Українська мова
Тема. Утворюю слова за допомогою суфіксів.
Мета уроку: формувати предметні компетентності: поглибити знання учнів про будову слова, вчити утворювати слова за допомогою суфіксів; розвивати вміння впізнавати суфікси та влучно їх добирати; розвивати зв’язне мовлення учнів;комунікативні уміння, збагачувати словниковий запас й удосконалюються вміння та навички усного і писемного мовлення школярів;
формувати ключові компетентності: формувати критичне мислення, рефлексію, визначення власної позиції; розвивати творчі здібності; виховувати любов до рідної мови та країни; опановувати уміння та навички, необхідні для подальшого навчання; формувати соціальну компетентність та емоційний інтелект.
Обладнання: презентація, індивідуальні картки та картки для роботи в парах, групах, музичний супровід.
Хід уроку
І. Організація класу. Емоційне налаштування.
Прийом «Емоційний дзвіночок»
«Уявіть, що пролунав дзвінок, який повідомив про початок уроку.
Та це незвичайний урок - він кольоровий. Подумайте і відчуйте зараз, якого кольору дзвінок, що розпочинає наш урок? А який звук? Яка мелодія цього дзвіночка?»
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Пуо дуо руож – подорож
2. Вправа «Сенкан»
Подорож
Сьогодні у нас незвичайний урок. Я хочу запросити вас у віртуальну подорож. Що ми завжди беремо із собою, вирушаючи в похід?( гарний настрій, успіх, впевненість у собі…). Тож вперед.
- А куди ми з вами вирушимо, ви дізнаєтеся, прочитавши зашифрований запис
3. Вправа «Дешифрувальник»
25 19 21 23 7 27 33 (фортеця)
Отже, подорожувати ми будемо топовими фортецями нашої Батьківщини.
Відвідаємо ТОП- 5 найкрасивіших замків України. Їх величні стіни вражають і викликають гостре почуття гордості. Ці гарні українські замки, повинен побачити кожен.
4. Вправа «Колесо» (працюють у групах)
Кам'янець-Подільська фортеця - ця середньовічна фортеця на скелястому пагорбі вражає масштабом, красою і багатою історією. За деякими даними, замок існував ще за часів Київської Русі. У XVI столітті (коли фортеця належала польській владі) всі дерев'яні укріплення і стіни були замінені на кам'яні. Тоді-то замок і придбав сучасний вид. Дванадцять великих веж, міцно укріплені стіни і тутешні стародавні реліквії точно варті твоєї уваги.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку
1. Передбачення теми уроку
Коли байки пише - ар, тоді звуть його… (байкар)
На вороттях стоїть – ар. Тоді хто він? (воротар)
Опустився в шахту – ар, а тепер хто він? (Шахтар)
Ще й на кобзі грає – ар. Люди звуть його…(Кобзар)
2. Вправа «Злови суфікс»
За 27 кілометрів від Кам'янець-Подільського знаходиться ще одна красива фортеця — Хотинська. Вона розташована на пологій ділянці південного берега Дністра. З протилежного берега здається, що це крихітний ляльковий будиночок на листівці. Реальні ж фортеця просто гігантська: висота стін сягає 50 метрів, а товщина — 5 метрів.
3. «Морфемний» диктант (самоперевірка)
Візьміть частини наведених слів, утворіть із них нові слова. З одним на вибір складіть речення та визначить головні члени речення.
Луцький замок або замок Любарта, Луцьк, Волинська область
Це той самий замок, який зображений на реверсі 200-гривневої купюри. Ніхто не може точно сказати, скільки твердині років, адже задовго до спорудження кам'яних стін тут вже були дерев'яні укріплення. Цегляну ж споруду в XIV столітті ініціював князь Любарт. Фортецю будували більше чотирьох десятиліть, і вона вийшла дійсно надійною.
ІV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. «Творчий» диктант
Утвори від поданих слів спільнокореневі за допомогою префіксів або суфіксів і запиши.
Зелень, сонце, квітка, серце, хмара.
2. Вправа «Поміркуй»
У поданих словосполученнях зміни обидва слова на пестливі і запиши. Познач в утворених словах суфікси.
Сірий кіт – _____________________________________________.
Хитра лисиця – _________________________________________.
Малий їжак – __________________________________________.
Рудий пес – ___________________________________________.
- Діти, а яка частина слова допомогла виконати це завдання?
- Складіть та запишіть речення з 1 словосполученням. Встановіть зв'язок слів у реченні.
3. Вправа «Кубування»
Мукачівський замок – це середньовічна фортеця, яка стоїть на горі вулканічного походження висотою 68 метрів. Він входить в п'ятірку європейських фортець, які ніколи не були взяті штурмом.
2. Вправа «Важливе нововведення!»
Відтепер у правописі закріплено можливість утворювати іменники на означення осіб жіночої статі за допомогою суфіксів.
Радник –
Позивач –
Філолог –
Директор –
На скелястому мисі міста Білгород-Дністровський знаходиться стародавня середньовічна фортеця. Її потужні оборонні стіни і башти досить непогано збереглися. У кожної з 34 башт колись було своє призначення: для оборони, житла, зберігання продуктів. Цікавою для відвідувачів є Цитадель з чотирма найбільш потужними вежами. Коли там перебував комендантський двір, міська скарбниця і пороховий склад.
V. Підсумок уроку
1. Гра «Вирости слово»
Учитель називає корінь, а учні утворюють із ним слова.
Ліс- – … (лісок, лісник, лісовий, лісочок, лісництво, перелісок…)
Сад- –
Квіт- –
2. Рефлексія. Вправа «Чотири «Я»»
дізнався
запам’ятав
навчився
не зрозумів
Ось і закінчилась наша подорож. В нашій країні ще багато цікавих місць, де ми з вами обов’язково маємо побувати. Та в нас ще з вами все попереду.
VІ. Домашнє завдання
1 рівень
Спиши слова та розбери їх за будовою.
Хвилина, дубовий, кущик, перехід, класний.
2 рівень
Випиши слова, які мають подану будову. Познач у них кожну частину будови.
Подарунок, приніс, фортеця, підводник, припічок, дзвінкий, підсніжник.
3 рівень
Випиши з вірша 3 іменника, 3 прикметника, 3 дієслова та розбери їх за будовою.
Сонячний дім
Привітний і світлий наш сонячний дім,
Як радісно й весело жити у нім.
Тут мамина пісня і усмішка тата.
В любові й добрі тут зростають малята.
Дзвінка наша пісня до сонечка лине:
«Мій сонячний дім — це моя Україна!»
Андрій Німенко
1