовніші перлини-слова. Тільки їх необхідно підбирати дуже скрупульозно і правильно та доречно використовувати у своєму мовленні.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
³ Хвилинка настрою
³ Гра «П’ять літер»
Завдання: знайдіть закодоване слово, закресливши п’ять літер в рядку, які відповідають шиплячим звукам.
П Р Ж ИС ЧЛ І Ш ВН В ИК Ж
Код: ПРИСЛІВНИК
Лев Толстой говорив, що щаслива та людина, яка має в житті мету та мрію. Ми теж чітко знаємо мету нашого уроку. Сформулюйте її.
ІІІ.Повідомлення теми, мети уроку. Актуалізація та корекція опорних знань учнів
³Експрес-опитування . «Незакінчене речення»
1.Розділ мовознавчої науки, який вивчає частини мови…
2. Прислівник – це…
3.Прислівники відповідають на запитання…
4.Є такі розряди прислівників за значенням…
5.Синтаксична роль прислівника…
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.
³Репродуктивна бесіда
1.Чи зустрічалися ви раніше із ступенями порівняння під час вивчення інших частин мови?
2. Чи всі прикметники можуть утворювати ступені порівняння?
3. Які ступені порівняння прикметників ви знаєте? ³Робота з опорним конспектом ³Робота з підручником.
Мовне спостереження. Вправа 353 (усно).
Висновки. Отже, подібно до прикметників, прислівники можуть утворювати ступені порівняння. Як і прикметники можуть утворювати вищий і найвищий ступінь порівняння.
³Робота в групах. Словниковий розподільний диктант з ключем.
Завдання для І групи:
1)утворіть прислівники простої форми вищого ступеня; 2) у кожному слові підкресліть першу літеру Завдання для ІІ групи:
1)утворіть прислівники простої форми найвищого ступеня;
2) у кожному слові підкресліть третю літеру. По вертикалі – прочитайте частину прислів’я, іншу – доповніть.
І 1.Корисно– корисніше 2.Рідко – рідше 3.Азартно – азартніше 4.Щасливо– щасливіше 5.Енергійно – енергійніше
|
ІІ 1.Розумно – найрозумніше 2.Оригінально – найоригінальніше 3.Зухвало – найзухваліше 4.Уміло – найуміліше 5.мало – найменше
|
Ключ: Краще розум, ніж золото.
³Бесіда
1.Чи є у прислів’ї прислівник?
2. Чи стоїть він у формі ступеня порівняння?
3.Якій формі і якого ступеня?
4. Утворіть усі форми і прокоментуйте особливість.
5. Яка особливість виділених слів?(При утворенні ступенів порівняння)
6. Як ви розумієте значення цього прислів’я?
³Міжпредметні зв’язки. ³Інтелектуальна розминка
1. У яких творах української літератури це прислів’я лежить в основі сюжету?
(І.Липа. «Близнята», О.Сторожено «Скарб», Б.Лепкий «Цвіт щастя»)
2. У якій філософській п’єсі-казці головні герої шукали Синього птаха щастя? Чим обвінчалися їхні пошуки?
(Головні герої філософської п'єси-казки Моріса Метерлінка «Синій птах». Хлопчик Тильтиль і дівчинка Митиль раділи подарункам, чекали свят, лише у мріях наїдалися цукерочками і тістечками, не забуваючи поділитися один з одним, милі, добрі, товариські, виховані діти. Тильтиль відправився на пошуки Синього птаха, щоб змінити життя. Подорож в чарівний світ, де живуть душі людей і речей. Країна Спогадів і Царство Майбутнього; зустрічі з алегоричними персонажами: Ніч, Блаженство, Висока Радість, Хвороби, Хліб, Цукор, Молоко, Вогонь, Кішка, Собака, Душа Світла).
Висновки. Синій птах - символ щастя - завжди поруч. Багатозначний образ, одночасно і філософський і буденний; не потрібно ходити далеко, потрібно уміти бачити щастя поруч, уміти дарувати добро людям. Життя саме по собі є щастям; сонце і життя сильніше смерті; щасливим стає той, хто дарує щастя іншим.
За народною легендою, хто впіймає синю пташку, той буде щасливим.
³Мистецькі паралелі. Екскурс у міфологію
-В.Ванєцов. «Гамаюн, пташка-віщунка». «Сірін і Алконос, птахи радості і печалі».
-Легенда про папороть – квітку щастя.
³Бесіда
1.Що таке щастя?
2.За словами Перелесника, героя «Лісової пісні» Лесі Українки, «щастя – то зрада,... тим воно й гарне, що вічно летить».
Учені вивели формулу щастя: «одночасний сплеск емоційного, розумового та фізичного інтелектів на одиницю часу, яка дорівнює миті». Ви згідні з цим?
3.Коментар епіграфа.
4.Яке це відчуття для вас бути щасливим?
5.Чи чули ви про «гормони щастя»?
³Хвилинка інтелектуала
У нашому мозку виробляються ендорфіни, що полегшують проведення нервового імпульсу до центру задоволення. Це збудження надає нам почуття легкості, радості, бадьорості. Допитливі учені зайнялися цим питанням ще в 70-і роки XX століття, намагаючись створити штучні аналоги ендорфінів-«гормонів щастя». Але всі винаходи виявилися невдалими, бо людський організм звикав до них. Людина ставала залежною від цих речовин і за їх відсутності була дратівлива, погіршувалося само почуття. Проте наука знає багато про нешкідливі способи «ощасливлення» людства. Наприклад, підвищенню концентрації ендорфінів сприяє поїдання шоколаду. Отож,і я вам хочу запропонувати вправу «Шоколад».
Перед вами таблиця-символічна плитка шоколаду, де ви заповните пусті клітки утвореними ступенями порівняння прислівників, виписаних з карток.
³ Вибірковий диктант. Індивідуальне завдання. Вправа «Шоколад»
Завдання: виписати прислівники, утворити ступені порівняння
Папороть цвіте тільки раз на рік - опівночі на Івана Купала. Ретельно охороняється нечистою силою. Кому пощастить зірвати квітку, той має швидко підкинути її вгору. Коли квітка ніжно схилить свою голівку й упаде додолу, на тому місці треба сміливо починати копати: під землею знаходиться скарб.
V. Закріплення вивченого матеріалу ³ Робота в парах. «Туманність Андромеди» Завдання:
1)знайти продовження крилатого вислову;
2)вказати прислівник; 3)утворити ступені порівняння.
1. Щасливо там жити, …де вміють дружити.
2. Краще бідна кишеня, …як голова.
3. Як розумно, …то й корисно.
4. Найбільше щастя в житті - …здоров’я.
³ Усний твір-опис картин К.Білокур з використанням прислівників у формі вищого та найвищого ступенів порівняння.
VІ. Підсумки уроку. Оцінювання, самооцінювання, взаємооцінювання
³ Бесіда «Мікрофон»
1.Які ступені порівняння прислівників ви знаєте?
2. Як твориться вищий ступінь порівняння прислівників?
3.Чи всі прислівники вищого ступеня творяться додаванням суфіксів -ш-, -іш-?
4. Як твориться найвищий ступінь порівняння прислівників? ³Творча робота у групах. Складання сенквейна-тавтограми
Прислівник
Примхливий, пружинний.
Приваблює, пояснює, просвітлює.
Проявляє підкреслено публічну пунктуальність.
Прообраз.
³Рефлексія.
VІІ. Диференційоване д/з:
1) вправа 364;
2) виписати (скласти) 5-6 речень народознавчої тематики з прислівниками; утворити від них ступені порівняння;
3) написати твір-мініатюру «Найщасливіша мить» (використати прислівники у формі вищого та найвищого ступенів порівняння).