Тема: Розпізнаю пряме й переносне значення слів
Мета: Формувати в учнів уявлення про пряме і переносне значення слів, спостерігати за вживанням їх у мовленні, вчити виявляти в тексті слова із прямим та переносним значенням; розвивати вміння вживати у мовленні слова в переносному значенні; розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас школярів; удосконалювати орфоепічні навички, вміння правильно будувати речення, виражати в них закінчену думку; виховувати любов до рідної мови.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
2. Каліграфічна хвилинка
М М М М М м м м м м
Ма Му Мо мама, мами, мамина
Наче те весняне сонце, мамина рука.
3. Робота в парах
— Прочитайте вірш;
— Які образні слова та вирази є у вірші?
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми навчатимемося розпізнавати пряме й переносне значення слів.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за вправою 77 (с. 39)
— Прочитайте вірш.
— Про що в ньому йдеться?
— Прочитайте тлумачення слова мла.
— Спишіть вірш.
— У виділеному слові вкажіть кількість звуків і букв (усно).
— Визначте головні члени речення в перших двох реченнях. Випишіть словосполучення.
2. Робота за вправою 78 (с. 39)
— Прочитайте пари сполучень слів.
Веселі дівчата — веселі бджоли.
Золота каблучка — золота мла.
Замовкло дитя — замовкло поле.
— Зіставте значення підкреслених слів. Визначте, у якому сполученні слів вони вживаються в прямому значенні, а в якому — у переносному.
Запам’ятайте! Слова вживаються в прямому та переносному значеннях.
У словосполученні веселі дівчата (тобто дівчата, які мають веселу вдачу) слово веселі вжито в прямому значенні.
У словосполученні веселі бджоли (тобто бджоли, праця яких звеселяє людей) слово веселі вжито в переносному значенні.
— Отже, слова в прямому значенні — це звичайна, повсякденна назва чогось. Наприклад, назва предмета: холодна вода, солодкий чай. Переносне значення з’являється тоді, коли справжнє значення слів переноситься на інші за схожістю ознак: холодний погляд, солодкі слова.
3. Творча робота Змагання в командах
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Робота над текстом (с. 40, впр. 79)
— Прочитайте текст, уставляючи пропущені букви. Визначте його тип (розповідь, опис, міркування). Доберіть заголовок.
— Спишіть текст, уставляючи пропущені букви.
— Прочитайте виділені сполучення слів. Підкресліть ті з них, у яких слова вживаються в переносному значенні.
2. Гра «Добери словечко»
— До слів, ужитих у прямому значенні, доберіть слова у переносному значенні.
Поштовий, похвальний |
|
Чисті руки |
Совість, небо |
Добрий дідусь |
Вдача, совість |
Золоті сережки |
Руки, пора |
Чорна тканина |
Робота, думки |
Темна ніч |
День, час |
3. Вибірковий диктант
Випишіть словосполучення, у яких уживаються слова у переносному значенні, в перший стовпчик, у прямому — в другий стовпчик.
В оксамитовому вишневому футлярі лежали срібні монети. Піднесла мишка до мордочки свої оксамитові лапки. Кожна гілка на світанку дзвонить срібною росою. Вітер колише трави шовкові. У нашої Оксанки шовкова спідничка, білі рукавички. Горять ліси янтарним листом. Янтарне намисто не лише красиве, а і корисне.
4. Складання речень « Я малюю словом»
VІ. Підсумок уроку
— Що вивчали на уроці?
— Що для вас було новим?
— У якому значенні можуть уживатися слова?
— Наведіть власні приклади, використовуючи слова світлий, гострий, солодкий.